امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

برای شکایت از وکیل باید به کجا مراجعه کنیم؟


1401/07/27
کد خبر : 27785
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 9 نفر

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای یک امر قضایی مثل طرح دعوا یا دفاع از شما در مقابل خواهان و یا حتی پیگیری یک پرونده در مراجع قضایی اقدام به اخذ وکیل دادگستری نموده باشید و وکیل مذکور با این که حق الوکاله یا بخشی از آن را از شما دریافت نموده است از انجام امور مربوط به شما سر باز زند و با عدم انجام تعهدات ناشی از وکالتنامه شما را به سختی و مشقت انداخته یا حتی موجب ورود خسارات جبران ناپذیری به شما شده باشد. سوالی که در این مواقع بیشتر مردم از ما می پرسند این است که چنانچه وکیل تخلفی داشته باشد باید برای شکایت از وکیل به کجا مراجعه کنیم و چگونه می توانیم خسارات خود را از وکیل مطالبه کنیم؟
عقل حکم می کند که در هر امری به متخصص آن مراجعه کنیم. امور حقوقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بهتر است برای انجام هرچه بهتر آنها به وکیل پایه یک دادگستری مراجعه کنیم. اما مواردی نیز پیش می آید که وکلا از انجام صحیح و به موقع کارها سر باز می زنند و یا در مسیر انجام امری مرتکب تخلفاتی می شوند.


  شکایت از وکیل


در این موارد می توان از وکیل نزد مراجع انتظامی و قضایی صالح اقدام به طرح شکایت نمود اما از آنجا که روند رسیدگی در دادگاه و دادسرا روندی بسیار طولانی و زمان بر است بهتر است قبل از هرگونه اقدام قانونی در مراجع قضایی و یا انتظامی با یک مشاور حقوقی مشورت نمایید و او را در جریان روند پرونده، مراحل رسیدگی، اقدامات وکیل و رای نهایی دادگاه قرار دهید تا اگر شکایت شما امکان نیل به نتیجه مطلوب را داشته باشد برای آن اقدام نمایید و در غیر این صورت از هرگونه اتلاف وقت و هزینه بیشتر جلوگیری شود. زیرا در بسیاری از موارد پیش می آید که موکل با توجه به ناراضی بودن خود از رایی که در دادگاه علیه او صادر شده است، با مقصر قلمداد کردن وکیل اقدامات احساسی انجام داده و بیهوده علیه او طرح دعوی می نماید. پیشنهاد می کنیم در این مرحله به هیچ وجه از مشاوره حقوقی رایگان استفاده ننمایید زیرا اینگونه مشاوره ها اصولا توسط دانشجویان یا کارشناسان غیر متخصص به شما ارائه می گردد.


 شکایت از وکیل


چنانچه در نهایت رفتار وکیل را توام با سهل انگاری یا اهمال کاری یافتید یا اقدامات و استدلالات او را منجبر به ورود خسارت به خود دانستید می توانید علیه او اقدام به طرح شکایت نمایید.
برای طرح شکایت از وکیل باید به کانون وکلایی که وکیل در آن عضو می باشد مراجعه کنید. مثلا چنانچه وکیل عضو کانون وکلای دادگستری قم می باشد برای شکایت از او باید به کانون این شهر مراجعه کنید . در مرحله بعدی در دادسرا و دادگاه انتظامی وکلای کانون متبوع اقدام به طرح شکایت علیه وکیل می نمایید.
بعد از اینکه شکایت شما در دادسرای انتظامی وکلا به ثبت برسد،  پرونده جهت بررسی به دادستان انتظامی ارجاع داده می شود. در این مرحله اگر دادستان با بررسی پرونده و مطالعه دلایل استنادی شما  به این نتیجه برسد که ممکن است وکیل سهل انگاری یا اهمال کاری نموده باشد علیه او کیفرخواست صادر می نماید و پرونده را جهت رسیدگی به دادگاه انتظامی وکلا ارجاع می دهد. البته صدور کیفرخواست بدین معنا نیست که وکیل حتما مجرم است یا خطایی انجام داده بلکه به این معناست که ممکن است وکیل خطایی انجام داده باشد و امکان صدور رای علیه او وجود دارد که این موضوع در جریان دادرسی در دادگاه مشخص خواهد شد. اما چنانچه دادستان دلایل را کافی ندانسته و وکیل را بی گناه بداند باید ضمن صدور قرار منع تعقیب برای وکیل اقدام به بایگانی پرونده نماید.
وکلا ممکن است تخلفات متعددی را مرتکب شوند که در ادامه به برخی از آنها به عنوان نمونه اشاره می کنیم.
1.    خودداری وکیل از شرکت در جلسات دادگاه پرونده ای که او وکالت آن را برعهده دارد .
2.    استعفا از پرونده در زمانی که شما وقت برای معرفی وکیل دیگری نداشته باشید .
3.    افشای اسرار مربوط به موکل یا پرونده.
4.    خودداری از تحویل یک نسخه از وکالت نامه به موکل.
5.    خیانت به موکل یا تبانی با طرف دعوای پرونده او.
بعد از صدور کیرخواست و ارجاع پرونده به دادگاه رسیدگی آغاز می شود. در این مرحله ممکن است قاضی وکیل را جهت ارائه توضیحات احضار نماید و اگر این امر را لازم تشخیص ندهد و مدارک را کافی بداند می تواند بدون تشکیل جلسه اقدام به صدور رای علیه وکیل نماید. در این مرحله چنانچه قاضی وکیل را گناهکار تشخیص ندهد برای او حکم برائت صادر می نماید و اگر او را گناهکار تشخیص دهد می تواند او را به یکی از مجازات های زیر محکوم نماید:
1.    اخطار کتبی.
2.    توبیخی که همراه با درج در پرونده باشد .
3.    توبیخی که با درج در مجله و روزنامه کانون همراه باشد .
4.    تنزل درجه وکیل.
5.    ممنوعیت وکالت به مدت 3 ماه تا سه سال.
6.    محرومیت دائم از شغل وکالت.
در موارد بسیاری شخص شاکی از رای صادره علیه وکیل خاطی ناراضی است و معتقد است عدالت در پرونده رعایت نشده است. در این موارد می تواند در دادگاه عالی انتظامی قضات برای تجدید نظر در پرونده اقدام به تجدید نظر خواهی کند. این حق بیشتر برای شاکی در نظر گرفته شده است. البته در موارد بسیار محدودی خود وکیل و یا رئیس کانون وکلای متبوع وکیل می توانند در خواست تجدید نظر به دادگاه عالی انتظامی وکلا بدهند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27785
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید