امروز دوشنبه 01 مرداد 1403

Monday 22 July 2024

درمان آلرژی فصلی در طب سنتی

1403/04/28
کد خبر : 2408761
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 98 نفر

آلرژی فصلی، مهمان ناخوانده بسیاری از فصول، به خصوص بهار است که با عطسه‌های پی در پی، آبریزش بینی آزاردهنده و خارش‌های پوستی، طراوت بهار را به کابوسی ناخوشایند تبدیل می‌کند. اگرچه این آلرژی خطرناک نیست، اما می‌تواند آرامش را از شما گرفته و روزهایتان را تحت تاثیر قرار دهد.
با شروع فصل بهار و گرده افشانی گل‌ها، عده زیادی از مردم به این آلرژی مبتلا می‌شوند. علائم آلرژی فصلی شامل عطسه، خارش گلو، آبریزش بینی، ریزش اشک و خارش پوستی می‌شود.
حکیمان طب سنتی ایران معتقدند که ریشه این مشکل در گرمی مزاج نهفته است. گرم‌مزاجان و همچنین کسانی که به دلیل تغذیه نامناسب یا بیماری دچار اختلالات مزاجی شده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به این آلرژی قرار دارند. خبر خوش این است که طب سنتی با گنجینه‌ای از راه‌حل‌های طبیعی به یاری ما می‌آید تا ریشه این مشکل آزاردهنده را با روش‌های طبیعی و بدون عوارض از بین ببرد.
در ادامه این مطلب، به بررسی روش‌های مختلف برای پیشگیری و درمان این آلرژی در طب سنتی خواهیم پرداخت.

حساسیت فصلی چیست؟

حساسیت فصلی، واکنش سیستم ایمنی بدن به گرده گل‌ها و هاگ قارچ‌ها در هوا است. این واکنش که در افراد با سیستم ایمنی حساس رخ می‌دهد، می‌تواند با شدت‌های مختلفی بروز کند. این نوع از حساسیت که با نام‌های دیگری همچون رینیت (التهاب) آلرژیک فصلی یا تب یونجه نیز شناخته می‌شود، با حساسیت دائمی (پِرِنیال) که می‌تواند در تمام طول سال رخ دهد، متفاوت است.
گیاهان در زمان‌های مختلف گرده خود را آزاد می‌کنند؛ بنابراین بسته به اینکه چه نوع گرده‌ای باعث واکنش شما می‌شود، ممکن است علائم حساسیت فصلی را تنها در یک یا دو ماه از سال تجربه کنید.

فصل آلرژی چه زمانی است؟
 

فصل آلرژی به عوامل مختلفی بستگی دارد و با محل زندگی‌تان و نوع ماده‌ حساسیت‌زایی که به آن آلرژی دارید، مرتبط است. فصل آلرژی برای افراد مختلف، معانی متفاوتی دارد. به طور کلی، این فصل به زمانی بستگی دارد که گرده‌هایی که به آن‌ها حساسیت دارید، در هوا پراکنده می‌شوند. گیاهان مختلف در طول سال، در زمان‌های متفاوتی گرده خود را آزاد می‌کنند.
اگر فقط به یک ماده‌ حساسیت‌زا آلرژی داشته باشید، ممکن است هر سال تنها برای چند هفته یا چند ماه خاص، علائم و نشانه‌های آلرژی را تجربه کنید. اما اگر علائم شما با چند ماده‌ حساسیت‌زا تحریک می‌شوند، پس احتمالا در دو فصل یا بیشتر تحت تاثیر حساسیت فصلی قرار گیرید.
به طور خلاصه، بسته به عوامل حساسیت‌زای شما، هر چهار فصل می‌تواند فصل آلرژی باشد.

روش‌های درمان آلرژی با طب سنتی


آلرژی فصلی و تمام علائم آن، می‌تواند زندگی روزمره را بسیار سخت و دشوار کند و حتی خواب راحت شبانه را از شما بگیرد. آلرژی در تمام دنیا پدیده‌ای کاملاً طبیعی است و هر روز بر تعداد مبتلایان به آن اضافه می‌شود.
گرده‌افشانی گل و گیاهان، برخی غذاها، نیش حشرات، داروها، فلزات و ... می‌توانند عامل انواع مختلف آلرژی باشند.
طبق نظر بسیاری از متخصصان طب سنتی، کاهش میزان غذا نقشی کلیدی در درمان آلرژی با روش‌های سنتی ایفا می‌کند.
بهار که از راه می‌رسد، پر خوری را کنار بگذارید و تا حد امکان از مصرف گوشت قرمز و غذاهای چرب بپرهیزید. این غذاها می‌توانند علائم آلرژی را تشدید کنند. اگر تمایل به مصرف گوشت دارید، گوشت کبک و بلدرچین جایگزین‌های سالم‌تر و سبک‌تری نسبت به گوشت‌های قرمز و سخت هضم هستند و می‌توانند در این فصل به شما کمک کنند.
طب سنتی، منبعی از روش‌های درمانی را برای غلبه بر آلرژی فصلی در اختیار ما قرار می‌دهد. در ادامه به مهم‌ترین این روش‌ها اشاره خواهیم کرد:

زردچوبه برای درمان آلرژی در طب سنتی

در میان گنجینه‌های طب سنتی برای غلبه بر آلرژی فصلی، زردچوبه جایگاه ویژه‌ای دارد. این ادویه طلایی رنگ که به وفور در آشپزی ایرانی نیز استفاده می‌شود، به واسطه خواص ضدباکتریایی خود، نقشی مؤثر در کاهش آلرژی ایفا می‌کند.
جالب است بدانید که مصرف روزانه زردچوبه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند و به ارتقای سلامت کلی شما کمک نماید.
برای بهره‌مندی از این خواص شگفت‌انگیز، کافی است یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را به یک لیوان شیر داغ اضافه کنید، به خوبی مخلوط کرده و پس از خنک شدن میل نمایید.

گیاه آویشن برای درمان آلرژی در طب سنتی

آویشن، این گیاه معطر و پرخاصیت، در طب سنتی نیز به عنوان یکی از راه‌حل‌های مؤثر برای درمان آلرژی شناخته می‌شود.
برای بهره‌مندی از خواص ضدحساسیت آویشن، کافی است یک قاشق مرباخوری آویشن خشک شده را در یک لیوان آب جوش ریخته، در آن را بپوشانید و به مدت 5 دقیقه دم کنید. سپس دم‌نوش را صاف کرده و میل نمایید.
علاوه بر دم‌نوش، مصرف روزانه آویشن به عنوان ادویه در غذا نیز می‌تواند به کاهش نشانه‌های حساسیت فصلی کمک کند.

عسل برای درمان آلرژی در طب سنتی

در دنیای طب سنتی، عسل به عنوان معجونی شفابخش برای آلرژی شناخته می‌شود. کافی است هر روز صبح یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و نوش‌جان کنید. این نوشیدنی گوارا می‌تواند علائم آلرژی مانند عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم را به طور چشمگیری کاهش دهد.

سیاه دانه برای درمان آلرژی در طب سنتی

سیاه‌دانه، این دانه سیاه و کوچک، به یاری شما می‌آید تا از شر آلرژی رها شوید. می‌توانید از آن به دو صورت دانه یا روغن برای تسکین علائم آلرژی استفاده کنید. برای تهیه دمنوش، کافی است یک قاشق چای‌خوری سیاه‌دانه را در یک لیوان آب جوش بریزید، روی آن را بپوشانید و 5 تا 10 دقیقه دم کنید. سپس آن را صاف کرده و میل نمایید.
مصرف روزانه این دم‌نوش می‌تواند به کاهش عطسه، آبریزش بینی، خارش چشم، التهاب مجاری تنفسی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

بابونه برای درمان آلرژی در طب سنتی

 


در میان انبوه گیاهان دارویی، بابونه همچون گلی خوشبو خودنمایی می‌کند و در طب سنتی، جایگاهی ویژه در درمان آلرژی دارد. حکایات گذشتگان از خواص بی‌نظیر این گیاه در درمان نفخ شکم، دل‌درد و بهبود عملکرد سیستم گوارشی حکایت دارد.
طب سنتی، بابونه را با طبعی گرم و خشک، ضدحساسیتی قوی می‌داند و نقش بی‌بدیلی در تقویت سیستم ایمنی بدن و نوسازی گلبول‌های سفید خون به آن نسبت می‌دهد.

نمک برای درمان حساسیت فصلی در طب سنتی

در طب سنتی، نمک به عنوان یک ضدعفونی‌کننده قوی شناخته می‌شود و می‌تواند در درمان حساسیت فصلی بسیار موثر باشد. برای خلاص شدن از شر عطسه، آبریزش بینی، خارش چشم و سایر علائم آزاردهنده آلرژی، می‌توانید از نمک استفاده کنید.
این ضدعفونی‌کننده قوی، به صورت محلول آب نمک در قرقره یا شستشوی بینی، به پاکسازی مجاری تنفسی و سینوس‌ها از گرد و غبار و آلرژن‌ها کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، به بررسی روش‌های درمان آلرژی فصلی با استفاده از طب سنتی پرداختیم. همانطور که گفتیم، طب سنتی راه‌حل‌های مختلفی برای کاهش علائم آلرژی فصلی ارائه می‌دهد که در کنار روش‌های پزشکی، می‌توانند در بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به آلرژی موثر باشند.

 

گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/2408761
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید