امروز دوشنبه 07 آبان 1403

Monday 28 October 2024

تفاوت اکسیدان 6 و 9 در چیست؟


1403/08/05
کد خبر : 2409300
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 78 نفر

رنگ کردن موها از گذشته‌های دور تا کنون در میان بانوان رواج نسبتا زیادی داشته است. با این تفاوت که رنگ موهای قدیم شامل مواردی مانند حنا و رنگ‌های گیاهی دیگر، بدون هر گونه مواد شیمیایی و نیاز به اکسیدان بودند. با گذشت زمان انسان قادر به ساخت ترکیبات شیمیایی مختلف با رنگ‌‌های متنوعی شد و راه نوینی را در صنعت مد و زیبایی باز کرد. تا جایی که امروزه هر شخصی می‌تواند موهای خود را بدون کمترین سختی، به رنگ دلخواه و مدنظر خود درآورد.
البته باید در نظر داشت که رنگ کردن موها بدون استفاده از ماده‌ای به نام اکسیدان امکان‌پذیر نخواهد بود. در واقع امروزه اکسیدان جزء جداناپذیر رنگ مو به شمار می‌آید و در بسیاری از موارد در یک پک در کنار هم قرار گرفته‌ و به فروش می‌رسند. اکسیدان‌ها با توجه به رنگ، جنس و میزان سفیدی موها،  دارای درصدهای متفاوتی مانند 3، 6، 9 و 12 درصد هستند. در مقاله حاضر ما به دنبال آشنایی با تفاوت اکسیدان 6 و 9 بوده و از شما هم دعوت می‌کنیم با ما همراه شوید.

اکسیدان چیست؟

اکسیدان نوعی ماده شیمیایی با نام علمی هیدروژن پراکساید است که در فرآیند رنگ کردن مو، نقش کاتالیزور را ایفا می‌نماید. کاتالیزور ماده است که طی یک فرآیند، سرعت واکنش شیمیایی را افزایش می‌دهد. در واقع اکسیدان در ترکیب با پودر دکلره یا رنگ مو باعث می‌شود تا کوتیکول موها باز شده، رنگ به عمق مو نفوذ پیدا کند و مو نیز به سرعت رنگ بگیرد.

معرفی ویژگی‌های اکسیدان

در حال حاضر اکسیدان‌های موجود در بازار دارای ویژگی‌های متعددی هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  • فعال‌سازی پودر دکلره یا رنگ مو به منظور دست‌یابی به رنگ دل‌خواه و موردنظر
  • تثبیت رنگ مو برای مدت طولانی
  • درخشنده و زیباتر کردن رنگ مو
  • از بین بردن ملانین موجود در رنگ مو

مقدار مناسب اکسیدان نسبت به رنگ مو

نسبت اکسیدان به رنگ مو یکی از موارد بسیار مهمی است که عدم رعایت آن می‌تواند نتایج نامطلوبی به بار آورد. به عنوان مثال میزان اکسیدان نادرست در برابر رنگ مو، می‌تواند منجر به قرمزی یا سوختن مو شود. نکته‌ای که در هنگام تعیین نسبت اکسیدان و رنگ مو باید مدنظر قرار گیرد توجه به رنگ انتخاب شده، درصد اکسیدان، جنس و حجم موهاست. با این حال امروزه در بسیاری از موارد نسبت صحیح رنگ مو و اکسیدان بر روی تیوپ رنگ‌ها درج شده که با رعایت آن می‌توان به نتیجه موردنظر دست یافت.

انواع اکسیدان

در حال حاضر می‌توان اکسیدان‌‌ها را از دو جنبه متفاوت دسته‌بندی کرد. تقسیم‌بندی اول شامل انواع اکسیدان با درصدهای مختلف است و تقسیم‌بندی بعدی به رنگی یا غیر رنگی بودن این محصول مربوط می‌شود.

انواع مختلف اکسیدان از لحاظ میزان درصد

  • اکسیدان 3 درصد (اکسیدان ولوم 10 یا شماره 5/0)
  • اکسیدان 6 درصد (اکسیدان ولوم 20 یا شماره 1)
  • اکسیدان 9 درصد (اکسیدان ولوم 30 یا شماره 2)
  • اکسیدان 12 درصد (اکسیدان ولوم 40 یا شماره 3)

اکسیدان رنگی و غیر رنگی

اکسیدان‌های غیر رنگی در واقع همین اکسیدان‌های معمولی با درصدهای متفاوت هستند. در حالی که اکسیدان رنگی محصولی با رنگ‌های متنوع گرم و سرد است که در صورت استفاده از رنگ مشابه آن با رنگ مو، در نهایت موهایی شفاف‌تر و زیباتر را به شما هدیه خواهد کرد.

تفاوت اکسیدان 6 و 9 چیست؟

همان‌طور که قبلا به آن اشاره شد، اکسیدان‌های غیر رنگی با درصدهای متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند. هر کدام از این محصولات ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را داشته و در عین حال کاربردهای متعددی نیز دارند. ما در این مقاله به دنبال بررسی تفاوت اکسیدان 6 و 9 هستیم و به همین دلیل از پرداختن به ارائه توضیحاتی در خصوص سایر اکسیدان‌ها خودداری می‌کنیم.

اکسیدان 6 درصد چیست؟

این محصول که نام دیگر آن اکسیدان ولوم 20 یا شماره یک است، پرکاربردترین نوع اکسیدان به شمار می‌آید. استفاده از این  کالا، رنگ موهای شما را به میزان یک تا دو درجه روشن‌تر خواهد کرد. در صورتی که تارهای سفیدی در میان موهای شما نمایان شده است، این اکسیدان می‌تواند برای شما بهترین انتخاب به شمار آید. به علاوه این محصول برای دکلره‌های ضعیف، رنگ ابرو و ریشه مو، مش فویلی و انجام فنون آمبره و سامبره انتخابی کاملا مناسب و معقول خواهد بود. همچنین اکسیدان 6 درصد برای رنگ کردن مو در منزل نیز گزینه‌ای کاربردی به شمار می‌آید.

اکسیدان 9 درصد چیست؟

اکسیدان 9 درصد یا همان ولوم 30 یا اکسیدان شماره 2 محصولی است که برای روشن‌تر کردن بیشتر موها، انجام دکلره، مش و هایلایت کاربرد بسیار زیادی دارد. این محصول پایه رنگ مو را به صفر رسانده و رنگ‌دانه‌های آن را از بین می‌برد. این ویژگی موجب می‌شود تا خطر سوختگی موها به شدت افزایش یابد. در نتیجه استفاده از این اکسیدان در آرایشگاه‌ها و توسط افراد متخصص و ماهر توصیه می‌شود.

تفاوت اکسیدان 6 و 9

با توجه به تعریفی که از این دو نوع اکسیدان ارائه دادیم، اکنون به راحتی می‌توان به انواع تفاوت‌ اکسیدان 6 و 9 اشاره کرد.

1) میزان روشن کردن موها

اولین و مهم‌ترین تفاوت اکسیدان 6 و 9، میزان روشن‌کنندگی موهاست. اکسیدان 6 درصد تنها یک یا دو درجه مو را روشن‌تر می‌کند، اما قابلیت نوع 9 درصد آن روشن‌کردن موها به میزان 3 درجه و بیشتر از آن است. در واقع مهم‌ترین کاربرد اکسیدان 9 درصد برای استفاده در دکلره‌های قوی و رساندن پایه رنگ مو به صفر خواهد بود.

2) پوشش تارهای سفید مو

تفاوت اکسیدان 6 و 9 در پوشش تارهای سفید مو نیز مشخص خواهد شد. اکسیدان 6 درصد به راحتی قابلیت پوشاندن تارهای سفید مو را خواهد داشت، در حالی که نوع 9 درصد آن چنین ویژگی ندارد.

3) رنگ کردن ابرو

اکسیدان 6 درصد یا شماره یک می‌تواند برای رنگ کردن ابروها گزینه‌ای ایده‌آل باشد، در حالی که اکسیدان شماره 2 به هیچ عنوان برای این کار مناسب نخواهد بود.

4) کاربرد تخصصی

تفاوت اکسیدان 6 و 9 به نوع کاربر و میزان تخصص او نیز مربوط می‌شود. اکسیدان 9 درصد به دلیل داشتن مواد قوی‌تر، رساندن پایه رنگ مو به صفر و احتمال سوختگی مو برای استفاده در سالن‌های زیبایی و توسط افراد متخصص مناسب است. در حالی که افراد مبتدی هم به راحتی می‌توانند از اکسیدان 6 درصد در منزل استفاده نمایند.

5) انجام تکنیک‌های مختلف رنگ مو

به طور معمول اجرای تکنیک مش فویلی، آمبره و سامبره با اکسیدان 6 درصد و فنون دکلره، هایلایت و مش با استفاده از اکسیدان 9 درصد انجام می‌شود .در نتیجه تفاوت اکسیدان 6 و 9 در این خصوص نیز، مورد توجه آرایشگرها و متخصصان مو قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

اکسیدان یک ترکیب شیمیایی است که معمولا در کنار انواع رنگ مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این ماده باعث می‌شود تا رنگ به عمق مو نفوذ کرده و رنگدانه مو را به حالت موردنظر درآورد. در حال حاضر اکسیدان‌ها انواع متفاوتی داشته، به 4 دسته 3، 6، 9 و 12 درصد تقسیم می‌شوند و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. ما در این مقاله به دنبال آشنایی با تفاوت‌های اکسیدان 6 و 9 درصد بودیم که در ابتدا به تعریف هر یک از آن‌ها پرداخته و پس از آن تمایزات و تفاوت اکسیدان 6 و 9 را بیان نمودیم.

گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/2409300
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید