امروز شنبه 10 شهریور 1403

Saturday 31 August 2024

فلز آهن، از استخراج تا کاربرد


1401/07/27
کد خبر : 27596
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 33 نفر

حدود 90 درصد از فلزاتی که این روزها استخراج می‌شود، آهن می‌باشد. بیشترین کاربرد فلز آهن برای ساخت فولاد (آلیاژ آهن و کربن) استفاده می‌شود که به نوبه خود در ساخت و مهندسی عمران کاربرد فراوانی دارد. انواع فولادی که از فلز آهن ساخته می‌شوند شامل:
•    فولادهای آلیاژی: فولادهای کربنی با سایر افزودنی ها مانند نیکل، کروم، وانادیوم، تنگستن و منگنز هستند. این نوع فولاد از فولادهای کربنی قوی تر و سخت تر بوده و کاربردهای بسیار متنوعی از جمله پل، دکل برق، زنجیر دوچرخه، ابزار برش و لوله تفنگ دارند.
•    فولاد معمولی: فولاد کربنی معمولی آلیاژی از آهن با کربن است (از 0.1 درصد برای فولاد نرم تا 2 درصد برای فولادهای با کربن بالا)، با مقدار کمی عناصر دیگر.
•    فولاد ضد زنگ: این فولاد در برابر پوسیدگی و خوردگی بسیار مقاوم بوده و دارای حداقل 10.5 درصد کروم می‌باشد. البته فلزاتی دیگر نظیر نیکل، مولیبدن، تیتانیوم و مس برای افزایش استحکام و کارایی آن اضافه می‌شوند. کاربرد آن در ساخت و عمران، بلبرینگ، ابزار جراحی، جواهرات و کارد و چنگال است.
برای دستیابی به این فلز گرانبها و ارزشمند از استخراج سنگ آهن که به صورت کانی های مگنتیت، هماتیت، گوتیت، لیمونیت و سیدریت استفاده می‌کنند. اما رایج ترین کانی موجود در سنگ آهن هماتیت است که با گرم کردن در کوره تولید می‌شوند. فلز آهن از ویژگی های فراوانی برخوردار است و همچنین کاربرد وسیع در صنایع مختلف دارد. در حالت کلی نحوه استخراج، فرآیند تولید و کاربردهای متنوع این فلز سبب شده تا میزان کیفیت آن برای خریداران بسیار مهم و اساسی باشد. بنابراین نیاز است تا کارخانه های تولیدی این فلز را به خوبی شناخته و از میزان کیفیت آن اطمینان حاصل نمایید. توجه داشته باشید که چنانچه قصد خرید محصولات آهنی را دارید از مراجعی معتبر که تجربه ای طولانی در این زمینه دارند؛ خریداری کنید.

ویژگی های فلز آهن

آهن دارای خواص زیادی است که آن را در طیف وسیعی از صنایع، از متالورژی گرفته تا بازیافت مورد استفاده قرار گرفته و تاثیرات مثبتی نیز به همراه دارد. در ادامه به برخی از ویژگی های فلز آهن می‌پردازیم:
1.    توانایی فرومغناطیس: به این معنی که آهن می‌تواند آهن ربا تشکیل دهد یا جذب آهنربا شود. این ویژگی سبب می‌شود تا جدا کردن آن از مواد غیر آهنی آسان تر شود.
2.    نرمی: یکی از شناخته شده ترین خواص مکانیکی آهن، میزان سختی آن است. آهن یک فلز نرم است اما در ترکیب با اجزای دیگر بسیار قوی می‌شود و می‌تواند برای تعداد زیادی از کاربردها و در بخش های مختلف صنعت مورد استفاده قرار گیرد.
3.    هزینه پایین: این عنصر نیز مقرون به صرفه است و برای بسیاری از صنایع در سراسر جهان ارزشمند است.
4.    شکل پذیری: آهن همچنین می‌تواند تحت فشار تغییر کند. مانند چکش زدن، به این معنی که کار با آن آسان است و شکل می گیرد.
5.    محلول: آهن به عنوان محلول بوده و در اسیدهای رقیق حل می‌شود.
6.    رسانایی: این عنصر رسانای برق و گرما است و همانطور که گفته شد، دارای میدان مغناطیس بوده و مغناطیس کردن آن نیز آسان است.


فروش آهن آلات

فرایند استخراج آهن

استخراج آهن به دو روش روباز و زیرزمینی انجام می‌گیرد. با توجه به عمق سنگ آهن و شکل آن و همچنین میزان بودجه مورد نظر یکی از این روش ها برای استخراج در نظر گرفته می‌شود. اما در حالت کلی، فرایند استخراج آهن دارای چهار مرحله حفاری، انفجار، بارگیری و باربری خواهد بود. به این معنی که با مشخص شدن موقعیت جغرافیای شروع به حفاری کرده و پس از آن از مواد منفجره برای ایجاد عمق بیشتر و خرد کردن سنگ ها استفاده می‌شود. در نهایت نیز عملیات بارگیری و باربری برای استخراج آهن انجام خواهد گرفت.

انواع محصولات آهنی

همان طور که گفته شد، آهن به عنوان یک فلز گرانبها و کاربردی شناخته می‌شود که کاربردها و انواع مختلفی دارد. برخی از انواع محصولات آهنی شامل موارد زیر می‌باشند:
د    تیرآهن: این محصول کاربرد وسیعی در ساخت اسکلت انواع سازه ها داشته و به دو شکل I و H ساخته می‌شوند. انواع و مختلفی از تیرآهن تولید می‌شود که شامل تیرآهن IPE، تیرآهن INP، تیرآهن بال پهن و تیرآهن لانه زنبوری می‌باشند.
•    پروفیل: پروفیل ها مقاطع توخالی هستند که به شکل ها و انواع مختلفی عرضه می‌شوند. این پروفیل ها که با نام قوطی نیز شناخته می‌شوند با دو شکل مربع و مستطیل بیشترین کاربرد را دارند. برای مثال، پروفیل زد، یکی از انواع پروفیل ها بوده که دارای سطح مقطع Z مانند است. کاربرد فراوان این پروفیل در اتصالات سقف های سازه ها سبب شده تا قیمت پروفیل زد از اهمیت ویژه ای برای مهندسان برخوردار گردد.
•    لوله: از لوله ها برای انتقال سیالات استفاده می‌شود. این لوله ها به دو شکل درزدار و بدون درز ساخته شده و دارای سطح مقطع دایره ای هستند. انواع مختلفی از لوله ها با سایز و ضخامت های مختلف وجود دارد که موجب می‌شود تا قیمت لوله متفاوت باشد.
•    میلگرد: این محصول دارای سطح مقطع دایره ای شکل و توپر هستند که بسیار کاربردی می‌باشند. میلگردها به دو شکل آجدار و ساده تولید شده و دارای گریدهای مختلفی هستند. وجود این ویژگی ها تاثیر زیادی در قیمت میلگرد داشته و با توجه به آنها تعیین می‌گردد.
•    ورق سیاه: انواع ورق های فولادی از محصولات آهنی به شمار می‌آیند که ورق سیاه یکی از آنها می‌باشد. این محصول به روش نورد گرم تولید شده و دارای اندازه و ابعاد مختلفی هستند. از ورق سیاه در ساخت قطعات خودرو استفاده می‌شود که سبب شده تا قیمت ورق سیاه اهمیت ویژه ای برای این صنعت پیدا کند.

کاربرد محصولات آهنی

محصولات آهنی کاربردهای فراوانی داشته و در بخش های متعددی مانند الکترونیک، تولید، خودرو سازی و ساخت و ساز ساختمان مورد استفاده وسیعی قرار می‌گیرند. از جمله کاربرد محصولات آهنی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
•    سخت ماشین آلات صنعتی
•    تجهیزات حمل و نقل
•    پل سازی
•    صنایع پتروشیمی، گاز و نفت
•    انتقال آب و گاز
•    در ساخت انواع سازه ها
•    در ساخت کالا و دستگاه های ورزشی
•    ساخت دوچرخه
•    در فونداسیون ساختمان ها


 فروش آهن آلات

قیمت آهن آلات

ارزش و اهمیت آهن آلات در صنایع مختلف بسیار زیاد بوده و همین مورد دلیل شده تا قیمت آهن آلات نیز همواره مورد توجه خریداران قرار گیرد. اما، عوامل مختلفی وجود دارد که در قیمت محصولات آهنی اثرگذار بوده و موجب می‌شود تا این محصولات دارای نوسانات قیمت باشند. برخی عوامل شامل قیمت نفت، قیمت مواد خام و اولیه، هزینه های حمل و نقل کالاها، تورم جهانی، میزان عرضه و تقاضا، قیمت و نوسانات دلار و ارز و بازار بورس می‌باشد. که با توجه با این عوامل قیمت این محصولات به صورت روزانه تعیین می‌شود.

مرجع فروش آهن آلات

شرکت آراد آهن به عنوان مرجع فروش آهن آلات سال هاست که در زمینه خرید آهن آلات و فروش آنها فعالیت دارد. این شرکت با داشتن نمایندگی اکثر کارخانه های تولید توانسته محصولات آهن را به صورت مستقیم و بهترین قیمت به بازار عرضه کند. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت آراد آهن اطلاعات لازم و کامل را درباره محصول مورد نظر خود کسب کرده و از قیمت انواع محصولا مانند قیمت پروفیل آبرو، لوله، قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد... اطلاع پیدا کنید.

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید