امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

دکوراسیون مطب پزشک از صفر تا صد و تضمینی + اجرای تخصصی مطب با هیرادانا


1401/07/27
کد خبر : 28804
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 12 نفر

دکوراسیون مطب پزشک و در کل طراحی داخلی مطب و مراکز درمانی و بهداشتی یکی از مهم ترین بخش ها در زمینه معماری و طراحی داخلی به شمار می رود .
عوامل مختلفی در طراحی داخلی مطب تاثیرگذار می باشند که باید مورد توجه قرار گیرند . به طور کلی یک دکوراسیون اصولی و ایده آل باعث افزایش عملکرد افراد در محیط می شود که در نهایت این امر باعث جلب رضایت کادر درمانی و مراجعین می گردد .
هدف اصلی در طراحی دکوراسیون مطب پزشک ابتدا ایجاد محیطی مناسب و کاربردی جهت بالا بردن عملکرد پزشک و بعد ایجاد فضایی امن برای مراجعین است تا بیماران بدون استرس و با آرامش خاطر به مطب پزشک مراجعه کنند . شرکت معماری هیرادانا همراه با کادری مجرب و حرفه ای آماده ارائه بهترین و بروزترین طرح ها در زمینه طراحی دکوراسیون مطب و فضاهای درمانی می باشد . مهندسین و طراحان تیم هیرادانا با رعایت تمامی اصول طراحی و اجرا ، از صفر تا صد طراحی و اجرای دکوراسیون مطب همراه شما عزیزان می باشند .


 دکوراسیون مطب پزشک

● انتخاب رنگ مناسب برای طراحی مطب

رنگ ها تاثیر چشمگیری بر روحیه افراد می گذارند. بنابراین باید هوشمندانه و با دقت انتخاب شوند و در فضای مناسب از رنگ مناسب آن فضا استفاده شود . هنگامی که بیماران وارد محیط های درمانی می‌ شوند با احساسات مختلفی مانند اضطراب ، استرس و حتی ترس مواجه می شوند طبق مطالعات انجام شده انتخاب رنگ مناسب مطب دکتر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می تواند تاثیر چشمگیری بر روحیه ی بیماران بگذارد .
یکی از مواردی که در انتخاب رنگ ها باید مورد توجه قرار گیرد نوع مطب است به عنوان مثال تم رنگی مطب زیبایی با مطب اطفال متفاوت می باشد .
استفاده از ترکیب رنگ مناسب ، نصب پوستر های مرتبط با کاربرد مطب و ... علاوه بر زیبا سازی فضای مطب ، از خستگی مراجعه کنندگان نیز جلوگیری می کند .
از پرکاربردترین رنگ ها در طراحی مطب می توان به رنگ سفید ، آبی ، بژ ، سبز ، قهوه ای ، صورتی ملایم و … اشاره کرد .
استفاده بیش از حد از رنگ هایی مانند قرمز ، مشکی و … نیز در مطب پزشک اصلا توصیه نمی شود .

● نورپردازی هوشمندانه و کاربردی در طراحی مطب پزشک

نورپردازی درست و اصولی در طراحی مطب امری بسیار مهم و ضروری می باشد و باید به گونه ای طراحی و اجرا شود که نور مورد نیاز افراد به خوبی تامین شود زیرا یک فضای تاریک و کم نور آن هم در فضا های درمانی از نظر روانی تاثیرات منفی بر روحیه کادر درمان و مراجعین می گذارد و باعث ایجاد اختلال در کار افراد می گردد .
رنگ نور ، میزان روشنایی برای هر بخش ، نحوه تابش و … از نکات مهمی می باشد که باید در نورپردازی مطب به آن توجه کرد تا احساس آرامش به افراد منتقل شود و از استرس بیماران جلوگیری کند و همچنین محیط کاربردی ایجاد شود .
نکته مهم بعدی بهره مندی از نور طبیعی خورشید است در واقع با وجود تنوع بسیار بالا در محصولات روشنایی به جرات می توان گفت که بهترین نور ، نور طبیعی خورشید می باشد از مهم ترین ویژگی های نور طبیعی می توان به ایجاد فضایی دلبازتر و دفع استرس و افسردگی و … اشاره کرد بنابراین توصیه می شود حتما در طراحی از پنجره­ ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید . بهترین مکان برای قرارگیری پنجره‌­ ها ضلع شمالی می باشد همچنین پنجره‌ هایی که در جنوبی قرار دارند برای فصول سرد سال مناسب می باشند و نور مناسبی وارد فضا های داخلی می­‌ کنند .

● استفاده از کفپوش مناسب برای فضای مطب

یکی از مهمترین نکات در انتخاب کفپوش مناسب ، بهداشتی بودن کفپوش است . برای کفپوش بهتر است از متریالی استفاده شود که قابل شست و شو باشد تا بتوان به راحتی آن را تمیز و ضد عفونی کرد .
بهتر است کفپوش و همچنین رنگ دیوارها به گونه ای باشد که به فضا شادابی و تحرک ببخشد و همچنین ارامش بخش نیز باشد . پیشنهاد ما این است که در طراحی دکوراسیون مطب از کف پوش های رنگ روشن استفاده کنید تا حس تمیزی و پاکیزگی به افراد القا شود و همچنین باعث ایجاد فضایی دلبازتر نیز شود .

● اهمیت طراحی میز پذیرش

طراحی درست و اصولی بخش پذیرش و کانتر منشی بسیار مهم و ضروری است در واقع اگر این قسمت درست و اصولی جایگذاری و طراحی نشود ممکن است مراجعین هنگام ورود به مطب دچار سردرگمی شوند .
هنگام طراحی میز پذیرش باید به طول ، عرض و ارتفاع میز توجه کرد . ارتفاع میز باید به اندازه ای باشد که افراد بتوانند به راحتی فرم پر کنند و به منشی نیز دید مناسبی داشته باشند و همچنین منشی دید مناسبی به مراجعین داشته باشد .

● طراحی سالن انتظار مطب پزشک

یکی از مهم ترین بخش ها در طراحی دکوراسیون مطب پزشک که باید به آن توجه ویژه ای کرد طراحی سالن انتظار می باشد زیرا در مطب پزشک اغلب بیماران مدت زمان طولانی را در اتاق انتظار به سر می برند بنابراین باید درست و اصولی طراحی شود . انتظار طولانی در این سالن باعث ایجاد اضطراب و استرس فراوان در برخی از بیماران می گردد از این رو طراحی باید به گونه ای انجام شود که باعث کاهش اضطراب و استرس مراجعین گردد .
نکته مهم بعدی انتخاب رنگ دیوارها می باشد در انتخاب رنگ این بخش بهتر است که از رنگ های ملایم و خنثی استفاده شود تا مراجعین از احساس آرامش بیشتری برخوردار شوند و از میزان استرس آن ها کاسته شود .
استفاده از گیاهان طبیعی ، تابلوهای زیبای هنری ، آکواریوم و … در طراحی سالن انتظار مطب می تواند تاثیرات مثبتی بر مراجعین بگذارد و از استرس افراد بکاهد .
توصیه می شود برای سالن انتظار از مبلمان راحتی با رنگ های ملایم و آرامبخش استفاده کنید زیرا به طور کلی اتاق انتظار برای بیماران محیطی دلهره آور است و این مبلمان و صندلی ها میتواند باعث کاهش بخشی از این اضطراب شود .
با توجه به کاربری ، ابعاد و اندازه سالن انتظار از تعداد مناسب و منطقی مبلمان استفاده کنید زیرا پراکندگی بیش از حد و حتی تراکم ان ها زیبایی ، کارایی و انسجام محیط را مختل میکند .
به طور کلی طراحی داخلی اتاق انتظار باید به گونه ای انجام شود که حتی زمانی که بیمار مدت طولانی در آن محیط قرار می گیرد با آرامش و به دور از استرس و اضطراب منتظر ویزیت پزشک باشد .

● استفاده از گیاهان طبیعی در مطب پزشک

توصیه می شود که حتماً در طراحی مطب پزشک از گل و گیاهان طبیعی استفاده شود استفاده از گیاهان باعث کاهش اضطراب و استرس و همچنین ایجاد محیطی زیبا ، با طراوت و سرزنده می گردد .

● طراحی اتاق پزشک

در واقع می توان گفت که مهم ترین بخش مطب ، اتاق پزشک می باشد . طراحی اتاق پزشک باید با توجه به تخصص پزشک انجام شود . طراحی این قسمت باید به گونه‌ ای انجام شود که پزشک هنگام معاینه بیمار به راحتی به کار خود بپردازد و هیچ مانعی در هنگام کار و جابجایی باعث اختلال در روند معاینه و درمان بیمار نشود . در واقع مبلمان و نحوه چیدمان آن علاوه بر نوع مراجعین به نوع کار و تخصص هر یک از پزشکان بستگی دارد یعنی اینکه بیمار در چه فاصله ای از پزشک قرار بگیرد یا صندلی همراه در کدام بخش از اتاق در نظر گرفته شود و وسایل و لوازم مورد نیاز پزشک به چه ترتیبی و در چه فاصله ای در دسترس پزشک باشد و … بستگی به نوع کار و تخصص پزشک دارد .
در طراحی اتاق پزشک باید به کاربری مطب توجه ویژه ای کرد به عنوان مثال برخی از پزشکان نیاز به یک نمایشگر نسبتا بزرگ برای نمایش جواب آزمایش ها به مراجعین دارند که باید در جای مناسب طراحی شود ، اگر پزشک نیاز به یک تخت برای معاینه بیمار دارد باید تخت در دسترس پزشک و دور از دید دیگر افراد حاضر در اتاق قرار گیرد و یا در طراحی مطب اطفال باید محیطی شاد و بدور از استرس برای کودکان طراحی شود و همچنین به امنیت فضا نیز توجه ویژه ای کرد . حتی می توان در طراحی این گونه مطب ها از طرح شخصیت های کارتنی بهره گرفت تا توجه کودکان به این شخصیت های کارتنی جلب شود و باعث کاهش میزان اضطراب و استرس آن ها شود .

دکوراسیون مطب پزشک


 
طراحی اتاق پزشک باید به گونه ای انجام شود که بیمار در زمان مراجعه احساس امنیت و آرامش داشته باشد و هیچ گونه دید مستقیم به این فضا وجود نداشته باشد .
اتاق پزشک باید دارای یک نور پردازی دقیق و حرفه ای باشد تا نور مورد نیاز افراد به خوبی تامین شود . نورپردازی اتاق پزشک باید به گونه‌ ای طراحی و اجرا شود که علاوه بر تامین نور مورد نیاز افراد باعث زیباتر شدن فضای اتاق نیز شود . نکته مهم بعدی بهره‌ مندی از نور طبیعی خورشید می باشد توصیه می‌ شود که در طراحی مطب پزشک اتاقی را برای اتاق پزشک در نظر بگیرید که نور طبیعی مناسبی دریافت می کند .
همانطور که در ابتدای مقاله نیز آن اشاره کردیم رنگ ها تاثیر زیادی بر روحیه افراد می گذارند. بنابراین توصیه می‌ شود که حتما از رنگ های آرام بخش برای طراحی داخلی اتاق پزشک استفاده کنید. از پرکاربردترین رنگ ها برای این قسمت می توان به رنگ سفید ، آبی ، سبز و … اشاره کرد .
جهت طراحی دکوراسیون مطب خود از صفر تا صد با شرکت معماری هیرادانا با شماره 09125754921 در تماس باشید .


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28804
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید