امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

تصادف و دانستنی‌های آن

1401/07/27
کد خبر : 28123
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 29 نفر

جمله‌ی «حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند» در نگاه اول کاملاً شعاری است یا حداقل بسیاری از افراد خود را استثناء فرض کرده و گمان می‌کنند که اگر حادثه‌ای در کمین باشد برای همسایه است، نه من! اما واقعیت این است که حوادث مختلفی در کمین انسان‌ها قرار گرفته که با توجه به آمار و ارقام، مهم‌ترینشان تصادفات جاده‌ای است. در این‌ مواقع بسیاری از رانندگان و سرنشینان دچار اضطراب شده و ممکن است رفتارهای نامعقولی از خود نشان دهند. بنابراین تصمیم گرفتیم تا در این مقاله تصادف و اقدامات ضروری پس از آن را بررسی کنیم.

تصادف

اقداماتی که بلافاصله پس از تصادف باید انجام داد

پیش از صحبت درباره اقدامات حقوقی پس از تصادف، بهتر است تا اقدامات اولیه را بررسی نماییم. اگر تصادف چندان شدید نیست و امکان جابه‌جایی خودروها وجود دارد ابتدا چند عکس از صحنه تصادف تهیه کرده و سپس خودروها را به سمت راست خیابان انتقال دهید. به این‌صورت از ترافیک جلوگیری می‌شود و افسر کارشناس می‌تواند با بررسی صحنه تصادف و تصاویر گرفته شده به‌راحتی مقصر را تشخیص داده و کروکی تصادف را رسم کند. همچنین برای جلوگیری از تصادفات زنجیره‌ای حتماً مثلث ایمنی را جلوتر از محل تصادف قرار دهید. پس‌ازآن بلافاصله با ۱۱۰ تماس بگیرید تا افسر کارشناس به محل تصادف اعزام شود. همچنین اگر فرد یا افرادی مجروح شده‌اند تماس با 115 کاملاً ضروری بوده و بهتر است تا مجروحانی که دارای درد در ناحیه کمر، سر و گردن هستند را به‌ هیچ‌عنوان جابه‌جا نکنید.

اعتراض به کروکی ترسیم شده

اگر پس از تصادف، راننده مقصر و زیان‌دیده با یکدیگر توافق کنند می‌توانند بدون نیاز به کروکی برای مطالبه خسارت بدنه از بیمه اقدام نمایند. البته در مواقعی این امکان وجود دارد که خسارات وارده کمتر از ۱۶ میلیون تومان باشد. در غیر این‌صورت ترسیم کروکی توسط افسر ضروری است. اگر خسارات وارده جزء تعهدات مالی بیمه باشد کروکی سازشی رسم می‌شود. در غیر این‌صورت نیاز به رسم کروکی غیرسازشی وجود دارد. البته ممکن است یکی از طرفین تصادف نسبت به رسم کروکی معترض باشد بنابراین می‌تواند از افسر درخواست رسم کروکی غیرسازشی نماید. همچنین در مواردی که پس از طرح شکایت از راننده خاطی در دادگاه یکی از طرفین نسبت به کروکی رسم‌شده اعتراض داشته باشد می‌تواند درخواست بازنگری کروکی را به قاضی پرونده ارائه دهد.

تصادف

مجازات فرار از صحنه تصادف

فرار از صحنه تصادفات منجر به جرح و مرگ، برای راننده خاطی مجازات کیفری در پی دارد. در واقع با توجه به ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی اگر راننده به مجروحین کمک نکرده و صحنه جرم را ترک کند هیچ‌گونه تخفیفی برای او در نظر گرفته نشده و به بیش از دو‌ سوم حداکثر مجازات معلوم محکوم می‌شود. اما در صورت مطلع کردن ماموران راهنمایی و رانندگی، تماس با 115 یا انتقال مصدومین به بیمارستان؛ امکان در نظر گرفتن تخفیف برای راننده خاطی وجود دارد. همچنین فرار راننده خاطی از تصادفاتی که تنها خسارات مالی به بار آورده شامل مجازات کیفری نمی‌شود.

مجازات رانندگی بدون گواهی‌نامه

رانندگی بدون گواهی‌نامه جرم محسوب می‌شود و طبق ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی جزای راننده خاطی در اولین ارتکاب به جرم، حبس تعزیری تا دوماه و در صورت ارتکاب مجدد حبس تعزیری به مدت ۲ تا ۶ ماه خواهد بود. البته امکان تعیین جزای نقدی به‌جای حبس تعزیری وجود دارد. با توجه به این‌که رانندگی بدون گواهی‌نامه جرم است مسلماً تصادف بدون گواهی‌نامه نیز تخلف بسیار سنگینی محسوب می‌شود. در این‌ موارد اگر راننده بدون گواهی‌نامه مقصر باشد شرکت بیمه هیچ‌گونه مسئولیتی را به عهده نخواهد گرفت و بنابراین دیه به راننده بدون گواهی‌نامه تعلق نمی‌گیرد. همچنین در تصادفات منجر به مرگ که راننده بدون گواهی‌نامه مقصر باشد اتهام او قتل عنوان می‌شود و در چنین مواردی حتی با رضایت شاکی پرونده مختومه نخواهد شد چراکه جنبه عمومی جرم همچنان پابرجا است. برای اطلاع از اقدامات حقوقی پس از تصادف با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

تصادف

نحوه مطالبه دیه در صورت فوت سرنشینان خودرو

پس از گزارش تصادف، افسر مربوطه به محل اعزام شده و علاوه‌بر رسم کروکی؛ کارت ماشین، بیمه نامه و گواهی‌نامه راننده مقصر را بررسی می‌کند. پس از آن راننده زیان‎دیده می‌تواند در کلانتری پرونده تشکیل داده و شکایت خود را ثبت کند. همچنین راننده مقصر نیز باید به شرکت بیمه مراجعه کرده و پرونده تشکیل دهد. اما پیش از تشکیل پرونده اخذ مشاوره حقوقی تصادف می‌تواند شما را در احقاق حقوقتان یاری نماید. در نهایت با اعلام حکم مرجع قضایی میزان دیه سرنشینان فوت‌شده تعیین می‌شود و در صورتی‌که هیچ‌یک از طرفین تصادف اعتراضی نداشته باشند می‌توانند به شرکت بیمه مراجعه کرده و برای مطالبه دیه فوت‌شدگان اقدام نمایند. پس از دریافت مدارک لازم، شرکت بیمه موظف است تا نهایتاً در طی ۱۵ روز دیه فوت‌شدگان را به صورت کامل پرداخت نماید. البته در پرداخت دیه فوت‌شدگان اگر راننده مقصر و وراث متوفی با یکدیگر توافق داشته باشند دیگر نیازی به حکم دادگاه نبوده و می‌توانند برای مطالبه فوری دیه از شرکت بیمه‌کننده اقدام نمایند.

دریافت دیه از صندوق خسارت بدنی توسط وکیل

در مواردی که شرکت بیمه تعلیق یا ورشکسته شده باشد، خسارت‌های وارده بیشتر از تعهدات قانونی بیمه‎کننده باشد یا راننده مقصر از صحنه تصادف فرار کند برای احقاق حقوق فرد زیان‌دیده می‌توان از صندوق تامین خسارت‌های بدنی کمک گرفت. این صندوق به موجب قانون بیمه اجباری و برای جبران خسارات وارده به زیان‌دیدگان به وجود آمده؛ اما برای دریافت دیه از آن شرایط نسبتاً پیچیده‌ای وجود دارد. بنابراین در صورت عدم ارائه کامل مدارک، طرح اشتباه دعوا و مراجعه به دادگاه کیفری به جای دادگاه حقوقی ممکن است در دریافت دیه دچار مشکل شوید. به‌همین‌دلیل برای دریافت دیه از صندوق خسارت بدنی بهتر است تا حتماً با یک وکیل با تجربه و کاردان مشورت کنید یا با کسب مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان با اطلاعات کامل‌تری برای طرح دعوا اقدام نمایید.

مشاوره حقوقی تصادف در هر لحظه و هر کجا

در گذشته برای مشورت با یک وکیل مجرب نیاز به تعیین وقت از طرف منشی وجود داشت. پس‌ازآن باید از این سر شهر به آن سر شهر می‌رفتیم تا پس از کلی معطلی می‌توانستیم برای مدت مشخصی از وکیل یا مشاور حقوقی مورد نظر مشورت بگیریم! اما عصر حاضر، عصر سرعت است و دفتر وکیل درست در کنار گوش شما و درون گوشی موبایلتان قرار گرفته است! در واقع موسسه حقوقی وکلای تلفنی شرایطی را فراهم کرده تا شما عزیزان بتوانید بدون نیاز به مراجعه حضوری از مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین استفاده نمایید. به این‌صورت در هر لحظه و هر کجا وکیلی مجرب در کنار شما بوده و می‌توانید با کسب اطلاعات کامل در پرونده‌های حقوقی پیروز میدان شوید!

سوالات متداول

-    سلام. هفته پیش با یک خودرو پژو تصادف کردم اما راننده پژو فرار کرد. متاسفانه چون ماشینم پراید هست کلا ماشینی باقی نماند منم راننده اسنپ هستم و واقعا نمی دونم چطور ماشین را تعمیر کنم تکلیف خسارت های من چی میشه ؟
در مواردی که شرکت بیمه تعلیق یا ورشکسته شده باشد، خسارت‌های وارده بیشتر از تعهدات قانونی بیمه‎کننده باشد یا راننده مقصر از صحنه تصادف فرار کند برای احقاق حقوق فرد زیان‌دیده می‌توان از صندوق تامین خسارت‌های بدنی کمک گرفت.
-    چه مدت پس از تحویل مدارک به بیمه، دیه فوت شدگان در سانحه تصادف باید واریز گردد؟
پس از دریافت مدارک لازم، شرکت بیمه موظف است تا نهایتاً در طی ۱۵ روز دیه فوت‌شدگان را به صورت کامل پرداخت نماید.
-    پسرم 16 سال دارد و با ماشین تصادف کرده است. آیا بخاطر اینکه گواهی نامه ندارد زندانی می شود؟
رانندگی بدون گواهی‌نامه جرم محسوب می‌شود و طبق ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی جزای راننده خاطی در اولین ارتکاب به جرم، حبس تعزیری تا دوماه و در صورت ارتکاب مجدد حبس تعزیری به مدت ۲ تا ۶ ماه خواهد بود.
-    من کروکی ترسیم شده از صحنه تصادف ام را قبول ندارم و می خواهم اعتراض کنم آیا می توانم چنین کاری را انجام دهم ؟
سلام. بله، مواردی که پس از طرح شکایت از راننده خاطی در دادگاه یکی از طرفین نسبت به کروکی رسم‌شده اعتراض داشته باشد می‌تواند درخواست بازنگری کروکی را به قاضی پرونده ارائه دهد.
-    چند ماه پیش برادرم با یک عابر پیاده تصادف کرد که عابر در اثر تصادف فوت شدند ایا اگر بتوانیم رضایت خانواده متوفی را بگیریم باز هم برادرم مجازات میشه؟ اخه هنوز 18 سالش نشده و گواهی نامه ندارد خواهشا راهنماییم کنید.
در تصادفات منجر به مرگ که راننده بدون گواهی‌نامه مقصر باشد اتهام او قتل عنوان می‌شود و در چنین مواردی حتی با رضایت شاکی پرونده مختومه نخواهد شد چراکه جنبه عمومی جرم همچنان پابرجا است


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/28123
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید