امروز جمعه 06 مهر 1403

Friday 27 September 2024

آیا بیماری زونا واگیردار است؟ | بیماری زونا در سالمندان


1403/06/29
کد خبر : 2409101
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 186 نفر

بیشتر ما با ویروس آبله مرغان (زونا در بزرگسالی) آشنا هستیم. آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که عمدتا در کودکان رخ می‌دهد اما در برخی موارد می‌تواند در بزرگسالان هم اتفاق بیافتد. پس از بهبودی، ویروس آبله مرغان از بدن خروج نمی‌یابد و در سیستم عصبی می‌ماند. با گذشت زمان و افزایش سن، ممکن است ویروس دوباره فعال شود و به بروز بیماری زونا منجر شود. برای درمان باید به متخصصین پوست یا عفونی مراجعه کنید که توانایی‌هایی مانند درمان آبله مرغان و درمان عفونت چشم را دارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با این بیماری، علت، علائم و درمان آن آشنا شوید.

روش تشخیص بیماری زونا در سالمندان

همانطور که می‌دانید افراد اکثراً آبله مرغان را تجربه می‌کنند. پس از درمان، به‌نظر می‌رسد که بیماری به‌کلی ریشه‌کن شده، اما ویروس زونا همچنان در گره‌های عصبی پوست به صورت غیر فعال حضور دارد. با پیشرفت سن، قدرت سیستم ایمنی بدن کاهش می‌یابد و استرس افزایش می‌یابد که می‌تواند باعث فعال شدن ویروس زونا در بزرگسالی شود. علائم زونا بیشتر در نواحیی که با یک رشته عصبی پوشیده شده‌اند، مشاهده می‌شود.

اگر علائم بیماری را دیدید، بهتر است فورا به یک دکتر متخصص مراجعه کنید. متخصص بیماری‌های عفونی می‌تواند این بیماری را از روی بثورات تشخیص دهد و در بعضی مواقع نیاز به نمونه‌برداری دارد. برای تشخیص دقیق‌تر، پزشک ممکن است عکس‌برداری و آزمایش خون انجام دهد. همچنین اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا درگیر بیماری خاصی هستید، حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

علائم بیماری زونا در سالمندان چیست؟

علائم بیماری زونا در سالمندان چیست؟

نخستین و حیاتی‌ترین علائم بیماری زونا در سالمندان، قسمت‌های قرمز پوست بدن است که به تاول‌های قرمز رنگ پر از مایع تبدیل می‌شوند. اما، سالمندان ممکن است علایم دیگری را نیز تجربه کنند.

علائم اولیه:

  • درد و حساسیت پوست: این اولین علامت زونا است و معمولاً چند روز قبل از ظهور بثورات پوستی (راش) شروع می‌شود. درد می‌تواند شدید باشد و معمولاً یک طرف بدن را درگیر می‌کند.
  • خارش و سوزش: همراه با درد، ممکن است احساس خارش، سوزش یا حتی سوزن سوزن شدن در ناحیه مبتلا وجود داشته باشد.

علائم ثانویه (بثورات پوستی):

  • ظهور بثورات پوستی: بعد از چند روز از شروع درد، بثورات قرمز رنگ و دردناک روی پوست ظاهر می‌شوند. این بثورات به شکل تاول‌های کوچک و پر از مایع هستند که معمولاً در یک خط یا نوار بر روی یک طرف بدن (معمولاً شکم، پشت، یا صورت) پدیدار می‌شوند.
  • تاول‌ها: این تاول‌ها به مرور زمان ترکیده و زخم می‌شوند، سپس خشک شده و پوسته‌پوسته می‌شوند.

علائم عمومی:

  • تب و لرز: در برخی موارد، بیماران ممکن است دچار تب و لرز شوند.
  • خستگی و ضعف: احساس خستگی و ضعف عمومی نیز ممکن است در بیماران دیده شود.
  • سردرد: برخی افراد ممکن است سردرد را تجربه کنند.
  • حساسیت به نور: افزایش حساسیت به نور نیز ممکن است وجود داشته باشد.

بعضی اوقات، نشانه‌های زونا در قسمت‌هایی ظاهر می‌شود که سالمند به اشتباه آن را مرتبط با مشکلات کلیوی، قلبی یا ریوی می‌کند. همچنین، در برخی موارد، درد حس می‌شود، اما حاوی تغییرات واضح پوستی نیست. از این رو نیاز است به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات لازم را انجام دهید.

آیا بیماری زونا در سالمندان مسری است؟

آیا بیماری زونا در سالمندان مسری است؟

یکی از سوالات بسیار مهم در خصوص بیماری زونا در بزرگسالان، این است که آیا بیماری زونا واگیردار است؟ تحقیقات پزشکی نشان می‌دهند که زونا از طریق دستگاه تنفسی به سایرین منتقل نمی‌شود، اما اغلب این بیماری از طریق تماس با زخم‌ها و تاول‌های افراد مبتلا، به دیگران منتقل می‌شود.

همچنین با انتقال ویروس به بدن دیگران، ممکن است زونا به صورت آبله مرغان ظاهر شود. افرادی که تا به حال آبله مرغان نداشته‌اند، بیشتر از دیگران در معرض این بیماری ویروسی قرار دارند. از این رو باید به دقت این موارد را رعایت و اقدامات لازم برای پیشگیری و کنترل انتشار آن را انجام داد.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به زونا هستند؟

اغلب افراد مسنی که دارای بیماری‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مانند سرطان هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به زونا در بزرگسالی قرار دارند. استفاده از داروهای شیمی درمانی و کورتیزون می‌تواند مقاومت بدن را تضعیف کند. همچنین، سالمندان نیاز به خواب کافی، محیط آرام و دور از استرس دارند، زیرا استرس می‌تواند بر عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد.

افرادی که قبلا زونا داشته‌اند، احتمال دوباره ابتلا به آن کمتر است. اگر فردی در کودکی یا جوانی خود به آبله مرغان مبتلا شده باشد، او ممکن است بهترین مقاومت را در برابر زونا داشته باشد؛ زیرا این دو بیماری از یک ویروس ناشی می‌شوند. درمان زونا چیزی بین دو تا شش هفته طول می‌کشد و فصل مشخصی ندارد، زونا همانطور که گفته شد اغلب در بزرگسالان رخ می‌دهد.

عوارض زونا درافراد مسن

یکی از عوارض بیماری زونا افسردگی می باشد که باید بسیار جدی گرفته شود شما می توانید با روش های مختلف آن را درمان کنید. درمان افسردگی سالمندان در خانه روش های مختلفی دارد که میتوان با طب سنتی آن را درمان کرد. بیماری زونا در بزرگسالان می‌تواند عوارض مختلفی را به همراه داشته باشد. برخی از این عوارض جدی نیستند و پس از درمان از بین می‌روند، اما تجربه نشان داده که برخی از سالمندان ممکن است به عوارض پیچیده‌تری برخورد کنند که ممکن است زمینه‌ساز بیماری‌های دیگری شوند. در بین عوارض مهم زونا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اختلال در شنوایی و بینایی.
  • اختلال در خواب و افسردگی.
  • عفونت‌های باکتریایی که ممکن است به وجود زخم‌های نسبتا عمیق منجر شود.
  • آنسفالیت یا التهاب مغزی که همراه با کاهش هوشیاری، سردرد، تب، گیجی، استفراغ و مشکلات حافظه است.
  • سندرم شوک سمی که همراه با تب، بثورات پوستی، افت فشار خون، عفونت استخوانی و سینه پهلو است.
  • عفونت نکروزان غلاف که باعث از بین رفتن بافت‌های نرم بدن می‌شود.
  • ذات‌الریه.

راه‌های درمان زونا در سالمندان چیست؟

راه‌های درمان زونا در سالمندان چیست؟

یکی از عوارض شایع بیماری زونا در سالمندان احساس درد در ناحیه بثورات پوستی است. این درد می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و حتی پس از برطرف شدن بثورات پوستی، ادامه داشته باشد. افرادی که مبتلا به زونا شده‌اند، ممکن است با دردهای شدیدی روبرو شوند، به ویژه اگر سن آن‌ها بالا باشد.

برای درمان زونا، در حال حاضر داروی قطعی وجود ندارد و درمان‌های دارویی به تسکین درد و جلوگیری از عوارض جانبی تمرکز دارند. این شامل تجویز داروهای ضد تشنج، ضد افسردگی و ضد درد می‌شود. همچنین ممکن است پزشک داروهایی مانند اسیکلوویر، والاسیکلوویر و فامسیکلوویر را تجویز کند.

در کنار درمان دارویی، درمان‌های خانگی نیز می‌توانند به تسکین درد کمک کنند. این شامل استفاده از مواد طبیعی مانند روغن بابونه و اوکالیپتوس، کمپرس سرد و دوش آب سرد می‌شود. همچنین مصرف مواد غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین D و C و تمرینات یوگا و مدیتیشن نیز مفید است.

درمان زونا در طب سنتی و روش‌های خانگی

شاید بپرسید که روش‌های درمان خانگی و سنتی بیماری زونا در سالمندان چیست؟ برای درمان زونا، غذاهای حاوی ویتامین B مثل مرغ، گوشت گوساله، تخم مرغ وغیره بسیار مفید‌ند. برای تسکین درد ناشی از این بیماری، می‌توانید از روش‌های درمان زونا در طب سنتی استفاده کنید.

  • هندوانه: حاوی ویتامین C است که نقش مهمی در تولید کلاژن و افزایش مقاومت بدن دارد. مصرف هندوانه می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های پوستی مانند آبله مرغان و زونا جلوگیری کند.
  • کمپرس آب سرد: استفاده از چند تکه یخ روی ناحیه آسیب‌دیده می‌تواند در تسکین خارش و درد زونا موثر باشد.
  • سیر: استفاده از سیر به عنوان یک روش درمانی برای کاهش درد ناشی از زونا موثر است.
  • روغن درخت چای: مخلوط کردن روغن درخت چای با روغن زیتون یا اسطوخودوس می‌تواند در تسکین سوزش و خارش زونا مفید باشد.
  • عسل: قرار دادن عسل در ناحیه درگیر زونا به مدت معینی می‌تواند در تسکین علایم آن موثر باشد.
  • چای سبز و نعناع: استفاده از عصاره چای سبز و نعناع برای شستشوی ناحیه آسیب‌دیده می‌تواند در بهبود وضعیت زونا کمک کند.
  • نمک اپسوم: شستشوی ناحیه درگیر با زونا با استفاده از نمک اپسوم ممکن است در تسکین درد و سوزش کمک کند.
  • روغن بابونه: استفاده از روغن بابونه در تسکین التهابات پوستی و دردهای زونا موثر است.
  • دوسین: مصرف دوسین که از مخلوط سیاه دانه و عسل تهیه می‌شود، ممکن است در درمان زونا مفید باشد.

به طور کلی، استفاده از این روش‌های درمانی طب سنتی می‌تواند در تسکین علایم و دردهای زونا موثر باشد.

برای درمان زونا چه بخوریم؟

برای درمان زونا چه بخوریم؟

در بخش قبلی، روش‌های خانگی و به ویژه روش‌های سنتی درمان زونا را بررسی کردیم. در روش‌های سنتی درمان این بیماری، بخشی از خوراکی‌های طبیعی را بیان کردیم که خوردن آن‌ها می‌تواند در تسریع درمان این بیماری موثر باشد. اما شاید بپرسید کدام دسته از خوراکی‌ها می‌توانند در روند درمان زونا موثر باشند. برای درمان بیماری زونا در سالمندان پیشنهاد می‌شود که از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

فواید خوراکی‌ها برای درمان زونا

نمونه مواد غذایی

مواد مغذی حاوی مواد معدنی و پروتئینی

ماست، سیب، گلابی، موز و آناناس

مواد سرشار از ویتامین

سبزیجات با برگ‌های سبز مانند کاهو و مارچوبه

مواد خنک کننده بدن

خاک شیر

مواد با خاصیت قلیایی

تره فرنگی

روش های پیشگیری از زونا در سالمندان

زونا در بزرگسالی یک بیماری ویروسی است که بر افراد سالمند تأثیر مخربی دارد. این بیماری اغلب با ویروس واریسلا زوستر (VZV) ارتباط داشته و می‌تواند شامل علایمی نظیر درد و حساسیت در نواحی مختلف بدن، خوک‌سل و جدایی پوستی شود.

برای پیشگیری از زونا در سالمندان باید اقداماتی انجام داد. از جمله این اقدامات می‌توان به واکسیناسیون، تقویت سیستم ایمنی، حفظ بهداشت فردی و استفاده از مکمل‌های غذایی اشاره کرد.

  • واکسیناسیون یکی از روش‌های اصلی پیشگیری از زونا در سالمندان است. واکسن زوستر (Shingrix) توصیه شده برای افراد بالای ۵۰ سال است و می‌تواند احتمال ابتلا به زونا را کاهش دهد.
  • تقویت سیستم ایمنی نیز از دیگر روش‌های پیشگیری از زونا در سالمندان به حساب می‌آید. مصرف غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین C و D، روغن ماهی و گیاهان دیگر می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به زونا کمک کند.
  • حفظ بهداشت فردی از جمله شستشوی دست‌ها، استفاده از ماسک در معرض بیماران، تب‌سنجی و رعایت فاصله اجتماعی نیز اقداماتی موثر در پیشگیری از زونا هستند.
  • مصرف مکمل‌های غذایی نیز می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی و کاهش احتمال ابتلا به زونا کمک کند. به طور خاص، مصرف عصاره کرم زردچوبه، عصاره اچ تی سی، روغنِ گل حنای سیاه و… بیماری و مشکلات پوستی مربوط به بیماری زونا را رفع می‌کند.
  • سبک زندگی سالم به همراه تغذیه مناسب، ورزش منظم، استراحت کافی و مدیریت استرس نیز می‌تواند به پیشگیری از زونا در سالمندان کمک کند.

سخن پایانی

اگر چه زونا می‌تواند در هر سنی افراد را بیمار کند، اما در افراد مسن به‌طور کلی شایع‌تر است. این ویروس می‌تواند عوارض و علائم شدیدتری در افراد مسن ایجاد کند. به همین دلیل، باید نگرانی نسبت به ابتلاء سالمندان به زونا را جدی بگیریم.

برای پیشگیری از عوارض جدی بیماری زونا در سالمندان نظیر دردهای عصبی طولانی مدت و حتی سکته مغزی در سالمندان، باید بلافاصله درمان آغاز شود. استفاده از واکسن زونا نیز می‌تواند به پیشگیری از بیماری کمک کند. مراقبت از سالمندان مبتلا به زونا ممکن است چالش برانگیز باشد، بنابراین استفاده از خدمات مراکز مراقبتی و پزشکی اهمیت دارد.

سوالات متداول

آیا زونا به صورت خود به خود درمان می‌شود؟

بله، زونا پس از مدتی به طور خودبه خود درمان می‌شود، اما مصرف داروها و داروهای آنتی ویروسی کمک می‌کند تا علائم و ناراحتی های زونا کاهش یابد.

بهترین کرم برای درمان زونا چیست؟

پمادهای ضد ویروسی و پمادهای مسکن می‌توانند کمک کننده ای موثر برای زونا باشند. بهترین نوع پماد به توصیه ی پزشک مشخص می‌شود.

کدام داروی مسکن برای بیماری زونا در بزرگسالان مفید است؟

درمان درد زونا با استفاده از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن یا پاراستامول ممکن است موثر باشد. اما قبل از مصرف هر گونه دارویی بهتر است با پزشک مشورت کنید.

گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/2409101
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید