امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

‫درخواست طلاق از طرف مرد در دوران عقد‬‬‬


1401/07/27
کد خبر : 28392
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 14 نفر

اما هنوز زیر یک سقف نرفته و زندگی مشترک خود را شروع نکرده‌اند. خانواده‌ها در گذشته اعتقاد داشتند که دوران عقد باید کوتاه باشد و هر طور که بود دختر و پسر را در اولین فرصت به خانه بخت می‌فرستادند. اما این روزها این دوره طولانی‌تر شده است.
کش آمدن این دوره باعث شده است که برخی از زوج‌ها طعم زندگی زناشویی را نچشیده تصمیم به جدایی بگیرند. ممکن است به همین دلیل باشد که در گذشته اجازه طول کشیدن دوره عقد را به دختر و پسر نمی‌دادند. درخواست طلاق در این دوره می‌تواند از طرف زن یا مرد باشد. تقاضای طلاق از طرف مرد در این دوره با حضور یا بدون حضور وکیل به طی مراحل قانونی نیاز دارد.  

مدارک لازم برای تقاضای طلاق از طرف مرد در دوران عقد

مرد بعد از این که بنا به هر دلیلی از اقدام خود اطمینان حاصل کرد، می‌تواند برای درخواستش اقدام کند. از آنجا که قانون حق طلاق را به مرد داده است، می‌تواند با در دست داشتن مدارک لازم برای طلاق اقدام کند. سال‌ها پیش حتی نیازی به طی کردن مراحل قانونی هم نبود. مرد می‌توانست با مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی زن را طلاق دهد. مراحل قانونی در واقع موانعی هستند که برای منصرف کردن زن و مرد از طلاق طرح شده‌اند. اما ظاهراً نسبت به گذشته آمار طلاق بالاتر رفته است.
به دلیل این که به طور معمول عقدنامه دست زن است نه مرد، می‌تواند برای گرفتن رونوشت اقدام کند. با ارائه شناسنامه خود به دفترخانه اسناد رسمی که صیغه عقد در آنجا جاری شده می‌تواند یک رونوشت بگیرد. زیرا بدون وجود عقدنامه یا یک رونوشت از آن امکان تقاضای طلاق از طرف مرد و ثبت دادخواست وجود ندارد.
یکی از ارزانترین روش های گرفتن مشاوره از وکیل مشاوره تلفنی حقوقی با وکیل می باشد که با مبالغ کمتر از 200 هزار تومان می توانید راه حل حقوقی خود را از یک وکیل ماهر دریافت کنید و در صورت تمایل به گرفتن وکیل اقدام نمایید.

حقوق زن و مرد در درخواست طلاق در دوران عقد

وقتی زن و مرد قرار است در دوران عقد از هم جدا شوند، وضعیت حق و حقوقشان تغییر خواهد کرد. یعنی دیگر نیازی نیست که درباره حضانت فرزندان تصمیمی اتخاذ شود. ضمن این که اجرت المثل و نحله هم در این دوره به زن تعلق نخواهد گرفت.
تنها حقوقی که در این دوره برای زن مطرح می‌شود، نفقه و مهریه است. اگر زن و مرد رابطه زناشویی با هم برقرار نکرده باشند، مهریه زن نصف خواهد شد. یعنی مرد مکلف است نصف مهریه تعیین شده را به زن بدهد. در تقاضای طلاق از طرف مرد او موظف است مهریه استحقاقی زن را پرداخت کند. اگر زن پیش از او ازدواج کرده باشد چه می‌شود؟ اگر او مدعی باشد که با مرد ارتباط جنسی داشته است، قاضی در این باره باید به حکم قانون تصمیم بگیرد.  
نصف شدن دارایی هم مربوط به زوج‌هایی می‌شود که در این دوره توانسته باشند مالی را به دست آورند. زیرا این قانون مشمول مالی می‌شود که مرد بعد از ازدواج آن را کسب کرده باشد. داشتن وکیل به مرد کمک می‌کند که با این حقوق به خوبی آشنا باشد. جلوی ضرر و زیان‌های احتمالی وارد شده به مرد را می‌گیرد.   

تکلیف هدایا در طلاق در دوران عقد چه می‌شود؟

به طور معمول هدایایی که به زن و مرد به عنوان هدیه ازدواج اهدا می‌شود، با ارزش هستند. به همین دلیل هم مهم است که تکلیف طلاها و سکه‌ها و دیگر اشیای قیمتی مشخص شود. برای جلوگیری از مشکلات بعدی بهتر است که آنها هدیه‌ها را پس بدهند. مگر این که هدیه دیگر وجود نداشته باشد یا به نفر دیگری واگذار شده باشد. در صورت وجود، تکلیف آن باید مشخص شود.

تکلیف وکیل در تقاضای طلاق از طرف مرد در دوران عقد

اکثر افراد فکر می‌کنند به دلیل این که در دوران عقد وارد زندگی نشده‌اند، طلاق آنها به وکیل نیاز ندارد. یعنی دردسرهایی وجود ندارد که راه را برای آنها پیچیده کند. مثلاً جهیزیه‌ای به خانه بخت برده نشده است که محل دعوا شود. دیگر حق و حقوق زن هم که پرداخت نمی‌شود. تنها حقی که می‌تواند بگیرد مهریه است.
اما از آنجا که این زن و مرد ممکن است درگیر احساسات شوند، نمی‌توانند تصمیم درست بگیرند. تقاضای طلاق از طرف مرد بدون وجود وکیل طی کردن این مسیر را برای او دشوار خواهد کرد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28392
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید