امروز شنبه 27 مرداد 1403

Saturday 17 August 2024

«بابک یزدانی» از سرمایه گذاران حوزه آی تی


1401/07/27
کد خبر : 14627
دسته بندی : علمی
تعداد بازدید : 24 نفر

«بابک یزدانی» معروف به «بابی یزدانی» متولد سال ۱۳۴۲ در تهران است. او در سال ۱۹۸۰ و پس از انقلاب ایران را ترک کرد و برای تحصیل به مدرسه‌ای شبانه‌روزی در انگلستان رفت. در ۱۹ سالگی وارد دانشگاه کالیفرنیا برکلی شد و در مقطع لیسانس ریاضیات کاربردی فارغ‌التحصیل شد. او دوران كودكی‌اش را در كنار خانواده‌ای از طبقه متوسط و پنج نفره در تهران سپری کرد. او والدینش را تاثیرگذارترین افراد دوران زندگی‌اش، چه در دوران کودکی و رشدش و چه در حال حاضر می‌داند. پدر او جراح و مادرش پرستار بودند، دو متفكر معاصر كه دوست داشتند بخشی از روند مدرن‌سازی كشور خود باشد. یزدانی می‌گوید والدینش در او میراث ماندگار اهمیت به فرهنگ و آموزش را نهادینه كردند: آن دو اصولی سختگیرانه درباره بشریت، تاثیرگذاری، غرور فرهنگی،‌ارزش‌های خانواده و تفكر مستقل داشتند، و تمامی این ارزش‌ها امروز همچنان با من هستند.

یزدانی دوران دبستان خود را در مدرسه خصوصی كاتولیكی به نام اندیشه گذراند و معتقد است تحصیل در این مدرسه و برنامه درسی متنوعی كه داشت او را در معرض جهانی متفاوت از آنچه در كشوری عموما مسلمان در مدارس به دانش‌آموزان می‌آموزند قرار داد. او در سال 1980 و پس از انقلاب ایران را ترک کرد و برای تحصیل به مدرسه‌ای شبانه‌روزی در انگلستان رفت. در 19 سالگی وارد دانشگاه کالیفرنیا برکلی شد و در مقطع لیسانس فارغ‌التحصیل شد.
یزدانی معتقد است تحصیل در غرب برایش تجربه موفقی بوده، زیرا جامعه کشورهایی که در آنها تحصیل و کار کرده، پذیرای او بودند و سبب تفاوت‎‌هایی که میان جامعه ایران و جوامع غربی بود، به رشد عقلانی‌اش کمک فراوان کردند: قرار گرفتن در میان جامعه‌ای باز و محیط فکری باز برایم دوران رشد و تکامل عمیقی را رقم زد. دانشگاه برکلی فرصت‌های فراوانی را برای قرارگرفتن در معرض ایده‎ها و جهان‌بینی‌های مختلف در اختیارم قرار داد و من تلاش کردن پذیرای تمامی این فرصت‌ها باشم. من در این دانشگاه در رشته‌های ریاضی کاربردی و علوم رایانه‌ای فارغ‌التحصیل شدم، اما به گمانم مهمترین درسی که در این دانشگاه آموختم، نه حقایق و علوم، بلکه چطور اندیشیدن بود.
یزدانی معتقد است جدا از پدر و مادرش و اشتیاق مداوم آنها در ایجاد تغییری مثبت در جهان طی دوران حرفه‌ای خود، تاریخچه کار‌آفرینی در آمریکا برایش به شدت الهام بخش بوده است. یزدانی معتقد است که در سن کم وارد آمریکا نشده بود شاید جایگاه امروزش را به دست نمی‌آورد: آمریکا لشکری از انسان‌های موفق را تولید کرده است که تاثیری عمیق و قابل توجه بر جهان گذاشته‌اند و خواهند گذاشت. اکثر آنها از هیچ شروع کرده‌اند و عمیقا باوردارم تحصیلم در آمریکا و احاطه شدن توسط داستان‌هایی شگفت‌انگیز از موفقیت‌های بزرگ افرادی که بیشترشان مهاجر بودند و از گذشته‌ای مشابه من به آمریکا آمده بودند، به موفقیت من کمک فراوانی کرد.

«بابک یزدانی» در سال ۱۹۹۷ شرکت نرم‌افزاری «Saba Software» را بنیان گذاشت و در سال ۲۰۰۰ آن را رسما افتتاح کرد. پیش از آن در چند شرکت بزرگ از جمله «اوراکل» سمت مدیریتی داشت. او به سرعت توانست «Saba Software» را به کسب و کاری به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار تبدیل کند. به این ترتیب شرکت نرم‌افزاری «Saba Software» به یکی از برترین شرکت‌های نرم‌افزاری جهان با بالاترین سرعت رشد تبدیل شد.
این شرکت امروز یکی از اصلی‌ترین فعالان در حوزه ارائه راه‌حل‌های مدیریت و توسعه سرمایه انسانی در جهان فناوری به شمار می‌رود و به بیش از ۳۰ میلیون نفر از ۲۲۰۰ شرکت مشتری در ۱۹۵ کشور جهان به ۳۷ زبان مختلف خدمات رسانی می‌کند.
«بابک یزدانی» سرمایه‌گذاری را از سال ۱۹۸۹ آغاز کرد و اولین شرکت سرمایه‌گذاری‌اش «سیگنچر» را در سال ۲۰۰۶ تاسیس کرد. او به عنوان بنیانگذار و عضو هیات مدیره توانست بیش از ۱۰۰ شرکت در حوزه فناوری را تحت پوشش سرمایه‌گذاری‌های خود قرار دهد. او همچنین در سال ۲۰۱۵ شرکت سرمایه‌گذاری «کوتا»، - شرکت سرمایه گذاری در بخش خصوصی و عمومی کسب و کار‌های فناوری به منظور حمایت از کارآفرینان- را تاسیس کرد.
او در سال ۲۰۱۴ رتبه اول سرمایه‌گذاران فرشته را در آمریکا به دست آورد. سرمایه‌گذار فرشته یا سرمایه‌گذار غیررسمی به فردی گفته می‌شود که سرمایه مورد نیاز برای استارت‌آپ‌ها را از منابع شخصی در ازای بدهی قابل تبدیل یا حق سهام فراهم می‌کند. این افراد معمولا در مرحله اول آغاز به کار کسب و کار که ریسک شکست در آن بسیار بالاست تامین سرمایه می‌کنند.
شرکت تحلیل‌گر بازار کسب و کار در سال ۲۰۱۴ او را در میان ۲۰۰۰ سرمایه‌گذار فرشته دیگر به دلیل پشتیبانی‌های موفقیت‌آمیزش از استارت‌آپ‌هایی که توانسته‌اند در ادامه فعالیت خود سرمایه‌گذار‌های بیشتری جذب کنند، به عنوان برترین سرمایه‌گذار فرشته در آمریکا معرفی کرد. بابک یزدانی معمولا مسئولیت سخنگوی شرکت را در رویداد‌های صنعتی که توسط سازمان‌های مختلف مانند «سازمان ملل» و نشریه «اکونومیست» برگزار می‌شوند را به عهده دارد.
یزدانی در مصاحبه‌ای با هافینگتون پست درباره دلایل گرایش ‌اش به کارآفرینی می‌گوید: دلایل زیادی باعث شدند تا من به یک کارآفرین تبدیل شوم: اشتیاق به استقلال، تاثیرگذار بودن، تغییر ایجاد کردن و داشتن این امکان که صدایم شنیده شود. من همواره در جهان به دنبال داده‌های جدید هستم، و هرجا با چنین داده‌هایی مواجه شوم، می‌فهمم که فرصت‌هایی جدید به همراه دارند. همچنین همواره به دنبال درک این موضوع هستم که چطور فناوری می‌تواند تجربیات جدید و محاسبات کاربردی را با تاروپود زندگی بشر در هم بیامیزد»

برچسب ها :
# بابک یزدانی

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/14627
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید