امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

انواع لوازم اندازه گیری و کاربرد‌ آن‌ها


1401/07/27
کد خبر : 28196
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 19 نفر

اگر شما مشغول فعالیت در کارگاه یا کارخانه و یا انجام کارهای صنعتی هستید قطعا به گروهی از ابزار احتیاج دارید که با اندازه گیری‌های دقیق بتواند بازدهی فعالیت‌های صنعتی شما را ارتقا دهد و هم‌چنین در بالا‌بردن کیفیت محصولات نهایی موثر واقع شود؛ به‌خصوص زمانی که گستره فعالیت‌های شما وسیع‌تر می‌شود، تغییرات و خطاهای به ‌ظاهر کوچک در اندازه گیری قطعات و یا پایش وضعیت کیفی ابزارآلات، می‌تواند منجر به بروز ایرادات بزرگ و یا حتی خرابی های وسیع در محصولات نهایی و هم‌چنین وارد کردن خسارات جانی و مالی بشود؛ در نتیجه هدف از ساخت لوازم اندازه گیری دقیق، کاهش قابل‌توجه خطاهای احتمالی می‌باشد تا کیفیت و بازدهی کار را افزایش دهد. برای این منظور، در گذر زمان ابزاری ساخته شد که هر کدام با ساختار ظاهری و مکانیسم منحصر‌به‌فرد، جهت اندازه گیری پارامترهای متفاوت مورد استفاده قرارگیرد؛ برای مثال در حیطه‌های مختلف صنعتی مانند برشکاری، جوشکاری، آهن‌بری و ... به ابزار متعددی نیاز است که از جمله آن‌ها می توان موارد زیر را نام برد: کولیس، میکرومتر، نورسنج، ضخامت‌سنج، صوت‌سنج، دماسنج ، ساعت اندیکاتور و ......


 لوازم اندازه گیری

ساعت‌های اندیکاتور

 یکی از ابزارهای دقیق که برای اندازه‌گیری خلاصی طول هر قطعه به کار می‌رود، ساعت اندیکاتور نام دارد؛ علاوه بر این تاب و انحنای موجود در قطعات، توسط این ساعت اندازه‌گیری می‌شود، هم‌چنین برای اندازه‌گیری قطعات بیضی و انحنای آن‌ها از ساعت‌های اندیکاتور استفاده می‌شود که با دقت بالایی این کار را انجام می‌دهد. به وسیله ساعت‌های اندیکاتور قطعات و سطوح مختلف به صورت فیزیکی ارزیابی می‌شوند، در نتیجه هر گونه لبه‌دار شدن، چاله شدن و غیر همسطحی و ناهمواری قابل شناسایی می‌باشد و هم‌چنین اختلاف بین سطوح قابل خواندن می‌باشد. ساعت‌های اندازه گیری در دو نوع عقربه‌ای و دیجیتال موجود می‌باشند که خواندن اندازه‌ها در نوع دیجیتال آسان‌تر بوده و هم‌چنین دقت بالاتری به نسبت نمونه عقربه‌ای دارد؛ ساعت‌های اندازه‌گیری در انواع دیگری نیز موجود می‌باشند که برای انواع خاصی از قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرند از جمله این ساعت‌ها میتوان به ساعت اندازه‌گیری ضخامت‌سنج، ساعت عمق‌سنج، ساعت داخل‌سنج و ساعت‌های اندازه‌گیری شیطانکی و بازودار اشاره‌کرد. دقت اندازه‌گیری ساعت‌های اندیکاتور معمولاً بین 01/0تا 002/0میلی‌متر می‌باشد و دامنه اندازه‌گیری‌شان معمولاً یک سانتی‌متر است که با توجه به کاربردشان کافی است. همان‌طور که گفته‌شد ساعت‌های اندیکاتور دارای قابلیت‌های مختلفی هستند اما با توجه به دقت بالایی که در اندازه‌گیری دارند می‌توان در الایمنت کوپلینگ‌ها از آن‌ها استفاده کرد.


 لوازم اندازه گیری

کاربرد ساعت اندیکاتور، ساعت شیطانکی یا ساعت اندازه گیری

همانطور که گفته شد از ساعت اندیکاتور برای اندازه گیری در ماشینکاری و تراشکاری استفاده می شود و برای اندازه گیری اختلاف سطح یک یا دو قطعه، یا برای کوپل کردن و هم راستا کردن دو شفت و قطعه، یا برای اندازه گیری و سنتر کردن قطعه ی غیر گرد روی چهار نظام تراش و یا برای سنجش تخت و تراز بودن قطعه ی بسته شده روی گیره و یا سطح کارگیر دستگاه فرز یا فرز CNC استفاده میشود. از مهمترین وظایف ساعت اندیکاتور یا ساعت اندازه گیری کالیبره کردن و تست دقت دستگاه های تراش و فرز و CNC است که هر از چند گاهی برای تنظیم و کالیبره کردن دستگاه بکار برده می شود.در ساعت های اندیکاتور دیجیتال نمایش اندازه از طریق نمایشگر دیجیتال انجام می شود و در ساعت های اندیکاتور عقربه ای نمایش اندازه از طریق یه صفحه مدرج قابل خواندن است. در ساعت های اندازه گیری عقربه ای، عقربه نمایشگر از طریق چرخ دنده به حرکت در می آید و اندازه گیری را انجام می دهد.

تفاوت ساعت اندیکاتور و ساعت شیطونکی

ساعت شیطانکی یکی از انواع ساعت های اندازه گیری است که برای هم راستا کردن یا الایمنت دو قطعه استفاده می شود و یا برای نصب شفت و یا کوپلینگ موتور مورد استفاده است و یا برای تراز کردن و سنجش اختلاف سطح دو قطعه، تنها تفاوت ساعت شیطانکی با ساعت های اندیکاتور نوع میله پراب آنها است که در ساعت اندیکاتور میله اندازه گیری به صورت عمودی بالا و پایین رفته و عقربه را بوسیله چرخ دنده به حرکت در می آورد ولی در ساعت های شیطانکی میله اندازه گیری به صورت حرکت شعاعی است که برای استفاده در برخی از موارد کاربرد بسیار بهتر و دقیق تری دارد به عنوان مثال برای اندازه گیری دو پهنی یا میزان بیضی بودن یک شفت گرد از ساعت شیطانکی استفاده می کنند.

کولیس چیست؟

کولیس یکی از ابزارهای اندازه‌گیری به کار رفته در صنعت، پژوهش‌های کشاورزی و زیست‌شناسی و مهندسی مکانیک است.
کولیس دستگاهی است که فاصله‌ی میان دو سوی یک جسم را اندازه می‌گیرد. برای این کار دو شاخک کولیس را میان دو نقطه دل‌خواه می‌گذاریم، سپس کولیس را بر می‌داریم فاصله‌ی میان دو شاخه از روی خط‌کش خوانده می‌شود.و تا به امروز یکی از پر کاربرترین ابزارهای اندازه‌گیری به شمار می ‌رود.


 لوازم اندازه گیری

کاربرد کولیس و کولیس دیجیتال

قطر داخلی و خارجی یک لوله را نمی‌توان با دقت و به آسانی با یک خط کش مدرج اندازه گرفت.برای اندازه گیری دقیق‌تر آنها از کولیس خصوصا کولیس دیجیتال استفاده می‌شود. کولیس از ترکیب یک خط کش مدرج و یک ورنیه متحرک درست شده است.خط کش ورنیه دارای دو شاخک است شاخک‌های کوچک برای اندازه گیری قطر داخل و شاخک‌های بزرگ برای اندازه گیری قطر خارجی اجسام بکار می‌رود.خط کش برحسب میلیمتر مدرج شده ورنیه دارای درجه بندی کوچکی است که اغلب شامل ۱۰ قسمت بوده و معادل ۹ میلیمتر است یعنی ۹ میلیمتر در روی خط کش کوچک‌تر است.

انواع میکرومتر را بشناسید

میکرومتر یکی ازمهمترین و معمول ترین ابزارهای اندازه گیری دقیق است که با توجه به هدف طراحی آن، برای اندازه گیری های دقیق مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایع مختلف برای اندازه گیری قطعات با دقت بالا از میکرومتر های متفاوتی استفاده می کنند و تقریبا برای اندازه گیری هر نوع قطعه در تمام صنایع، میکرومتر خاص آن صنعت وجود دارد و همین باعث تنوع بسیار گسترده انواع میکرومتر میشود.
میکرومترها به طور معمول از چندین قسمت تشکیل شده اند که در انواع مختلف فقط در جزئیات کوچک با هم متفاوت هستند. قسمت های مهم هر میکرومتر عبارتند از: فک ثابت، فک متحرک، بدنه یا کمان میکرومتر، استوانه مدرج میکرومتر، استوانه متحرک یا هد میکرومتر، جغجغه یا هرزگرد میکرومتر و قفل کن اندازه میکرومتر.
تنوع مدلهای مختلف میکرومتر به این دلیل است که بتوان در هر مورد خاص یا قطعه کار خاص میکرومتر مناسب و متناسب با نوع اندازه گیری آن قطعه را بکار برد تا دقت و عملکرد در اندازه گیری قطعات هرچه بیشتر و دقیق تر باشد. گذشته از مدل و شکل ظاهری میکرومترها، فک آنها نیز مدلها و شکل های بسیار گسترده ای دارند که میتوان برای اندازه گیری های مختلف در موارد بسیار متنوع از آنها استفاده نمود. حتی در مواقع محدودی می توان از یک نوع میکرومتر با فک های مختلف استفاده نمود.میکرومتر ها بر اساس نوع نمایش مقدار اندازه به دو نوع ورنیه و دیجیتال تقسیم بندی می شوند و البته نوعی از میکرومتر ها نیز وجود دارند که نوع نمایش آنها به صورت عقربه ای یا ساعتی است که البته نحوه کار این میکرومتر ها یا نحوه کار آنها ایجاب می کند که اندازه را به صورت عقربه ای نمایش دهد.


لوازم اندازه گیری

میکرومتر داخل سنج

میکرومتر داخل سنج نیز برای اندازه گیری فاصله های داخلی قطعات استفاده می شود. میکرومترهای داخل سنج نیز مانند میکرومترهای خارج سنج مدلهای مختلفی دارد که برای اندازه گیری موارد مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال برای اندازه گیری پیچ داخلی یا مهره ها از میکرومتر پیچ داخل سنج استفاده می شود و به همین صورت از میکرومتر دنده داخل سنج برای اندازه گیری دنده های داخل قطعات استفاده می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت انواع لوازم اندازه گیری با کارشناسان شرکت کیهان پیشرو صنعت مدرن در ارتباط باشید.

تلفن همراه: 09121076352-09126756479
تلفن های دفتر : 66715338-02166707005  
ارسال توسط ساخت سایت الگانت وب


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28196
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید