امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

بهترین راهکار ذخیره سازی اطلاعات کدام است؟


1401/07/27
کد خبر : 28367
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 15 نفر

بیایید مثالی بزنیم تا مفهوم، واضح‌تر  شود: هنگامی که وبلاگ یا سایت شرکتی مثل فالنیک (ایران اچ پی) را مشاهده می‌کنید، محتوای مقالات و تصاویر نشان داده شده روی این سایت روی ذخیره‌سازهایی میزبانی شده‌اند تا کاربران بتوانند به ساده‌ترین شکل اطلاعات را مشاهده کنند. همچنین، هنگامی‌که از کادر جستجو برای پیدا کردن عنوان خاصی استفاده می‌کنید، الگوریتم‌های جستجو، فضای ذخیره‌سازی استوریج‌های این شرکت را کنکاش می‌کنند تا اطلاعات موردنیاز را در اختیار کاربران قرار دهند. بدیهی است، در تمامی این موارد اگر از مکانیزم‌های ذخیره‌سازی ناکارآمدی استفاده شده باشد، زمان بارگذاری صفحات افزایش پیدا می‌کند و کاربران با تاخیر زمانی قابل توجهی به اطلاعات دسترسی خواهند داشت. از این‌رو، مهم است با بهترین راهکارهای ذخیره‌سازی اطلاعات آشنا شویم اما قبل از آن پیشنهاد می‌کنیم مطلب بررسی انواع راهکارهای ذخیره سازی اطلاعات (SAN و NAS و DAS و TAPE) را مطالعه کنید.

طبقه‌بندی راهکارهای ذخیره‌سازی بر مبنای نوع کاربری

اولین نکته در مورد بهترین راهکار ذخیره‌سازی اطلاعات، بررسی نیازهای کاری یا شخصی است. راهکارهای ذخیره‌سازی را می‌توان از منظر کاربری به دو گروه شخصی و تجاری تقسیم کرد:
در گروه اول کاربران خانگی و شرکت‌هایی قرار دارند که بیشتر به دنبال تجهیزات سوهو (SOHO) هستند که قابلیت‌های کاربردی پایه برای ذخیره‌سازی اطلاعات در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. به‌طور مثال، برای برخی از شرکت‌ها استوریجی که تنها از دو خشاب برای میزبانی هارددیسک‌ها یا ssdها پشتیبانی می‌کند جوابگوی نیازهای کاری کاربران خانگی و کسب‌وکارهای کوچک است.
در مقیاس کلان و تجاری، شرکت‌ها به دنبال راه‌حل‌های ذخیره‌سازی کارآمدی هستند که ضمن ارائه ظرفیت بالا برای ذخیره‌سازی اطلاعات، بهترین عملکرد را ارائه کند. بهترین راهکار ذخیره سازی اطلاعات، استوریج‌ها و شبکه‌های ذخیره‌سازی کلاس سازمانی‌ است که توانایی مدیریت تراکنش‌هایی در مقیاس ترابایت یا بالاتر را دارند.
در این زمینه دو گزینه خوب برای ذخیرهسازی اطلاعات در دسترس قرار دارند که دستگاه‌های ذخیرهساز مبتنی بر TAPE و دستگاه‌های ذخیرهساز مبتنی بر رسانه‌های مکانیکی و جامد هستند.

دستگاه‌های ذخیره‌ساز مبتنی بر هارددیسک

دستگاههای ذخیرهساز مبتنی بر هارددیسک‌ها به سه گروه اصلی SAN سرنام StorageAreaNetwork  و NAS سرنام NetworkAttachedStorage  و DAS سرنام DirectAttachedStorage تقسیم می‌شوند.
SAN و NAS در گروه بهترین راهکارهایی قرار می‌گیرند که برای پیاده‌سازی فضای ذخیره‌سازی تحت شبکه در دسترس سازمان‌ها قرار دارند و هر یک ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فرد و معایب خود را دارند.
NAS داده‌های بدون ساختار، مانند صدا، تصویر، وب‌‌سایتها، فایلهای متنی و اسناد مایکروسافت آفیس را مدیریت می‌کند. SANها عمدتاً برای کار با داده‌های ساختاریافته مثل پایگاه داده گزینه مناسبی است.



ذخیره‌ساز مستقیم متصل (DAS)

ذخیره سازی مستقیم متصل (DAS) نوعی مکانیزم ذخیره سازی است که مستقیماً به کامپیوتر یا سرور متصل می‌شود. این رسانه ذخیره‌ساز ممکن است به صورت داخلی یا خارجی به دستگاه متصل شود. در این حالت، تنها کامپیوتر میزبان می‌تواند مستقیماً به داده‌ها دسترسی داشته باشد و در نتیجه دستگاه‌های دیگر باید از طریق کامپیوتر میزبان که غالبا سرور است از داده‌ها استفاده می‌کنند. اکثر سرورها، کامپیوترهای دسکتاپ و لپ‌تاپ ها دارای hdd یا ssd هستند. هر یک از این دستگاه‌ها نوعی ذخیره‌سازی مستقیم هستند. برخی از رایانه ها نیز از دستگاه‌های DAS خارجی استفاده می‌کنند. در برخی موارد، یک سرور سازمانی ممکن است مستقیماً به درایوهایی متصل شود که توسط سرورهای دیگر به اشتراک گذاشته شده است.
دستگاه ذخیره سازی DAS به شبکه متصل نیست، از این‌رو هیچ اتصالی از طریق سوئیچهای اترنت یا کانال فیبر (FC) وجود ندارد. دستگاه DAS خارجی مستقیماً از طریق رابطی مانند SCSI، SATA، SCSI متصل به سریال (SAS) یا FC یا iSCSI به رایانه متصل می‌شود. در این حالت رسانه ذخیره‌ساز، به کارتی متصل می‌شود که نقش یک گذرگاه داخلی پیوند‌دهنده را دارد.
انواع دیگر رسانه‌های ذخیره سازی، مانند دستگاه‌های نوری و نوار از نظر فنی DAS هستند، زیرا به طور مستقیم به یک سیستم متصل می‌شوند، چه داخلی یا خارجی. این راهکار بیشتر، زمانی مناسب است که حجم اطلاعاتی که قرار است ذخیره‌سازی شود، زیاد نیست و قرار نیست انواع مختلفی از کلاینت‌ها به رسانه دسترسی داشته باشند.

شبکه منطقه‌ای ذخیره‌سازی (SAN)

شبکه فضای ذخیره سازی (SAN) شبکه پرسرعتی است که ماحصل هم‌گرایی فناوری‌ها و تجهیزات ذخیره‌سازی و سوییچ‌های خاصی است که تمامی ظرفیت موجود در استوریج‌ها را در قالب یک مخزن واحد در اختیار کلاینت‌های شبکه و سرورها قرار می‌دهد. مولفه کلیدی این شبکه‌ها، سوئیچ مخصوصی است که سن سوییچ نام دارد.
سوییچ سن، دستگاهی است که سرورها و مخازن ذخیره‌سازی اطلاعات را به یکدیگر متصل می‌کند و بر فرآیند تبادل ترافیک میان رسانه‌های ذخیره‌‌ساز نظارت می‌کند و ساخت شبکه‌های ذخیره‌سازی پرسرعت گسترده را امکان‌پذیر می‌کند، به‌طوری که هزاران سرور می‌توانند به داده‌های در مقیاس پتابایت دسترسی داشته و به یکدیگر متصل شوند.
SAN بهترین راهکار برای ذخیره‌سازی، اشتراک‌گذاری و دسترسی به اطلاعات در مقیاس کلان است اما برای پیاده‌سازی آن باید بودجه کافی اختصاص دهید. SANها در ابتدا به شبکه‌های Fiber Channel نیاز داشتند، اما امروزه از اترنت و معمولا iSCSI پشتیبانی می‌کنند.



فضای ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS)

ذخیره سازی متصل به شبکه یک رسانه ذخیره سازی اختصاصی فایلی است که چندین کاربر و دستگاه کلاینت ناهمگن را قادر می‌سازد تا داده‌ها را روی استوریج بنویسند یا از روی آن بخوانند. کاربران در یک شبکه محلی (LAN) از طریق اتصال اترنت استاندارد به فضای ذخیره سازی مشترک دسترسی دارند.
یکی از مزایای مهم استوریج‌های NAS قابلیت مدیریت آن‌ها از طریق مرورگرهای اینترنتی است، در نتیجه برای مدیریت آن‌ها نیازی به تجهیزات سخت‌افزاری ندارید. هر NAS به عنوان یک گره شبکه مستقل در شبکه LAN شناخته می‌شود که آدرس آی‌پی خود را دارد و این امکان وجود دارد تا کلاینت‌ها از طریق این آدرس یا راهکارهایی مثل FTP با استوریج ارتباط برقرار می‌کنند.
در مقایسه با راه‌حل‌های مختلف ذخیره‌سازی اطلاعات، NAS کاربردی‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین راهکار است و برندهای فعال در این زمینه مثل کیونپ انواع مختلفی از این دستگاه‌ها را برای پاسخ‌گویی به نیازهای کاربران خانگی، شرکت‌های کوچک یا بزرگ تولید می‌کنند.
NAS به دلیل دسترسی آسان، ظرفیت بالا و هزینه کم مورد توجه شرکت‌ها است. شرکت‌ها می‌توانند تجهیزات NAS را با یکدیگر مرتبط کنند و برای انجام کارهایی فراتر از ذخیره‌سازی ساده اطلاعات به ویژه در ارتباط با مبحث مجازی‌سازی استفاده کنند.
NAS گزینه مناسبی برای دسترسی از راه دور و محلی به فایل‌ها است. دسترسی به دستگاه‌های NAS و فایل‌ها از طریق پروتکل‌هایی مثل SMB یا NFS انجام می‌شود. دستگاه NAS می‌تواند به عنوان سرور با سیستم فایلی خاص مورد استفاده قرار گیرد، در نتیجه توانایی اعمال نظارت دقیق بر عملیات ورودی و خروجی و اشتراک‌گذاری فایل‌ها را دارد و با ارائه مکانیزم مدیریت متمرکز بر داده‌ها، سازمان‌دهی داده‌ها را ساده می‌کند. NAS می‌تواند داده‌های ساخت‌یافته را مدیریت کند، اما در مورد ذخیره داده‌های بدون ساختار نیز قابلیت‌های خوبی دارد. NAS از شبکه سنتی اترنت استفاده می‌کند.

دو نکته‌ای که در مورد خریدن استوریج باید بدانیم

اینکه از چه راهکاری می‌خواهید برای ذخیره سازی اطلاعات خود استفاده کنید و برای این راهکار چه امکاناتی لازم دارید، مشخص‌کننده قیمت استوریج است.
نکته‌ای که در فروش استوریج و دستگاه ذخیره ساز مهم است داشتن گارانتی معتبر و اصلی برای استوریج است. توجه کنید که قیمت دستگاه استوریج بدون گارانتی کمتر از زمانی است که گارانتی دارد و صد البته گارانتی باید معتبر و اصیل باشد. فالنیک، 18 ماه گارانتی اصلی و معتبر برای استوریج و دستگاه ذخیره سازی اطلاعات ارائه می‌دهد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28367
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید