امروز یکشنبه 11 شهریور 1403

Sunday 01 September 2024

بهترین زمان آبیاری درختان از نظر مهندس شمس آذر


1401/07/27
کد خبر : 28815
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 22 نفر

امروزه کشاورزی سنتی جای خود را به کشاورزی پیشرفته و علمی داده است. در زمان های گذشته درختان و باغات به روش های سنتی و تجربی پرورش می یافتند و در نهایت محصولات از کیفیت کمتری برخوردار بودند. اگر به فکر خرید نهال میوه، احداث باغ و یا کاشت درخت هستید، باید عوامل تاثیر گذار و مراقبت های اصولی از درختان را هم بدانید. تمامی درختان برای رشد و عملکرد بهتر به موارد زیر نیاز دارند.

  1. انتخاب رقم مناسب و سازگار با محیط کشت
  2. عوامل محیطی مانند: نورخورشید، دما، رطوبت
  3. خاک مناسب
  4. هرس اصولی
  5. تامین عناصر مغذی و کوددهی
  6. سمپاشی برای دفع آفات
  7. آبیاری

نهالستان اکین نهال مهندس شمس آذر

تمامی موارد ذکر شده تاثیر مستقیمی روی گیاهان دارد، پس لازم است تا همه این اطلاعات را در مورد گیاه انتخابی خود داشته باشید. در ادامه به طور مختصر درباره موارد ذکر شده توضیح خواهیم داد.

انتخاب رقم مناسب: به دلیل تنوع آب و هوایی در کشور ما لازم است تا قبل از کاشت نهال، رقم مناسبی که قابلیت رشد در آب و هوای منطقه شما را دارد انتخاب نمایید. برای مثال در شمال کشور انواع نهال فندق، نهال مرکبات و ... قادر به رشد و باردهی هستند. انواع نهال هایی که نسبت به رطوبت هوا حساس هستند مناسب کاشت در این مناطق نمی باشند.

در مثال دیگر نهال آلبالو رقمی نامناسب برای مناطق گرمسیر می باشد، زیرا نیاز سرمایی این نهال 600 تا 1600 ساعت می باشد.

عوامل محیطی: عواملی مانند نورخورشید، دمای محیط، رطوبت نقش مهمی در رشد انواع گیاهان دارند. برای مثال نور خورشید برای عملیات فتوسنتز گیاهان و رشد آنها بسیار ضروری می باشد. بعضی از گیاهان به میزان بیشتری از نور خورشید در طول روز نیاز دارند، اما برخی نیاز کمتری دارند. پس قبل از انتخاب نهال و گیاه باید در مورد نیازهایی مانند نور، رطوبت و دمای محیطی آن نیز اطلاعات کافی داشته باشید.

خاک مناسب: یکی از مهم ترین بخش ها در کشاورزی، انتخاب خاک مناسب برای انواع ارقام نهال می باشد. خاک ها نقش ویيه ای در تامین عناصر غذایی گیاهان دارند. خاک ها دارای انواع مختلفی مانند: خاک شنی، سیلتی، رس، لومی و ... می باشند. هرکدام از این خاک ها دارای ویژگی های خاصی می باشند.

 در زمان کاشت نهال باید خاک مناسب برای رقم را انتخاب نماییم تا نهال و یا گیاه بتواند بخوبی در آن رشد کند و مواد مغذی مورد نیاز را از خاک دریافت کند.

هرس اصولی: هرس درختان به منظور حذف شاخه های سطحی، خشک و آفات زده درخت می باشد. با انجام هرس درخت نور و هوا بطور کافی به درختان خواهد رسید. این کار باعث افزایش انرژی درخت و فرم دهی بهتر درختان می شود. هرس به دو صورت زمستانه و تابستانه انجام می شود.

کوددهی: کوددهی برای رشد درختان، باردهی بیشتر و بالا بردن کیفیت میوه ها انجام می شود. کودها دارای انواع مختلفی مانند: کود حیوانی، کود شیمیایی و کود ارگانیک هستند. هر کدام از این کودها باید به میزان مناسب به درختان داده شود تا بتواند نتیجه مثبتی بر روی درختان داشته باشد، در غیر اینصورت کوددهی باعث آسیب به درختان می شود.

سمپاشی: سمپاشی درختان میوه و گیاهان به منظور پیشگیری و دفع آفات انجام می شود. در زمان انجام سمپاشی و انتخاب سم و میزان استفاده از آن اگر اطلاعات کافی نداشته باشید، نمی توانید آفات را دفع کنید و در نهایت ممکن است به درختان آسیب جدی وارد کنید.

لازم است ابتدا در مورد آفت وارد شده به درختان اطلاعات لازم را بدست آورید و سپس نسبت به نوع و میزان درگیری درختان با آفت سمپاشی انجام دهید.  

آبیاری: یکی از عواملی که در رشد گیاهان تاثیر دارد، آبیاری می باشد. آبیاری گیاهان به منظور رشد مناسب و سرسبزی گیاه، رسیدن مواد مغذی به گیاه و محافظت گیاه از آفات می باشد. میزان آبیاری در گیاهان با یکدیگر متفاوت می باشد و نمی توان به تمام گیاهان به یک میزان و در یک فاصله زمانی معین آب داد.

برای مثال نهال گیلاس نسبت به خشکی و کم آبی بسیار حساس می باشد و در زمان بلوغ باید هر دو هفته یکبار آبیاری شود.

در ادامه این مقال همراه نهالستان اکین نهال باشید تا در مورد این موضوع مهم اطلاعات بیشتری به شما دهیم.

بهترین زمان آبیاری درختان

عوامل موثر در آبیاری درختان

همانطور که قبل تر اشاره کردیم، آبیاری از مسائل ضروری برای درختان می باشد. آبیاری دارای روش های مختلفی می باشد مانند: آبیاری غرقابی، آبیاری بارانی، آبیاری قطره ای، آبیاری شیاری و آبیاری زیر سطحی.

 آبیاری باید به میزان کافی صورت بگیرد تا نتیجه بخش باشد، آبیاری کم و زیاد هر دو باعث آسیب جدی به درختان می شود. عوامل زیر در انجام آبیاری درختان تاثیر گذار هستند.

  • سن درختان: آبیاری درختان در سال های اولیه بیشتر از زمان بلوغ آنها می باشد. این به دلیل کمتر بودن میزان ریشه های درختان می باشد.
  • شرایط آب و هوایی: در زمان آبیاری باید نسبت میزان بارندگی های سالیانه را در نظر گرفت. در سالهایی که بارش بیشتری داشته باشیم میزان آبیار کمتر خواهد بود. ولی در سال های کم بارش درختان به میزان بیشتری آب نیاز دارند.
  • نوع خاک: خاک از موارد مهمی است که برای آبیاری درختان باید شرایط آنرا در نظر داشت. آبیاری درختان باید نسبت به نوع خاک آن انجام شود. مثلا در انواع خاک های رسی آبیاری کمتر و در خاک های شنی میزان آبیاری بیشتر می باشد.

 زمان آبیاری درختان

بهترین زمان آبیاری درختان

انجام آبیاری در زمان مناسب بسیار اهمیت دارد. اگر آبیاری در زمان نامناسب انجام شود، هیچ تاثیری روی درختان نمی گذارد. به طور مثال آبیاری درختان در هنگام ظهر که هوا گرمتر می شود بسیار اشتباه می باشد زیرا آفتاب باعث زودتر تبخیر شدن آب می شود.

از طرفی دیگر به دلیل گرمای هوا آبپاشی درختان در ظهر بسیار کار اشتباهی می باشد، زیرا قطرات آب روی برگها در مقابل نور خورشید به مانند یک عدسی گرما را به خود بیشتر جذب می کنند و در نهایت باعث سوختن برگ ها می شوند.

بهترین زمان آبیاری درختان در فصل تابستان صبح زود بین ساعت 5 الی 6 می باشد، در این ساعات هوا خنک تر می باشد و آبیاری نیز اثر بخش می باشد. اگر در این زمان موفق به آبیاری نشدید، می توانید در هنگام غروب اینکار را انجام دهید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28815
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید