امروز یکشنبه 11 شهریور 1403

Sunday 01 September 2024

علت تهوع در بارداری چیست؟ + روش های درمان مختلف


1403/06/06
کد خبر : 2408997
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 61 نفر

حدود ۷۰درصد از زنان در دوران حاملگی با مشکل تهوع در بارداری روبه‌رو هستند. بیشتر زنان فقط در سه ماهه اول بارداری، دچار حالت تهوع در حاملگی می‌شوند. با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، تاحدی می‌توانید تهوع را کنترل کنید. برخی از متخصصان زنان و زایمان داروهای بدون نسخه (OTC) را برای حالت تهوع و استفراغ در بارداری توصیه می‌کنند. هورمون‌های بارداری و تغییرات هورمونی احتمالاً عامل اصلی تهوع و استفراغ هستند. اگر پزشک اجازه بدهد، امکان استفاده از داروهای ضدتهوع هم وجود دارد.

حالت تهوع و استفراغ در بارداری چگونه است؟

تهوع در بارداری بسیار شایع است. از هر ۱۰ زن باردار، حدود ۸ نفر در دوران بارداری احساس تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند. در زبان انگلیسی به این حالت، بیماری صبحگاهی یا morning sickness می‌گویند؛ اما این وضعیت فقط محدود به صبح‌ها نیست. امکان تهوع و استفراغ در تمام طول روز وجود دارد. بیشتر زنان در حدود هفته‌های ۱۲ تا ۲۰ بارداری، از تهوع و استفراغ نجات پیدا می‌کنند. برخی هم تا انتهای این سفر نُه‌ماهه با این وضعیت درگیر هستند.
شدت تهوع در بعضی از زنان بسیار زیاد است و در طول روز، چند بار دچار تهوع و نیاز به برگرداندن محتویات معده می‌شوند. چنین روندی زندگی را بسیار دشوار می‌کند. اگر مدام بیمار هستید و نمی‌توانید غذا را در معده نگه دارید، به ماما یا پزشک خود اطلاع دهید. بهتر است که در سریع‌ترین زمان ممکن به بیمارستان مراجعه کنید. بدن با تهوع و استفراغ مداوم در معرض کم‌آبی قرار می‌گیرد و این وضعیت خطرناک است.

حالت تهوع خفیف در بارداری چیست؟

تهوع در بعضی از زنان باردار بسیار خفیف است. این حالت با احساس ناراحتی در معده، دل به‌هم خوردگی و گاهی اوقات، تمایل به استفراغ همراه است. چنین وضعیتی با حساسیت به بو و بی‌اشتهایی همراه می‌شود. گاهی، برخی از بوها که قبلاً خوشایند بوده‌اند در دوران بارداری باعث حالت تهوع می‌شوند. تمایل به استفراغ، افزایش بزاق دهان، کاهش اشتها و خستگی از نشانه‌های دیگر تهوع هستند.

حالت تهوع شدید در بارداری چیست؟

برخی از زنان تهوع شدیدی در دوران بارداری تجربه می کنند. در این افراد، حالت تهوع به طور مداوم و پی‌درپی در چند ساعت از روز ادامه دارد. برای مثال، مدام تهوع دارند و بیشتر از چهار بار در روز، استفراغ می‌کنند. در چنین وضعیتی، تهوع در بارداری حاد و شدید است. برای کنترل این اوضاع باید حتما با دکتر زنان مشورت کنید. در برخی از موارد، کاری از دست کسی ساخته نیست و نیاز به تحمل اوضاع وجود دارد.

علائم تهوع شدید شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کم‌آبی شدید بدن
  • استفراغ بیش از سه بار در روز
  • کاهش وزنی در حدود ۵ کیلوگرم

برخی از افراد مبتلا به تهوع شدید، نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان و دریافت مایعات داخل وریدی دارند. با این روش درمانی، تهوع در آن‌ها تسکین پیدا می‌کند و بی‌آبی بدنشان جبران می‌شود.

چه زمانی حالت تهوع و استفراغ بارداری شروع می‌شود؟

معمولاً تهوع در حاملگی از هفته ششم بارداری شروع می‌شود. با این حال، زمان شروع دقیق چنین وضعیتی مشخص نیست. در واقع، زنان مختلف تجربه‌های گوناگونی از تهوع و استفراغ در بارداری دارند. زمان دقیقی برای این مشکل اعلام نمی‌شود. بیشتر افراد قبل از هفته نهم بارداری، علائم تهوع صبحگاهی را تجربه می‌کنند. تهوع صبحگاهی برای بیشتر افراد، در حدود هفته هشتم تا دهم بارداری به بدتری حالت ظاهر می‌شود. به عبارت دقیق‌تر، اوج حالت تهوع در بارداری در همین هفته‌ها خواهد بود.

تهوع در بارداری چه زمانی تمام می‌شود؟

تهوع صبحگاهی در حدود هفته سیزدهم بارداری (پایان سه ماهه اول) بهبود پیدا می‌کند یا کاملاً از بین می‌رود. برخی از افراد در ابتدای سه ماهه دوم (هفته‌های ۱۴ تا ۲۷ بارداری) علائم طولانی مدت‌تری را تجربه می‌کنند. در موارد نادری، تهوع بارداری تا پایان حاملگی ادامه دارد. بدن و شرایط هر فرد با دیگری متفاوت است و نمی‌توانید انتظار وقوع اتفاقات مشترکی در همه داشته باشید.

متخصص زنان و زایمان، پزشکی است که مراقبت‌های پزشکی و جراحی را در دوران قبل از بارداری، بارداری، زایمان و دوره پس از آن ارائه می‌دهد. فعالیت متخصص زنان و زایمان شامل موارد و حیطه‌های زیر می‌شود:
•    استفاده از سونوگرافی، آزمایش خون، آزمایش ادرار و سایر ابزارها برای نظارت بر بارداری
•    مدیریت زایمان، از جمله القای زایمان، موارد اضطراری و تجویز داروهای مناسب
•    غربالگری، معاینات و تست‌های آزمایشگاهی قبل از تولد بچه
•    ارائه مراقبت‌های پس از زایمان سزارین یا طبیعی تا شش هفته پس از آن
•    بررسی اندازه، رشد و موقعیت بچه در رحم
•    تشخیص ناهنجاری‌های مادرزادی
اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر بررسی کنیم که تخصص زنان و زایمان چیست، باید بگوییم که در این حوزه به امور مربوط به مراقبت‌های دوران بارداری رسیدگی می‌شود و عمل‌های جراحی زنان مانند سزارین، توسط  دکتر زنان و زایمان انجام می‌شود.

حالت تهوع در حاملگی چه عوارضی دارد؟

تهوع در بارداری وضعیت ناخوشایندی است و روی ابعاد مختلف زندگی زن باردار اثر می‌گذارد. این وضعیت در صورت شدیدبودن، عوارض ناخوشایندی مانند موارد زیر هم به همراه خواهد داشت:

 

استفراغ مکرر می‌تواند منجر به کاهش وزن قابل توجهی شود که برای مادر و جنین مضر است. کاهش وزن
از دست‌دادن مایعات بدن به دلیل استفراغ می‌تواند منجر به کم‌آبی شود و عوارضی مانند سرگیجه، ضعف و اختلال در عملکرد کلیه‌ها را به همراه بیاورد. کم‌آبی بدن 
در موارد شدید و طولانی‌مدت، تهوع و استفراغ بر رشد و نمو جنین تأثیر می‌گذارد. نقص در رشد جنین
استفراغ می‌تواند باعث اختلال در تعادل الکترولیت‌های بدن شود و عوارضی مانند ضربان قلب نامنظم و ضعف عضلانی را به وجود بیاورد. اختلالات الکترولیتی

 

برای درمان حالت تهوع و استفراغ حاملگی باید به چه دکتری مراجعه کرد؟

اگر تهوع در بارداری آزارتان می‌دهد، حتماً به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید. اگر بدانید که تخصص زنان چیست، به خوبی متوجه می‌شوید که متخصصان این حوزه می‌توانند در کنترل وضعیت به شما کمک کنند. دلیل حالت تهوع و استفراغ در بارداری به طور دقیق مشخص نیست و احتمالاً انگشت اتهام به سمت هورمون‌ها قرار دارد. دکتر زنان با شناخت خوبی که از بدن زنان و نوسانات هورمونی‌ در آن‌ها دارد، به درمان حالت تهوع در حاملگی کمک می‌کند.
با برخی از تکنیک‌های آرام‌سازی و تغییر تغذیه در بارداری می‌توانید وضعیت را مدیریت کنید. مشکلات گوارشی عموماً ناخوشایند هستند و باعث می‌شوند که امکان غذاخوردن از بین برود. کاهش اشتها و مشکلات تغذیه در برخی از زنان موجب کمبود ویتامین هم می‌شود.

تشخیص و درمان اختلالات سیستم تولید مثل زنان، مشاوره جنسی و بارداری، تخصص دکتر زنان و زایمان است. از مهم‌ترین وظایف دکتر زنان می‌توان به مراقبت‌های پیش و بعد از زایمان، مراقبت‌های پس از زایمان، مدیریت درد زایمان و مشاوره باروری اشاره کرد. متخصص زنان و زایمان به درمان بیماری‌هایی مثل عفونت‌های زنان، اندومتریوز، پولیپ رحم، فیبروم رحم، پره‌اکلامپسی، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک می‌پردازد. شما می توانید اطلاعات بیشتر درباره تهوع بارداری را در https://drdr.ir/mag/nausea-and-vomiting-in-pregnancy/ در دکتردکتر(drdr.ir) کسب کنید.

 

گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/2408997
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید