امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

چگونگی پیدایش ماست


1401/07/27
کد خبر : 27895
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 17 نفر

برای تهیه ماست از شیر گاو در ایالات متحده و شمال مرکزی اروپا استفاده می شود. شیر گوسفند و بز در ترکیه و اروپای جنوب شرقی استفاده می شود. شیر گاومیش آبی بیشتر در مصر و هند استفاده می شود. ماست ممکن است از محصولات غیر لبنی نیز تولید شود.
ماست ممکن است از ترکیه سرچشمه گرفته باشد، اگرچه داستان های زیادی در مورد کشف آن وجود دارد. در  در گذشته ترک ها با جوشاندن شیر در ظرفی بدون سرپوش شیر را به قدری جوشانده که آب اضافه آن تبخیر شود. پس از سرد شدن، شیر را با  کمی ماست تلفیق می کردند، و سپس  ظرف را با دستمالی بسته و در دمای اتاق به آرامی خنک می کردند و سپس پس از آماده  شدن آن با غذاهای محلی نوش جان کرده.
در ادامه مطلب بیشتر به نحوه درست شدن ماست و فواید آن می پردازیم.


ماست چکیده


ماست کوزه‌‌‌‌‌‌‌‌ای همان طور که از نام آن مشخص است در درون کوزه تهیه می‌شود. این ماست به دلیل کیفیت، چکیده و سفت بودن آن مورد علاقه بسیاری از افراد است. از آن جایی که این نوع ماست در بسیاری از خانه‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و تالار‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما تصمیم گرفتیم در این مقاله برای آشنایی با این نوع ماست مطالب لازم را ارائه دهیم.

ماست کوزه‌ای چیست؟

ماست چکیده یا ماست کوزه‌ای نوعی از ماست است که از طریق ظروف سفالی به عمل می‌آید. کوزه خاصیت جذب کنندگی بالایی دارد به همین دلیل برای خنک نگه‌داشتن آب، چکیده شدن ماست، تراوش آب درون کوزه های کشاورزی و… می توان از آن استفاده کرد. این خاصیت جذب کوزه‌ها سبب می‌شود ماست تهیه شده در آن‌ها بسیار سفت‌تر و با کیفیت‌تر از سایر ماست‌ها شود.


 ماست چکیده

طرز تهیه ماست کوزه‌ای

برای تهیه ماست کوزه‌ای از شیر، ماست و نمک استفاده می‌شود. برای این کار ابتدا شیر به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده می‌شود و بعد آن را در کوزه مورد نظر می‌ریزند تا دمای آن بیفتد. نمک را به ماست اضافه کرده و هم می‌زنند تا حالت یک دست بگیرد سپس مقداری شیر به آن اضافه کرده و مخلوط می‌کنند. وقتی دمای شیر داخل کوزه پائین آمد آن را به ظرف ماست اضافه می‌کنند و هم می‌زنند. روی دهانه کوزه یک آبکش قرار می‌دهند و با استفاده از یک حوله دور ظرف را می‌بندند و برای مدت ۵،۶ ساعت می‌گذراند به همان حالت باقی بماند. پس از آن، ماست را داخل یخچال قرار می‌دهند تا ۶ ساعت در آن جا بماند، پس از این ماست کوزه‌ای آماده است.

کوزه ماست سفالی

مناسب ترین ظروف در تهیه ماست خانگی، کوزه است.کوزه باعث افزایش کیفیت و سفید شدن ماست می‌شود. این ظروف دست‌ساز هستند و به وسیله چرخ سفالگری در دمای ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد پخته می‌شوند. این کوزه‌ها در سایزهای گوناگون، بزرگ، کوچک و متوسط موجود هستند و در بسیاری از مکان‌ها مانند رستوران‌ها، تالارها، کافه‌ها و منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.
ظروف سفالی مانند کوزه از مطلوب‌ترین ظروف برای نگه‌داری از ماست‌های خانگی است. ماست کوزه‌ای دارای طعمی لذیذ و کالری بالا است.  ظروف سفالی به دلیل خاصیت مکندگی آب اضافی ماست را می‌گیرند و این باعث می‌شود ماست سنتی و گزیده شود. ظروف سفالی در اشکال گوناگون برای استفاده شرکت‌های لبنیاتی و رستوران‌ها تولید می‌شوند. نوع یک نفره ماست کوزه‌ای برای رستوران‌ها و ماست‌های کوزه‌ای یک کیلو بیشتر در بین فروشگاه‌های لبنی و سوپرمارکت‌ها توزیع می‌شود. در واقع با ریختن شیر را در دمای ۲۰ درجه ظروف کوزه‌ای استرلیزه و افزودن مواد دیگر درون آن پس از گذشت زمانی معین ماست کوزه‌ای بدست می‌آید.

یکی از چاشنی‌های بسیار محبوب در ایران موسیر است. ماست موسیر یکی از مفید ترین مواد غذایی هستند که پزشکان مصرف آنرا توصیه می کنند. در طب قدیم نیز ماست موسیر جایگاه ویژه‌ای را در درمان بیماری‌ها داشته است. از آن جایی که خواص ماست موسیر برای سلامتی قابل ملاحظه است در ادامه به معرفی خواص ماست موسیر و روش مصرف آن می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.


 ماست چکیده

ماست موسیر با موسیر تازه

ماست و موسیر یک اشتها آور خاورمیانه ای است که دل هر آدمی را می برد. البته اگر به سیر علاقه داشته باشید!! ترکیب موسیر تازه ایرانی و ماست پرچرب آنطور که می خواهیم عمل می کند ( باعث می شود لحظاتمان طعمی خوشمزه به خودش بگیرد.) ماست موسیر یکی از ماست هایی است که علاوه بر خاصیت بی شماری که دارد، دارای طعم بی نظیری است و برای تمامی سلیقه ها مناسب است. موسیر ماده ای است از خانواده سیر و پیاز که خود نیز می توانید آن را در خانه تهیه کنید. هر چه موسیر تازه تر باشد طعم و کیفیت آن نیز بیشتر خواهد شد. موسیر طبیعتی گرم دارد و اشتها را افزایش می دهد. افراد دیابتی با مصرف ماست موسیر می توانند قند خون خود را کاهش دهند. این ماست خواص بسیار زیادی دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به کاهش سردردهای میگرنی، افزایش ادرار، ترمیم کننده زخم، التیام دهنده درد، تنظیم فشار خون، تقویت سیستم عصبی و … اشاره کرد. ماست موسیر با موسیر تازه را با گوشت بره، مرغ کبابی یا ماهی میل کنید. ما تضمین می کنیم که این غذا برای همیشه در یخچالتان جایگاه ویژه ای خواهد داشت.

خواص ماست موسیر

موسیر از خانواده سیر است و مانند سیر دارای خواص بسیار مفیدی است. برخی از مزایای ماست موسیر عبارتند از:
تقویت مو: موسیر به دلیل داشتن مواد مغذی مانند ویتامین ب و پروتئین و مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم است. از طرف دیگر ماست نیز سرشار از پروتئین طبیعی هستند. به همین دلیل ماست موسیر برای رویش مو بسیار مفید است. همچنین باعث درخشنده تر شدن موها می‌شود.
مقابله در برابر میکروب: موسیر یک منبع بسیار مهم از ترکیبات گوگردی است. به همین دلیل یکی از خواص بسیار مهم موسیر، ضدباکتریایی بودن است. از دیرباز ماست موسیر برای درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، تب، سرفه و آنفلوانزا استفاده می‌شود.
استحکام بخشیدن به استخوان: موسیر به دلیل داشتن  ویتامین C و A فسفر و منیزیم به عنوان  یک ماده‌ی غذایی دوستدار سلامت استخوان‌ شناخته می‌شود. به همین دلیل خوردن ماست مو سیر به افرادی که از کمبود کلسیم رنج می‌برند توصیه می‌شود.
کمک به گوارش غذا: موسیر سرشار از فیبر است. علاوه بر این که ماست مو سیر می‌تواند در انسان احساس سیری ایجاد کند بلکه به عملکرد روده‌ها نیز کمک می‌کند. افرادی که دارای گوارش حساس هستند می‌توانند به راحتی ماست را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
ارامش پایتخت ابتدا با برند نصیری فعالیت خود را در حوزه لبنیات و در قالب محصولات رستورانی اغاز نمود؛ و هم اکنون سه برند نصیری ، دورنیا و های لبن را تولید و به سبد غذایی هموطنان ایرانی افزوده است.
ارامش پایتخت در اغاز فعالیت ، تولیدات خود را با جذب روزانه سه تن شیر شروع و امروزه با جذب بیش از ۳۰ تن شیر تولیدات خود را زیر نظر متخصصان حرفه ای طبق اخرین استانداردهای جهانی در قالب ۲۵ نوع محصول متنوع تولید و به بازار عرضه مینماید.
و امیدوار است که هموطنان عزیزمان با مصرف مستمر لبنیات جهت حفظ سلامت خود به ارتقای روز افزون این مجموعه یاری رسانند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27895
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید