امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

برنامه ریزی برای کنکور تجربی


1401/07/27
کد خبر : 26867
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 16 نفر

از طرفی در کنکور رقابت بسیار شدیدی وجود دارد چرا که با وجود اینکه دانشگاه‌ها از نظر کمیت رو به افزایش هستند. اما می‌دانیم که شاید از نظر کیفیت همه دانشگاه ها مانند هم نباشند و در نتیجه رقابت برای ورود به دانشگاه ها و همچنین رشته هایی که محبوبیت و طرفدار بیشتری دارند به مراتب بیشتر از سایر دانشگاه ها و رشته ها است.
امروزه تمایل افراد برای تحصیل در رشته تجربی بیش از پیش است به گونه ای که هر سال تعداد داوطلبان کنکور تجربی رو به افزایش است و از طرفی هم با وجود این که رشته‌های مورد علاقه افراد در رشته تجربی زیاد هستند.
اما رقابت بسیار زیادی برای برخی از رشته‌های پرطرفدار مثل دندانپزشکی پزشکی داروسازی پرستاری و غیره وجود دارد. با توجه به رقابت زیادی که بین داوطلبان کنکور سراسری در رشته تجربی وجود دارد بسیاری از دانش آموزان تلاش می‌کنند که  بهترین مشاوران بهترین کلاس ها و بهترین شیوه ها را برای درس خواندن خود برگزینند تا بتوانند به نتیجه مطلوب خود برسند.
ما خوب است بدانیم که در وهله اول این خود داوطلب است که می‌تواند به خود کمک کند و راهنمای خوبی برای خودش باشد چرا که دانش آموز خودش را بهتر از سایرین می شناسد و این خود دانش‌آموز است که باید تلاش کند، پشتکار خود را به کار بگیرد، اهداف خود را معین کند و متناسب با اصول برنامه ریزی برای مطالعه منابع کنکور برنامه ریزی کند تامی تا بتوانند به آن چه که می خواهد برسد.


 برنامه ریزی برای کنکور

ضرورت برنامه ریزی برای کنکور تجربی

اگر شما هم همه ساله سخنان نفرات برتر کنکور را شنیده باشید و یا خوانده باشید، مطمئنا مواجه شده اید که همه آنها از یک اصل مهم در موفقیت شان سخن می‌گویند؛ و آن اصل برنامه‌ریزی است.
چرا که اگر فرد برنامه ریزی خوبی برای درس خواندن نداشته باشد ممکن است تلاش هم بکند اما تلاش‌های فرد به نتیجه مطلوبی نرسند.
علاوه بر این اگر فرد برای درس خواندن خود برنامه داشته باشد می داند که در هر روز، در هر ساعت، در هر هفته و حتی در هر ماه قرار است چه درسهایی را بخواند و همین امر موجب کاهش اضطراب فرد شود.
چرا که بهتر است با خودمان روراست باشیم شرایط کنکور به گونه‌ای است که ممکن است در فرد و حتی در خانواده فرد  اضطراب زیادی ایجاد کند اما همه می‌دانیم که کمی اضطراب و در حد نرمال آن  به عنوان یک نیروی محرکه ضروری است.
اما اگر اضطراب بیش از حد باشد می‌تواند به یک اختلال تبدیل شود و عملکرد فرد را تحت تأثیر قرار دهد به گونه‌ای که فرد نمی تواند برای کنکور درس بخواند یا حتی اگر هم بخواند باز هم مطلوبی نخواهد داشت.
تا اینجا در مورد ضرورت برنامه ریزی برای کنکور و صحبت کردیم ادامه در مورد اصول صحیح برنامه ریزی و نحوه برنامه ریزی برای کنکور تجربی بیشتر سخن خواهیم گفت.


 برنامه ریزی برای کنکور

 نحوه برنامه ریزی برای کنکور تجربی

قبل از آنکه بخواهید برای درس خواندن خود برنامه ریزی کنید خیلی مهم است که در وهله اول چند کار را انجام دهید:

 قدم اول

اول اینکه هدف خود را مشخص کنید؛ معین  که دقیقاً برای چه چیزی می خواهید درس بخوانید این هدف کلی شما از درس خواندن و چیزی است که از این طریق قصد دارید به آن برسید است. توجه نمایید که هدف شما باید قابل اندازه گیری، قابل مشاهده و قابل ارزیابی باشد.

 قدم دوم

پس از آن بودجه بندی کنکور تجربی را از سایت ها و منابع معتبر به ویژه سازمان سنجش میتوانید استخراج کنید و با توجه به آنها برنامه ریزی کنید چراکه با توجه به هدف شما بعضی از دروس ضریب بالاتری دارند.
قطعا برای این دروس باید وقت بیشتری را در برنامه خود اختصاص دهید. به عنوان مثال درس زیست شناسی یکی از دروس بیسیار مهم و حائز اهمیت در رشته تجربی است. که می تواند تاثیر بسزایی در رتبه شما داشته باشد.


 برنامه ریزی برای کنکور

 قدم سوم

پس از آن باید میزان اطلاعات و تسلط خود بر هر یک از دروس را مشخص کنید. به عنوان مثال همانطور که گفتیم درس زیست از دروس با اهمیت است شما باید وقت بیشتری را در برنامه ریزی خود به آن اختصاص دهید.
اما ممکن است شما در طول سال تحصیلی یا در یک موقع دیگری درس زیست شناسی را به اندازه کافی مطالعه کرده اید و بر آن تسلط دارید.
در این این مواقع می توان وقتی کمتری را به این درس اختصاص دهید و در عوض وقت خود را برای درس هایی که تسلط کمتری بر آنها دارید بگذارید.

 قدم چهارم

نکته ی مهم دیگری که قبل از شروع برنامه‌ریزی باید انجام دهید این است که  در حد یک نگاه سرسری سوالات کنکور سالهای قبل را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که از چه در فصل‌هایی و از بخش ها و منابعی از یک کتاب همه سال سوال طراحی شده است.
چرا که این امکان دارد برخی از سوال ها در سالهای بعد هم تکرار شوند و اگر از یک فصل و  از یک موضوع مشخص چندین بار در سال های قبل به مکرر سوال طرح شده امکان بیشتری دارد که این فصل  و این موضوع مورد توجه طراحان سوالات کنکور در سال های بعد نیز قرار بگیرد.


 برنامه ریزی برای کنکور

قدم پنجم

آخرین نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهید این است که توان و  شرایط خود را برای برنامه ریزی مد نظر قرار دهید. خیلی مهم است که شما بر اساس توانایی ها و بر اساس شرایط خود برنامه‌ریزی کنید.
به عنوان مثال اگر که شما میدانید روزانه تنها ۶ ساعت می توانید مطالعه کنید اگر در برنامه ریزی خود 7 یا 8 ساعت  میزان مطالعه را قرار دهید امکان دارد نتوانید به برنامه خود عمل کنید و از طرفی هم عمل نکردن به برنامه، خود می توانند حس اضطراب و درخودماندگی را برای دانش آموز ایجاد کند.

سخن آخر

اما اگر شما برنامه ریزی کردید و نتوانستید به برنامه خود عمل کنید اصلاً نگران نباشید و خود را ناراحت نکنید به جای اضطراب و استرس بهتر است ببینید که کجای برنامه‌ریزی شما اشکال داشته و سعی کنید موانعی را که مانع از اجرای برنامه ریزی بوده شناسایی و رفع کنید.
یک نکته خیلی مهم تر این است که یک هفته به صورت آزمایشی برنامه ریزی کنید و ببینید که توان و شرایط شما برای مطالعه و درس خواندن چه میزان است!


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26867
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید