امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

اهمیت نام تجاری در کسب و کار


1401/07/27
کد خبر : 28307
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 18 نفر

گاهی اوقات چندین شرکت نام یکسانی دارند.وقتی این اتفاق می افتد،احتمال زیادی وجود دارد که یکی از شرکت ها نامه ای برای توقف استفاده از آن نام دریافت کند.
اگر شخص دیگری با همان نام شما فعالیت کند،ممکن است کسب و کار شما ضرر کند.
علاوه بر این حق اختراع یک حق انحصاری اعطا شده برای یک محصول یا فرآیندی است که به طور کلی روش جدیدی برای انجام کاری یا راه حل فنی جدیدی ارائه می دهد.
در ادامه این مقاله با مفهوم و مراحل تغییر نام شرکت،ثبت اختراع و  ثبت تغییرات شرکت بیشتر آشنا خواهید شد.

تغییر نام شرکت به چه صورت است؟


تغییر نام شرکت برای تمامی شرکت ها و مؤسسات تجاری امکان پذیر است تنها به این شرط که نام جدیدی که انتخاب می کنید، قوانین مشخص شده را رعایت کرده باشد. در اصل یک سری قوانینی برای انتخاب نام شرکت تدوین شده اند که شما باید زمان انتخاب نام و یا تغییر نام شرکت از آنها پیروی کنید. اجازه دهد در متن پس رو این مسئله را بیشتر بررسی کنیم.


 اهمیت نام تجاری در کسب و کار

دلایل تغییر نام شرکت


تغییر نام شرکت می تواند بنا بر دلایل مختلفی صورت بگیرد. البته میان این دلایل شباهت به نام دیگر امکان پذیر نیست زیرا که قبلا از ثبت برند و نام تجاری خود، حتما آن را استعلام گرفته اید و میدانید که شباهتی با هیچ یک از رقبای شما در بازار کار ندارد. اما تغییر نام در شرکت می توانید دلایل دیگری داشته باشد. برای مثال این احتمال وجود دارد که پس از یک دوره کاری شما به این نتیجه رسیده اید که مشتریان در به یاد آوری نام شرکت دچار مشکل هستند. آنها بارها از شما پرسیده اند “این نام چه معنایی دارد؟” یا “چرا نام دیگری انتخاب نکردید؟”
سؤالاتی از این دست که نشان دهنده عدم ارتباط مناسب مشتریان با نام تجاری شماست، می تواند دلیل مناسبی برای تغییر نام شرکت باشد. این میان تنها مسئله مهم رعایت قوانین تعیین نام شرکت است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

نحوه تغییر نام شرکت


تغییر نام شرکت، شبیه به تمامی تغییرات دیگری که می توانید در سازمان خود اعمال کنید، باید زیر نظر اداره ثبت شرکت ها صورت پذیرد. شرط لازم برای این کار استعلام شناسه ملی در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (ilenc.ir) است. مطابق با راهنمای این سازمان، ورود به سامانه به شناسه کاربری خاصی نیاز ندارد. شما تنها با وارد کردن شناسه ملی شرکت و شماره ثبت آن به همراه تکمیل فیلدهایی مانند نوع فعالیت شرکت، می توانید برای استعلام شناسه ملی اقدام کنید.
چنانچه نام دیگری شبیه به نام منتخب شما در این سامانه ثبت شده باشد، در جدول پایین صفحه اطلاعات آن را مشاهده خواهید کرد. در صورتی که جدول خالی باشد، می توانید برای تغییر نام و جمع آوری مدارک لازم اقدام نمایید.

نحوه ثبت تغییرات شرکت


ثبت تغییرات شرکت مسئله ایست که برای تمامی شرکت های تجاری پیش آمده است. هر شرکت دارای فعالیت به انواع تغییرات رد بازه زمانی کار خود نیاز دارند و ناگزیر است که به موجب استفاده تغییر شرایط کاری، تغییر برخی مسائل شرکت را در نظر داشته باشد. به خاطر اهمیت این موضوع، در متن حاضر مراحل ثبت انواع تغییرات در شرکت ها را به همراه برخی دیگر از مسائل مهم این کار بررسی می کنیم.

مشاوره ثبت تغییرات شرکت


ثبت تغییرات شرکت نیازمند رعایت نکات مهمی است که در پرونده های مختلف، متنوع هستند. برای مثال زمانی که قصد ایجاد تغییرات در میزان سهام افراد را دارید باید مواردی را در نظر بگیرید که در زمان تغییر نام شرکت اهمیتی ندارند.
البته مسئله ثبت تغییرات به نوع فعالیت شرکت ما نیز وابسته است و توجه داشته باشید که تغییر در شرکت های سهامی و یا تضامنی با تغییر در شرکت های مسئولیت محدود بسیار متفاوت است. این تفاوت به دلیل تنوع فعالیت های هر شرکت است. این میان دلایل شما برای ثبت تغییرات شرکت نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. شما به عنوان یک عضو از یک گروه نمی توانید به تنهایی تصمیم گرفته و این مسیر را شروع کنید. رضایت تمامی اعضای هیئت مدیره و سهام‌داران برای ثبت تغییرات، شرط اصلی این کار است.
ثبت تغییرات شرکت ها، می تواند به صورت اختیاری و یا اجباری صورت پذیرد. تغییرات اختیاری مانند تغییر نام شرکت، تغییر ادرس شرکت، تغییر مدیر عامل شرکت و مواردی از این دست باشند. در طرف مقابل، تغییراتی مانند تغییر حق امضا ، انتخاب تغییر بازرسین شرکت و دیگر موارد، از دسته تغییراتی هستند که هر شرکت موظف به رسیدگی به آنهاست.


اهمیت نام تجاری در کسب و کار

روند ثبت اختراع


ثبت اختراع یکی از اولویت های مخترعین است تا بتوانند طرح و اختراعات خود را در محلی قانونی به حفظ کرده و از سوء استفاده دیگران جلوگیری کنند. در واقع تنها دلیل یک فرد برای ثبت کردن اختراعات خود، منحصر به فرد نگه داشتن آن طرح و حفاظت در برابر سودجویان است. برای این کار باید مراحل مختلفی را در نظر داشته باشید تا به نتیجه دلخواه برسید. در متن حاضر مسئله چگونگی ثبت اختراع را بررسی کرده و مدارک لازم برای این کار را نام می بریم.

فرم ثبت اختراع


ثبت اختراع محدودیت های خاص خود را دارد که باید آنها را بشناسید. برای نمونه در زمان تکمیل فرم های مختص به این کار، نمی توانید طرح های مالی، فرمول یا ترکیبات داروئی و اختراعاتی که بر خلاف نظام و عفت عمومی هستند را ثبت کنید.
همچنین مهم است که زبان فرم های ثبت اختراع، به زبان فارسی باشد. اگر اطلاعاتی در مورد اختراع شما وجود دارد که محل کافی را در فرم ها برای توضیح آنها در ختیار ندارید، می توانید موارد را به صورت پیوست شده به اظهارنامه، ارسال نمایید.


 اهمیت نام تجاری در کسب و کار

هزینه ثبت اختراع


هزینه ثبت اختراع تشکیل شده از موارد مختلفی است. اشاره کردیم که هر گواهی ثبت برای اختراع تنها ۲۰ سال مهلت دارد و شما برای تمدید آن باید هزینه مشخصی را پرداخت کنید. همچنین شما مستلزم پرداخت برخی تعرفه های قانونی مانند حق الثبت آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار هستید.
در نهایت برای اینکه بتوانید از تمامی مزایای ثبت اختراع بهره مند شوید، لازم است که مراحل مذکور را به درستی طی کرده و فرم های لازم برای این کار را با تمام جزئیات خواسته شده، تکمیل کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28307
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید