امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

کتاب ملت عشق


1401/07/27
کد خبر : 28637
دسته بندی : فرهنگی
تعداد بازدید : 12 نفر

رمان ملت عشق، پرفروش ترین کتاب کشور ترکیه، یک اثر ادبی عرفانی ست که دو داستان موازی را روایت می کند. اولین داستان مربوط به زنی به نام "اللا" ست که در آمریکا سکونت داشته، چهل ساله و متاهل است؛ او که مدت هاست شاغل نبوده به پیشنهاد یک مجموعه مسئولیت ویراست داستانی با نام "کفر شیرین" نوشته ی "عزیز زاهار" را به عهده گرفته است. داستان کفر شیرین روایت دیدار شمس و مولانا و تمام ماجرایی ست که میان آن دو در جریان بوده است. بنابر این در رمان ملت عشق دو داستان را با فاصله ی زمانی چند قرن می خوانیم، داستانی مربوط به قرن حاضر که حاوی بسیاری از دغدغه های روزمره ما از جمله عشق است، به علاوه داستانی از گذشته های دور، پیرامون عرفان که آن هم بی ربط به عشق نیست. رمان ملت عشق، یک اثر داستانی با موضوع عشق می باشد. الیف شافاک نویسنده ی این رمان توانسته با زبانی ساده از مولانا بنویسد، کاری که خیلی از نویسندگان قادر به آن نیستند؛ همین ساده نویسی و در عین حال آمیختنش با یک داستان پرکشش امروزی، سبب گشته مخاطب علاوه بر یافتن دیدی عمیق تر راجع به عشق، ترغیب شود تا آثار مولانا و شمس را دقیق تر و بیشتر بخواند.


 کتاب ملت عشق

نقد و بررسی کتاب ملت عشق

از آن جا که اگر هر کتابی در هر کجای دنیا با استقبال مواجه شود عده ای به نقد و اعتراض به آن می پردازند، رمان ملت عشق نیز به سبب شهرتش با این انتقادات مواجه گشت. الیف شافاک نویسنده این رمان علاوه بر نویسندگی در حوزه فمنیسم نیز فعالیت می کند، آن بخش رمان را که مربوط به "اللا" ست به گونه ای پیش می برد که مخاطب شاهد هنجارشکنی و رهایی وی از زندگی سخت و افسرده وارش باشد؛ "اللا" سمبل زنی می شود که به دنبال عشق حرکت کرده تا آن را بیابد. این موضوع مورد نقد خیلی از اساتید متخصص در حوزه مولانا شناسی قرار گرفته؛ آن ها معتقدند آن چه مولانا از عشق ارائه کرده با آن چه شخصیت اصلی داستان "اللا" از عشق می یابد زمین تا آسمان فرق می کند. برخی دیگر نیز معتقدند که جای تاسف است که به جای آثار اصلی مولانا، کتاب هایی چنین ساده خوانده شود و بایستی مردم به منابع اصلی و آثار خود این بزرگان برای شناخت آن ها رجوع کنند. اما جدای از تمام نقدها، می دانیم که رمان ملت عشق باب آشنایی خیلی از مردم را با ادبیات و عرفان باز کرده و انگیزه بسیاری برا خواندن مولانا شده است و همین موضوع نشان می دهد نویسنده رسالتش را کامل نموده.

الیف شافاک نویسنده کتاب ملت عشق

الیف شافاک متولد بیست و پنجم اکتبر 1971 در فرانسه رمان ملت عشق را در سی و نه سالگی خویش نوشت.  الیف شافاک تحصیلاتش را در  رشته علوم سیاسی و مطالعات زنان تکمیل کرد و در حال حاضر نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه است. او جوایز مهمی از جمله جایزه ی رومی و جایزه ی بهترین داستان از طرف انجمن نویسندگان ترکیه را کسب کرده و برای دریافت جایزه ی بین المللی ایمپک دوبلین نیز نامزد گشته. علاوه بر رمان ملت عشق می توان به آثار دیگر او هم چون مرید معمار، سه دختر حوا، محرم، شپش پلاس، شرافت اشاره کرد.


 کتاب ملت عشق

خلاصه داستان کتاب ملت عشق

داستان ملت عشق از جایی آغاز می شود که "اللا" مادری خانه دار که مدت هاست فعالیت هایش به آشپزی و خانه داری محدود شده و زندگی اش رنگ و بویی ندارد، متوجه خیانت همسرش می شود. او که سکوت پیشه کرده، تصمیم به ایجاد یک سری تغییرات می گیرد و اولین آن ها قبول کردن پیشنهاد کاری یک انتشارات برای ویراست داستانی به نام کفر عشق است. اللا در مسیر ویراست این داستان علاوه بر آشنایی با شمس و مولانا، با نویسنده داستان یعنی عزیز زاهار نیز ارتباط برقرار می کند و این داستان و نویسنده اش زندگی اللا را کاملا دگرگون می سازد.

بهترین ترجمه کتاب ملت عشق

ارسلان فصیحی که یکی از متبحرترین مترجمین ادبیات ترکیه به فارسی ست، در سال 1394 رمان ملت عشق را به فارسی برگرداند و نشر ققنوس نیز آن را چاپ کرد. پس از اینکه چاپ های اول این کتاب به زودی به پایان رسیدند و تجدید چاپ آن چند ده بار ادامه یافت، دیگر مترجمین نیز برای ترجمه مجدد این اثر به میدان آمدند. اثری چنین تازه با ترجمه ای چنین واضح، چندان نیازی به ترجمه مجدد نداشت اما استقبال از کتاب به قدری زیاد بود که خیلی از نشرها و مترجمین را وسوسه می کرد. از بین تمام ترجمه های موجود از رمان ملت عشق، ترجمه ارسلان فصیحی با اختلاف بهترین ترجمه است و پس از آن ترجمه ی عفت دیبائی با نام عشق که در نشر نیماژ به چاپ رسیده نیز ترجمه خوبی ست.


 کتاب ملت عشق

جملات زیبای کتاب ملت عشق

شمس گفت: "نمی توانم بگویم تقدیر چیست، اما می توانم بگویم چه نیست. تقدیر به آن معنا نیست که مسیر زندگیمان از پیش تعیین شده. به همین سبب اینکه انسان گردن خم کند و بگوید چه کنم، تقدیرم این بوده، نشانه جهالت است. تقدیر همه راه نیست، فقط تا سر دو راهی هاست. گذرگاه مشخص است، اما انتخاب گردش ها و راه های فرعی در دست مسافر است. پس نه بر زندگی ات حاکمی و نه محکوم آنی. این را بیست و نهمین قاعده می گوید"

* علت را از خودش که پرسیدم، چنین گفت: "انسان باید عقلش را کودکی گرسنه و محتاج بداند و با قاشق قاشق علم سیرش کند. اما همان طور که بعضی غذاها برای کودک سنگین است، بعضی آگاهی ها هم برای عقل سنگین است، این را هم نباید فراموش کرد." نگو یکی از قواعد چهل گانه اش در این موضوع بوده. قاعده پنجم: کیمیای عقل با کیمیای عشق فرق دارد. عقل محتاط است. ترسان و لرزان گام بر می دارد. با خودش می گوید: «مراقب باش آسیبی نبینی.» اما مگر عشق این طور است؟ تنها چیزی که عشق می گوید این است: "خودت را رها کن، بگذار برود." عقل به آسانی خراب نمی شود. عشق اما خودش را ویران می کند. گنج ها و خزانه ها هم در میان ویرانه ها یافت می شود، پس هر چه هست در دل خراب است.


 
کتاب ملت عشق

کتاب های مشابه کتاب ملت عشق

برای علاقه مندان رمان ملت عشق، رمان "باب اسرار" نیز می تواند پیشنهاد خوبی باشد. این رمان نوشته ی "احمد امید" است که با ترجمه ارسلان فصیحی در نشر ققنوس به چاپ رسیده. رمان "باب اسرار" نیز رمانی برگرفته از داستان شمس و مولاناست، در این رمان، داستان دحتری به نام "کارن کیمیا" را می خوانیم که ساکن لندن است، او پدری داشته که از عاشقان مولانا بوده و در مقطعی از زندگی همراه یکی از دوستانش، فرزند خود کارن و همسرش را ترک می کند. این اتفاق سبب شده کارن چندان خاطره خوشی از مولانا و شمس و ترکیه و مسائل مربوطه نداشته باشد. در جایی از زندگی کارن به واسطه شغلش راهی سفر به ترکیه می شود و آن جاست که خیلی از خاطرات و تروماهای گذشته برایش زنده می شوند و او را درگیر داستان های مربوط به پدرش و مولانا می سازد. جدای از این کتاب، خواندن آثار خود مولانا هم چون مثنوی معنوی، فیه ما فیه، مجالس سبعه و ... بهترین منبع برای شناخت اوست.
برای مطالعه نقد و بررسی کتاب های بیشتر در زمینه رمان و داستان می توانید به چی بخونم مراجعه کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28637
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید