امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

چگونه بعد از مرگ عزیزان، خود را آرام کنیم؟


1401/07/27
کد خبر : 27910
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 17 نفر

این تلخی ماندگار تا پایان عمر با بازماندگان باقی می ماند. این خاطر بستگی به عزیز بودن شخص، نزدیک بودن رابطه و روحیه حساس بازمانده دارد. در نتیجه واکنش ها و عکس العمل هایی که بازماندگان نشان می‌دهند نیز متفاوت است. مرگ اتفاقی گریز ناپذیر می باشد و هر کسی در زندگی با آن مواجه خواهد شد. به دنیا می آییم، زندگی می کنیم، به تعلقات می‌پردازیم و از آن پس چنان رفته که انگار هرگز نبوده ایم. در رابطه با اینکه چگونه بعد از مرگ عزیزان، خود را آرام کنیم، ممکن است افراد واکنش های متفاوتی را از خود نشان دهند که این واکنش ها بر اساس احساساتی است که در وجود هر کس قرار دارد. زمانی که مراسم ترحیم و پذیرایی آن به اتمام می رسد، احساساتی مثل تنهایی و افسردگی در بازماندگان بیشتر می شود.

احساسات بعد از مرگ عزیزان

 احساسات بعد از مرگ عزیزان

حس تنهایی

بسیاری از افراد پس از مرگ عزیزانشان احساس تنهایی کرده و خود را فردی یکه در دنیایی بزرگ می بینند. این اتفاق که بیشتر در کسانی رخ می‌دهد که همسرانشان را از دست دادند، باعث یاس و ناامیدی می‌شود. به گونه‌ای که ممکن است توانایی انجام هر کاری را از بازمانده بگیرد.

افسردگی و پیگیری

طبیعی است که افراد پس از مرگ عزیزانشان دچار افسردگی شده و از جمع فاصله می گیرند آن ها نیاز دارند تا سایر افراد درکشان کرده و بگذارند تا با این سوگ کنار بیایند. متاسفانه افسردگی باعث می شود که افراد کمتر در اجتماع حاضر شده و در نتیجه روز به روز به حس افسردگی در آنها تشدید شود.

شوکه شدن

این احساس بیشتر در افرادی رخ می‌دهد که عزیزشان دچار مرگ نابه هنگام شده مثل افراد تصادفی بنابراین واکنش فرد پس از شنیدن خبر فوت عزیزش انکار بوده و نمی خواهد باور کند که دیگر او در بین شان نیست. این انکار جنبه ذهنی داشته و کاملا به صورت ناخودآگاه اتفاق می‌افتد بنابراین بهتر است اگر خبر فوت عزیزی را می خواهیم بدهیم ابتدا مقدمه‌چینی کرده و مرحله به مرحله جلو رفته. چرا که ممکن است فرد شوک زده نتواند خود را با شرایط وفق دهد و دست به کار خطرناکی بزند.


 احساسات بعد از مرگ عزیزان

درماندگی

پس از آن که فرد توانست این موضوع را در ذهن خودش حلاجی کند این فکر در ذهنش خطور می کند که چرا این اتفاق باید برای من بیفتد؟ چرا دوست جوان من؟ چرا مادر مهربان من؟ چرا پدر عزیزتر از جانم؟ این چرا ها نه تنها کمکی به فرد نمی کند بلکه هر بار ذهن او را آشفته تر خواهد کرد اما با گذشت زمان ذهن آسیب پذیر فرد می پذیرد که غرضی در این کار نبوده و اتفاقی است که افتاده اتفاقی که هرگز راهی برای رهایی از آن وجود ندارد.

آرام شدن بعد از مرگ عزیزان

پذیرش اتفاق پیش آمده

بعد از گذشت مدتی فرد متوجه می شود که هیچ یک از مراحل بالا کاری برای او انجام نمی دهد در نتیجه با اتفاق پیش آمده کنار می آید. علائم افسردگی کم کم از بین رفته فرد زندگی عادی خود را از سر می‌گیرد. این در حالیست که یاد و خاطره متوفی از ذهن بازماندگان خارج نمی شود. تجدید خاطرات بستگی به رابطه فرد متوفی با بازمانده دارد و میتواند تا مدتها طول بکشد.
عزاداری در کشورها و شرایط متفاوت فرق می کند. حتی در کشور خودمان نیز عزاداری در شهرهای ایران با هم متفاوت است و هرکس سبک خود را دارد تا بتواند با این موضوع کنار بیاید.
با وجود انکار ناپذیر بودن این موضوع کنار آمدن با آن مشکل است در نتیجه باید راه حلی اتخاذ کرد تا بتوانیم مرگ متوفی را بپذیریم. البته هرگز نباید فراموش شود که با گذشت زمان دل تنگی بازماندگان نیز کمتر می‌شود و به مرور زندگی انسان ها از سر گرفته می‌شود.

متوسل شدن به دعا و عبادات بر اساس اعتقادات فردی

این مورد به صورت همگیر نمی باشد چراکه افراد با درجه اعتقادات متفاوتی دور هم جمع شدند و تشکیل اجتماع دادند اما بعضی از افراد بنا به اعتقاد خاص خود برای متوفی دعا می کنند و از خدا برای او طلب آموزش کرده تا گناهان شان بخشیده شود در نتیجه با این کار خود را آرام کرده و تا حدودی باعث تسلای خاطر می شود.

گریه و عزاداری

شاید از نگاه بیرون به این قضیه گریه کردن زیاد کار پسندیده‌ای نباشد اما باید گفت که ابتدا بهتر است عزاداری کرده و به هر شیوه ای که می‌دانید خود را خالی کنید. چرا که روی هم جمع شدن این احساسات و خود خوری ها در نهایت به عقده ای بزرگ مبدل شده که می تواند فرد بازمانده را از پا بیندازد پس حتماً به سبک خود عزاداری و شیون کنید.


 احساسات بعد از مرگ عزیزان

تنها نماندن

از آن جا که تنها ماندن باعث می شود که فکر و خیال تان هم بیشتر شود پیشنهاد می شود که بیشتر در جمع حاضر شده و تنها نمانید برای آرام کردن خودتان از فرد متوفی بگویید و خاطراتش را در جمع بازگو کنید. این حس همدردی باعث می شود که شما زودتر به خودتان آمده و با این قضیه کنار بیاید اگر دوست صمیمی دارید که می تواند به شما کمک کند حتماً با او حال بدتان را در میان بگذارید.

تغذیه درست

شاید در نگاه اول این موضوع به نظرتان خنده دار بیاید اما باید بدانید که غم و اندوه باعث بروز اتفاقات ناگوار جسمی مانند: بی اشتهایی، اختلالات کار روده و غیره می شود. از آنجا که سلامتی جسمی و روحی با هم مدنظر است بنابراین بهتر است به غذای خود توجه کرده و به درستی تغذیه شوید تا این مشکلات کمتر سراغ شما بیاید. فکر و خیال در نهایت باعث می‌شود که شما از خواب و خوراک افتاده و انگیزه کافی برای زندگی نداشته باشید.

رفتن به سر مزار عزیزان از دست رفته

اگر شما طاقت آن را داشته باشید که جنازه متوفی را ببینید پذیرش برای شما آسان تر خواهد شد. دیدن پیکر متوفی بازماندگان را آرام میکند اما اگر نمی توانید جنازه او را ببینید خود را از رفتن به مزارش محروم نکرده و چند وقت یکبار بر سر مزار او بروید چرا که با این کار در حقیقت به خود کمک کرده و پذیرش موضوع را بر خود آسان تر می کنید.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27910
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید