امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

7 دلیل اصلی روشن نماندن شعله اجاق گاز ها


1401/07/27
کد خبر : 27877
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 23 نفر

اجاق گاز، وسیله ای ضروری در آشپزخانه

اجاق گاز ها از ضروری ترین لوازم آشپزخانه هستند که بدون شک زندگی بدون این وسیله، مختل خواهد شد و شما بدون استفاده از این وسیله دیگر نمی توانید مثل قبل فعالیت مورد علاقه خود را در آشپزخانه انجام دهید.
گاهی ممکن است به دلایلی، عملکرد اجاق گاز با مشکلاتی مواجه شود و کارکرد خوبی نداشته باشد که در این مقاله به بررسی دلایل اصلی روشن نماندن شعله اجاق گاز ها که از رایج ترین مشکلات انواع اجاق گاز ها همچون اجاق گاز رومیزی و اجاق گاز صفحه ای و غیره می باشد، می پردازیم.

دلایل اصلی روشن نماندن شعله اجاق گاز ها  چیست؟

چنانچه اجاق گاز شما دچار یک سری ایرادات شود، ممکن است که شعله اجاق گاز روشن نماند و یا پس از روشن شدن سریعا خاموش شود و خبر خوب این است که در مرحله اول نیاز به تعمیر کار نیست و شما می توانید با بررسی مواردی که بیان می شود، به رفع ایرادات جزئی بپردازید.
ما به بررسی دلایل روشن نماندن شعله اشاره کرده ایم تا شما با رفع این مشکلات، شعله اجاق گاز منزل خود را اصلاح کنید.

1. چک کردن ترموکوپل اجاق گاز

ترموکوپل وسیله ای کاملا ضروری برای ایمن سازی وسایل گاز سوز است که در حال حاضر این قطعه روی اجاق گاز های جدید نصب می شود و کارکرد آن به این صورت است که وقتی یکی از اجزا اجاق گاز عملکرد درستی نداشته باشد، ترموکوپل جریان گاز را قطع کرده و مانع از گاز رسانی به شعله اجاق گاز می شود.

 شعله اجاق گاز

شعله اجاق گاز

گاهی وقت ها ممکن است که برخلاف دیگر اجزای اجاق گاز، ترموکوپل نیاز به تعمیر داشته باشد که برای فهمیدن این موضوع در ابتدا ولوم شعله گاز را برای چند ثانیه نگه دارد و بعد رها کنید، اگر شعله خاموش شد و روشن نماند، ترموکوپل نیاز به تعمیر خواهد داشت.

2. قرار گیری نادرست سرشعله

بهتر است قبل از اینکه به فکر تعمیرکار برای اجاق گاز باشید، با انجام برخی از فعالیت ها خودتان به رفع مشکل بپردازید مثلا سرشعله از اجزایی است که باید سر جای خود قرار بگیرد تا بتواند شعله را روشن نگه دارد.
اگر سر شعله به درستی در جای خود قرار نگیرد، شما با یک شعله ی ضعیف و کم جان رو به رو خواهید بود که اگر شعله به صورت نا منظم در حال پخش بود، باید پس از سرد شدن آن را جا به جا کرده و در محل درست قرار دهید.

3. پیلوت ناسالم

اگر پیلوت سالم باشد و در ارتفاع خوبی قرار داشته باشد، رنگ شعله آبی خواهد بود و اگر شعله روشن نشد ممکن است مشکل از پیلوت باشد به گونه ای که اگر پیلوت در ارتفاع کمی قرار داشته باشد و یا سوراخ های آن گرفته باشد، شعله خاموش می شود بنابراین پس از سر شدن اجاق گاز، ابتدا قاب پیلوت را برداشته و سپس با یک وسیله نوک تیز سوراخ های گرفته پیلوت را تمیز کنید.
اگر پس از انجام این کار باز هم شعله خاموش شد، نیاز خواهد بود که پیلوت را تعویض کنید.
  شعله آبی رنگ و سالم
شعله آبی رنگ و سالم

4. مسدود بودن پایه شعله

اگر شعله اجاق گازتان سریعا خاموش می شود، بهتر است این بار به رنگ شعله ای که ایجاد می شود دقت کنید، اگر رنگ شعله زرد و یا نارنجی باشد، نشان از مسدود بودن راه انتقال گاز دارد و بهتر است که به پایه شعله گاز دقت کنید و مواد غذایی و چربی که در پایه شعله گیر کرده است را پاک کنید با این کار راه انتقال گاز به سر شعله را آزاد خواهید کرد.
برای اینکه این مشکل در اجاق گازتان پیش نیاید بهتر است هر چند وقت یکبار، اجاق گاز خود را به طور اساسی تمیز کنید تا از شر تکه های مواد غذایی دردسر ساز برای شعله گاز، راحت شوید.

5. کثیف و مسدود بودن مشعل ها

اگر ولوم اجاق گاز را می پیچانید و پس از جرقه، هیچ خبری از شعله نیست شاید باید به فکر تمیز کردن مشعل ها باشید، گاهی در هنگام آشپزی ممکن است منافذ مشعل با قطره های روغن و ... مسدود شده باشد و این موانع باعث جریان نیافتن گاز به بیرون و خاموش شدن شعله می شوند.
برای رفع این مشکل پس از سرد شدن اجاق گاز باید مشعل را برداشته و با فرچه بشویید و پس از شستشو، آن را خشک کرده در جای خود قرار دهید و دوباره امتحان کنید و به یاد داشته باشید که اگر مشعل اجاق گاز شما فرسوده باشد بهتر است به تعویض آن اقدام کنید.

6. تنظیم نبودن تایمر

اگر اجاق گازتان به مشکل خاموش شدن فر نیز دچار است، خوب است بدانید که یکی از دلایل آن می تواند تنظیم نبودن تایمر باشد چون تایمر نقش هماهنگ کننده را در بین اجزا گاز بر عهده دارد و هنگامی که شعله شما بدون دلیل خاموش شود شاید مشکل از تنظیم نبودن تایمر باشد که این احتمال وجود دارد که تنظیمات تایمر بهم ریخته است و اگر بتوانید به تنظیم تایمر اقدام کنید، خواهید دید که مشکل خاموش شدن شعله نیز برطرف شده است.

7. وضعیت الکترود جرقه زن
در برخی مواقع ممکن است روشن نماندن شعله به دلیل وضعیت نامناسب الکترود باشد که به خوبی قادر به روشن کردن و نگهداری از شعله نیست.
جا به جایی الکترود و قرار گرفتن در موقعیتی نامناسب، نداشتن فاصله مناسب با شعله گاز از جمله مشکلاتی هستند که از روشن شدن شعله توسط الکترود جرقه زن جلوگیری می کنند و تنظیم این الکترود ها به مهارت نیاز دارد و اگر احساس می کنید که مشکل از الکترود جرقه زن است، بهتر است که از یک تعمیرکار کمک بگیرید تا وضعیت الکترود را بررسی کند.
  شعله اجاق گاز سالم
شعله اجاق گاز سالم

8. ترموستات ناسالم

ترموستات نیز از جمله قطعات مهم در اجاق گاز ها می باشد که وظیفه آن، جلوگیری از داغ شدن بسیار فر و مشعل ها می باشد بنابراین هنگامی که این قطعه با مشکل مواجه شده باشد، فر و شعله آن را زودتر از موعود خاموش می کند.
اگر اجاق گاز شما نیز به مشکل روشن نماندن شعله دچار است، پس از بررسی دیگر قسمت ها به ترموستات نیز سری بزنید تا از وضعیت آن آگاه شوید و اگر احساس کردید که حرارت درون فر کم است و یا شعله اجاق گاز سریعا خاموش می شود، باید اشکالات درون ترموستات را رفع کنید.
برای تعمیر و رفع این مشکل شما نیاز به تجربه و مهارت فنی خواهید داشت بنابراین اگر در این موارد سررشته ندارید بهتر است آن را به تعمیر کار بسپارید.

9. بررسی سلامت ولوم گاز

شاید تا به حال به این مشکل بر خورده باشید که پیچ و ولوم اجاق گاز را زیاد کنید ولی تغییری در شعله ایجاد نشود و یا با پیچاندن آن شعله سریعا خاموش شود، باید بدانید علاوه بر این که ولوم و پیچ تنظیم شعله به مشکل خورده و اصطلاحا هرز شده است شما با مشکل دیگری نیز رو به رو شده اید.
خراب شدن بویین نیز می تواند از دلایل روشن نماندن شعله اجاق گاز باشد؛ بویین قطعه ای است که در کنار ترموکوپل قرار دارد و هنگامی که بویین با مشکل مواجه شود، ترموکوپل از کار می افتد و بنابراین شعله روشن نمی ماند و خاموش می شود.
با خراب شدن بویین، شما دیگر قادر به تنظیم شعله با ولوم نخواهید بود و شعله مدام خاموش خواهد شد.
شعله اجاق گاز سالم
و در نهایت مواردی که بیان شد دلایلی برای روشن نماندن شعله اجاق گاز می باشند که می تواند قبل از مراجعه به تعمیر کار، با دانستن این موارد به رفع این مشکلات بپردازید و در مواردی که بیان شد برخی از آن ها نیاز به مهارت و دانستن تجربه در امور فنی دارد که توصیه می شود این موارد همچون تعمیر الکترود جرقه زن را به تعمیر کار بسپارید.
منبع :  https://milancoshop.com

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27877
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید