امروز شنبه 14 مهر 1403

Saturday 05 October 2024

8 روش برداشتن خال از روی پوست؛ روش های کلینیکی و خانگی


1403/06/11
کد خبر : 2409015
دسته بندی : ثبت نشده
تعداد بازدید : 110 نفر

همیشه نیاز به برداشتن خال نیست، بیشتر خال‌ها بی‌ضررند. گاهی اوقات، خال‌های غیرطبیعی روی پوست ظاهر می‌شوند. این موارد مشکوک هستند و پزشکان ترجیح می‌دهند که آن‌ها را زیر نظر بگیرند یا بردارند. برداشتن خال صورت یا نواحی دیگر بدن با هدف زیبایی هم رایج است. به طور کلی، خال‌برداری فرایند ساده‌ای دارد و نتیجه آن هم دل‌چسب است. در برخی موارد، سوزش اندک در ناحیه عمل، از عوارض برداشتن خال است. در بیشتر مواقع، مشکل خاصی بعد از برداشتن خال گوشتی یا انواع دیگر پیش نمی‌آید.
 

برداشتن خال به کمک انجماد

هیچ روشی برای برداشتن خال در خانه ایمن نیست. با هیچ ابزار و روشی نباید اقدام به این کار کنید. از بین‌بردن خال‌ها نیازمند نگاهی تخصصی و تجربه علمی است. اگر با هر روشی، خال را بردارید، احتمال دارد که به بافت پوستی، اعصاب و نواحی اطراف خال آسیب وارد کنید. شما نباید خودسرانه، بدن را در معرض خونریزی، عفونت و ایجاد زخم‌هایی قرار بدهید که شاید سرمنشأ ابتلا به وضعیت‌های خطرناکی مانند سرطان پوست باشند. استفاده از قطره، دستگاه یا پماد و… برای برداشتن خال اصلاً ایمن نیست و نباید به سراغ چنین روش‌هایی بروید.

برداشتن خال گوشتی با نخ

برداشتن خال با نخ بسیار خطرناک و اشتباه است. چنین اقدامی با ایجاد زخم‌های بزرگ و ناهنجاری همراه می‌شود که عوارضی خطرناک مانند عفونت‌های سنگین به وجود می‌آورند. اگر این خال بدخیم و سرطانی باشد هم بدن خود را در معرض خطر بزرگی قرار خواهید داد. ضمن اینکه فشار وارد بر پوست و اعصاب هم می‌تواند باعث اختلالاتی مانند بی‌حسی یا اختلالات عصبی دیگر شود. محیط منزل استریل نیست و اگر عفونت ایجاد شود، بدن در معرض مشکلات جدی مانند خونریزی قرار می‌گیرد.

آیا خال گوشتی را می‌توان با روش‌های خانگی از بین برد؟

خیر، نباید خودتان برای برداشتن خال‌های پوست در نواحی مختلف اقدام کنید. شاید گاهی وسوسه شوید و بخواهید از روش‌های سنتی یا محصولات موجود در بازار برای برداشتن خال گوشتی استفاده کنید، اما این کار خطرناک است. چنین کاری با احتمال عفونت، زخم و تحریک بدن به ابتلا به بیماری های پوستی نظیر سرطان همراه می‌شود. عوارض برداشتن خال گوشتی جدی و خطرناک‌اند.
خدمات دکتر پوست و مو و زیبایی متنوع است. دکتر پوست، پزشکی است با تخصص در درمان بیماری‌هایی که پوست، مو و ناخن‌ها را تحت تاثیر، قرار می‌دهند. متخصص پوست و مو، می‌تواند بسیاری از شرایط مختلف مانند آکنه، شوره سر، اگزما و سلولیت را تشخیص بدهد و درمان کند. با آگاهی از اینکه تخصص پوست و مو چیست و در زمینه زیبایی چه اقداماتی از سوی پزشکان این رشته انجام می‌شوند، برنامه‌ریزی برای درمان ساده‌تر خواهد شد. این پزشک، علم استفاده از روش‌های تشخیصی و تجویز درمان‌های تهاجمی و غیر تهاجمی را دارد. درمان بیماری‌های پوستی، تنها با مراجعه به دکتر پوست، میسر می‌شود.

روش‌های پزشکی و کلینیکی خال‌برداری

روش‌های گوناگونی برای از بین‌بردن خال‌های صورت و بدن وجود دارد.  دکتر برداشتن خال براساس نوع خال و موقعیت قرارگیری آن، اقدام به تشخیص راه مناسب می‌کند. هزینه برداشتن خال هم با روش‌های گوناگون زیاد نیست و در حوالی ۸۰۰هزار تومان (کمتر یا بیشتر) است. بنا به عمق خال در پوست و خطرناک‌بودن یا نبودن آن، امکان استفاده از گزینه‌های درمانی مختلفی وجود دارد. در ادامه به این روش‌ها نگاهی خواهیم داشت.

استفاده از دستگاه پلاسما (پلکسر)

دستگاه پلکسر یا پلاسما از جدیدترین و دقیق‌ترین روش‌ها برای برداشتن خال است. این دستگاه با ایجاد پلاسمای سرد، سلول‌های سطحی پوست را بخار می‌کند و آسیبی به لایه‌های عمقی پوست وارد نمی‌کند. پلکسر باعث ترمیم و جوانسازی پوست هم می‌شود. با این روش، تنها سلول‌های هدف از بین می‌روند و به بافت‌های اطراف آسیبی وارد نمی‌شود. به دلیل تبخیرشدن سلول‌ها، خونریزی بسیار کمی در عمل رخ می‌دهد. گاهی اوقات هم خبری از خونریزی نیست.
برداشتن خال با لیزر (سوزاندن خال)
برداشتن خال با لیزر روش رایج و موثری برای از بین‌بردن خال‌های پوستی است. در این روش، از پرتو لیزر برای هدف قرار‌دادن و تخریب سلول‌های رنگدانه‌ای خال استفاده می‌شود. لیزر ابزار دقیقی است و مانع از واردشدن آسیب به بافت‌های اطراف خال می‌شود. خونریزی و عوارضی مانند عفونت هم در میان نیستند و جای زخم هم کمتر از روش‌های دیگر برداشتن خال روی پوست می‌ماند.
 

استفاده از دستگاه (RF رادیوفرکانسی)

رادیوفرکانسی (RF) یکی از روش‌های مدرن و پرکاربرد برای برداشتن خال‌های نواحی مختلف بدن و صورت است. در این روش، از امواج رادیویی با فرکانس بالا برای برش و انعقاد بافت‌های مورد نظر استفاده می‌شود. امواج رادیویی بافت هدف را با دقت بسیار زیادی برش می‌دهند و معمولاً کمترین آسیب را به بافت‌های دیگر وارد می‌کنند. خبری از خونریزی هم نیست و دوره نقاهت سریع سپری می‌شود. این وسیله استریل است و برای همین، احتمال عفونت‌کردن محل برداشتن خال‌ها هم کم خواهد بود.

خارج کردن کامل خال از پوست

روش‌های مختلفی برای خارج‌کردن کامل خال از پوست وجود دارد. برخی از پزشکان از جراحی برای این کار استفاده می‌کنند و بعد از برداشت خال، زخم را بخیه می‌زنند. بعضی از بیماران هم تحت عملیات دیگری مانند لیزر یا الکتروکوتر قرار می‌گیرند. برای مثال، در الکتروکوتر از جریان الکتریکی برای سوزاندن خال استفاده می‌شود. برداشتن با کورت هم روش دیگری برای حذف کامل خال از سطح پوست است. در این روش، از ابزاری به نام کورت برای تراشیدن لایه‌های سطحی پوست حاوی خال استفاده می‌شود.

بعد از برداشتن خال چه مراقبت‌هایی نیاز است؟

بعد از برداشتن خال صورت یا بدن باید به نکاتی دقت کنید تا مشکل و عوارض خاصی پیش نیاید. مراقبت‌های بعد از برداشتن خال دشوار نیست و با کمی دقت و صرف وقت، نتیجه رضایت‌بخشی از این عمل برایتان به همراه می‌آید. به توصیه‌های زیر، برای مراقبت بعد از عمل برداشتن خال‌ها دقت کنید:

  • قبل از مراقبت از محل، دستان خود را بشویید و نگذارید که پوستتان کثیف شود و در معرض عفونت قرار بگیرد.
  • ناحیه را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت با پوششی که پزشک قرار داده، بپوشانید و به آن دست نزنید.
  • تا زمان بهبودی کامل، ناحیه را لمس نکنید و از اقداماتی مانند لایه‌برداری پوست خودداری کنید.
  • به بدن خود آب برسانید و آن را هیدراته نگه دارید.
  • سعی کنید که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و بدن را در وضعیتی سالم برای ترمیم بهتر زخم‌های ناشی از برداشتن خال قرار بدهید.

بهترین پماد بعد از برداشتن خال

بعد برداشتن خال سطحی صورت یا موارد بزرگ‌تر و عمقی باید از پمادهایی برای بهبود سریع محل زخم استفاده شود. استفاده از وازلین سفید بعد از عمل ایده خوبی است. بسیاری از پزشکان این ماده را گزینه مناسبی برای مراقبت پوست بعد از عملیاتی مانند برداشتن خال می‌دانند. گاهی اوقات، پماد آنتی بیوتیک برای زخم پیشنهاد می‌شود. پماد زینک اکساید بعد از برداشتن خال هم گزینه رایجی است و در رفع التهاب نقش دارد. درباره انتخاب پماد برداشتن خال با پزشک صحبت کنید؛ در این زمینه خودسرانه پیش نروید. با انتخاب بهترین پماد بعد از برداشتن خال از بروز عوارض و ایجاد جای زخم جلوگیری می‌کنید.
 

با حذف خال‌ها زیباتر شوید

با برداشتن خال‌هایی که روی نواحی مختلف پوست صورت و بدن هستند، ظاهر زیباتری پیدا می‌کنید. گاهی اوقات هم برداشتن خال و بررسی آن، برای حفظ سلامتی مفید است. در واقع، با پیگیری انواع خال قرمز یا خال مادرزادی و…، امکان آگاهی از وجود برخی بیماری‌های پوستی یا مشکلاتی جدی مانند سرطان هم پیش می‌آید. خال‌های برجسته یا موجود روی برخی نواحی مانند خال روی بینی، تاحدی زیبایی را مخدوش می‌کنند. با مراجعه به پزشک، به راحتی و به سرعت می‌توانید این خال‌ها را بردارید. هزینه برداشتن خال صورت و بدن زیاد نیست و عوارض عجیب و ناراحت‌کننده‌ای هم ندارد. با مراقبت‌ها و رعایت نکات بهداشتی پس از عمل، مشکلی مانند عفونت پیش نخواهد آمد.
برای دریافت خدمات زیبایی، بررسی وضعیت موها و مشکلات مو و بیماری‌های پوستی، مراجعه به دکتر متخصص پوست و مو ضروری است. این متخصصان خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند که شامل تشخیص و درمان مشکلات پوستی، مراقبت از ناخن‌ها و انجام عمل‌های زیبایی است. پزشک پوست و مو در زمینه‌های مختلفی از جمله لیزر درمانی پوست، مراقبت از ناخن، رفع موهای زائد و تتو، درمان موخوره و ریزش مو، جوانسازی پوست و رفع چین و چروک، درمان لک پوست، درمان بیماری های پوستی تخصص دارد.
برای زیبایی صورت، این متخصصان خدماتی نظیر رفع افتادگی چشم، درمان خشکی پوست و بهبود وضعیت کلی صورت را ارائه می‌دهند. پس از نوبت دهی دکتر متخصص پوست و مو، مواردی نظیر تشخیص، مشاوره و درمان مشکلات پوستی به همراه تجویز محصولات مراقبتی پوست و مو انجام می‌شود.
برگرفته از سایت دکتردکتر(https://drdr.ir)

گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/2409015
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات
جدیدترین اخبار ها
بروزترین اخبار ها
مطالب مرتبط

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید