امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

پایتون بهتر است یا متلب؟ویژگی ها و تفاوتهای برنامه نویسی پایتون و متلب


1401/07/27
کد خبر : 27899
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 17 نفر

پایتون بهتر است یا متلب؟ ویژگی ها و تفاوتهای زبان برنامه نویسی پایتون و نرم افزار متلب

در این مقاله قصد داریم در رابطه با مقایسه زبان پایتون و نرم افزار متلب صحبت کنیم تا ببینیم کدامیک برای انجام پروژه های مختلف مناسب تر هستند.این امر برای بسیاری از دانشجویان که قصد دارد بین این دو زبان یک مورد را انتخاب کنند و شروع به یادگیری نمایند حیاتی است.به همین خاطر بر آن شدیم بصورت مختصر در رابطهب با ویژگی ها و تفاوت های متلب و پایتون مطلبی را آماده کنیم و در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

کدام زبان و نرم افزار برای انجام پروژه ها بهتر است؟

    زبان برنامه نویسی پایتون یکی از زبان هایی است که اغلب در انجام پروژه های مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان بسیار شبیه به نرم افزار متلب است. این شباهت از این جهت است که بسیاری از دستورات وارده در هر دو محیط یاد شده مشابه هم هستند منتها دارای تفاوت های جزئی نیز می باشند. متلب به دلیل سادگی اش در اغلب پروژه ها قابل استفاده است . پایتون کمی از متلب پیشرفته تر است و سرعت پردازش آن بالاتر است لذا کار کردن با آن به مهارت بیشتری نیازمند است.

    در ادامه به بررسی مقایسه متلب و پایتون، ویژگی های نرم افزار متلب، ویژگی های زبان برنامه نویسی پایتون، پروژه های قابل انجام با پایتون، انجام پروژه متلب، تاریخچه ی متلب، کاربردهای متلب و کاربردهای پایتون می پردازیم . با ما همراه باشید.

نرم افزار متلب

مقایسه متلب و پایتون:

    نرم افزار متلب، پردازش را به صورت خط به خط انجام می دهد. یعنی اگر در خطی اشتباهی رخ دهد؛ متلب بقیه ی برنامه را نمی خواند . به عبارتی در نرم افزار متلب، خطای سطر به سطر به شما نشان داده خواهد شد. این در حالی است که در زبان برنامه نویسی پایتون، هنگام ران گرفتن از برنامه، کل برنامه بررسی خواهد شد. لذا اگر خطایی در برنامه وجود داشته باشد؛ سیستم به شما اِرور خواهد داد ولی نمی گوید که مشکل کار کجاست. به همین دلیل است که سرعت پایتون نسبت به متلب، بیشتر است.

ویژگی های نرم افزار متلب:

    یکی از ویژگی های نرم افزار متلب این است که برای بیشتر رشته ها و گرایش کاربرد دارد. پروژه های رشته های مختلفی از قبیل رشته های بیولوژیکی، مهندسی مکانیک، پلیمر، برق، آمار و ... در متلب قابل انجام است. در قسمت بالای متلب، گزینه های مختلفی برای کارهای مختلفی از جمله رسم نمودار و ... وجود دارد. هم چنین یک سری توابع آماده و تعریف شده در متلب وجود دارد که کاربر می تواند به راحتی از آن ها استفاده نماید . در واقع با آموزش اصول کد نویسی در متلب و انجام تمارین مختلف و تکرار آن ها می توان به یک تسلط نسبی در این نرم افزار رسید. به عبارتی شما با دادن هر کد در متلب به زبان ریاضی مفهوم را به سیستم می رسانید و گویا با آن صحبت می کنید. بنابراین با تمرین و تکرار می توانید دانش خود را در این زمینه ارتقا دهید.

ویژگی های زبان برنامه نویسی پایتون:

    زبان پایتون از سال 1991 عرضه شد. این زبان متن باز بوده و کاربر می تواند ریزترین تابع های مورد استفاده در محاسبات را مشاهده کند. هم چنین از این زبان علاوه بر پروژه های مهندسی در طراحی های وب سایت های اینترنتی، ایجاد برنامه هایی مناسب فضای اندروید و ویندوز و ... نیز می توان استفاده نمود. یکی از مزایای پایتون که می توان در این جا به آن اشاره کرد این است که این زبان برنامه نویسی کاملا رایگان بوده و شما کمترین هزینه ای را برای آن پرداخت نخواهید کرد. این در حالی است که استفاده از نرم افزار متلب در ابعاد صنعتی و بزرگ نیازمند صرف هزینه های هنگفت می باشد.

زبان برنامه نویسی پایتون

پروژه های قابل انجام با پایتون:

    همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم؛ زبان برنامه نویسی پایتون به دلیل این که رایگان است و متن باز می باشد؛ در پروژه های صنعتی و بزرگ استفاده می شود . هم چنین سرعت بالای این زبان باعث جذب بیشتر افراد می شود . لازم به ذکر است که کدنویسی در متلب و پایتون تفاوت چندانی با هم ندارند. فقط در مواردی این تفاوت دیده می شود؛ به طور مثال دستور نمایش در متلب، disp و در پایتون print  است. با دانستن این نکات می توان هر دو زبان و برنامه را یاد گرفت و از آن ها در پروژه های مختلف استفاده نمود.

پروژه های قابل انجام با متلب:

    بسیاری از کاربران برای پروژه متلب خود از نرم افزار متلب از نسخه ی کرک شده ی این برنامه استفاده می کنند. نسخه ی کرک شده ی متلب برای انجام پروژه های کوچک و پروژه های دانشگاهی مناسب است. اما اگر قصد انجام پروژه ی صنعتی و بزرگی را دارید؛ متلب را به شما پیشنهاد نمی کنیم. چرا که این برنامه رایگان نبوده و برای دسترسی به امکانات بیشتر آن باید متقبل هزینه های سنگین شوید. هم چنین بعضا دیده شده کدی را که فردی در یک سیستم نوشته در سیستم دیگر باز نمی شود و یا به سختی اجرا می شود. این به دلیل این است که ممکن است نسخه های متلب و کرک آن ها با هم تفاوت داشته باشد که این امر می تواند مشکل ساز شود .

تاریخچه ی متلب:

 در این جا ذکر این نکته خالی از لطف نیست که واژه ی MATLAB از دو واژه ی MATrix و LABoratory تشکیل شده است. این ترکیب کلمات نشان دهنده ی این است که نرم افزار متلب، بر پایه ی تعریف ماتریس ها بنا شده و به عبارتی ماتریس محور است . در حالی که زیربنای پایتون این گونه نمی باشد. ضمن این که شرکت سازنده ی متلب مت ورکس می باشد که در سال 1984 تاسیس شد. این شرکت تقریبا هر 6 ماه یک بار نرم افزار متلب را آپدیت و به روز می کند.

تفاوت متلب و پایتون

کاربردهای متلب و کاربردهای پایتون:

    در انتها یادآور می شویم متلب و پایتون هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود و از طرفداران خاص خود را دارند. در این مقاله به بررسی شباهت ها و تفاوت ها و هم چنین کاربردهای این دو محیط پرداختیم تا شما را جهت انتخاب مسیر صحیح راهنمایی کرده باشیم. اگر پروژه ی شما پردازش تصویر، هوش مصنوعی، داده کاوی، یادگیری ماشینی، پروژه های امنیت و پن تست سایت و شبکه و ... است ؛ زبان برنامه نویسی پایتون به شما کمک خواهد کرد.

مزیت پایتون نسبت به متلب چیست؟

پایتون به دلیل متن باز بودن و استفاده تجاری از آن یک زبان برنامه نویسی بسیار محبوب و پرکاربرد در بین دانشجویان و شرکت هاست.کمتر شرکتی را میتوانید پیدا کنید که با متلب پروژه های تجاری خود را انجام دهد زیرا متلب رایگان نیست و یک نرم افزار آزمایشگاهی است.آزمایشگاهی به این معنا که فقط برای کارهای تحقیقاتی کاربرد دارد درحالی که پایتون هم برای کارهای تحقیقاتی و هم برای کارهای تجاری بسیار پرکاربرد است.

اشتراکات پایتون و متلب چیست؟

پایتون و متلب هر دو از کتابخانه های متعدد برای پیشبرد پروژه های گوناگون استفاده می کنند

متلب همه کتابخانه های خود را در زمان نصب برروی سیستم هدف قرار میدهد و غالبا نیاز به نصب یک کتابخانه برای یک پروژه خاص نیست.درحالی که پایتون با حجم بسیار کم نصب می شود ولی برای کاربردهای مختلف باید کتابخانه آن را از اینترنت دانلود کرده و نصب کنید.مثلا برای کارهای پردازش تصویر باید کتابخانه open-cv از اینترنت دانلود و نصب شود.پروژه هایی که پایتون و متلب هر دو قادر به انجامشان هستند عبارتند از : پروژه های هوش مصنوعی ، یادگیری ماشین ، پردازش تصویر ، برخی از پروژه های مهنسی برق ، برخی از پروژه های مهندسی صنایع ، برخی از پروژه های مهندسی عمران ، برخی از پروژه های مهندسی پزشکی ، برخی از پروژه های مهندسی نفت و ...

از نظر کدنویسی و شباهت دستورات متلب و پایتون اشتراکات زیادی دارند و بسیاری از نام دستورات و توابع شان هم نام هستند .این به بسیاری از برنامه نویسانی که قصد دارند هر دو زبان را فراگیرند بسیار کمک کننده خواهد بود.

قابلیت هایی که پایتون دارد اما متلب خیر !

پایتون علاوه بر کاربرد در همه رشته های مهندسی که به محاسبات نیاز دارند در کارهایی مانند طراحی سایت ، پن تست (تست نفوذ) ، ساخت نرم افزارهای ویندوزی و موبایلی و ... کاربرد دارد.در حالی که متلب چنین قابلیتی ندارد.

کافه پروژه مرکز انجام پروژه های متلب و پایتون

بعداز صحبت در رابطه مقایسه متلب و پایتون میخواهیم در رابطه با سایتی صحبت کنیم که در رابطه با برنامه نویسی علی الخصوص برنامه نویسی متلب و پایتون فریلنسرهای زیادی را داراست و میتواند در انجام پروژه های دانشجویی و تجاری بسیار مورد استفاده قرار گیرد.سایت برنامه نویسی کافه پروژه با داشتن هزاران برنامه نویس و متخصص یکی از بزرگترین سایتهای انجام پروژه با زبان های برنامه نویسی و نرم افزارهای مختلف است که به دلیل امکان ارتباط مستقیم با مجری (فریلنسر) و مشاهده رزومه و پروژه های قبلی انجام شده توسط همان مجری امکان موفقیت پروژه را بسیار افزایش می دهد.

همچنین اگر شخصی در حوزه برنامه نویسی متلب و پایتون یا هر زبان دیگر مهارت داشته باشد می تواند با ساختن رزومه خود شروع به فعالیت نماید و از این طریق درآمد خوبی را کسب کند.

جهت شروع کار در این سایت ، کافه پروژه را در گوگل جستجو کنید و ثبت نام نمایید.بعداز ثبت نام هم میتوانید کارفرما باشید و هم فریلنسر.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شما 09129540122 تماس حاصل نمایید.

    در پایان از همراهی شما عزیزان با مقاله ی پیش رو بی نهایت سپاس گزاریم.

                                                                شاد و پیروز در بارگاه حق تعالی باشید


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27899
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید