امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

انواع کوره حرارتی و الکتریکی


1401/07/27
کد خبر : 28199
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 20 نفر
یک کوره حرارتی زمانی عملکرد صحیح و مفیدی دارد که بتواند به صورت همزمان توانایی کنترل چند عامل مختلف مثل دمای عملیات حرارتی، سرعت گرم کردن قطعه، زمان نگهداری قطعه در دمای مدنظر و سرعت سرد کردن قطعه را داشته باشد. در حال حاضر انواع مختلفی از کوره‌ الکتریکی با اهداف مشخصی وجود دارند که در این مقاله سعی داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم.

کوره نیتراسیون گازی

منظور از عملیات حرارتی نیتراسیون یا نیتراکربوراسیون، سخت شدن سطح فلز بدون ایجاد تغییر مکانیکی در سطوح داخلی آن می‌باشد. دمای کوره حرارتی نیتراسیون گازی حداکثر تا ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود و به کمک المنت‌های برقی کار می‌کند. به دلیل پایین بودن درجه حرارت در این کوره‌ها، امکان سرد کردن سریع قطعه فولادی در آب یا روغن وجود ندارد، در نتیجه انحنا و پیچیدگی به دست آمده در قطعات بسیار کم بوده و سختی فلز پایه نیز به علت پایین بودن دمای عملیات کاهش پیدا نخواهد کرد. این کوره از محفظه گرم‌کننده، سیستم تهویه هوا، محفظه عملیات، سیستم کنترل دما، سیستم تجزیه‌کننده و بدنه‌ای از جنس فولاد نسوز ساخته و تشکیل شده است.

کوره نیتراسیون پلاسمایی

کوره نیتراسیون پلاسمایی محیطی است که در آن اتم‌ها یا مولکول‌های گاز به اجزای باردار تشکیل‌دهنده اتم، الکترون و یون تجزیه شده و بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند. با بکارگیری این تکنیک  و به کمک تخلیه هاله‌ای روی سطح قطعه، اختلاف ولتاژی بین دیواره کوره و دیواره قطعه کار ایجاد خواهد شد. این کوره هنگام شروع عملیات حرارتی به کمک پمپ وارد شرایط خلاء شده و سپس به کمک یک مخلوط گازی به فشار ۱ تا ۱۰ Torr خواهد رسید. در ادامه عملیات، با استفاده از  ولتاژ ۲۰۰ تا ۱۰۰۰، گاز موجود در فضای بین قطعه کار و دیواره کوره، یونیزه می‌شود. در مرحله آخر، اختلاف پتانسیل موجود، سبب حرکت یون‌ها به سمت قطعه کار و یونیزه کردن سطح آن خواهد شد.

کوره آزمایشگاهی

چنانچه عملیات حرارتی در شرایط آزمایشگاهی انجام بشود، کوره آزمایشگاهی کاربرد خواهد داشت. ساختار این کوره حرارتی به گونه‌ای است که برای بررسی سیکل‌های آزمایشگاهی، انتقال حرارت با ظرفیت بالا و گرمایش و خشک کردن عملکردهای آزمایشگاهی مناسب می‌باشد. کوره یا آتشدان آزمایشگاهی از مشعل، مبدل حرارتی، دریچه و هواکش و دمنده هوا تشکیل شده است که با بکارگیری این اجزا، انرژی‌های گرمایشی را از طریق احتراق سوخت، گرمای القا شده و یا الکتریسیته فراهم می‌سازد. از کاربرد کوره آزمایشگاهی می‌توان به گرم کردن نمونه‌ها، خشک کردن، پخت پلی آمید، پخت قالب، استریل کردن و در صنایع مختلف مثل صنعت حمل و نقل، صنعت بهداشت و درمان، صنعت فن‌آوری و در رشته مهندسی عمران برای خشک کردن خاک، آسفالت، نمونه‌های بتنی و سنگ اشاره نمود.

کوره الکتریکی 

کوره برقی یا الکتریکی یکی از انواع کوره المنتی محسوب می‌شود که به علت داشتن محفظه‌ای عایق شده و وجود المنت‌هایی در قسمت سقف و محفظه، برای ذوب و خاکستر کردن بعضی از مواد و ایجاد دمای ۱۱۰۰ یا ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کوره مایکروویو

این کوره با کمک انرژی امواج مایکروویو، برای گرمایش به کار گرفته می‌شود. از این رو در مقایسه با کوره‌های دیگر از لحاظ بازده انرژی و گرمایش نمونه و گرمایش یکنواخت‌تر، عملکرد سریع‌تر و بهتری دارد.

کوره خاکسترساز

کوره حرارتی خاکسترساز در مواردی مثل محاسبه تغییر وزن مواد در هنگام احتراق، سوزاندن، حذف مواد به منظور پاک‌سازی و بررسی پلاستیک، لاستیک، غلات، غذا، ذغال سنگ و چربی حیوانات کاربرد دارد.

کوره سفال و سرامیک

در صنعت سرامیک‌سازی،‌کوره‌ها تحت عنوان کیلن (Kiln) شناخته می‌شوند. در این صنعت، کوره‌های تونلی، هوفمان و رولری کاربرد زیادی دارند. کوره‌های تونلی دارای دمای یکسان و قابل کنترل می‌باشند و علاوه بر کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، محصولات خروجی را با کیفیت بالا ارائه می‌دهند. همچنین لازم به ذکر است که هزینه تولید توسط کوره حرارتی رولری نسبت به بقیه کوره‌ها پایین‌تر بوده و تولید محصولات سرامیکی مثل کاشی و ظروف چینی با استفاده از این کوره مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

کوره صندوقی

کوره‌های صندوقی، شکل ظاهری یک صندوقچه را دارند و برای پخت سفال استفاده می‌شوند. این کوره‌‌ها به دلیل تشابه با صندوقچه توسط یک درب از قسمت بالا باز می‌شوند که ممکن است هنگام گذاشتن و برداشتن سفالینه‌ها کار کمی دشوار بشود. البته لازم به ذکر است که این کوره‌ها دارای فضای بزرگی هستند.

کوره یخچالی

این کوره‌ها همانطور که از نامشان پیداست از لحاظ ظاهری همانند یک یخچال هستند. به طوری که درب آن‌ها از جلو و مثل کمد یا یخچال باز می‌شود. فضای داخلی کوره‌های یخچالی با استفاده از صفحات سنگی و پایه طبقه‌بندی شده است. دسترسی به فضای داخلی این کوره‌ها برای قرار دادن و برداشتن سفالینه مد نظر، نسبت به کوره صندوقی راحت‌تر است.

کوره سخت‌کاری

از کوره‌های سخت‌کاری برای سخت‌کردن و آبکاری موضعی قطعات مختلف در صنایع گوناگون استفاده می‌شود. آب‌کاری موضعی قطعات خودرو مانند میل‌لنگ و میل پلوس و همچنین آب‌کاری طلا نمونه‌هایی از بکارگیری این نوع کوره می‌باشند. کوره‌های سخت‌کاری در اندازه و اشکال متفاوت طراحی و تولید می‌شوند که هر کدام در صنعت خاصی کارایی دارند. به طورکل، این نوع کوره حرارتی به دو دسته کوره‌های با حداکثر دمای ۱۰۰۰ و کوره‌های با حداکثر دمای ۱۳۰۰ درجه سانتی‌‌گراد تقسیم‌بندی می‌شود.

کوره تمپر

کوره‌های تمپر قابلیت گرم‌شدن تا دمای 700 درجه سانتیگراد توسط الکتریسیته و المنت را دارند. شرکت پایاسنس در این زمینه یکی از معتبرترین تولیدکنندگان المنت‌ حرارتی به‌شمار می‌رود. وظیفه اصلی این کوره حرارتی، انجام عملیات تمپر می‌باشد. این کوره‌ها در عملیات تنش‌زدایی نیز کارایی دارند.

شرکت مهندسی پایاسنس

همانطور که اشاره شد، از کوره‌ها برای گرمایش و کاربردهای متنوع استفاده می‌شود. کوره‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام برای انجام هدف خاصی طراحی و تولید شدند. شرکت مهندسی پایاسنس یکی از معتبرترین شرکت‌ها در زمینه تولید انواع کوره المنتی، آزمایشگاهی، کوره سفال و سرامیک و همچنین کوره برقی و حرارتی می‌باشد. این شرکت با داشتن سال‌ها تجربه و سابقه درخشان و کادر مجرب، آماده ارائه مشاوره تخصصی و پیشنهاد راهکارهای عملی به مشتریان می‌باشد. با مراجعه به سایت این مجموعه به آدرس الکترونیکی www.payasense.com می‌توانید با کارشناسان این حوزه ارتباط برقرار کنید و مشاوره‌های لازم را دریافت نمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28199
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید