امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت


1401/07/27
کد خبر : 28341
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 11 نفر

برای پاسخ این سوال بستگی به موارد زیادی دارد یعنی به طور کلی برای هر شخص روش های درمانی متفاوتی میتواند گزینه های بهتری باشد ولی به صورت کلی اگر میزان نامرتبی دندانهای بیمار جزئی و زیاد نباشد کامپوزیت گزینهای مناسب تری است.
ولی اگر اوضاع دندان های بیمار به طوری باشد که خیلی شلوغ تر از حالت معمول باشد باید از روش درمانی ارتودنسی استفاده کرد که در قبال هزینه های اعلام شده بتوان نتیجهی مناسبی نیز گرفت. علاوه بر این، قابل ذکر است که مواد کامپوزیت دندان نسبت به ارتودنسی هزینه کمتری دارند.


 ارتودنسی یا کامپوزیت


گاهی اوقات باید در دراز مدت انتظار مرتب شدن دندانها را داشته باشیم و از طریق ارتودنسی پیش رویم به عنوان مثال زمانی که نامنظمی آن ها زیاد است یا دندان ها نابجا و روی یکدیگر قرار گرفتهاند.
در این مقاله قصد داریم تمامی مواردی که در انتخاب این دو روش تاثیر گذار هستند را برای شما شرح دهیم تا علاوه بر مشاوره های متخصص ارتودنسی خودتان نیز از آگاهی بیشتری برخوردار باشد، با ما همراه باشید.

 کامپوزیت یا ارتودنسی کدام یک بهتر است؟

در ابتدا مواردی که باعث میشوند لبخندی زیبا به وجود بیاید را توضیح دهیم و سپس به بررسی روش های درمانی بپردازیم، برای داشتن لبخندی زیبا باید سه عامل کنار یکدیگر باشند که عبارتاند از:

1. رنگ دندان

اگر رنگ دندان هایتان مثل قبل نیست و رنگ آن ها تیره تر و چرک تر شده است، میتوانید با بلیچینگ دندان ها را سفید کنید. اگر دندانی به دلیل ترمیم ریشه بیش از حد تیره شده باشد، میتوان رنگ آن را با تمیز کردن داخلی دندان برطرف کرد اما اگر وضعیت دندان های شما به دلیل پوسیدگی زیاد به میزان قابل توجهی بدتر شده باشد، دیگر این روش ها کارساز نمیباشد و در این صورت میتوانید با روکش کامپوزیت مشکل آنها را رفع کنید.

2. نوع چینش دندان در دهان و موقعیت آنها

اگر بنا به هر دلیلی دندان های بیمار به شدت نا مرتب باشد و نوع قرار گیری آنها در لثه به طور استاندارد و طبیعی نباشد، در اکثر موارد این مشکل را باید با کمک ارتودنسی بر طرف کرد و مابقی درمان ها زیاد کارساز نیست.

3. شکل و اندازه دندان

اگر دندان ها از نظر ظاهری با یکدیگر همخونی نداشته باشند و برخی از آنها از مابقی کوچک یا بزرگ تر باشد نمیتوان انتظار لبخندی زیبا و دلنشین را داشت، برای رفع این مشکل باید از طریق عمل کامپوزیت پیش بروید، البته این ارتودنتیست است که تشخیص میدهد باید از چه نوع روشی استفاده کند.

تفاوت ارتودنسی با کامپوزیت

برای یافتن پاسخ این سوال که این دو در چه مواردی با یکدیگر متفاوت هستند و کدام یک بهتر است، باید بدانیم هدف از جراحی چیست؟ ترمیم یا زیبایی دندان، ارتودنسی و کامپوزیت دندان در ماهیت و اجرا توسط دکتر بسیار با یکدیگر متفاوت بوده و هر یک شرایط جداگونهی دارند و متخصص باید از دو ویژگی مهم که بیان میکنیم برخوردار باشد؛

• مهارت نظم دهی

همانطور که در ارتودنسی توضیح دادیم به دلیل اینکه دندان های بیمار به شدت بهم ریخته است داشتن مهارت پزشک در هم ردیف کردن دندان ها و دادن نظم و ترکیب درست مطابق با روش های درمانی استاندارد بسیار حائز اهمیت است.

• ظرافت کاری

در مقابل مهارت های تخصصی مورد اول متخصص کامپوزیت دندان باید دارای مهارت ظرافت کاری و زیباسازی دندانها را داشته باشد و از هنر هم شکل سازی و تنظیم دقیق اندازه، رنگ و شکل دندانهای بیمار را داشته باشد.
با یک نگاه می توان نتیجه گرفت که چیدمان دندان ها و سپس فرم دادن به آنها بهترین راه برای رسیدن به نتیجه مطلوب در دندانپزشکی زیبایی است. بنابراین تا جایی که نمیتوان ارتودنسی و کامپوزیت را جایگزین مناسبی برای یکدیگر دانست، فاصله زیبایی و تناسب دندان ها در این فاصله قابل مشاهده و درک است.

ارتودنسی چیست و چگونه مشکل نامرتبی دندان را بر طرف میکند؟

امروزه دندانپزشکی زیبایی یکی از پرطرفدارترین شاخه های دندانپزشکی در کلینیک های متخصص در روش های مختلف میباشد. ارتودنسی یکی از روش های دندانپزشکی زیبایی است که بیشترین نقش را در انتخاب افراد برای دستیابی به آرایش دائمی دندان دارد. این نوع درمان با انواع ارتودنسی نامرئی، ثابت و متحرک تقسیم بندی میشود و جز بهترین خدمات زیبایی دندان است که مشکلاتی از جمله موقعیت نادرست دندان ها و نقص در وضعیت فک را برطرف می کند.
بسته به ابزار و شرایط موقعیت دندان ها انواع مختلفی از الاینرهای دندانی وجود دارد. ارتودنسی یا روش ترکیبی، یکی دیگر از روش های دندانپزشکی است که با تشخیص متخصص ارتودنسی اجرا میشود.


 ارتودنسی یا کامپوزیت

روکش دندان یا کامپوزیت چیست؟

این روش با استفاده از مواد خاصی مانند روکش سرامیکی و پلاستیکی که دارد با جایگیری بر روی دندان باعث زیبایی ظاهری آن میشود، کامپوزیت دندان در واقع یکی از روش های لمینیت است که در درجه اول برای تغییر طرح لبخند افراد انجام میشود.
این عمل زیبایی که دندانپزشکان با استفاده از مواد کامپوزیت رزین روی دندان ها و فرم دادن به آن ها انجام میدهند، امروزه بسیار رایج شده است. لایه های کامپوزیت با استفاده از نور روی دندان ثابت میشوند. تنظیم رنگ، خطوط و ضخامت ترکیب دندان یکی از مهم ترین نکاتی است که در انجام این عمل با توجه به نوع دندان و مشکل آن باید به آن توجه کرد.

آیا میتوان ارتودتسی و کامپوزیت همزمان انجام داد

برای جمع بندی و رسیدن به یک نتیجه گیری مطلوب در خصوص اینکه کامپوزیت بهتره یا ارتودنسی، به بیان نکات تاثیرگذار در انتخاب ارتودنسی یا کامپوزیت میپردازیم که با این فرایند هرچه بیشتر آشنا شوید.
کم کم به آخرای مطلب خود رسیدیم و نتیجه این مطالعه تا الان این است که برعکس تصور خیلیا نه تنها ارتودنسی و کامپوزیت مقابل یکدیگر نیستند بلکه به عنوان مکمل یکدیگر عمل میکنند و هر دو کمک شایانی به فرم دهی و زیبا سازی دندان میکنند. و اینکه هزینه کامپوزیت دندان نسب به هزینه ارتودنسی هزینه کمتری دارد.
یا به بیان دیگری برای اینکه دندان هایی بی نقص و زیبا داشته باشید، در ابتدای کار ارتودنسی بهترین روش برای فرم دهی و مرتب کردن آنها است و در ادامه زمینه برای خوشگل تر کردن دندان ها مهیا است به طوری که به راحتی میتوان رنگ و اندازه های آن ها را یکی کرد و لبخندی زیبا را پدید آورد.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28341
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید