امروز چهارشنبه 24 مرداد 1403

Wednesday 14 August 2024

مزایای بالن معده برای کاهش وزن سریع و ایمن | راهنمای جامع بالون معده


1403/05/24
کد خبر : 2408927
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 33 نفر

یکی از روش‌های لاغری، بالن معده است. این روش کم‌تهاجمی است و با قرار دادن ایمپلنت یا کاشت ابزاری خاص در معده انجام می‌شود. با عمل بالون معده، فضای آن محدودتر می‌شود و در نتیجه، فرد مبتلا به چاقی، با کاهش حجم معده می‌تواند وزن خود را پایین بیاورد. در این روش، پزشک از آندوسکوپ یا روش قورت‌دادن بالن برای عبور آن از گلوی بیمار استفاده می‌کند؛ بنابراین نیازی به جراحی نیست.
برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام، روش های لاغری متنوع و متعددی وجود دارند. با انواع رژیم غذایی برای لاغری، فعالیت‌های ورزشی، انواع جراحی و سایر روش های لاغری به وزن مطلوب خود می‌رسید. از میان رژیم‌های غذایی، می‌توان به رژیم کم‌کالری، رژیم کم‌کربوهیدرات، رژیم فست، رژیم اتکینز، رژیم وگان و رژیم کم‌چرب اشاره کرد. فعالیت‌های ورزشی برای لاغری شامل پیاده‌روی، دویدن، شنا، دوچرخه‌سواری و ورزش‌های قدرتی هستند.
راه های لاغری دیگری همچون جراحی لیپوساکشن، جراحی باند معده و بالون معده وجود دارند که در صورت پاسخ‌گو نبودن سایر روش های لاغری به‌کار گرفته می‌شوند. در مجموع، برای رسیدن به نتایج ایده‌آل باید به رعایت نکات کلی برای لاغری پرداخت. این نکات شامل نوشیدن آب فراوان، پرهیز از خوردن غذاهای ناسالم، خوردن غذاهای سالم و مغذی و کنترل استرس هستند. عدم رعایت این نکات، منجر به بروز عوارض روش های لاغری همچون کمبود مواد مغذی، خستگی، ریزش مو، مشکلات گوارشی و افسردگی خواهد شد.

بالن معده چیست؟

سیستم بالون داخل معده یا گاستریک بالن، یکی از روش‌ های لاغری پزشکی کم‌تهاجمی است که افراد دچار چاقی را در مسیر کاهش وزن قرار می‌دهد. منظور از کم‌تهاجمی هم یعنی در این فرایند خبری از برش‌های فراوان و خونریزی زیاد نیست. در بالن‌گذاری از ایمپلنت و کاشت ابزاری موسوم به بالن استفاده می‌شود تا فضای معده به‌حالتی محدود و تنگ دربیاید. برای اجرای این روش باید از اقدامات تلفیقی دیگر نظیر تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی هم استفاده شود.
ایمپلنتی که در معده قرار می‌گیرد، یک بالون بادی است که دکتر گوارش بی‌نیاز از به‌کارگیری روش‌های تهاجمی جراحی، داخل معده می‌گذارد. بالن فضای معده را اشغال می‌کند و در نتیجه، فرد مبتلا به چاقی احساس سیری می‌کند. در نتیجه، کمتر غذا می‌خورد و در مسیر لاغرشدن قرار می‌گیرد.

چند نوع بالن معده وجود دارد؟

انواع مختلفی از بالون معده برای درمان چاقی وجود دارد اما به‌طور کلی، همه آن‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

•    بالن‌های بلعیدنی؛ مواردی که به‌شکل کپسول بلعیده می‌شوند.
•    بالن‌های آندوسکوپیک؛ مواردی که با آرام‌بخش از طریق آندوسکوپی در معده، کاشته می‌شوند.
•    هیچ‌یک از این روش‌ها تهاجمی نیست و فرایند ساده‌ای دارند. جدیدترین فناوری بالون معده، دستگاهی قابل بلعیدن است که در یک کپسول محکم پیچیده شده و بدون نیاز به آرام‌بخش وارد بدن می‌شود.

متخصص گوارش و کبد پزشکی است که به بررسی مشکلات و بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش و کبد می‌پردازد. پزشکان متخصص در حیطه گوارش به مشکلات اندام‌هایی توجه دارند که در فرایند بلع و دفع کاربرد پیدا می‌کنند. سیستم صفراوی بدن هم که صفرا و آنزیم‌های گوارشی را به روده‌ها می‌رساند، از سوی دکتر گوارش و کبد مورد مطالعه قرار می‌گیرد. پزشکان با تخصص در این زمینه، امکان استفاده از روش‌های متنوعی مانند کولونوسکوپی جهت تشخیص وضعیت بیماران را پیدا می‌کنند.

بالن معده چطور عمل می‌کند؟

برای قراردادن آندوسکوپ در بدن، دارویی برای کمک به آرامش و بی‌حس کردن گلو به بیمار داده می‌شود. متخصص گوارش یا جراح آندوسکوپی با معاینه مری و معده، کار را با آندوسکوپ شروع می‌کند. در نتیجه، تصاویر روی صفحه نمایشگر، قابل ملاحظه خواهند بود. سپس بالن که با محلول استریل و نمکی یا گاز پر شده است، آماده می‌شود. پزشک بالون معده را با یک سرنگ متصل به کاتتر پر می‌کند، بعد سرنگ را جدا و کاتتر را خارج می‌کند. دریچه روی بالون هم برای جلوگیری از نشتی آب‌بندی می‌شود. بالون حدود یک‌سوم معده را اشغال می‌کند.
پس از آن، چند ساعتی را در بیمارستان سپری خواهید کرد. برای جلوگیری از درد و حالت تهوع، مایعات IV و دارو هم مصرف خواهید کرد. کادر درمان دستورات غذایی لازم را هم در اختیارتان قرار می‌دهند و باید آن‌ها را در هفته‌های آینده دنبال کنید. در طول شب۷ بعد از عمل هم باید از مایعات رقیق استفاده کنید. حال پرسش اینجاست که بالن کارگذاشته شده چه خواهد شد و چطور از بدن بیرون می‌آید.
یک عمل آندوسکوپی دوم برای برداشتن بالون خواهید داشت. به شما نوعی آرام‌بخش و یک بی‌حس کننده یا روان‌کننده موضعی در گلو داده می‌شود تا برداشتن آن آسان پیش برود. متخصص آندوسکوپی بالون را سوراخ و آن را ساکشن می‌کند. سپس بالون تخلیه‌شده را بیرون می‌کشد. پس از بیرون‌آمدن بالون، تیم پزشکی به‌مدت ۶ ماه دیگر به کار با شما ادامه خواهد داد تا تغییرات طولانی مدت سبک زندگی را تبدیل به عادت کنید.


بالن معده چه مزایایی دارد؟

گاهی‌ وقتی دچار چاقی هستید، بدن شما به‌گونه‌ای تغییر می‌کند که کاهش وزن با رژیم غذایی و ورزش، به‌تنهایی شدنی نیست. در این وضعیت، حجم معده‌تان با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کند. با کشیده‌شدن معده، غذای بیشتری در آن جای می‌گیرد و مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد تا احساس سیری به فرد دست بدهد. با بالون‌گذاری، روی حجم معده تغییراتی ایجاد می‌شود. از مزایای این روش باید به موارد زیر اشاره کنیم:

• بی‌نیازی از جراحی‌های پر از خونریزی و برش‌ها با تیغ
• فقدان بیهوشی عمومی و استفاده از آرام‌بخش‌ها
این روش برای کسانی که امکان زیر تیغ جراحی‌ رفتن را ندارند هم گزینه مناسبی خواهد بود.

آیا بالن معده عوارض دارد؟

بالن معده، با بروز عوارضی مانند معده درد همراه است. برخی از عوارض شایع آن شامل علائم خفیف گوارشی می‌شوند. علائم معمولاً فقط یک هفته یا بیشتر طول می‌کشند، اما گاهی اوقات هم تا مدت زمان بیشتری ادامه دارند. از عوارض عمل بالن باید به این موارد اشاره کنیم:

• درد موقت شکم
• گلو درد موقت
• حالت تهوع
• یبوست
امکان ایجاد سوء هاضمه و رفلاکس اسید معده هم وجود دارد. این موارد با رعایت تغذیه و تحت نظر پزشک درمان می‌شوند.

برای انجام بالن معده به چه دکتری مراجعه کنید؟

برای انجام عمل بالون معده باید به دکتر گوارش مراجعه کنید. متخصصان این حوزه بدون نیاز به جراحی زیبایی سنگین و روش‌های تهاجمی به شما کمک می‌کنند که وزنتان را کم کنید. درمان چاقی با این روش ساده، نتایج مطلوبی به‌همراه دارد. پزشک با انتخاب بالن معده قابل تنظیم یا بالن معده غیرقابل تنظیم به شما در مسیر از دست‌دادن درست وزن اضافی کمک می‌کند.
با آگاهی از اینکه بالن معده چیست، راه را برای کاهش وزن باز کنید. پس از عمل هم باید با تغییر سبک زندگی و انجام ورزش، در مسیر لاغری قدم بردارید. کاهش وزن بدون نیاز به جراحی خطرات بسیار کمتری دارد. اصلاً یکی از شاخص‌ترین مزایای بالن معده، همین است که عوارض ناخوشایند اندکی دارد. عوارض بالن معده شامل مشکلات موقتی مانند اسهال، یبوست یا نفخ می‌شوند
تشخیص و درمان بیماری‌های گوارشی از وظایف دکتر گوارش و کبد است. متخصص گوارش و کبد به بررسی و درمان اختلالات مرتبط با معده، کبد، پانکراس، روده کوچک و بزرگ، مجرای صفراوی و مری می‌پردازد. او انواع بیماری کبد و مشکلات شایع گوارشی را با انجام آزمایش‌های مختلف همچون کولونوسکوپی، آندوسکوپی معده، سونوگرافی و آزمایش خون، تشخیص می‌دهد. برخی از این بیماری‌ها مواردی همچون زخم معده، اسپاسم مری، رفلاکس معده، سندرم روده تحریک‌پذیر، ورم معده، کولیت روده، هپاتیت ویروسی، اسهال، سنگ کیسه صفرا، سیروز کبدی، سرطان کبد، کبد چرب، نارسایی کبدی و هپاتیت است.
سرطان معده، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و عفونت‌های گوارشی، از دیگر بیماری‌هایی هستند که توسط دکتر گوارش و کبد، درمان می‌شوند. برای گرفتن نوبت دکتر گوارش و کبد پیشنهاد می کنیم به https://drdr.ir/search/expertise-78 در سایت دکتردکتر(https://drdr.ir) مراجعه نمایید.

گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/2408927
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید