امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

پیش‌بینی‌ها از آینده دیجیتال مارکتینگ چیست؟


1401/07/27
کد خبر : 28582
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 13 نفر

بازاریابی دیجیتال به شرکت‌ها و کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از طریق کانال‌های آنلاین، با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنند. این کانال‌های ارتباطی آنلاین در چند سال اخیر، به حد چشمگیری گسترش یافته‌اند که مهم‌ترین آن‌ها شامل شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و وب‌سایت‌ها می‌شوند. شاید فکر کنید رشد دیجیتال مارکتینگ به حد نهایی خود رسیده است و دیگر قابلیت جدیدی برای رونمایی ندارد؛ اما آیا واقعا این تصور درست است؟


 بازار کار دیجیتال مارکتینگ


اگر کمی به عقب برگردیم، متوجه می‌شویم که در سال‌های گذشته، تکنولوژی و رسانه‌های آنلاین پیوسته ما را شگفت‌زده کرده‌اند و بازار کار دیجیتال مارکتینگ رونق خوبی دارد. درست زمانی که فکر می‌کردیم یک فناوری یا رسانه قرار است چندین سال ثبات داشته باشد، فناوری بهتری ظاهر شده و آن را به چالش کشیده است. از این رو، نمی‌توان انتظار داشت که دیجیتال مارکتینگ در سال‌های آینده، با همین روند و ابزارهای فعلی به کار خود ادامه دهد.
بدون شک، رشد شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های آنلاین پیوسته ادامه دارد و هر روز از قابلیت‌های جدیدتری رونمایی خواهند کرد. در این شرایط، تنها کسانی می‌توانند در فضای جدید موفق شوند که درک درستی از آینده دیجیتال مارکتینگ داشته باشند و بتوانند خود را با آن هماهنگ کنند. به همین خاطر، چند مورد از مهم‌ترین پیش‌بینی‌های موجود از آیندهٔ دیجیتال مارکتینگ را در این مقاله برایتان آورده‌‌ایم. با ما همراه باشید.
 

پیش‌بینی‌ها از آینده بازاریابی دیجیتال چیست؟

همان طور که گفتیم، ما اکنون در یک بازهٔ زمانی قرار داریم که سرعت پیشرفت علم و تکنولوژی از هر زمان دیگری در گذشته بیشتر است. این موضوع سبب شده تا تغییرات در حوزهٔ بازاریابی دیجیتال هم به‌سرعت اعمال شوند. با توجه به اهمیت بالای دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارهای امروزی، لازم است صاحبان مشاغل و بازاریابان درک مناسبی از آیندهٔ این حوزه داشته باشند. این‌گونه می‌توانند خود را برای حضور در شرایط جدید بهتر آماده کنند.
در همین راستا، تعدادی از مهم‌ترین پیش‌بینی‌ها از آیندهٔ دیجیتال مارکتینگ را برایتان آورده‌ایم تا بدانید در سال‌های آینده، با چه شرایطی مواجه خواهید شد:
 

1. نیاز به بازاریابی رشد افزایش پیدا می‌کند

بازاریابی رشد یک استراتژی بازاریابی قدرتمند است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند یک پایگاه مشتری قدرتمند ایجاد کنند. این استراتژی ابتدا روش‌های مختلف برای اجرای یک کمپین را بررسی می‌کند و پس از مقایسه میزان بازدهی هر کدام از ‌آن‌ها، بهترین روش را انتخاب می‌کند.در این روش، همواره آزمون‌ها و آزمایش‌هایی انجام می‌گیرد و داده‌ها تجزیه‌وتحلیل می‌شوند.
در واقع، بازاریابی رشد به ما کمک می‌کند با بررسی تجربه‌های گذشته، از معیارهای مثبت برای اجرای کمپین‌های جدید یا بهبود آن‌هایی که خیلی موفق نبوده‌اند، استفاده کنیم. این استراتژی نه‌تنها به جذب مشتریان می‌پردازد، بلکه بر تقویت رشد ارگانیک آن‌ها هم تمرکز دارد. به عبارت دیگر، تا حد زیادی در روش‌های فعلی بازاریابی آنلاین مانند سئو و بهینه‌سازی، ایمیل مارکتینگ و کمپین‌های تبلیغاتی تاثیر می‌گذارد و باعث بهبود آن‌ها می‌شود.
 

چه لزومی به استفاده از بازاریابی رشد وجود دارد؟

شاید به این فکر کنید که روش‌های فعل بازاریابی دیجیتال هم برای افزایش ترافیک وب‌سایت، معرفی برند و افزایش مشتریان مناسب هستند؛ بنابراین چرا باید سراغ بازاریابی رشد برویم؟ اینکه روش‌های فعلی نقش مهمی در افزایش ترافیک و مشتریان دارند، کاملا درست است؛ اما اثربخشی آن‌ها ممکن است با گذشت زمان کاهش پیدا کند و اینجا است که بازاریابی رشد به کمکتان می‌آید. اگر این استراتژی بازاریابی به‌درستی انجام شود، مطمئناً در چنین شرایطی، موجب افزایش مشتریان، حفظ و وفادار‌کردن آن‌ها می‌شود.
 

2. تشخیص صدا اهمیت فراوانی پیدا می‌کند

تکنولوژی همواره سعی دارد کارهای مختلف را برای مردم آسان‌تر کند. دستیارهای صوتی هوشمند از چند سال گذشته ایجاد شده‌اند و پیوسته در حال رشد هستند. شما می‌توانید با استفاده از این برنامه‌ها و پلتفرم‌ها بدون اینکه چیزی را تایپ کنید، موضوعات مدِنظر خود را جست‌وجو کنید. به عبارتی، با گوشی یا تلویزیون خود صحبت می‌کنید و به آن‌ها می‌گویید که به چه چیزی نیاز دارید.
از آنجایی که در حال حاضر، کاربران از گوشی‌های تلفن خود خیلی زیاد استفاده می‌کنند، این روش برای آن‌ها بسیار مناسب است. به گفتهٔ کارشناسان، اکنون تعدادی زیادی از مردم دنیا این فناوری را به‌عنوان روش استاندارد زندگی خود به‌ کار می‌گیرند. در واقع، حدود نیمی از جست‌وجوهای اینترنتی با استفاده از تایپ صوتی انجام می‌گیرند و تایپ‌کردن کلمه‌ها روز‌به‌روز کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تغییر شرایط و رشد سریع استفاده از برنامه‌های تشخیص صدا، فرصت‌های بیشتری را در بازار به‌خصوص برای کسانی که از این اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند، فراهم خواهد کرد؛ بنابراین شما هم به‌عنوان یک بازاریاب یا صاحب کسب‌وکار باید این فرصت را مد‌نظر قرار دهید و زیرساخت‌های لازم را برای استفاده از آن ایجاد کنید.


  بازار کار دیجیتال مارکتینگ

3. هوش مصنوعی گسترش می‌یابد

هوش مصنوعی (artificial intelligence) همان فناوری‌ای است که امروزه، پشت بسیاری از نرم‌افزارها و برنامه‌های نوآورانه قرار دارد. تعداد فراوانی از این نرم‌افزارها مانند چت‌بات‌ها، تولید محتوا و موتورهای جست‌وجو به‌صورت مستقیم در فعالیت کسب‌وکارهای آنلاین تاثیر می‌گذارند. در واقع، رونق هوش مصنوعی باعث شده تا افراد در خانه‌های خود هم بتوانند در محتوای آنلاین، سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشند.
کارشناسان معتقدند استفاده از هوش مصنوعی در یک شرکت یا کسب‌وکار، می‌تواند عملکرد آن را به حد قابل توجهی بهبود ببخشد و مزایای فراوانی ایجاد کند. برخی از مهم‌ترین مزایای به‌کارگیری هوش مصنوعی در شرکت‌ها یا کسب‌وکارهای آنلاین شامل موارد زیر می‌شوند:
·        ایجاد تجربهٔ بهتر برای کاربران و مشتریان
·        بهبود تصمیم‌گیری‌ها
·        تولید محصولات و خدمات نوآورانه
·        کاهش هزینه‌های غیرضروری و به طور کلی، کاهش هزینه‌های تولید
·        افزایش کارایی و بهره‌وری
 
در حال حاضر، برخی پلتفرم‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند پست‌های وبلاگ جذاب ایجاد کنند که برای بسیاری از وب‌سایت‌های آنلاین یک نیاز ضروری است؛ همچنین هوش مصنوعی به کسب‌وکارها کمک می‌کند مشتریشان را بهتر درک کنند و با ارزیابی و تفسیر رفتار کاربران، محصولات و خدماتی متناسب با نیاز آن‌ها ارائه دهند.
گوگل نمونهٔ خوبی است که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. این فناوری به گوگل کمک کرده عملکرد و خدمات خود را برای تامین نیازهای مشتریان بهبود بخشد. برای مثال، زمانی که کاربر یک مورد خاص را در گوگل سرچ می‌کند، مرتبط‌ترین نتایج به آن نمایش داده می‌شوند تا نیاز وی به‌خوبی پاسخ داده شود. به‌طور کلی، هرقدر بیشتر از هوش مصنوعی بهره ببرید، برتری شما در برابر رقبایتان افزایش می‌یابد.
 

4. کسب‌وکارهای بیشتری از تبلیغات اتوماتیک استفاده می‌کنند

بازاریابی قابل برنامه‌ریزی و اتوماتیک (مارکتینگ اتومیشن) یک فرآیند مبتنی بر هوش مصنوعی است که بسیاری از فعالیت‌های بازاریابی را به‌صورت اتوماتیک برای ما انجام می‌دهد. اجرای تبلیغات خودکار هم یکی از زیرشاخه‌های آن محسوب می‌شود. در این روش، به‌‌منظورِ تراکنش سریع‌تر، واسطه حذف می‌شود. کنار گذاشته‌شدن انسان‌ها از این فرآیند کمک می‌کند شرکت بتواند راه‌حل کارآمدتر و عاقلانه‌تری برای رفع نیازها و خواسته‌های کاربران داشته باشد.
کارشناسان پیش‌یبنی می‌کنند که خرید اتوماتیک  تبلیغات در سال 2022 و سال‌های بعد از آن به‌شدت افزایش خواهد یافت. طوری که نتایج آن با چند سال گذشته اصلا قابل مقایسه نیست.
 

5. به‌کارگیری بازاریابی مکالمه‌ای بهبود خواهد یافت

 کارشناسان معتقدند که فناوری‌های جدید و نوآورانه مانند چت‌بات‌ها باعث شده تا بازاریابی بیشتر از قبل حالت محاوره‌ای پیدا کند. نکتهٔ مثبتی که پیرامون به‌کارگیری بازاریابی محاوره‌ای وجود دارد، علاقه و تمایل کاربران به استفاده از این روش است. مهم‌ترین دلیل آن را هم می‌توان رسیدن به پاسخ فوری پس از پرسیدن سوال دانست.
 بازاریابی مکالمه‌ای به‌عنوان یک بازاریابی مستقیم جدید در نظر گرفته می‌شود که ارتباط شخصی، عمیق و هدفمندی بین مصرف‌کنندگان و بخش بازاریابی یک کسب‌وکار ایجاد می‌کند. این نوع بازاریابی به دلیل تعامل بالا و بازخوردهایی که ارائه می‌دهد، باعث بهبود تجربه کاربر در استفاده از خدمات ما، وفاداری مشتری و افزایش درآمد می‌شود.
برخلاف بسیاری از استراتژی‌های موجود در این حوزه، امکان انجام بازاریابی مکالمه‌ای از طریق سایت‌ها یا رسانه‌های اجتماعی وجود دارد. این به بازاریابان اجازه می‌دهد که با مشتریان صحبت کنند و نیاز‌هایشان را به بهترین شکل ممکن، برآورده سازند. کارشناسان بر این باورند که امروزه، بخش زیادی از مشتریان معاملات خود را با استفاده از بازاریابی مکالمه‌ای انجام می‌دهند؛ از این رو، باید به این روش جدید بازاریابی در کسب‌وکارتان دقت داشته باشید.
 

6. چت‌بات‌ها (Chatbots) توسعه می‌یابند

همان گونه که در بخش قبل اشاره کردیم، این روزها استفاده از بازاریابی مکالمه‌ای یک روش محبوب در میان مشتریان و کاربران اینترنتی محسوب می‌شود. چت‌بات‌ها هم از جمله روش‌های اجرای این نوع بازاریابی مستقیم به شمار می‌آیند. این ربات‌ها از فناوری هوش مصنوعی به‌منظورِ ارائهٔ پیام‌ها و پاسخ‌های خودکار به مخاطبان وب‌سایت در زمان مناسب استفاده می‌کنند.
نکتهٔ مهم در به‌کارگیری چت‌بات‌ها این است که امکان پاسخ‌گویی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته یا به‌اصطلاح ۲۴/۷ را دارند. از طرف دیگر، پاسخ‌دادن به سوالات اصلی همانند موجود بودن محصول توسط این چت‌بات‌ها بسیار آسان است. به گفتهٔ کارشناسان، چت‌بات‌ها به حد قابل توجهی تجربه کاربران را بهبود می‌بخشند؛ چراکه آن‌ها مجبور نیستند برای دریافت پاسخ سوالشان منتظر بمانند.


  بازار کار دیجیتال مارکتینگ

7. بازاریابی ویدئویی ضرورت بیشتری خواهد داشت

این نوع بازاریابی یکی از موثرترین استراتژی‌ها برای ارتقای محصولات و خدمات است که به‌کارگیری آن در سال‌های آینده ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. در واقع، بیش از نیمی از کسب‌وکارها از ویدئو به‌عنوان یک ابزار بازاریابی استفاده می‌کنند؛‌ چراکه معمولا، فیلم‌ها بسیار کارآمدتر و موثرتر از عکس هستند.
البته دقت داشته باشید که بازاریابی ویدئویی تنها به اشتراک‌گذاری فیلم در برخی سایت‌های پخش ویدئو مانند یوتیوب محدود نمی‌شود؛ بلکه روش‌های گوناگونی برای افزایش تعامل مصرف‌کننده از طریق این نوع بازاریابی وجود دارد. برای مثال، می‌توانید ویدئوهای مد‌نظر را به‌صورت زنده در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی پخش کنید؛ همچنین می‌توانید کلیپ‌های کوتاه و شخصی‌سازی‌شده ارسال کنید.
از جمله مهم‌ترین مزایای بازاریابی ویدئویی این است که به شما امکان استفاده مجدد از محتواهای قدیمی را می‌دهد. در اینجا، چند تکنیک را آوره‌ایم:
·        ویدئوهای منتشرشده در سایتتان را رونویسی و از آن یک مقاله ایجاد کنید. سپس، آن را در وب‌سایت خود منتشر نمایید و در صفحهٔ ویدئو به آن لینک دهید تا به رتبه‌های برتر دست یابد.
·        ویدئوها را در سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی همراه با کپشنی جذاب به اشتراک بگذارید. کارشناسان بر این باورند که انجام این کار تاثیر بیشتری در تصمیم‌گیری مخاطب می‌گذارد و نرخ تعامل را افزایش می‌دهد.
·        می‌توانید صدای ویدئوها را استخراج و یک پادکست تولید کنید.
 

8. برنامه‌های پیام‌رسان اجتماعی اهمیت بیشتری خواهند داشت

اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی دارای میلیاردها کاربر هستند که به‌طور معمول، قبل از تصمیم‌گیری و خرید نهایی، دربارهٔ چیزهایی که می‌خواهند، از این طریق پرس‌وجو می‌کنند؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده، تعداد کاربران این برنامه‌ها مجددا افزایش یابد. مهم‌ترین دلیل آن هم ایجاد ارتباط آسان و کم‌هزینه کاربران با یکدیگر است.
برنامه‌های پیام‌رسان اجتماعی می‌توانند به‌عنوان یک روش مناسب برای اجرای استراتژی‌های بازاریابی مکالمه‌ای به‌ کار گرفته شوند. علاوه بر این، مزایای فراوان دیگری هم برای کسب‌وکار آنلاین شما ایجاد کنند:
·        ایجاد ارتباط شخصی و کارآمد
·        حفظ مشتریان فعلی
·      پشتیبانی مناسب و سریع مشتریان سردرگم
·        افزایش درآمد شرکت
 

9. فروش زنده و آنلاین در حال افزایش است

فروش زنده (لایو) یکی از راه‌های بسیار موثر برای ارائهٔ محصولات و خدمات به مشتریان به شمار می‌رود. این نوع فروش در حال حاضر، در برخی کشورهای آسیایی مانند چین و فیلیپین محبوبیت فراوانی دارد. استفاده از روش فروش زنده و آنلاین به این صورت است که افراد محصولات خود را به‌صورت زنده در شبکه‌های  اجتماعی نمایش می‌دهند.


 بازار کار دیجیتال مارکتینگ


پس از نمایش محصولات، بینندگان می‌توانند نظر دهند و بگویند که کدام‌یک از محصولات را می‌خواهند. در ادامه، این امکان را دارند که با توجه به روش معرفی‌شده توسط فروشنده، محصول را بخرند. تعدادی از محبوب‌ترین کالاها برای فروش زنده و آنلاین شامل موارد زیر هستند:
·        محصولات زیبایی
·        محصولات غذایی
·        اثاثیه و لوازم منزل
·        لوازم برقی
·        مد و لباس
 

آموزش دیجیتال مارکتینگ جذاب‌تر از قبل!

با توجه به اهمیت درک مناسب صاحبان مشاغل و بازاریابان از آینده دیجیتال مارکتینگ، تعدادی از مهم‌ترین پیش‌بینی‌ها موجود را در این مقاله بیان کردیم. همان طور که مشاهده کردید، آینده دیجیتال مارکتینگ بسیار روشن است و روز‌به‌روز هم این شرایط بهبود می‌یابد؛ بنابراین اگر به فراگیری مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ برای کار در این حوزه یا توسعه کسب‌وکار خود تمایل دارید، بهتر است هر چه زودتر اقدام کنید. یکی از راه‌های فراگیری دیجیتال مارکتینگ استفاده از محتوای رایگان و پولی آکادمی‌های دیجیتال مارکتینگ یا بلاگ‌های مطرح در این حوزه است.
 



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28582
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید