امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

انواع تابلو برق صنعتی


1401/07/27
کد خبر : 28270
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 17 نفر

تعریف: وسیله ای است که برای کلیدزنی، کنترل و محافظت از مدارها و همچنین دستگاه ها استفاده می شود. این نگرانی در مورد سوئیچینگ و همچنین قطع جریان در شرایط عملیاتی مختلف مانند عادی یا غیر عادی است. در سیستم قدرت الکتریکی، چیدمانی از کلیدهای قطع برق، قطع کننده های مدار، فیوزها است که برای محافظت، کنترل و جداسازی دستگاه الکتریکی استفاده می شود. نمودار تابلو برق در زیر نشان داده شده است.
برای استفاده بهتر از این تکنولوژی مفید و به خاطر جایگاه مهمی که در صنعت دارد، منجر شده تا دوره های عملی آموزش تابلو برق صنعتی به کمک آموخته های افراد در دانشگاه ها بیایند تا اپراتورهای باسوادتری برای این کار تربیت شوند.


 انواع تابلو برق صنعتی


با قرار دادن در صفحات فشار ضعیف و فشار قوی ترانسفورماتور برق مستقیماً به سیستم تغذیه متصل می شود. این دستگاه برای رفع عیب، تست و نگهداری انرژی خود را قطع می کند. این دستگاه ها نقش اساسی در سیستم قدرت برای محافظت از تجهیزات در برابر جریان سنگین دارند. در غیر این صورت ممکن است دستگاه آسیب ببیند و سرویس قطع شود. بنابراین برای محافظت از تجهیزات در برابر آسیب مانند ترانسفورماتور، ژنراتور، خطوط و غیره، وجود تابلو برق ها ضروری هستند.
ویژگی های تابلو برق صنعتی
از ویژگی های اصلی این می توان به موارد زیر اشاره کرد.
•    ارائه کنترل دستی
•    عملکرد سریع
•    تبعیض کاملا مشخص
•    قابلیت اطمینان کامل

عملکرد تابلو برق

تابلو برق شامل وسایل کلیدزنی و حفاظتی مانند فیوزها، سوئیچ ها، رله ها، قطع کننده های مدار و غیره است. این دستگاه امکان کارکرد دستگاه هایی مانند تجهیزات الکتریکی، ژنراتورها، توزیع کننده ها، خطوط انتقال و غیره را فراهم می کند. هنگامی که اتصال کوتاه در سیستم قدرت رخ می دهد، جریان بسیار زیادی ایجاد می شود که از طریق دستگاه ها جریان خواهد یافت. به طوری که تجهیزات ممکن است آسیب ببینند و وقفه برای اپراتورها ایجاد شود. برای غلبه بر این مشکل، از آن برای تشخیص عیب در سیستم قدرت استفاده می شود و به این ترتیب، همانطور که گفته شد، این کار برای از تجهیزات در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کند.

اجزای تابلو برق

اجزاء شامل دو جزء به نام های هدایت قدرت و سیستم های کنترل است. اجزای رسانای برق شامل فیوزها، کلیدها، کلیدهای مدار، صاعقه گیرها است که برای قطع جریان برق استفاده می شود.
سیستم‌های کنترلی مانند تابلوهای کنترل، ترانسفورماتورها مانند پتانسیل، رله‌های محافظ جریان و مدارهای متصل که اجزای انتقال نیرو را کنترل، نظارت و محافظت می‌کنند.

وظایف تابلو برق صنعتی

از وظایف اصلی این تجهیزات می توان به موارد زیر اشاره کرد.
1.    از تجهیزات در برابر اتصال کوتاه و جریان خطا محافظت می کند.
2.    این دستگاه مدارها را از منابع تغذیه ایزوله می کند.
3.    با اجازه دادن به بیش از یک منبع برای تغذیه بار، در دسترس بودن سیستم را افزایش می دهد.
4.    می تواند مدارهای الکتریکی را در شرایط عادی و غیر عادی باز و بسته کند.
5.    در شرایط عادی، می تواند به صورت دستی کار کند، بنابراین ایمنی اپراتور و همچنین استفاده مناسب از انرژی الکتریکی را تضمین می کند.
6.    در شرایط غیرعادی به صورت مکانیکی عمل می کند. هنگامی که یک خطا رخ می دهد این دستگاه عیب را تشخیص داده و قسمت آسیب دیده در سیستم قدرت را جدا می کند. بنابراین از سیستم قدرت در برابر آسیب محافظت می کند.

انواع تابلو برق کدامند؟

سه نوع switchgear یا تابلو برق وجود دارد که عبارتند از LV (ولتاژ پایین)، MV (ولتاژ متوسط) و HV (ولتاژ بالا).

تابلو برق ولتاژ پایین (LV)

سیستم قدرتی که تا 1 کیلو ولت را تامین می کند به عنوان تابلو برق LV یا فشار ضعیف نامیده می شود. این نوع تجهیزات عمدتاً شامل سوئیچ ها، قطع کننده های مدار LV، فیوزهای HRC، قطع کننده های مدار نشتی زمین (EL)، جداکننده های الکتریکی تخلیه بار، MCB (شکن های مدار مینیاتوری) و MCCB (شکن های مدار قالبی) و ... می باشد.


 انواع تابلو برق صنعتی

کلید ولتاژ متوسط (MV)

سیستم قدرتی که تا 36 کیلو ولت را تامین می کند، MV (سوئیچ ولتاژ متوسط) نامیده می شود. این تجهیزات در انواع مختلف مانند بدون محفظه فلزی نوع خارجی، نوع داخلی و خارجی محصور فلزی و غیره موجود هستند. این نوع تجهیزات شامل دستگاه های پستی مانند CBs حداقل روغن، CBs نفت فله، عایق گاز SF6، هوا مغناطیسی ، وکیوم و ... است.


 انواع تابلو برق صنعتی


محیط اختلال این نوع تابلو برق می تواند خلاء، SF و روغن باشد. شرط اصلی این نوع شبکه برق قطع جریان در تمام شرایط معیوب در این سیستم است. این قابلیت ON/OFF، قطع جریان اتصال کوتاه، سوئیچینگ جریان خازنی، سوئیچینگ جریان القایی را دارد و در برخی کاربردهای خاص استفاده می شود.

کلید ولتاژ بالا (HV)

سیستم قدرتی که با ولتاژ بالای 36 کیلو ولت سروکار دارد، تابلو برق HV (ولتاژ بالا) نامیده می شود. هنگامی که سطح ولتاژ افزایش می یابد، قوس الکتریکی ایجاد می شود زیرا عملیات سوئیچینگ بسیار زیاد است. در نتیجه در هنگام طراحی این تجهیزات باید دقت خاصی به خرج داد. جزء اصلی این تجهیزات، کلید ولتاژ بالا (HV) می باشد.


 انواع تابلو برق صنعتی


بنابراین قطع کننده مدار HV باید دارای برخی از ویژگی های عملکرد ایمن و قابل اعتماد باشد. عملکرد سوئیچینگ مدار HV بسیار نادر است. معمولاً این CB ها در حالت ON باقی می مانند و پس از مدتی می توان آنها را کار کرد. در نتیجه، اینها باید قابل اعتماد باشند تا در صورت لزوم، عملیات ایمن خاصی انجام دهند.
آشنایی کامل با مدل های مختلف تابلو برق صنعتی و یادگیری کار با آن ها از طریق شرکت در دوره مربوطه در آموزشگاه پایتخت فناوری امکان پذیر می باشد.آموزش نصب و راه اندازی انواع تابلو برق ها، آموزش نرم افزارهای طراحی و ساخت تابلو برق، آموزش اینورتر و درایو و بسیاری از مباحث تخصصی دیگر در این دوره گنجانده شده است. علاوه بر این، در کلاس های این آموزشگاه کارآموزان می توانند کارهای عملی انجام بدهند و آموخته های تئوری را در عمل پیاده سازی کنند؛ که این خود تاثیر به سزایی در عمق یادگیری مطالب خواهد داشت. اگر تمایل به دریافت اطلاعات جزئی از این دوره دارید، می توانید با شماره تلفن 02166577378 تماس بگیرید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28270
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید