امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

ضریب هوشی چیست؟


1401/07/27
کد خبر : 27837
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 17 نفر
بشر در برهه‌های مختلفی از زندگی خود بر اساس موقعیت‌ها و شرایط متفاوتی که در آن قرار می‌گیرد، به درجات مختلفی از رشد عقلی رسیده و ضمن شناخت توانایی‌های فردی خود، آن‌ها را بهبود و ارتقاء می‌دهد. حتما تاکنون این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که بزرگی به عقل است نه به سال. بنابراین می‌توان انتظار داشت که ذهن و عقل افراد به یک اندازه نسبت به یکدیگر رشد نکند. ممکن است عده‌ای افراد در درس، کار و زندگی فردی خود موفقیت‌های بزرگی را کسب کنند اما عده دیگری با وجود تلاش‌های بسیار به نتیجه رضایت بخشی نرسند. در این زمان باید میزان تلاش را فاکتور گرفته و ضریب هوشی افراد را مورد بررسی قرار داد. همه شما اطلاعات پراکنده‌ای راجع به ضریب هوشی دارید اما ممکن است به درستی با مفهوم واقعی آن آشنایی نداشته باشید. در ادامه به بررسی معنا و مفهوم این اصطلاح علمی می‌پردازیم.

IQ

ضریب هوشی که با نام‌های آی کیو و بهره هوشی نیز شناخته می‌شود، در حقیقت معیاری است که توانایی افراد در حل مشکلات و استدلال مسائل را می‌سنجد. آی کیو را می‌توان نسبت سن عقلی به سن تقویمی دانست که نتیجه آن از طریق تست‌های معتبر حاصل می‌شود. تست‌های هوش بهره معمولا به صورت یک آزمون خاص و مشترکند که از افراد در یک گروه سنی مشخص گرفته می‌شود و توانایی و سرعت عمل افراد در پاسخگویی به سوالات آزمون مبنای توانایی هوشی آن‌ها قرار داده می‌شود.‌ معمولا میانگین بهره هوشی برای افراد با بهره هوشی متوسط ، ۱۰۰ در نظرگرفته می‌شود. به این ترتیب افرادی که عدد حاصل از تناسب سنی آن‌ها ۱۰۰ باشد، آی کیو متوسطی دارند. این روزها اندازه گیری سطح آس کیو افراد به یک موضوع چالش برانگیز در علم روانشناسی تبدیل شده است.

هدف از اندازه گیری ضریب هوشی دسته‌بندی افراد در گروه‌های مختلف هوشی است. با این حال این نکته را در نظر داشته باشید که یک زندگی موفق صرفا نتیجه بهره هوشی بالا نیست. گاهی افراد با سطح آی کیو پایین به چنان موفقیت‌هایی می‌رسند که تمام معادلات شما از مفهوم بهره هوشی را به هم می‌زنند. بهره هوشی به نوعی استعداد ذاتی محسوب می‌شود اما قطعا تغذیه سالم، فرهنگ و محیط زندگی، دسترسی به آموزش‌های مختلف و شرایط سلامتی افراد در افزایش آی کیو نقش دارند. این نکته را در نظر داشته باشید که بهره هوشی هیچگاه مبنای درستی برای پیش بینی زندگی افراد نیست. آی کیو در نهایت یک عدد است و معیار مناسبی برای اندازه گیری توانایی‌های بشر نیست. بهتر است ضریب هوشی را عامل یا متغیری در رسیدن به دستاوردها و موفقیت‌های زندگی خود بدانیم.

این که ذهن و حافظه انسان قدرت پرورش دارد، مسئله‌ای غیرقابل انکار است. شاید ضریب هوشی یکی از فاکتورهای مهم در رسیدن به موفقیت باشد اما قطعا پیشرفت در هر حوزه‌ای به سطح خاصی از آگاهی و دانسته‌ها احتیاج دارد. مغز انسان تنها عضوی است که در پی فعالیت زیاد تحلیل نرفته و همواره رشد می‌یابد. منظور از این رشد، افزایش هوش و بهبود حافظه است. گذشته از تمام متغیرها، ثبات عاطفی و انگیزه یکی از فاکتورهای مهم در افزایش بهره هوشی است. طبیعی است که اگر به عنوان یک فرد باهوش خطاب شوید، ناخودآگاه  تلاش شما در جهت رشد ذهنتان افزایش می‌یابد. بنابراین گذشته از تاثیر آی کیو در تمام جنبه‌های زندگی افراد، سطح هوشی بالا به شما اعتماد به نفس می‌بخشد.

توسعه فردی

در بررسی معیارهای مهم در اندازه گیری سطح هوش و یا ضریب هوشی به اصلاحی تحت عنوان توسعه فردی می‌رسیم. توسعه فردی در واقع به فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که توسط روانشناسان و مشاورین این حوزه برای افراد برنامه ریزی می‌شود تا بتوانند بر اساس آن استعداد‌ها و توانایی‌های ذاتی خود را شناسایی کرده و با پرورش این مهارت‌ها در مسیر درست رسیدن به موفقیت قرار بگیرند. دوره‌های آموزش توسعه فردی و برنامه‌های هدفمند برای پروش استعدادها ضمن بهبود کیفیت زندگی افراد به آن‌ها کمک می‌کند سریع‌تر به اهداف و آرمان‌های خود برسند. پیشرفت علم و تکنولوژی در دنیای پیشرفته امروز نتیجه پروش و تقویت همین استعدادهای ذاتی افراد است که در زمان درست شناسایی شده و با آموزش روانشاختی اصولی ارتقاء می‌یابند. به این ترتیب این برنامه‌ها نه تنها بر جنبه‌های زندگی فردی نقش مثبتی دارند، بلکه جامعه انسانی را در مسیر رشد و بالندگی هدایت می‌کند.

توسعه فردی با توجه به مهارت‌های ذاتی منحصر به فرد برای هر شخص، در سه بعد مختلف جسمی، روانی و ذهنی دسته بندی می‌شود و با شناخت درست برای هر بخش برنامه‌های متفاوتی در جهت شکوفایی ارائه می‌شود.‌ با استفاده از دوره‌های آموزشی و برنامه ریزی‌های مربوط به توسعه فردی، افراد در ارتباط با دیگران نیز مهارت‌های بالقوه‌ای را کسب می‌کنند. در ادامه یکی از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی را شرح می‌دهیم.

فن بیان

فن بیان یک مهارت ارتباطی بسیار مهم در هر فردی است که در پیشرفت مسیر زندگی او  نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.‌ فن بیان مهارتی است که به نحوه‌ی ادای صحیح کلمات و جملات در سخنرانی یا سخنوری اشاره دارد. اگر مهارت‌های خود را در حوزه سخنرانی ارتقاء دهید، به راحتی می‌توانید بر سایر مهارت‌های ارتباطی نیز مسلط شوید. با پرورش این مهارت می‌توانید هر آنچه را که برای مخاطب  بیان می‌کنید، زیباتر و اثر گذارتر شود. در نهایت شما می‌توانید به یک سخنران حرفه‌ای و جذاب تبدیل شوید. شما می‌توانید در دوره فن بیان سایت توانا ضمن آموزش فن بیان و سخنوری، استرس خود را هنگام سخنرانی مدیریت کرده و با غلبه بر آن به لحن زیبا و جذاب در سخنوری برسید.

سایت توانا

سایت توانا یک سیستم آموزشی آنلاین است که در سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرده و در زمینه تولید محتوا و مقالات مختلف در حوزه مدیریت کسب و کار، چگونگی تعیین ضریب هوشی، توسعه فردی، فن بیان و توسعه ارتباطات و سایر مباحث فعالیت می‌کند. تیم متخصص و مشاوران حرفه‌ای سایت توانا با هدف خدمت‌رسانی به مخاطبان خود، تمام مقالات و ویدئوهای آموزشی خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد.‌ این تیم حرفه‌ای در تلاش است تا آموخته‌های خود را که در طی بیش از یک دهه برگزاری دوره‌های آموزشی و همایش‌های حضوری در کنار اساتید کشور کسب نموده‌اند، با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند و رسالت خود را در حوزه شکوفایی استعدادها و رشد فکری و فرهنگی جامعه بشری به انجام برسانند. برای کسب هر گونه اطلاعات آموزشی و شرکت در دوره‌های فن بیان و همچنین یادگیری نحوه محاسبه ضریب هوشی از طریق لینک زیر وارد سایت توانا شوید.

https://tavanaedu.com


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27837
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید