امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

طلاق توافقی در تهران با کمترین هزینه و زمان


1401/07/27
کد خبر : 27771
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 22 نفر

در سال‌های اخیر، طلاق توافقی به عنوان یک قانون جدید در حقوق خانواده جامعه ایران مطرح شده و به تازگی با شروع اپیدمی کرونا، این نوع طلاق به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است. طلاق توافقی برای بار اول و در سال 1353 در قانون رسمی کشور ایران مطرح و ثبت شد، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این مورد از قانون کشوری حذف گردید. بعد از اصلاح قانون و مقرارت طلاق در سال 1371 دوباره وارد حقوق حمایت از خانواده شد. حقوق خانواده ایران از منابع شرعی و فقه برگرفته شده در حالیکه در مورد طلاق توافقی در این منابع چیزی بیان نشده، همچنین ماهیت و تعریف مشخصی برای این نوع طلاق معلوم نمی‌باشد.
بنا به گفته وکیل پایتخت، طلاق توافقی به لحاظ قانونی به طلاق خلع نزدیک می‌باشد. طلاق خلع به این صورت است که زن به دلیل کراهتی که از مرد دارد باید مالی معادل، کمتر یا بیشتر از مهریه خود به مرد دهد تا او را راضی به طلاق کند.
 

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی نوعی از طلاق تفاهمی است که زوجین، هر دو به این نتیجه رسیده‌اند که امکان زندگی مشترک برایشان مقدور نیست و تصمیم به جدایی می‌گیرند. مراحل طلاق توافقی نسبت به بقیه طلاق‌ها سریع‌تر انجام می‌شود چرا که همه چیز در آن براساس توافقی بوده و زوجین سر تمام مسائل حقوقی زندگی مشترک و تکالیف شان نسبت به هم توافقاتی را انجام داده و این توافقنامه را بصورت مکتوب نزد وکیل پایه یک دادگستری ثبت و امضا می‌کنند. این صورتجلسه توافقنامه طلاق توافقی از لحاظ قانونی قابل اجراست.
قبل از مطرح کردن دادخواست طلاق، زن و شوهر در مورد حقوق مالی و غیرمالی؛ منجمله: تکلیف حضانت و سرپرستی فرزند، زمان و مکان ملاقات با فرزند، مهریه، نفقه زوجه، نفقه فرزندان مشترک، اجرت‌المثل ایام زندگی مشترک و .. توافق کرده و این توافق در حکم قاضی دادگاه خانواده ثبت می‌شود و ضمانت اجرایی پیدا می‌کند. از آنجایی که حق طلاق با مرد است، در این شرایط زوجه برای اینکه بتواند به صورت توافقی از همسرش طلاق بگیرد، مهریه‌اش را بطور کامل یا کمی از آن را می‌بخشد تا همسرش را راضی به طلاق و جدایی کند. مصداق این مثل معروف مهریه‌ام حلال، جانم آزاد می‌باشد.

مدت زمان انجام طلاق توافقی چقدر زمان می‌برد؟

طلاق توافقی به کوتاه‌ترین و سریع‌ترین نوع طلاق معروف بوده و زوجینی که برای طلاق توافقی به وکیل مراجعه می‌کنند اولین سوالی که می‌پرسند اینست که: مدت زمان طلاق توافقی چقدر زمان میبرد؟ چقدر طول می‌کشد تا حکم طلاق صادر شود؟ در ادامه به بررسی این مورد می‌پردازیم که چه عواملی در کوتاه شدن این مدت زمان طلاق توافقی موثر هستند؟ اولین مورد حضور وکیل یا بدون حضور وکیل طلاق توافقی است.
وکیل طلاق توافقی با نوع دادخواستی که مطرح می‌کند و همچنین با توجه به شناختی که نسبت به دادگاه‌های خانواده و نحوه تصمیم گیری و سلیقه قضاوت دارد، می‌تواند روند پرونده طلاق توافقی را کوتاه‌تر کرده و در کمترین زمان ممکنه گواهی عدم امکان سازش را دریافت کند. این زمان، با حضور وکیل طلاق توافقی بین 20 الی 45 روز می‌باشد. بدون حضور وکیل این پروسه نزدیک به 3 ماه طول می‌کشد.
 

هزینه طلاق توافقی (با وکیل - بدون وکیل) چقدر می‌باشد؟

طرح هر نوع دادخواستی در محاکم قضایی شامل هزینه‌هایی است که بایستی پرداخت شود. دادخواست طلاق توافقی نیز از این قضیه مستثنی نبوده و هزینه طلاق توافقی بصورت کلی شامل موارد زیر می‌باشد:
•    تنظیم و ثبت اولیه دادخواست طلاق توافقی 100 هزار تومان
•    هزینه دادرسی حدود 170 هزار تومان
•    جلسات مشاوره در مراکز بهزیستی و مراکز مشاوره خانواده مورد تایید محاکم قضایی شامل 600 هزار تومان است. این مبلغ شامل هزینه پنج جلسه مشاوره و برای گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق می‌باشد.
•    علاوه بر جلسات مشاوره مراکز بهزیستی، زوجین در دادگاه خانواده نیز باید در یک جلسه مشاوره شرکت کنند که هزینه این جلسه هم تقریبا 140 هزار تومان می‌باشد.
•    هزینه ثبت طلاق در دفاتر اسناد رسمی هم ما بین 600 هزار تا 2 میلیون تومان محاسبه می‌شود.
•    حق الوکاله وکیل طلاق توافقی در صورت داشتن وکیل، که این مبلغ کاملا توافق بین وکیل و موکل است. اما چیزی که در حال حاضر در جامعه عرف است حق الوکاله بین 3 میلیون تا 6 میلیون به ازای هر موکل می‌باشد.

مزایای حضور وکیل طلاق توافقی در روند طلاق زوجین:

 زن و شوهر می‌توانند برای سرعت بخشیدن به مدت زمان طلاق توافقی و صرفه‌جویی در وقت، برای طی روند طلاق به وکیل پایه یک دادگستری وکالت اعطا کنند. برای اینکه یک طلاق توافقی فوری بخصوص در تهران داشته باشید، بهترین کار استفاده از مزایای حضور وکیل طلاق توافقی در روند پرونده است.
شرایط طلاق توافقی در تهران در این دو سال اخیر تغییر کرده، زوجین قبل از هر اقدامی برای مطرح کردن دادخواست، باید در سامانه نوبت‌دهی طلاق اطلاعات خود را، برای دریافت نوبت مشاوره در مراکز بهزیستی ثبت و در زمان تعیین شده به مرکز مشاوره خانواده مراجعه کنند. بعد از شرکت در جلسات مشاوره، گواهی عدم انصراف را دریافت کنند و این گواهی موقع ثبت دادخواست طلاق توافقی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل داده می‌شود. دفاتر خدمات قضایی، دادخواست را ثبت و به دادگاه خانواده صالح ارجاع می‌نمایند. حضور در این جلسات حدود 45 روز زمان می‌برد که باعث به تاخیر افتادن زمان طلاق توافقی می‌شود. با حضور وکیل طلاق توافقی، ایشان می‌تواند به نمایندگی از موکل و برای گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق در طی یک جلسه به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کرده و این گواهی را در یک جلسه دریافت نماید. که خود این مورد زمان طلاق توافقی را کوتاه‌تر خواهد کرد.
هر کدام از محاکم قضایی، براساس نظر قاضی محترم آن شعبه، رویه‌ای جدا و خاص برای امور مربوط به طلاق توافقی  در پیش می‌گیرند. برخی از قضات بر این باورند که اگر زمان طلاق توافقی طول بکشد زوجین از تصمیم خود بر می‌گردند و به ادامه زندگی مشترک می‌پردازند. یک وکیل متخصص در امور مربوط به طلاق توافقی رویه هر کدام از محاکم قضایی را شناخته و در انتخاب دادگاه خانواده برای سهولت بخشیدن به روند پرونده و کاهش مدت زمان طلاق توافقی دقت می کند.
برای یافتن بهترین وکیل طلاق توافقی بخصوص در تهران با حق الوکاله مناسب کافیست در گوگل کلمه وکیل طلاق توافقی را جستجو کنید و با یک سری از سایت‌های مرجع که به معرفی بهترین وکیل پایتخت نشین در امور مربوط به خانواده و علی الخصوص طلاق توافقی می‌پردازند، مواجه می‌شوید. بعد از یافتن نام وکیل صلاح است که به تحقیق درباره سوابق کاری وکیل پرداخته و اگر در امور مربوط به پرونده شما باتجربه و متخصص بودند، می‌توانید به آن وکیل وکالت اعطا نمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27771
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید