امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

سیر تاریخی اندیشه شرق‏شناسی


1401/08/01
کد خبر : 28879
دسته بندی : ثبت نشده
تعداد بازدید : 16 نفر
شرق‏شناسی یا استشراق (orientalism) به‏عنوان دانش مهمی كه به زبان، تاریخ، دین و... ملت‏های مشرق زمین می‏پردازد، دارای سابقه‏ای ممتد و طولانی است و تأثیر عمده‏ای بر سیر مطالعات و پژوهش‏های حوزه تمدن اسلامی داشته است. "قرآن" از اساسی‏ترین و مهم‏ترین متون اسلام و اسلام یكی از بزرگترین سنت‏های شرقی است. از این رو مستشرقان در همان آغاز كار استشراق، به قرآن اهتمام خاصی داشته و آثار بسیاری درباره "قرآن‏پژوهی" ارائه داده‏اند. اندیشه‏های قرآنی مستشرقان به‏طور موضوعی درباره منابع و مصادر قرآن، منشاء وحیانی یا غیروحیانی قرآن، حروف مقطعه، ترتیب سوره‏ها و قرائات قرآن هم‏اكنون در معرض چالش جدی قرار دارد. از این‏رو بررسی اندیشه شرق‏شناسی در حوزه اسلام را می‏توان غالباً بررسی دیدگاه‏های مستشرقان درباره قرآن و حوزه‏های وابسته به آن دانست. در این نوشته به بررسی سیر تاریخی اندیشه شرق‏شناسی پرداخته‏ایم تا مراحل شكل‏گیری و قوام آن بر ما روشن شود. هم‏چنین به‏نظر می‏رسد شناخت حاصل از آشنایی با این اندیشه می‏تواند در نحوه تعامل ما با مستشرقان موءثر افتد. ●معنی و مفهوم شرق‏شناسی پیدایش اصطلاح شرق‏شناسی یا استشراق به سال ۱۷۷۹ میلادی برمی‏گردد. در این سال برای اولین بار اصطلاح orientalism (از ماده شرق = orient) در فرهنگ انگلیسی آكسفورد به‏كار رفت و در سال ۱۸۳۸ میلادی همین واژه در فرهنگ علمی فرانسه درج شد. در پاره‏ای از منابع عربی‏زبان نیز عبارت "علماءالمشرقیات" را به‏عنوان معادل در برابر این اصطلاح فرنگی آورده‏اند. این اصطلاح شامل همه شاخه‏های دانشی می‏شود كه به پژوهش درباره زبان، تاریخ، دین، علوم، آداب و رسوم و فنون همه ملت‏های شرقی می‏پردازد. در اندیشه اروپایی، جهان شرق شامل همه ملت‏هایی می‏شود كه در شرق قاره اروپا قرار دارند. ملل مشرق در دیدگاه اروپایی به سه بخش تقسیم می‏شوند: خاور نزدیك، خاورمیانه و خاور دور ۱و۲. البته باید این نكته را یادآور شد كه آغاز كاربرد اصطلاح شرق‏شناسی تنها محدود به اواخر قرن هجدهم نمی‏شود بلكه كاربرد این اصطلاح به دلیل سابقه دیرینه‏اش باعث شد بعدها رواج بیشتری یابد۳. از واژه استشراق تعاریف دیگری نیز ارائه شده است كه تفاوت موجود میان این تعاریف به اختلاف دیدگاه‏ها برمی‏گردد. صالح زهرالدین در تعریف استشراق چنین می‏نویسد۴: "استشراق لفظ جدیدالاستعمالی است كه لبنانی‏ها در قرن ۱۹ برای دانش جدیدی استفاده كردند كه در آن غربی‏ها به بررسی آثار، تاریخ، اسطوره‏ها، زبان، آداب و مذاهب و خصوصیات زندگی و تمدن ملل شرق می‏پرداختند و این علم را استشراق و صاحبان آن را مستشرق نامیدند و صیغه استشراق از استفعال به معنی اشاره به هر آن چیزی است كه دانشمندان برای شناخت شرق در شئون مختلف به آن می‏پرداختند". پارت، مستشرق آلمانی معتقد است: "استشراق علم شرق‏شناسی یا علم شناخت جهان شرق است"۵. آلبرت دیتریش دیگر مستشرق آلمانی معتقد است: "مستشرق، جست‏وجوگری است كه به پژوهش درباره شرق و فهم آن می‏پردازد و به نتایج صحیحی دست پیدا نخواهد كرد مگر این‏كه به زبان‏های شرقی مسلط باشد۶". ●ضرورت بررسی اندیشه شرق‏شناسی در جهان علم با اندیشه‏ای به نام شرق‏شناسی مواجه‏ایم كه تعامل زیادی با حوزه اندیشه دینی و اسلامی دارد. این نوع از اندیشه، در تاریخ اندیشه انسانی منحصر به فرد است چرا كه تاریخ، چنین اندیشه‏ای به‏خود ندیده است كه تعداد پژوهندگان آن با وجود اختلاف در عقاید و فرهنگ و زبان و ملیت، این چنین بسیار باشند و به پژوهش در دینی بپردازند كه به آن ایمان ندارند. این اندیشه با واكنش‏های متفاوتی از سوی دانشمندان مسلمان روبه‏رو بوده است. نظر به اهمیتی كه روند مطالعات و حوزه عمل مستشرقان نسبت به اسلام و قرآن دارد، ضرورت بررسی این اندیشه بر ما آشكار می‏شود. ●دوره‏های شرق‏شناسی پژوهشگر تاریخ شرق‏شناسی به وضوح درمی‏یابد كه باید نخستین گام‏های این پژوهش را از كلیسا آغاز كند و پی‏می‏برد كه نسل نخست شرق‏شناسان از میان راهبان و كشیشان برخاسته‏اند، شرق‏شناسی دارای دوره‏های زمانی - تاریخی متعددی است كه می‏توان آن را به‏گونه زیر تقسیم نمود: دوره نخست: پس از فتح اندلس به‏دست مسلمانان و شكوفایی حیات علمی در آن دیار و فتح جزایر دریای مدیترانه و جنوب ایتالیا آغاز شد. این دوره از تاریخ شرق‏شناسی با اتمام جنگ‏های صلیبی پایان یافت. دوره دوم: پس از جنگ‏های صلیبی شروع شد و تقریباً تا نیمه سده هجدهم میلادی ادامه یافت. دوره سوم: تقریباً از نیمه سده هجدهم میلادی آغاز شد و تا پایان جنگ جهانی دوم ادامه داشت. دوره چهارم: پس از جنگ جهانی دوم شروع شد و هم‏چنان تاكنون ادامه دارد. ●گام‏های آغازین اندیشه شرق‏شناسی (دوره اول) اروپا پس از فتح اندلس و جزایر دریای مدیترانه توسط مسلمانان، رو به سوی شرق كرد و با فرهنگ و علوم مسلمانان كه الگوی اعلای پیشرفت و تمدن بود، آشنا شد. مراكز و پایتخت‏های اروپایی با گرفتن دانش و فرهنگ مسلمانان و پی‏بردن به راز قدرت و عوامل ترقی آنها، دگرگون شد. شیوه‏هایی كه اروپا برای این دگرگونی به‏كار گرفت عبارت بودند از: كوچیدن جوانان اروپا به مراكز فرهنگ اسلامی برای كسب دانش به‏ویژه به اندلس، فرستادن هیئت‏های آموزشی رسمی به این مراكز، برقراری روابط دوستانه میان برخی حكام مسلمان نظیر ایجاد رابطه میان هارون‏الرشید، خلیفه عباسی و شارلمان امپراطور فرانسه، برپایی مدرسه‏هایی در اروپا نظیر مدارسی كه در سرزمین‏های اسلامی بود، به كارگیری استادان و دانشمندان مسلمان برای تدریس در این مدارس به‏همراه استادان اروپایی كه درسشان را در سرزمین‏های اسلامی تمام كرده بودند و در نهایت، انتقال میراث علمی اسلامی به زبان لاتین كه زبان علمی اروپایی آن روزگار بود. نهضت ترجمه در سده نهم میلادی آغاز شد و پس از سقوط طلیطله۷ در سال ۱۰۸۵ میلادی به پایان رسید. سراسقف طلیطله، انجمنی برای ترجمه تأسیس كرد و برخی مسلمانان كه زبان لاتین را آموخته بودند در آن انجمن به كار پرداختند. این انجمن به ترجمه همه میراث علمی اسلامی از فلسفه و ادبیات گرفته تا كیهان‏شناسی و... به زبان لاتین پرداخت. در آن روزگار صقلیه۸ از جمله مهم‏ترین مراكز نهضت ترجمه بود كه در اروپا تأثیر به‏سزایی گذاشت. مسلمانان بیش از دو قرن‏ونیم (۴۸۴ - ۲۱۲ هـ) بر صقلیه حكومت كردند و در سراسر این سرزمین، تمدن درخشانی را گستردند كه در نهضت علمی اروپا و تحول و تكامل حیات علمی آن دیار، نقش تعیین‏كننده و سرنوشت‏سازی داشت. بدین‏سان اروپا زبان مسلمانان را آموخت و دانش آنان را به زبان خود ترجمه كرد و مدرسه‏هایی را به‏شیوه مدرسه‏های اسلامی تأسیس كرد و روش‏های علمی تدریس در مدارس مسلمانان را در آنها به كار برد. اسلامی كه در مدت زمانی بس كوتاه بر پهنه گسترده‏ای از جهان رواج یافت، مشكل درازمدت اروپا شد و به همین دلیل در عرصه‏های گوناگون، تنش‏هایی فراروی اسلام به‏وقوع پیوست. كلیسا با اعزام كشیش‏هایی به سرزمین‏های اسلامی و تأسیس برخی مدارس برای آموزش زبان عربی، واكنش نشان داد. فعالیت این كشیش‏ها در سرزمین‏های اسلامی و سخنرانی‏هایشان، گام‏های نخستین اندیشه شرق‏شناسی است. آرای نسل نخست شرق‏شناسان نسبت به عقاید اسلامی بسیار مسئله‏دار است. از این‏رو می‏توان گفت اندیشه شرق‏شناسی در سایه سیاست كلیسا پدید آمده است. ●اندیشه شرق‏شناسی پس از جنگ‏های صلیبی (دوره دوم)۹ پایان جنگ‏های صلیبی، آغاز مرحله‏ای نوین در اندیشه شرق‏شناسی است كه تا نیمه سده هجدهم میلادی ادامه یافت. ویژگی‏های این مرحله به قرار زیر است: ۱ - غرب برتری شرق را دریافت غرب در طول جنگ‏های صلیبی‏اش دریافت كه شرق به لحاظ اندیشه و تمدن و اقتصاد بر غرب برتری دارد و به این ضرورت نیز پی‏برد كه باید همان راهی را در پیش گیرد كه شرقی‏ها رفتند. ۲ - توجه مضاعف به زبان عربی و تمدن اسلامی زبان عربی موردتوجه مضاعف قرار گرفت و دارای كرسی علمی خاص خود شد. هم‏چنین تأسیس آموزشگاه‏ها و مراكز علمی و دانشگاه‏ها به‏منظور بررسی تمدن اسلامی روندی رو به افزایش به خود گرفت. ۳ - انتقال میراث اسلامی به اروپا در این دوره انتقال میراث اسلامی به اروپا شدت و قوت گرفت و دست‏اندركاران این امر با هدف دستیابی هرچه بیشتر به منابع و كتب اسلامی و انتقال آنها به اروپا با یكدیگر به رقابت و مسابقه پرداختن. آنچه به یقین می‏توان گفت این است كه میراث اسلامی منتقل شده به اروپا، سهم بزرگی در انگیزش رنسانس (نهضت علمی اروپا) و خیزش اروپا از دوره تاریك و علم‏ستیز قرون وسطی داشت. ۴ - ستیز گسترده با اسلام در این مرحله از شرق‏شناسی، برخی از مستشرقان به سرزمین‏های اسلامی مسافرت كردند تا هم نسخه‏های خطی را گردآوری و هم مسیحیت را تبلیغ كنند. بدین‏سان بود كه شرق‏شناسی، هم پژوهشگر بود و هم مبلغ مسیحیت و از این میان كسانی بودند كه برای انجام این مهم سال‏های سال در سرزمین مسلمانان ماندند. پطرس كلونی (م ۱۱۵۶ م) نخستین راهب متعصب مسیحی است كه جنگ مسلحانه و فكری علیه مسلمانان را تبلیغ كرد. از جمله كارهایی كه وی برای تبلیغ مسیحیت میان مسلمانان كرد این بود كه گروهی از مترجمان را موظف نمود كه برای شناخت اسلام و بررسی تعالیم آن برخی كتاب‏های خاص را ترجمه كنند. اما از آنجا كه كتاب‏های ترجمه شده بیشتر تألیف یهودیان مسیحی‏گرا و یا مسیحیان عرب‏گرا بود نه‏تنها از اسلام حقیقی بسیار دور بود بلكه در واقع به افسانه و خرافه نزدیك‏تر بود تا به یك مجموعه پژوهشی و علمی. این تلاش تبلیغی - هرچند در هدف و وظیفه‏اش ناكام ماند و شكست خورد- اما زمینه پژوهش و بررسی گسترده‏ای در اسلام و زبان قرآن و ترجمه بسیاری از كتاب‏های اسلامی به لاتین و سپس دیگر زبان‏های اروپایی را موجب شد. هم‏چنین موجب ترجمه كتاب مقدس به زبان عربی شد. ۵ - ترجمه قرآن كریم در این مرحله از مراحل شرق‏شناسی، قرآن كریم به چند زبان اروپایی ترجمه شد. نخستین ترجمه قرآن در دیركلونی و زیرنظر پطرس كلونی معروف انجام شد. این ترجمه از روح و معنا و مقصود قرآن كریم به دور بود. این ترجمه به مدت چهارقرن خطی بود و سپس در شهر بازل چاپ و در ژانویه ۱۵۴۳ میلادی رواج یافت. این چاپ آغازی بود بر گسترش ترجمه‏های قرآن به زبان‏های اروپایی و از آن تاریخ به بعد، قرآن كریم به ۲۱ زبان اروپایی به‏طور كامل ترجمه شد. در سده شانزدهم میلادی برخی اروپائیان جرئت به خرج داده و ترجمه قرآن را با متن عربی آن چاپ و پخش كرده‏اند كه این امر موجب خشم و پریشانی پاپ شد. ۶ - اندیشه شرق‏شناسی از جنگ‏های صلیبی تا پایان جنگ جهانی دوم (دوره سوم) دوره سوم اندیشه شرق‏شناسی كه تقریباً از نیمه سده هجدهم میلادی آغاز و تا پایان جنگ جهانی دوم ادامه داشت از جهت‏دارترین مراحل اندیشه شرق‏شناسی به‏شمار می‏آید. ویژگی‏های این دوره عبارت‏اند از: پیدایش اصطلاح شرق‏شناسی، برگزاری دیدارها و همایش‏های شرق‏شناسی، ایجاد جمعیت‏های شرق‏شناسی، چاپ نشریه‏های شرق‏شناسی، ورود دولت‏های جهان به عرصه شرق‏شناسی، تأسیس مراكز و موءسسه‏های شرق‏شناسی، ادامه حركت انتقال میراث اسلامی به اروپا، آموزش دانشجویان مسلمان توسط شرق‏شناسان و تمركز بر پژوهش و بررسی میراث اسلامی (خصوصاً قرآن و تفسیر) عقاید مشترك اكثریت شرق‏شناسان در این دوره تكیه بر بشری و نه آسمانی‏بودن اسلام، نفی نبوت محمد(ص)، مخالفت اسلام با تمدن و خطرناك‏بودن آن برای مسیحیت بود. البته بودند كسانی كه موضع خصمانه و ضداسلامی نگرفته و با رعایت كامل امانت علمی از اسلام بهره بردند و حتی برخی از آنها به اسلام گرویدند. اندیشه شرق‏شناسی پس از جنگ جهانی دوم (دوره چهارم) به‏طور بسیار خلاصه باید گفت: این برهه از اندیشه شرق‏شناسی، دوره‏ای است كه نظرات مستشرقان نسبت به اكثر مسائل اسلامی و قرآنی دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است. اگرچه هنوز هم برخی از علمای اسلامی نسبت به مستشرقان در حالت شك و بدگمانی به‏سر می‏برند و حتی برخی از آنان از این تغییر روش به عنوان تغییر سیاسی و شكلی تعبیر می‏كنند ولی پذیرفتن متن قرآن به عنوان متنی وحیانی، تغییر نگرش نسبت به مسئله جمع‏آوری احادیث و نیز مسئله جمع قرآن و... در مجموع نشانگر تحولاتی مثبت در جهت سیر به اعتدال است. البته در این میان حساب مستشرقان مغرض از بقیه آنان جداست.
گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28879
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات
جدیدترین اخبار ها
بروزترین اخبار ها
مطالب مرتبط

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید