امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

وکیل کار و کارگری چه وظایفی دارد؟


1401/07/27
کد خبر : 27890
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 24 نفر

قراردادهای کاری که بین کارگر و کارفرما منعقد می‌گردد، معمولا شامل تمام نکات و مواردی است که باید به وسیله طرفین قرارداد اجرایی گردد. کارفرما طبق قرارداد کار از کارگر می‌خواهد تا فعالیت شغلی را به صورت تمام وقت یا پاره‌‌وقت انجام دهد و در مقابل کارگر نیز از او انتظار دارد تا به موقع حقوق، حق بیمه و سایر مزایای شغلی را به او پرداخت نماید.

طرح شکایت در هیات‌های حل اختلاف کارگری توسط وکیل

اگر طرفین یک قرارداد کار در وظایف خود قصور یا کوتاهی نمایند، می‌توانند با مراجعه به شعب تشخیص وزارت کار و امور اجتماعی دادخواست خود را ثبت کنند.

نخستین مرحله در شکایت از کارگر و یا کارفرما ، احراز یا اثبات رابطه کاری بین دو طرف دعوا است. بعد از آن است که شعب تشخیص، وقت رسیدگی را تعیین و به کارگر و کارفرما اطلاع رسانی می‌نماید تا در زمان تعیین شده به شعب تشخیص مراجعه نمایند تا به اختلافات آن‌ها رسیدگی گردد.
پس از حضور طرفین دعوا در جلسه رسیدگی، رای شعب تشخیص صادر خواهد شد که در این شرایط کارگر یا کارفرما، ۱۵ روز فرصت دارند که به این رای اعتراض نمایند. برای رسیدگی به این موارد حقوقی، وکیل کار می‌بایست به کلیه فعالیت‌های شعب هیات تشخیص و هیات حل اختلاف تسلط کامل داشته باشند.

کارفرما

بنابراین همیشه توصیه می‌کنیم رسیدگی به طرح شکایت خود را به یک وکیل متخصص در امور کار بسپارید. سامانه حقوقی وکیل کار 24 با در اختیار داشتن کادری مجرب از وکلای باتجربه و متبحر در قوانین دادرسی کار، می‌تواند به تسریع روند حقوقی پرونده شما کمک بسیار زیادی نماید.

وکالت در دیوان عدالت اداری در خصوص دعاوی کار و کارگری

دیوان عدالت اداری نیز  به عنوان عالی‌ترین رکن و مرجع اداری برای رسیدگی به شکایات و حقوق اشخاص حقوقی و حقیقی از عملکرد نهادهای دولتی است.

اگر واحدهای اداری اقدام به ضایع نمودن حقوق افراد ذی‌نفع و یا هر نوع تخلف اداری نمایند، متضررین قادر خواهند بود با مراجعه به دیوان عدالت اداری، خواهان احراز وقوع تخلف و همچنین باز پس‌گیری حقوق خود شوند.

 در این شرایط دیوان عدالت اداری در مسئله ورود خواهد کرد و پس از بررسی شکایت صورت گرفته و احراز وقوع تخلفات، رای نهایی از سوی شعب دیوان صادر خواهد شد.

پرونده‌‌های دیوان عدالت اداری، دارای پیچیدگی‌ها و دشواری‌های خاصی است است که توصیه می‌شود حتماً انجام امور مربوط به آن را به وکیل متخصص و باتجربه بسپارید.

 وکلای سامانه حقوقی وکیل کار 24 با در اختیار داشتن وکلای با سابقه در دیوان عدالت، می‌توانند راهگشای شما در حل این پرونده‌ها باشند.

آیا کسب و کارها و مشاغل کارگری دارای قوانین مشخصی است؟

بر اساس قوانین مدنی که برای تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی اشخاص قوانین جامعی را وضع کرده است، قانون کار نیز به عنوان تنها قانون کسب و کارها و حرف و مشاغل شناخته می‌شود که بر اساس آن ارائه و اثبات کلیه دلایل و مدارک که دلالت بر وجود رابطه کاری بین طرفین قرارداد و میزان مزد و مزایای بالا‌تر از حداقل قانونی و میزان سابقه کار در کارگاه به عهده کارگر گذاشته شده و ارائه دلایل و مدارک بر پرداخت حقوق کارگر و یا عدم شمول مقررات قانون کار به رابطه طرفین به عهده کارفرما خواهد بود.

معمولاً  کارگر به دلیل عدم آشنایی با حق و حقوق قانونی خود در هنگام وقوع اختلاف با کارفرمایان، قادر نیستند از خود دفاع نمایند و به همین علت برای دفاع از حق و حقوق خود به سامانه‌های حقوقی مختلف برای کسب مشاوره از وکیل مراجعه می‌کنند. در این شرایط است که وکیل مورد نظر به دلیل تسلط بر قوانین اداره کار و بررسی تمام جوانب و مدارک برای دفاع از موکل خود اقدام به شکایت از کارفرما می‌نماید.

شکایت از کارفرما

شرایط لازم برای وکیل اداره کار

وکلای متخصص اداره کار با تسلط کامل بر قوانین و مقررات اداره کار، سازمان بیمه تامین اجتماعی، کلیه بخشنامه‌ها،آیین‌نامه‌ها و کلیه قوانین مربوط به حوزه اداره کار و آشنایی با روند دادرسی کار در مراجع و هیات‌های تشخیص، حل اختلاف و دیوان عدالت اداری، می‌توانند روند دادرسی کار را بسیار آسان نماید.

وکیل متبحر اداره کار در کنار دانش حقوقی کافی و تسلط لازم بر آیین دادرسی کار و با داشتن تجربه‌های کاری موفق، مطمئنا نقش قابل توجهی در دفاع از حقوق کارفرما و کارگر در مراجع ذکر شده خواهد داشت. وکلای باتجربه در مسائل مزبور، باید از تمامی قوانین حقوقی و کیفری نیز تا حد نیاز مطلع باشند. گاها پیش آمده که برخی از اختلافات کارگر و کارفرما از محیطهای رسیدگی مراجع کار به سمت دادگاه‌ها و دادسراها کشانده می‌شود که نیاز به آگاهی وکیل در تمام زمینه‌ها است. شما می‌توانید جهت اخذ مشاوره تخصصی با وکیل متخصص اداره کار و همچنین تنظیم اوراق اعم از تنظیم دادخواست و یا تنظیم شکوائیه، لایحه حقوقی، لایحه کیفری، اظهارنامه ، به صورت کاملا تخصصی، مسیر شکایت خود را هموار نمایید.

شکایت از کارگر یا کارفرما

قبل از مطالبه حقوق خود از کارفرما نیاز است که رابطه استخدامی بین شما و کارفرما احراز گردد. زیرا در برخی از قراردادهای کار که به صورت لفظی و شفاهی تنظیم می‌شود بعضاً دیده شده که کارگر یا کارفرما منکر رابطه کارگری و کارفرمایی خود می‌گردند.

البته این مسائل بیشتر در مورد کار‌فرمایان مصداق پیدا می‌کند که معمولا رابطه کارگران را با خود انکار می‌نماید تا حقوق قانونی وی را نپردازد اما قانونگذار راه‌هایی را برای اثبات این رابطه در نظر گرفته است که برخی از آن ها از روش‌های معمول در اثبات هر دعوایی به حساب می‌آید و برخی دیگر اختصاص به روابط کارگر و کارفرما دارد.

معمولا در بسیاری مواقع دعاوی کارگر و کارفرما نیازمند استفاده از خدمات وکیل دارد که بتوانند اختلافات شما را به نفع شما حل نمایند. وکیل متخصص در این حوزه در بیشتر مواقع با موفقیت پیروز می‌گردند.

با توجه به افزایش روابط انسانی و تعاملات بشری در خصوص روابط کاری و استخدامی، سوالات  مختلف حقوقی در ذهن اشخاص در طول روز ایجاد می‌شود که مشاوران و وکلای سامانه حقوقی وکیل کار 24 به صورت تمام وقت آماده پاسخگویی به کلیه سوالات مخاطبان محترم در این حوزه خواهند بود.

قرارداد جامع کار

اولین و اصلی‌ترین ضابطه‌ای که در شروع هر کسب و کاری ملاک است، داشتن قرارداد کاری جامع و با در نظر گرفتن تمام جوانب است. قرارداد کار به معنای توافقی است که به صورت کتبی یا شفاهی بین دو یا چند نفر که همان کارگر و کارفرماست منعقد می‌گردد.

روش صحیح تنظیم قرارداد کار میتواند سرنوشت کارگر و کارفرما و به تبع آن، شرکت ‌ها و کسب و کارها را تغییر دهد. عموم قراردادها به دو صورت شفاهی و کتبی تنظیم می‌گردد.

علت اصلی اختلافات و معضلاتی که در حوزه کسب  و کارها با آن روبرو هستیم عدم تنظیم یک قرارداد کار خوب به صورت کتبی است.

هر چند قرارداد‌های کتبی نیز معمولا به دلیل عدم رعایت نکات حقوقی و نگارشی، مشکلات زیادی را برای طرفین ایجاد می‌نماید. برای تنظیم یک قرارداد استاندارد کار علاوه بر اطلاعات و جزئیات مربوط به قرارداد، دانش حقوقی وکیل یا مشاور قراردادهای کار نیز بسیار ضروری است. قرارداد کار باید کاملا متناسب با نیاز تخصصی هر کسب و کار تنظیم گردد، لذا نمونه قراردادهای آماده‌کار نمی تواند نیازهای کارگران و کارفرمایان را به طور دقیق و کامل برآورده نماید.

شکایت کارگر از کارفرما

پس همیشه لازم است که برای تنظیم یک قرارداد حرفه‌ای به متخصص این حوزه مراجعه گردد تا از تحمیل زیان و ضرر و صرف هزینه‌های بالا و زمان طولانی در آینده جلوگیری به عمل آید.

به عنوان نمونه تخلف از مفاد قراردادهای کار و « سند پشتیبان » عواقبی قانونی دارد و صرفاً از طریق مذاکره و توافق مجدد قابل تغییر خواهد بود و به همین جهت برخی قراردادها باید به گونه‌ای تنظیم گردد که هر دو طرف با هرگونه تغییر در قرارداد کار موافقت نمایند.

چنانچه شما نیز از مخاطبین محترم سامانه حقوقی وکیل کار 24 هستید، جهت اطلاع از نحوه مشاوره حقوقی حضوری، تلفنی یا آنلاین و یا استفاده از خدمات وکیل در تمام موارد مربوط به اختلافات کارگر و کارفرمایان یا تنظیم قراردادهای تخصصی کار با بهترین وکلای پایه یک دادگستری و نیز کسب اطلاع از هزینه مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه مشاوره حقوقی ما مراجعه نمایید.

ضمناً شما می‌توانید جهت اخذ مشاوره تخصصی با وکیل متخصص در مسائل و اختلافات کاری و استخدامی چه در نهادهای دولتی و خصوصی و همچنین تنظیم اوراق اعم از تنظیم دادخواست و یا تنظیم شکوائیه، لایحه حقوقی، لایحه کیفری، اظهارنامه حقوقی، با مراجعه به بخش تنظیم اوراق قضایی،لایحه مورد نیاز خود را در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه دریافت نمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27890
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید