امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

اشتغال در شرکت های دانش بنیان چگونه است؟


1401/07/27
کد خبر : 28347
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 15 نفر

امروزه اشتغال زایی تبدیل به یک معضل برای تمامی کشورهای جهان شده است. نیاز به بسترسازی و توسعه زیرساخت ها در مناطقی که پیش از این نیازی به این امکانات نداشتند، در کنار افزایش جمعیت جهانی منجر به مشکل جدی کمبود کار شده است. ایران نیز از این قاعده جدا نیست و تولید شغل یکی از اولویت های دولت ها در سالیان اخیر بوده است. این امر که رابطه نزدیکی با شرایط اقتصادی نیز دارد، نیازمند برنامه ریزی های کلان و طولانی مدت است و طی سال ها راه حل های گوناگونی برای حل و فصل آن مطرح شده است.
با نامگذاری امسال به نام دانش بنیان، این زمینه به عنوان یکی از پاسخ ها به نیاز به شغل مطرح شده است. هم برای افرادی که به دنبال شغل می گردند، هم برای صنعتگران و فعالان اقتصادی و هم برای مسئولین لازم است که بدانند این حوزه چه امکاناتی در این خصوص ارائه می کند و چرا باید به اهمیت آن توجه داشته باشیم.


 اشتغال در شرکت های دانش بنیان

دانش بنیان و نیروی کار

اقتصاد دانش بنیان نسبت به دیگر چهارچوب های اقتصادی پیش از خود مانند اقتصاد سنتی، صنعتی و پساصنعتی اهمیت خاصی برای نیروی انسانی قائل است. بر اساس اصول این ساختار، تولیدکنندگان باید با بهره گیری از نیروهای زبده و تحصیل کرده شرایط را برای رشد و توسعه عملکرد خود فراهم کنند. با به کارگیری نخبگان و تربیت نیروی انسانی از پایین ترین سطوح سازمان، پس از کسب تجربه این افراد قادرند به مدیران متخصص تبدیل شوند. این ساختار علاوه بر تشویق سازمان ها به استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاهی و اشتغال زایی برای نخبگان، قادر است شایسته سالاری را در ساختار شرکت ها به عنوان یک فرهنگ غالب مطرح کند که در درازمدت درمان بخش بزرگی از معضلات سازمانی و اشتغال کشور خواهد بود.


 اشتغال در شرکت های دانش بنیان


به جز این امر، حوزه دانش بنیان با ورود به عرصه های نوین و ارائه راه حل های فناورانه می توانند حتی در محیط هایی که با کمبود شغل و ضعف زیرساخت مواجه است اقدام به اشتغال زایی نماید. برای مثال، در بسیاری از نقاط محروم که فاقد امکانات کافی برای به کارگیری نیروی محلی هستند، شرکت های دانش بنیان با مطرح کردن یک اختراع یا پلتفرم و استفاده از نیروی جوان و مبتکر قادرند بدون نیاز به هیچ هزینه مالی یا زمانی برای بسترسازی و تأسیس مراکز صنعتی، فرصت های کاری به وجود آورند.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به عنوان نهاد اصلی حمایت کننده در حوزه دانش بنیان تلاش کرده است هر چه بیشتر شرایط را برای فعالان دانش بنیان بهبود بخشد و یکی از این طرح های حمایتی، امریه دانش بنیان است که با همکاری سازمان نظام وظیفه ارائه می شود. طبق این برنامه، کارمندان مرد شاغل در شرکت های دانش بنیان پس از شش ماه کار در این مجموعه ها در صورتی که غیبت نداشته باشند، می توانند از طریق شرکت خود درخواست امریه بدهند. با پذیرفته شدن این افراد، آنها می توانند به جای خدمت سربازی در محل شرکت دو سال به فعالیت بپردازند و در پایان این دو سال کارت پایان خدمت خود را دریافت کنند.
خدمات امریه دانش بنیان یکی از تسهیلاتی است که به شدت مورد توجه بوده و شرکت های متعدد به منظور حفظ نیروهای درجه یک خود تلاش می کنند از آن استفاده نمایند، به این شکل نیروی نخبه به خدمت رسانی به کشور و تولید علم هم ادامه می دهد.

ابهام زدایی از دانش بنیان

چند موضوع در این حوزه مطرح است که باید برای علاقمندان به کار در مجموعه های دانش بنیان شفاف سازی شود تا از ابهام و اشتباه در این زمینه جلوگیری به عمل آید.
شرکت های دانش بنیان در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند، اما باید در نظر داشته باشید به جز بهره گیری از علم برای تولید و بهره مندی از حمایت های معاونت علمی ریاست جمهوری هیچ تفاوتی میان این شرکت ها و دیگر شرکت های فعال در کشور وجود ندارد. بنابراین دانش بنیان بودن به این معنا نیست که مجموعه ساختار مدیریتی، نحوه جذب نیرو یا پایه حقوق متفاوتی نسبت به دیگر سازمان ها داشته باشد.
تولید دانش بنیان بر پایه دانش و با محوریت محصول صورت می گیرد، محصولی که می تواند فرم فیزیکی یا مجازی داشته باشد. این امر به آن معناست که اولویت جذب نیرو در این شرکت ها با افراد فنی و متخصصی است که در زمینه فعالیت مجموعه تحصیل کرده باشند. برای درخواست امریه در شرکت های دانش بنیان، ابتدا باید سابقه 6 ماه رد شدن بیمه در محل سازمان مذکور را داشته باشید و بعد مجاز به استفاده از تسهیلات امریه هستید. شرط لازم دیگر، نداشتن غیبت سربازی است. با داشتن این دو شرط، خصوصیات عملکردی شما بر اساس جداول امتیازدهی دانش بنیان مورد بحث قرار می گیرد و در صورتی که بتوانید مجموع نمره بالای 80 را از این جداول بدست آورید، می توانید برای درخواست امریه اقدام کنید. مباحثی مانند سابقه کار در شرکت دانش بنیان، عضویت در هیئت مدیره این قبیل شرکت ها، تأهل، داشتن فرزند و... همگی در امتیازدهی موثر هستند. این جداول به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار دارند و به کمک آنها می توانید تخمینی از شانس خود برای بهره گیری از این نوع تسهیلات بدست آورید.  


اشتغال در شرکت های دانش بنیان

جمع بندی

همان طور که گفته شد، شرکت های دانش بنیان مجموعه هایی هستند که بر اساس اصول اقتصاد دانش بنیان فعالیت می کنند. این اصول بر به کارگیری نیروهای زبده و تحصیل کرده تأکید دارد و تلاش می کند تا این افراد با کسب تجربه بتوانند در بلندمدت به عنوان مدیران و مسئولین متخصص در حوزه های مختلف مشغول به کار شوند. علاوه بر توجه به نیروی انسانی در تمامی سطوح سازمانی، چهارچوب اقتصادی مذکور قادر است شرایط را برای بهره گیری از علم به منظور تولید محصول فراهم نماید.
این تولیدات به خاطر بالا بودن سطح فناوری خود می توانند در سطح بین الملل به رقابت در بازارها بپردازند و از این طریق برای کشور ارزآوری نمایند که به هزینه های بستر سازی بسیار پایینی نیاز دارد.
با دارا بودن توانایی اشتغال زایی در مناطق کمتر برخوردار، تشویق جامعه به کسب علم و ایجاد ساختاری برای رشد و نمو صنایع، اقتصاد دانش بنیان همه شرایط برای متحول ساختن ایران و کمک به توسعه و رشد آن در مسیر تعالی را فراهم می آورد. امید است که با حمایت دستگاه های مسئول از این ساختار و همت وپشتکار فعالان به منظور پیشروی در این زمینه شاهد پیشرفت های قابل توجه در سالیان پیش رو و موفقیت برای همه هموطنان عزیز باشیم.
منبع : شبکه دانش بنیان ایران


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28347
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید