امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

دوربین های مداربسته چگونه کار می‌کنند؟


1401/07/27
کد خبر : 28763
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 12 نفر

بسته به دوربین مداربسته‌ای که راه‌اندازی می‌کنیم، قابلیت مشاهده زنده تمامی اتفاقات را خواهیم داشت. برای این کار معمولاً از دستگاه‌هایی مثل مانیتور، ضبط کننده و دوربین امنیتی استفاده می‌شود. امروزه از دوربین های نظارتی برای نظارت بر فعالیت‌های جاری خانه یا محل کار استفاده فراوانی می‌شود. علاوه‌بر این در صورت وقوع هرگونه تجاوز یا سرقتی، فیلم‌های ضبط شده به پلیس در کشف جرم کمک خواهد کرد.
شاید بپرسید این فیلم‌ها چگونه در اختیار ما قرار می‌گیرد؟ نحوه کار دوربین های مداربسته چگونه است؟ و عملکرد اجزای مختلف سیستم‌های مداربسته چگونه است؟ اگر شما هم قصد خرید دوربین مداربسته را دارید و می‌خواهید بدانید آنها چگونه کار می‌کنند، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.


دوربین های مداربسته

تعریف دوربین مداربسته

تلویزیون مداربسته که معادل فارسی عبارت Closed Circuit Television است و در عرف بازار با نام دوربین مدار بسته شناخته می‌شود، یک سیستم ویدئویی شامل دوربین‌های ویدئویی و نمایشگر است که در محیطی مشخص به ضبط فیلم و پخش بلادرنگ آن می‌پردازد. بنابراین یک سیستم مداربسته به تمام جنبه‌ها و اجزای سازنده سیستم مثل، دوربین، کابل‌کشی، ذخیره‌سازی فیلم، نمایشگرها، کنترل دسترسی و مدیریت کلی سیستم اشاره دارد.
بنابراین نباید دوربین مداربسته را با یک تلویزیون معمولی اشتباه بگیریم. تلویزیون‌ها محتوای عمومی را پخش می‌کنند و کاربرد امنیتی ندارند. درحالیکه دوربین‌های نظارتی را می‌توان برای نظارت بر روند‌های زنده و مکان‌های مختلف مثل سوپرمارکت، ساختمان‌ها، پارکینگ‌ها و ... استفاده کرد.

دوربین مداربسته چگونه کار می‌کند؟

درک اینکه یک سیستم مدار بسته چگونه کار می‌کند سخت نیست، ولی شاید ساده هم نباشد. سخت نیست به این معنی که روند کلی کار آنها یکسان است. یعنی تعدادی دستگاه مثل دوربین، ضبط کننده، مانتیور به هم وصل می‌شوند و هرچه دوربین ضبط می‌کند در ضبط کننده ذخیره می‌گردد و همزمان روی مانتیور هم نمایش داده می‌شود و از این پس ما تصاویر محلی که می‌خواهیم نظارت کنیم را در اختیار داریم.
از طرفی ساده نیست، یعنی بسته به محلی که میخواهیم بر آن نظارت کنیم، نحوه اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر، امکانات و قابلیت‌های نرم‌افزاری دوربین‌های مدار بسته یا دستگاه‌های ضبط کننده، قیمت و ... با انواع تجهیزات نظارتی مواجه هستیم که مراحل انتخاب و نصب و راه‌اندازی آنها را کمی پیچیده می‌کند.
در واقع دوربین مدار بسته عنصر مهم یک سیستم حفاظتی و نظارت تصویری می‌باشد که این سیستم ها معمولاً شامل دوربین، دستگاه ضبط، هارد دیسک و غیره هستند. وظیفه اصلی دوربین مداربسته دریافت تصویر محیط و ارسال آن برای دستگاه ضبط (DVR یا NVR) جهت ضبط و ذخیره‌سازی می‌باشد.
بگذارید اجزای مهم یک سیستم دوربین مدار بسته را با هم بررسی کنیم تا با چگونگی عملکرد آنها آشنا شویم.


دوربین های مداربسته

اجزای تشکیل دهنده دوربین های مداربسته

مهمترین بخش های یک سیستم مداربسته شامل موارد زیر است:
•    دوربین امنیتی
•    کابل تصویر و کابل برق
•    دستگاه‌های ضبط ویدیو
•    واحد ذخیره‌سازی
•    نمایشگر یا مانیتور

دوربین امنیتی

دوربین‌های امنیتی وظیفه ضبط تصویر یا صدای محیط را به صورت عکس، فیلم یا صوت دارند. در جلوی دوربین‌ها لنز قرار دارد که به کمک دیافراگم جریان نور را می‌گیرد. سپس توسط تراشه دیجیتالی داخل دوربین به جریان پیوسته تصاویر تبدیل می‌شود. حال دوربین سیگنالی که قرار است از طریق کابل یا بی‌سیم منتقل شود را ضبط می‌کند.

سیم و کابل

وظیفه اتصال تجهیزات مداربسته مثل دوربین، مانیتور، ضبط‌کننده، مودم و ... برعهده کابل‌های مداربسته و کانکتورها است. بسته به آنالوگ، دیجیتال یا تحت شبکه بودن دوربین‌های مدار بسته، از کابل‌های RJ59، CAT 5 یا CAT 6 و کانکتور BNC استفاده می‌شود. امروزه با توجه به اینکه بیشتر دوربین‌ها تحت شبکه هستند از کابل‌های شبکه استفاده می‌شود که تا هم کیفیت انتقال تصاویر بهتر شود و هم سرعت انتقال آنها.
لازم به ذکر است که در دوربین‌های بی‌سیم، خبری از کابل‌کشی نیست و فیلم‌ها از طریق فناوری WiFi بین دوربین و دستگاه به سرعت جابه‌جا می‌شود.

ضبط‌کننده ویدیویی

ویدیو رکوردرها به دو دسته کلی دیجیتالی و شبکه تقسیم می‌شوند و وظیفه مدیریت عملکرد دوربین و ذخیره‌سازی تصاویر و فیلم‌ها را برعهده دارند. امروزه از دستگاه‌های ضبط ویدئویی دیجیتال یا DVR برای دوربین‌های آنالوگ و HD و از دستگاه‌های ضبط ویدئویی شبکه یا NVR برای دوربین‌های تحت شبکه و ip استفاده می‌شود.

دستگاه های ضبط فیلم دیجیتال (DVR)

ضبط کننده ویدیوی دیجیتال یا DVR، تصاویر ویدئویی دریافتی از دوربین را در هارد دیسک‌ها یا یک سیستم پشتیبان ابری ذخیره می‌کند. دی وی آرها داده‌ها را در قالب دیجیتال ثبت می‌کنند. داده های ویدئویی فقط در DVR کدگذاری، ذخیره و پردازش می‌شوند. دسترسی به dvr از طریق مرورگر وب، نرم افزار دوربین، یا برنامه تلفن همراه امکان پذیر می‌شود.


دوربین های مداربسته


تعداد تصاویر ضبط شده بر روی یک دستگاه ضبط ویدئوی دیجیتال به عوامل زیر بستگی دارد:
•    تعداد فریم مورد نظر در هر ثانیه ثبت شود
•    تعداد کل دوربین های مداربسته متصل به دستگاه های DVR
•    تکنیک فشرده سازی تصویر ویدئویی
•    وضوح تصویر DVR
•    میزان بیت ریت و ..

ضبط ویدیوی شبکه (NVR)

NVR مانند DVR کار می‌کند، تنها تفاوت در ورودی‌ها است. برخلاف DVR، NVR  ورودی خود را به جای اتصال مستقیم به دستگاه فیلمبرداری از شبکه می‌گیرد.. ان وی آر همیشه با دوربین IP کار می‌کند. ویدیو روی NVR در دوربین IP کدگذاری و پردازش می‌شود و برای مشاهده از راه دور روی آن ذخیره می‌گردد.
دستگاه‌های nvr هم با دوربین های سیمی کار می‌کنند و هم با دوربین‌های بیسیم. البته به صورت تئوری ان وی ار بیسیم به خوبی کار می‌کند ولی در عمل به دلیل ناپایداری سیگنالهای بی‌سیم، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هارد دیسک

هارد دیسک یک دستگاه ذخیره‌سازی است که ویدیوهای گرفته شده توسط دوربین امنیتی را ذخیره می‌کند تا بتوان بعداً از آن استفاده کرد. این هارد دیسک های دوربین مداربسته در داخل دستگاه های ضبط ویدئو نصب می شوند. برای مشاهده فیلم های ضبط شده روی هارد دیسک، می توانید مستقیماً DVR یا NVR را به مانیتور متصل کنید.
توجه داشته باشید که همیشه باید آن هارد دیسک هایی با درجه نظارت را انتخاب کنید که برای کارکرد 7×24 طراحی شده اند و در مقایسه با هارد دیسک های معمولی کامپیوتر بادوام‌تر هستند.

نمایشگر (مانیتور)

مانیتور، تصویر ویدئویی را از DVR یا NVR می‌گیرد و آن را روی صفحه نمایش می‌دهد. می‌توانید فیلم یا تصویری را که توسط دوربین گرفته شده است را روی صفحه مشاهده کنید. مانیتور می‌تواند یک صفحه نمایش تک رنگ یا یک صفحه نمایش رنگی باشد. امروزه، مانیتورهای LED رنگی با وضوح بالا (FHD) معمولاً برای تماشای فیلم‌ها استفاده می‌شوند.

جمع‌بندی

امیدواریم به کمک این مقاله متوجه شده باشید که دوربین های مداربسته چگونه کار می‌کنند. همانطور که اشاره شد درک نحوه عملکرد کلی یک سیستم مداربسته چندان دشوار نیست. تنوع زیاد اجزای مختلف این سیستم است که باعث پیچیدگی مسئله می‌شود. به‌عنوان مثال دوربین‌های امنیتی خود به انواع مختلف، بی‌سیم، تحت شبکه، اچ دی، دام، بولت، پلاک‌خوان، دید در شب و ... تقسیم می‌شود که هرکدام در شرایط خاصی قابل استفاده هستند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28763
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید