امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

آشنایی با مهمترین قطعات الکترونیکی اکتیو


1401/07/27
کد خبر : 28696
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 12 نفر

از تلفن های همراه، لامپ های ال ای دی در منزلمان گرفته تا دستگاه های پیشرفته پزشکی مانند MRI، سی تی اسکن و….
اما قطعات الکترونیکی تنها یک دسته واحد نیستند که به راحتی بتوان هر نوع قطعه‌ای را، قطعه الکترونیکی نام گذاشت.
به منظور راحتی و سهولت در تشخیص، ساخت، استفاده و خرید قطعات الکترونیکی آنها را به 3 دسته اصلی دسته بندی کرده اند:
قطعات الکترونیکی اکتیو، پسیو و الکترومکانیکی که در ادامه مهمترین قطعات الکترونیکی دسته بندی اکتیو را ذکر خواهیم کرد.

قطعات الکترونیکی اکتیو چیست

قبل از معرفی مهمترین انواع قطعات الکترونیکی اکتیو لازم است که بدانیم به چه نوع قطعات الکترونیکی، اکتیو گفته می‌شود.
قطعات الکترونیکی اکتیو یا همان فعال، قطعاتی هستند که می‌توانند جریان ورودی به مدار را کنترل کنند. در نتیجه می‌توان گفت که قطعات الکترونیکی اکتیو به یک منبع خارجی نیاز دارند تا کار خود را انجام دهند.

مهمترین و پرکاربرد ترین قطعات الکترونیک اکتیو

قطعات الکترونیکی فعال شامل طیف گسترده‌ای از قطعات می‌شوند که خود این دسته بندی را به منظور سهولت به 4 دسته اصلی تقسیم بندی می‌کنند:


مهمترین قطعات الکترونیکی

دیود ها

بخش مهمی از قطعات الکترونیکی فعال شامل نیمه هادی ها می‌شود که این قطعات اغلب از سلیسیم ساخته می شوند و به دلیل اینکه چیزی بین رسانا ها و غیر رسانا ها هستند به آنها نیمه رسانا (هادی) گفته می‌شود.
دیود نوعی یکسوساز جریان الکتریکی است که بیشترین استفاده آن برای تبدیل جریان های متناوب به جریان های مستقیم است.
وقتی جریان الکتریکی وارد دیود می‌شود دیود آن را تنها به یکسو هدایت می‌کند و در آن نوعی مقاومت ایجاد می‌کند.
خود دیود انواع مختلفی را شامل می‌شود که پر استفاده ترین آنها دیودهای زیر هستند:
●    دیود خازنی:  از دیود خازنی در مدارهای الکترونیکی استفاده می‌شود که جریان الکتریکی در آنها بصورت یکسان نیست و کم و زیاد می‌شود. مانند لوازم خانگی، آداپتور های لپ تاپ، پلی استیشن و….
●    دیود های گان: دیود های گان نوسان سازی های متناسب با مایکروویو ها را انجام می دهند. نوسان سازی هایی که دیود های گان انجام می دهند باعث ایجاد امواج مایکروویو می شود.
●    دیود نور دهنده: دیود های نور دهنده از مهمترین لوازم ال ای دی هستند که در چیپ های مخصوص ال ای دی ها مانند: SMD، COB، DOB ها از آنها استفاده می‌ شود.

ترانزیستور ها

بیشترین کاربرد ترانزیستور ها بعنوان قطعات الکترونیکی اکتیو تقویت کنندگی جریان است. بعنوان مثال یک میکروفون یا یک سمعک که صوت و امواج را با ولتاژ پایین از طریق سنسور مخصوص خود جذب می کند، موج الکتریکی وارد ترانزیستور شده، تقویت می شود و با صدای بلند تری خارج می شود.
خود ترانزیستور ها انواع مختلفی دارند که هرکدام کاربردهای خاص خود را دارند. اما همانطور که ذکر کردیم بیشترین استفاده از ترانزیستور ها برای تقویت جریان الکتریکی است.

آی سی ها

آی سی که قطعه الکترونیکی نام آشنایی است نیز از قطعات الکترونیکی اکتیو است، IC که مخفف واژه انگلیسی به معنای مدار مجتمع است، قطعه الکترونیکی است که سراسر آن از مدار های الکترونیکی تشکیل شده است که این قطعات بر روی یک چیپ یا همان برد نیمه رسانا (از جنس سیلیسیوم) تشکیل شده است.
درون آی سی ها هزاران تا میلیون ها خازن، مقاومت یا ترانزیستور بسیار کوچک وجود دارد که به همین علت به آن یک مدار مجتمع گفته می شود.
آی سی ها خود دارای انواع مختلفی هستند از جمله:
●    آی سی های آنالوگ
●    مدار های مجتمع دیجیتالی
●    آی سی های یکپارچه
●    آی سی های مختلط
●    مدار های مجتمع BJT
●    آی سی خطی
بیشترین کاربرد این نوع قطعه الکترونیکی اکتیو در ساخت لوازم الکترونیکی مانند لپ تاپ ها، تلفن های همراه، کامپیوتر های خانگی و… است.

باتری ها

بله! باتری ها هم نوعی از قطعات الکترونیکی اکتیو یا همان فعال هستند. اما اکثر افراد نمی‌دانند که باتری ها چند مدل هستند و به اشتباه برای هر وسیله الکتریکی خود از باتری اشتباه استفاده می‌ کنند و این کار باعث کاهش عمر دستگاه مورد نظر می‌گردد.
بطور کلی این قطعات الکترونیکی اکتیو شامل دسته بندی از لحاظ جنس ساخت می شود که انواع جنس باتری از لحاظ ساخت شامل موارد زیر است:
●    باتری های نیکل - کادمیوم: این نوع باتری که قابل شارژ است در ابعاد کوچک ساخته می شود و اکثراً باتری های مستطیلی 9 ولتی از این جنس هستند.
ن    باتری های لیتیوم پلیمر: این نوع باتری ها که جدید تر از بقیه هستند در لپ تاپ ها و تلفن های همراه استفاده می‌شوند.
●    باتری ای لیتیوم یون: باتری های لیتیوم یونی از اولین سری هایی هستند که در تلفن های همراه و لپ تاپ ها استفاده شدند که طول عمر بالایی نسبت به لیتیوم پلیمری دارند ولی مانند آنها نمی‌توان در هر ابعادی تولیدشان کرد.
●    باتری های روی - کربن: این نوع باتری ها بیشترین استفاده را برای استفاده روزمره دارند و البته کم عمر ترین نوع باتری ها هستند که پس از تمام شدن نمی‌توان این نوع باتری ها را شارژ نمود.
●    باتری های قلیایی (آلکالاین): باتری های قلیایی که یکبار مصرف هستند طول عمر بیشتری از باتری های روی کربن دارند و در وسایلی که نیازمند استفاده طولانی مدت از باتری های یکبار مصرف دارند مانند ساعت های دیواری، ماوس های بی سیم و…. استفاده می شوند.


مهمترین قطعات الکترونیکی   

نحوه تهیه قطعات الکترونیکی اکتیو مرغوب

قطعات الکترونیکی، قطعاتی هستند که از ظاهر آنها به راحتی نمی‌توان به مرغوب بودن آنها پی برد. لذا برای تهیه آنها لازم است که از متخصصان کمک گرفته و از فروشندگانی این قطعات را تهیه نمود که معتمد باشند.
قطعات الکترونیکی الکتروهایپر که در زمینه فروش اینترنتی قطعات الکترونیکی و لوازم ال ای دی فعالیت دارد، با عرضه مرغوب ترین قطعات الکترونیکی اکتیو در شهر مشهد و ارسال به تمامی کشور آماده عرضه با کیفیت ترین محصولات الکترونیکی و مشاوره در زمینه خرید محصولات الکتریکی می باشد.
الکتروهایپر علاوه بر فروش لوازم الکترونیک در مشهد، ارسال و خدمت رسانی را در سراسر کسور فراهم نموده است تا هموطنان عزیز بتوانند مرغوب ترین قطعات الکترونیکی اکتیو یا پسیو را خریداری نمایند.

منبع مطالب:  www.electrohyper.com


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28696
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید