امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

شاه چراغ شیراز


1401/07/27
کد خبر : 27935
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 17 نفر
عمارت این حرم زیارتی هم چون سایر اماکن زیارتی بسیار زیباست و هنرمندانه تزیین شده است. انواع هنرهای اصیل معماری ایرانی در این عمارت دیده می‌ شود. از جمله زیباترین و چشم‌ نوازترین این هنرهای اصیل معماری، آینه‌ کاری است. دراین مقاله آس چارتر قصد دارد شما را با شاه چراغ شیراز بیشتر آشنا کند، همراه ما باشید. برای سفر به شیراز و رفتن به شاه چراغ می توانید بلیط هواپیما را از سایت آس چارترتهیه نمایید و سپس سفر کنید.

زندگینامه احمدبن موسی

احمدبن موسی در زمان حیاتش به بزرگی و بزرگ منشی معروف بود، او شخصیت والایی داشت، بسیار عبادت می ‌کرد و کراماتی نیز داشت. از آنجا که پسر ارشد امام موسی کاظم نیز بود، معروف است مردم بعد از شنیدن خبر شهادت امام موسی کاظم (ع) در مدینه، وی را جانشین به حق پدر دانستند، او را به مسجد برده و با وی بیعت کردند، آن حضرت از مردم بیعت گرفت و سپس بر منبر رفته و خطبه‌ای تأثیرگذار و فصیح خواند که بخشی از آن چنین بود:  «همچنان که اکنون تمامی شما در بیعت من هستید، من خود در بیعت برادرم علی بن موسی علیه ‌السلام هستم، بدانید بعد از پدرم برادرم «علی» امام و خلیفه ی بحق و ولی خداست. و از جانب خدا و رسول او، بر من و شما فرض و واجب است که امر آن بزرگوار را اطاعت کنیم و به هرچه امر فرماید گردن نهیم.» پس بیعت را از مردم  برداشت و از آن‌ها خواست هرکه با او بیعت کرده بعد از این به بیعت برادرش حضرت علی بن موسی(ع) درآید. مردم نیز چنین کردند.


 شاه چراغ


تاریخچه‌ شاهچراغ  شیراز

در سال ۷۴۵ (هجری قمری) مادر شاه شیخ ابواسحاق اینجو پادشاه فارس، ملکه تاشی خاتون اقدامات نیکویی بر بارگاه او انجام داد. این بانوی نیکوکار، اقدام به بهسازی بارگاه کرد و در عرض ۵ سال از سال ۷۴۵ تا ۷۵۰ (هجری قمری) آرامگاهی وسیع و گنبدی بلند بر آن ساخت. همچنین در جنب آرامگاه، مدرسه ‌ای وسیع بنا کرد. او همچنین تعداد زیادی از مغازه‌های بازار نزدیک حرم و ملک میمند فارس را وقف بر این آستان مقدس کرد.

سفرنامه ابن بطوطه

ابن بطوطه جهانگرد مراکشی که در سال ۷۴۸ (هجری قمری) برای بار دوم به شیراز سفر کرده، در سفرنامه خود درباره اقدامات ملکه تاشی خاتون و توصیف آرامگاه، چنین نوشته ‌است:
این آرامگاه در نظر شیرازی‌ها احترام تمام دارد و مردم برای تبرک و توسل به زیارتش می ‌روند. تاشی خاتون، مادر شاه ابواسحاق، در جوار این بقعه بزرگ، مدرسه و زاویه‌ ای ساخته ‌است که در آن به اطعام مسافران می‌ پردازند و عده‌ای از قاریان پیوسته بر سر تربت امامزاده، قرآن می ‌خوانند شب‌های دوشنبه، خاتون به زیارت آرامگاه می ‌آید و در آن شب قضات و فقها و سادات شیراز نیز حاضر می ‌شوند.

معماری شاهچراغ

بنای شاهچراغ دارای یک ایوان در قسمت شرق حرم مطهر است که ابعاد کنونی ‌اش به طول 38.5 متر و عرض 4 متر است. این ایوان ده ستون دارد که با نام‌های خداوند تزئین شده است و نمای جلوی ایوان پر از نقوش اسلیمی است که بر سنگ حجاری شده است. سقف ایوان دارای تزئینات ویژه‌ای با چوب است. 12 حجره‌ی دوطبقه در دو طرف حرم ساخته شده است. در گرداگرد صحن 225 رواق وجود دارد. 6 درب ورودی در صحن وجود دارد، یکی در سمت جنوب غربی حرم (باب الرضا) یکی در سمت شمال غربی حرم ( باب موسی بن جعفر)، دو درب در سمت شرق که یکی از آن‌ها به مسجد عتیق می ‌رسد، یک درب شمالی که به بازار منتهی می ‌گردد و درب کنار حرم مطهر سید میرمحمد (باب السجاد) که به خیابان لطفعلی خان متصل است. در دو طرف درب طلایی حرم دو راهرو وجود دارد که به ایوان و حرم می ‌رسد. کاشی کاری‌های رواق‌ها خیره کننده ‌اند و از جذابیت‌های این مکان برای هنردوستان به شمار می‌ رود. گنبد منحصر به فرد حرم که اولین گنبد بتون آرمه‌ ای محسوب می ‌شود، به شکل غنچه ‌ای یا پیازی طراحی گردیده است، به وزن 70 تن و ترکیبی از هنرهای مختلف است، دارای کاشی کاری‌های اسلیمی، معرق بر روی شکم، مغرنس کاری بر گلوگاه است و آیات قرآن به خط ثلث بر ساق آن خطاطی شده است. درون حرم آیینه کاری‌های هنرمندانه‌ای صورت گرفته است به گونه‌ای که در یک متر مربع از2 تا 12 هزار قطعه ‌ی آینه استفاده شده است. صحن مرکزی حرم مستطیلی به مساحت چهارده هزار متر مربع است که در وسط آن یک حوض قرار دارد. درون حرم یک محراب و یک منبر به صورت یکپارچه سنگ وجود دارد که بر روی آن حجاری صورت گرفته است. به طور کلی این بنا تزئیناتی مرکب از هنرهای آینه ‌کاری، کاشی ‌کاری، حجاری، تزئینات چوب، خطاطی و گچ‌ بری را داراست. آس چارتربهترین مرجع ارائه دهنده بلیط  لحظه آخری آبادان شیراز در مشهد می باشد.


 شاه چراغ


صحن های شاه چراغ

حرم حضرت شاهچراغ (ع) دارای چهار صحن به نام‌های صحن امام جواد (ع)، صحن حضرت معصومه (ع)، صحن اصلی و صحن عتیق است. همچنین این حرم سه شبستان دارد که شامل دارالعباده، شبستان حضرت سید میر محمد (ع) و شبستان بزرگ امام خمینی (ره) که ضریح حضرت شاهچراغ (ع) در شبستان دارالعباده قرار دارد.

امکانات آرامگاه شاه‌ چراغ

در دور تا دور صحن در آرامگاه شاه‌ چراغ، اتاق‌هایی دو طبقه ساخته شده که در پیشانی و جرزهای جلو آن‌ها کاشی‌ کاری شده‌ است. ستون‌های آهنی ایوان حرم به وسیله چوب‌‌های نفیس پوشش داده شده و در سقف مسطح آن نیز چوب منبت‌ کاری شده به کار رفته‌ است. در این اتاق‌های دو طبقه که به زیبایی زینت یافته ‌اند امکانات وسیعی مثل پاسگاه انتظامی، دفتر پست و مخابرات، کتابخانه و موزه در این صحن وسیع برای رفاه مردم ایجاد شده‌ است.


 شاه چراغ


جاهای دیدنی اطراف آرامگاه شاه‌ چراغ

در آرامگاه شاه‌ چراغ، علاوه بر دو درب اصلی، دو درب فرعی دیگر نیز وجود دارد. یکی از این درب‌های فرعی به بازار حاجی و درب دیگر به مسجد جامع عتیق می ‌رسد. در شمال عمارت نیز درگاهی وجود دارد که از سمت ضلع شمال صحن شما را به بازار شاه ‌چراغ هدایت می‌ کند.

بازار حاجی در جوار آرامگاه شاه‌ چراغ

یکی از قدیمی ‌ترین بازارهای شهر دلنواز شیراز، بازار حاجی نام دارد. همان طور که گفته شد از یکی از درب‌های فرعی آرامگاه شاه ‌چراغ می ‌توانید به بازار حاجی برسید. پس بعد از زیارت حرم سید میر احمد و برادرش از درب فرعی به بازار بروید و از بازار حاجی نیز دیدن کنید. قدمت بازار حاجی تا 1000 سال تخمین زده می شود. به احتمال زیاد پیشینه این بازار به دوره دیلمیان بر می ‌گردد. در این بازار اجناس مختلفی از جمله پوشاک محلی و سنتی، صندوقچه، ترمه، محصولات خشکبار، لوازم بهداشتی، لوازم خیاطی، پارچه های رنگی، دیگ  و از این قبیل اجناس به فروش می ‌رسد. شما می‌ توانید چه برای مصرف چه به عنوان سوغات از این اجناس خریداری کنید. البته تماشای بازارهای قدیمی آن هم در شهری چون شیراز دلنواز خالی از لطف نیست. با تهیه بلیط چارترتهران شیراز از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفیات ویژه ای برخوردارشوید.

آدرس شاه چراغ: شاه چراغ در کنار میدانی به نام احمدی و در مرکز شهر شیراز واقع شده است.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27935
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید