امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

تکلیف حضانت فرزندان بعد از طلاق چیست؟ قانون چه می‌گوید!


1401/07/27
کد خبر : 28408
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 15 نفر
حضانت فرزندان، حق یا وظیفه؟

پرونده‌های حضانت فرزند یکی از پرچالش‌ترین پرونده‌ها برای وکلا است. وقتی درباره پرونده‌های حضانت از یکی از وکلای تیم حقوقی وکیل با ما سوال پرسیدیم، او به عنوان یک وکیل خانواده توضیحات زیر را برای ما ارائه داد. 

فرآیند طلاق سبب فروپاشی خانواده و تغییر اساسی در شیوه نگهداری و پرورش کودکان می شود. قانون گذاران به منظور پیشگیری از سردرگمی و بلاتکلیفی فرزندان هنگام طلاق، قوانین شفافی در این باره تنظیم نموده اند.

سن فرزند و صلاحیت والدین از مسائل قابل بررسی در زمینه حضانت است. حضانت فرزندان اغلب اوقات تا سن 7 سالگی با مادر است و از 7 سالگی تا سن بلوغ بر عهده پدر است و کودک می‌تواند پس از رسیدن به سن بلوغ خودش درباره همراه مسیر زندگیش (پدر یا مادر) تصمیم بگیرید. حق حضانت کودکان بنا به موارد مختلفی مانند ازدواج مادر، اعتیاد و جنون والدین از پدر و مادر سلب می‌شود. حضانت فرزند کاملاً به شرایط جدایی والدین از یکدیگر مرتبط است، مثلاً اگر والدین با طلاق توافقی از هم جدا شده باشند، درباره حضانت فرزند نیز باید توافق کرده باشند یا اگر زن درخواست طلاق داشته باشد شرایط حضانت فرزند توسط دادگاه بررسی و تعیین می‌شود. در ادامه این محتوا با ما همراه باشید شما را با حضانت فرزند پس از  طلاق بیشتر آشنا کنیم.

 

حضانت فرزند پس از طلاق

تکلیف حضانت فرزندان پس از طلاق

واژه حضانت به معنی پرورش و مراقبت می باشد. نگهداری و رشد صحیح فرزندان دغدغه والدین یک جامعه است. حضانت فرزندان پس از طلاق والدین به مسئله ای حیاتی تبدیل می‌شود. حق حضانت به عنوان وظیفه ی قانونی والدین شناخته می‌شود و از این رو هیچ فردی نمی تواند از وظیفه قانونی خویش سرباز زند.

مطابق ماده 1169 قانون مدنی، حضانت فرزندی که والدین اش از یکدیگر جدا شده اند، ابتدا بر عهده مادر و سپس بر عهده پدر می باشد. نگهداری از کودک تا سن 7 سالگی بر عهده مادر است و اگر مادر صلاحیت نگه‌داری از فرزند خود را داشته باشد، دادگاه این اجازه را به او می‌دهد که تا سن 7 سالگی حضانت فرزند خود را بر عهده گیرد. حق حضانت فرزندان پس از سن هفت سالگی در صورت صلاحیت پدر، بر عهده وی می باشد و  در غیر اینصورت حضانت فرزند به مادر یا سایر نزدیکان سپرده می‌شود. رسیدن فرزندان به سن بلوغ نقطه عطفی در تعیین حضانت به شمار می‌آید و در این شرایط، تصمیم گیری بر عهده فرزند است.

حضانت فرزند دختر پس از طلاق

تعیین حضانت فرزندان دختر تا رسیدن به سن بلوغ بر عهده دادگاه است و از آن پس دختر بالغ خود در مورد زندگی نزد یکی از والدین تصمیم می‌گیرد. مطابق قانون، حضانت فرزند دختر تا سن 7 سالگی در صورت صلاحیت مادر بر عهده وی می باشد.

از سن 7 الی 9 سالگی که سن بلوغ شرعی دختران است، حضانت بر عهده پدر است. توجه به صلاحیت پدر و مادر پیش از بلوغ برای تعیین حضانت الزامی است. در صورت عدم صلاحیت پدر و نبود مادر، حق حضانت فرزند به نزدیکان درجه اول سپرده می شود. تفاوت حضانت فرزندان دختر و پسر به دلیل تفاوت سن بلوغ شرعی آنان است و تجربه نشان داده است که بسیاری از دختران پس از سن بلوغ، ترجیح می‌دهند نزد مادر خود زندگی کنند، به همین دلیل است که افراد فکر می‌کنند که حق حضانت فرزند دختر بعد از 7 سالگی  با مادر است ولی این در واقع انتخاب خود کودک بعد از رسیدن به سن بلوغ بوده است.

حق حضانت فرزندان پسر پس از طلاق

حضانت فرزندان پسر پس از جدایی والدین، در صورت صلاحیت مادر تا سن 7 سالگی بر عهده وی می باشد. حضانت فرزند پسر از سن 7 الی 15 سالگی که سن بلوغ شرعی است به طور معمول به عهده پدر است. فرزند پسر پس از رسیدن به سن بلوغ در مورد زندگی نزد هر یک از والدین بدون دخالت دادگاه تصمیم می‌گیرد.

عدم صلاحیت پدر سبب سلب حق حضانت از سن 7 الی 15 سالگی می گردد. گاهی اوقات پدر نیز حق حضانت خود را به مادر واگذار می‌کند؛ بنابراین حق حضانت بنابر درخواست والدین و تشخیص دادگاه متغیر است.

اگر می‌خواهید درباره حضانت فرزند بیشتر بدانید ، عبارت رو به را در گوگل سرچ کنین : حضانت فرزند پسر وکیل با ما

جستجو درباره حضانت فرزند در گوگل

حضانت فرزندان پس از طلاق توافقی

در طلاق توافقی همانگونه که از نامش پیداست، زن و مرد در مورد تمام مسائل مالی و حقوقی توافق می نمایند. حضانت فرزندان و مسائل مالی آنان از مسائل مورد بحث در طلاق توافقی است. بر خلاف باور عموم، گرفتن حضانت کودک توسط مادر نیازی به بخشیدن مهریه نیست.

در واقع در طلاق توافقی، حضانت کودکان طبق نظر و صلاحدید والدین و بدون نیاز به نظارت دادگاه معین می‌شود. در صورت اختلاف والدین در مورد حضانت، دادگاه اجازه دخالت و تعیین تکلیف دارد.

شرایط سلب حق حضانت فرزندان پس از طلاق

سپردن حضانت فرزندان به پدر یا مادر به دلیل پرورش و نگهداری صحیح از فرزند است از این رو عدم صلاحیت هر یک از والدین در پرورش صحیح فرزند، سبب سلب حق حضانت قانونی وی می‌گردد.

بر اساس ماده 1173 قانون مدنی، هرگاه سلامت جسمی یا روحی فرزند در اثر انحطاط اخلاقی یا کم کاری در مراقبت فرزند در معرض خطر قرار گیرد. حق حضانت از دارنده آن سلب می‌شود. شرایط سلب حضانت والدین به شرح ذیل هستند:

  1.  اعتیاد مخرب به مواد مخدر، مشروبات الکلی و قمار
  2.  جنون یا بیماری های روانی خطرناک که پرورش و تربیت فرزند را تحت تاثیر قرار دهد
  3.   فساد و فحشا
  4.  ضرب و جرح کودک
  5.  سوء استفاده از کودک در مقاصد مالی نامتعارف مانند تکدی گری، فساد، اشتغال به کار کودکان خیابانی و قاچاق

گاهی اوقات تغییر محل زندگی هر یک از والدین یا ازدواج مادر سبب لغو حق حضانت می گردد. در واقع سلب حضانت توسط دادگاه در راستای مصلحت فرزند انجام می‌شود.

حضانت فرزند بعد از طلاق والدین

ضمانت اجرای صحیح حضانت

تربیت صحیح و سرپرستی مطلوب فرزندان برای قانونگذار بسیار حائز اهمیت است. از این رو رعایت موارد ذیل در راستای اجرای حضانت فرزندان برای والدین الزامی است.

  • عدم جلوگیری از اعمال حق حضانت: هر یک از والدین موظف به رعایت حق حضانت دیگری می باشند. از این رو تخطی هر یک از آنها در تحویل کودک در هنگام حضانت دیگری، سبب جریمه نقدی یا حبس می‌گردد.
  • خودداری از اعمال حضانت: حق حضانت وظیفه ی قانونی والدین است. از این رو هیچ یک از والدین نمی توانند از پذیرش فرزند خویش امتناع نمایند.
  •  عدم مواظبت از فرزند : کوتاهی در انجام وظایف مربوط به حضانت فرزند و آسیب رساندن به فرزند سبب مجازات فرد می‌گردد.

نکات تکمیلی حضانت فرزندان پس از طلاق

  •  احکام حضانت فرزندان پس از اجرای طلاق با درخواست زن، با شرایط عادی تفاوتی ندارد؛ یعنی وضعیت حضانت اطفال مطابق قوانین مدنی می باشد.
  •  در صورت فوت یکی از والدین، حضانت فرزند به والد دیگر داده می‌شود.
  •   در صورت فوت پدر و مادر، اولویت حضانت فرزند با جد پدری می باشد.
  • ولایت با حضانت متفاوت است. ولایت فرزندان در اغلب موارد بر عهده پدر و جد پدری می باشد.

نسخه کاملتر محتوا را در آدرس زیر بخوانید:

https://vakilbama.net/custody-of-child-boy-and-girl


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28408
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید