امروز یکشنبه 11 شهریور 1403

Sunday 01 September 2024

المنت حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟


1401/07/27
کد خبر : 28213
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 29 نفر

 این المنت به‌طور کلی وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به گرمایی را به عهده دارد. همان طور که قبلا در مقاله ای در سایت آفتاب آنلاین بیان کردیم، المنت حرارتی را می‌توان واسط تبدیل انرژی در این تجهیزات دانست. حرارت و الکتریسته دو اصل مهم در صنعت هستند که همیشه از لحاظ ایمنی مورد توجه قرار می‌گیرند چون در صورت عدم رعایت نکات ایمنی بسیار خطر آفرین خواهند بود. در ادامه این مقاله قرار است به طور کامل و جامع درباره المنت های حرارتی، انواع آن و کاربردهای هر کدام با شما صحبت کنیم. اگر شما هم به این مبحث علاقه‌مندید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

المنت حرارتی چیست؟

همان طور که در ابتدا نیز اشاره شد المنت حرارتی قطعه ای است که وظیفه اش تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی می‌باشد. المنت های حرارتی معمولا مقاومت الکتریکی بسیار بالایی دارند و از نیکروم یا نیکل کروم تشکیل می‌شوند.

المنت حرارتی مقاومت الکتریکی بسیار بالا داشته و از نیکل کروم تشکیل می‌شود.

بنا به اطلاعات به دست آمده از سایت هیتر هدف، المنت های حرارتی از نوع استیل و قطر ۴میل تا قطر ۲۰ میل طول ۲.۵cm تا طول ۷۰cm مخصوص دستگاههای بسته بندی و قالب های پت و صنایع پلاستیک و سیستمهای هاترانر و تجهیزات پزشکی و سطح المنتها به ما اجازه میدهد که در شرایط فشرده حتی به دمایی بالغ بر ۷۰۰ درجه سانتیگراد برسیم.

المنت حرارتی به صورت مستقیم و به تنهایی قابل استفاده نیستند چون در این حالت احتمال برق گرفتگی بالاست و همچنین ممکن است سیم المنت نیز دچار شکستگی شود.

در ادامه درباره کاربردها و انواع المنت های حرارتی صحبت خواهیم کرد.

انواع المنت حرارتی

المنت های حرارتی بسته به نوع استفاده و کاربردهای آن به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • المنت میله ای
  • المنت سرامیکی
  • المنت کوره ای
  • المنت کویل هیتر
  • المنت فلنج دار
  • المنت فشنگی
  • المنت تسمه ای
  • المنت استخری
  • المنت شیشه ای
  • و...

البته این ها تنها مدل های المنت حرارتی نیستند اما می‌توان گفت پرکاربردترین المنت ها همین مواردی است که معرفی کردیم. در ادامه درباره هر کدام از این المنت ها به طور خلاصه توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

المنت میله ای

المنت های میله ای از دو بخش اصلی داخلی و بیرونی تشکیل می‌شوند. بخش داخلی المنت میله ای از سیم کروم نیکل مقاومتی تشکیل می‌شود که با خاک اکسید منیزیم عایق شده است. همچنین بخش بیرونی المنت های میله ای نیز از روکش لوله ای استیل یا آلومینیومی و یا در مواردی مسی ساخته می‌شود.

از المنت های میله ای برای یخ زدایی استفاده می‌شود.

المنت های میله ای کاربردهای بسیار گسترده ای دارند و در اغلب صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. از اصلی ترین کارایی های این المنت می‌توان به یخ زدایی و تراکم بالا اشاره کرد. همچنین از المنت های میله ای در لوازم خانگی مختلفی نظیر: ماشین های لباسشویی، اجاق گاز فر، اتو، چرخ خیاطی، شوفاژ  و … نیز استفاده گسترده ای می‌شود. دلیل اصلی محبوبیت المنت های میله ای در موارد صنعتی به دلیل کم هزینه بودن و اطمینان خاطر بالا نسبت به آن است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره المنت میله ای اینجا کلیک کنید.

المنت سرامیکی

همان‌طور که از اسمش پیداست المنت سرامیکی از قطعه‌ای سرامیکی تشکیل می‌شود و خود به انواع مختلفی از جمله: المنت سرامیکی تخت، گرد، تسمه ای و هویه تقسیم می‌شود.

مهم ترین کاربرد این نوع از المنت ها در دستگاه های تزریق پلاستیک است. علاوه بر آن در صنایع ذوب، تزریق آلومینیوم و سایر صنایع نیز از المنت سرامیکی استفاده می‌کنند.

المنت کوره ای

المنت کوره ای یکی از انواع المنت حرارتی با مقاومت الکتریکی بسیار بالاست که توانایی ایجاد گرما بین 1400 تا 1500 درجه سانتی گراد را دارد. از این گرما معمولا برای ذوب و یا سوزاندن مواد مختلف در کوره استفاده می‌شود. المنت های کوره ای را به‌طور کلی به سه بخش اصلی می‌توان تقسیم کرد:

  • المنت کوره ای میله ای
  • المنت کوره ای فنری
  • المنت کوره ای صنعتی

البته ممکن است انواع دیگری از این نوع المنت موجود باشد که پرکاربردترین آن‌ها همین سه مورد است.

المنت کویل هیتر

این نوع از المنت ها به تولید گرمای زیاد در فضای کم مشهورند. المنت کویل هیتر علاوه بر مصارف صنعتی، در بسیاری از لوازم خانگی نظیر سشوار، اجاق گاز، قهوه ساز، چای ساز و ... نیز به کار می‌رود. المنت های کویل هیتر به دو نوع اصلی با غلاف فلزی و باز تقسیم می‌شوند.

المنت فلنج دار

یکی از پرکاربردترین انواع المنت حرارتی، المنت فلنج دار است که در کارخانجات شیمیایی، لوازم خانگی و سایر مصارف صنعتی به‌کار می‌رود. چیزی که المنت فلنج دار را از سایر المنت های حرارتی جدا می‌کند تولید گرمای بسیار سریع و مصرف انرژی پایین آن است. همچنین افت حرارتی این نوع از المنت نیز پایین است.

یکی از ویژگی ها و مزیت های المنت های فلنج دار نسبت به سایرین در انتقال حرارت به مقدار بالاست که به همین علت آن را به صورت مستقیم درون مایعات قرار می‌دهند. البته دو نوع المنت فلنج دار داریم که یک نوع آن گرما را به صورت مستقیم انتقال می‌دهد و نوع دیگری از آن گرما را به‌طور غیر مستقیم انتقال می‌دهد.

المنت تسمه ای

المنت کمربندی یا تسمه ای نوعی از المنت های حرارتی می‌باشد که ضد آب بوده و دوام بسیار بالایی دارد. به‌دلیل مقاومت بالا و همچنین تحمل دما تا مرز 400 درجه سانتی گراد، این نوع از المنت از محبوبیت ویژه ای میان صنعتگران دارد.

المنت فشنگی

المنت فشنگی که نام دیگر آن المنت کارتریجی است برای استفاده در سوراخ ها و حفره ها ساخته شده است. رویه این المنت از استیل ضد زنگ ساخته می‌شود و می‌توان در زمان کوتاهی مقدار قابل توجهی گرما را منتقل کند. همه این عوامل در کنار ایمنی و مقاومت بالا سبب می‌شود که المنت فشنگی در محیط های با رطوبت بالا و یا داخل مخازن پر از آب استفاده گسترده ای داشته باشد.

کاربردهای المنت حرارتی

همان طور که در بالا نیز اشاره شد المنت های حرارتی از انواع و اقسام مختلفی تشکیل می‌شوند. هر کدام از این المنت ها کاربردهای مخصوص به خود را دارند. به‌طور مثال در شرایطی که رطوبت فضا زیاد است معمولا استفاده از المنت فشنگی بهتر است. در مواردی که نیاز به تولید حرارت بسیار زیاد در کوره ها و ... داریم المنت های کوره ای مناسب هستند و سایر المنت ها نیز کاربردها و استفاده های مخصوص به خود را دارند.

قیمت و خرید المنت حرارتی

قیمت المنت های حرارتی معمولا به قیمت ارز وابسته است. دلیل این امر نیز وارداتی بودن اغلب قطعات المنت های حرارتی است. همچنین در خرید المنت های حرارتی حتما دقت کنید تا از جایی معتبر آن را تهیه کنید زیرا به دلیل تولید گرمای بیش از اندازه، این ماده نیازمند مقاومت الکتریکی بسیار بالایی است که در صورتی که در تولید آن از مواد اولیه مرغوب استفاده نشود امکان خرابی خود المنت و نیز آسیب به سایر قسمت ها نیز وجود دارد.

سخن پایانی

المنت های حرارتی یکی از پرکاربردترین و بهترین قطعات در زمینه های مختلف صنعتی می‌باشد. در این مقاله سعی کردیم درباره کاربردهای المنت حرارتی، قیمت و راهنمای خرید آن با شما عزیزان صحبت کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. شما می‌توانید سوالات خود درباره انواع المنت حرارتی را در قسمت کامنت ها مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشیم.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28213
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید