امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

فن بیان چیست؟


1401/07/27
کد خبر : 27718
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 23 نفر
افرادی که به دلایل مختلف نیاز پیدا می‌کنند در جمعی و یا برای گروهی صحبت کنند حتما به این موضوع فکر کرده‌اند که فن بیان چیست و آیا من فن بیان درستی دارم یا خیر؟ روسای ادارات، معلمان، اساتید دانشگاه، مجریان تلویزیون و افرادی که اجرای مراسم‌های مختلف را بر عهده دارند، نیاز است تا برای داشتن فن بیان قوی‌تر در دوره‌های آموزش گوناگونی که در این زمینه برگزار می‌شوند شرکت کنند تا بتوانند از تسط کافی هنگام سخنرانی بهره‌مند شوند. اما اینکه تعریف فن بیان چیست و یادگیری تکنیک‌های فن بیان چه کمکی به ما می‌کنند، پرسشی است که در این مطلب به آن پاسخ خواهیم داد.

فن بیان چیست؟

حتما شما هم افراد بسیاری غیر از سخنوران و سخنرانان را در اطراف خود دیده‌اید که خیلی زیبا صحبت می‌کنند یعنی علاوه بر آن که لحن گفتار خاص و زیبایی دارند، می‌دانند که در صحبت‌های خود باید از چه کلماتی استفاده نمایند و ابتدای آن را چگونه شروع کرده و انتهای آن را با چه گفتاری ببندند و حتما در مواجهه با این افراد با خود گفته‌اید فلانی چه فن بیان خوبی دارد!! در تعریف ساده فن بیان می‌توان گفت زمانی که بتوانید به خوبی با دیگران ارتباط کلامی برقرار کنید و به گونه‌ای صحبت کنید که دیگران متوجه منظور شما شوند و از هم صحبتی با شما لذت ببرند، یعنی فن بیان خوبی دارید.

اما در تعریف فن بیان به صورت علمی می‌توان گفت چنانچه فرد بتواند کلمات و جملات را به درستی ادا نماید، از کلمات مناسب و شایسته‌ای در گفتار خود استفاده نماید و بداند در بیان هر جمله لحن گفتار چگونه باید باشد و تکیه روی هر کلمه کجا باید گذاشته شود، می‌تواند فن بیان قوی و جذابی داشته باشد. حتما بارها این گفتار زیبا را شنیده‌اید که تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد. این سخن نشانگر آن است که فرقی نمی‌کند زن باشید یا مرد، کار و شغل شما چه باشد و چه تحصیلاتی داشته باشید، کلمات و جملاتی که در صحبت کردن استفاده می‌کنید به روشنی می‌تواند شخصیت و افکار شما را نشان دهد.

تکنیک‌های فن بیان به شما می‌آموزد که در هر جایی از چه کلمات و جملاتی باید استفاده کرد و نحوه ادای آن‌ها چگونه باید باشد. اما چند نکته وجود دارد که می‌تواند به قوی‌تر شدن فن بیان شما کمک کند. ما در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

تکنیک‌های فن بیان کدامند؟

کمتر کسی را می‌بینید که از استعداد ذاتی سخنوری برخوردار باشد. چنین افرادی در طول تاریخ هر کشوری وجود داشته‌اند اما آن ها هم با پی بردن به چنین قابلیتی در خودشان سعی کرده‌اند آن را تقویت نمایند. اما اگر شما مایلید این ویژگی را در خود تقویت نمایید و بتوانید در بین یک جمع به خوبی صحبت کنید باید تکنیک‌های فن بیان را بدانید.

  • خوب بشنوید.

همان طور که برای خوب نقاشی کشیدن باید به خوبی به مناظر و سوژه نگاه کرد، برای خوب سخن گفتن هم باید به خوبی به کلمات و گفتار سخنوران توجه کرد. استفاده از تجربه دیگران به ما کمک می‌کند لغات بیشتری را به دایره واژگان خود اضافه کنیم و با استفاده از جملات زیباتر سخنان فصیحی را بر زبان بیاوریم.

  • تن صدای‌ خود را تقویت کنید.

صدای شما می‌تواند شنونده را جذب نماید، صدای خیلی زیر و پایین و یا صدای خیلی بم و بلند شنونده را خسته می‌کند. هنگامی که از یک استاد فن بیان بپرسید که مهمترین تکنیک فن بیان چیست؟ بی‌شک به شما خواهد گفت پیش از هر چیز شما باید صدای خوب و از همه مهم‌تر واضحی داشته باشید. بنابراین روی تن صدایتان کار کنید و آن را به حد متعادلی برسانید تا نه ضعیف باشد و نه گوش مخاطب را آزار دهد. شما هم موافقید که اگر یک سخنران همواره داد بزند هیچکس مایل نیست به سخنان او گوش دهد ضمن آن که وی نیز به زودی خسته خواهد شد. برای گرم کردن صدا نیز قبل هر سخنرانی اصوات و جملات خاصی را تکرار کنید و کمی آب ولرم بنوشید تا دهان خشک نباشد.

  • جملات و کلمات را هنگام بیان نجوید.

در تعریف فن بیان گفته شده که سخنران باید بتواند پیام مورد نظر را به خوبی به شنونده انتقال دهد. حال اگر شما کلمات و جملات خوبی در ذهن داشته باشید اما آن‌ها را واضح و درست بیان نکنید و به قول معروف کلمات در دهان شما جویده شوند، مخاطب متوجه کلام شما نخواهد شد. نکته مهم دیگر از به کار بردن کلمات کنایه آمیز و یا دو پهلو که شنونده را سردرگم می‌کند پرهیز کنید زیرا ممکن است یک نفر برای اولین بار باشد که به سخنان شما گوش می‌دهد بنابراین واضح و روشن صحبت کنید.

  • با تکنیک‌های گویندگی آشنا شوید.

در دوره‌های آموزش فن بیان به شما گفته می‌شود از تکیه کلام کمتر استفاده کرده و یا آنها را در صورت نیاز به کار ببرید، تکیه کلام‌هایی مانند مثلا، دقیقا، حالا، واقعا و .. اگر زیاد به کار برده شوند باعث خستگی مخاطب می‌شوند. بهترین کار برای شناخت عیوب در گفتارتان بهتر است صدای خود را ضبط کرده و سپس گوش دهید. در این زمان می‌توانید به شیوه استفاده از کلمات، تن صدا، نفس کشیدن و لحن و .. خود دقت کرده و آن را اصلاح کنید.

کاربرد فن بیان چیست؟

چنانچه شما فن بیان قوی و خوبی داشته باشید همه دوستان و نزدیکان از هم صحبتی با شما لذت برده و در کار و تحصیل و .. نیز موفق خواهید بود. از جمله کاربرد فن بیان که با دانستن تکنیک‌های فن بیان در آن‌ها قوی‌تر عمل خواهید کرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اجرای برنامه‌های تلویزیونی و ..
  • سخنرانی در جمع‌های مختلف
  • وکالت و مشاوره
  • صحبت کردن با مشتریان و یا مدیران خود
  • صحبت کردن به عنوان معلم یا استاد دانشگاه

سیستم آموزشی توانا

ما تا اینجا سعی کردیم به پرسش فن بیان چیست پاسخ داده و ضمن بیان پیش‌نیازهای لازم برای این مهارت به شما بگوییم که چه نکاتی در بهتر شدن فن بیان به شما کمک خواهد کرد. اکنون اگر مایلید مهارت فن بیان را در خود تقویت نمایید و با توجه به فعالیت شغلی خود از آن استفاده نمایید، می‌توانید در دوره‌های فن بیان سایت توانا شرکت کنید. این مجموعه اکنون صدها مقاله و ویدئو رایگان را در حوزه‌های مختلف در اختیار علاقمندان قرار داده است. برای اطلاع از این دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی پیشنهاد می‌کنیم سری به سایت سیستم آموزشی توانا به آدرس الکترونیکی https://tavanaedu.com/ بزنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27718
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید