امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

گیاهان خود را با کود دهی زنده نگه دارید


1401/07/27
کد خبر : 26678
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 21 نفر

با توجه به افزایش روزافزون جمعیت انسان‌ها، تأمین امنیت غذایی با استفاده از منابع محدود، چالشی بسیار جدی محسوب می‌شد و به همین دلیل، فعالان صنعت کشاورزی به تکاپو افتادند تا درصدد حل این مشکل برآیند. یکی از راه‌حل‌های پیش‌رو استفاده از انواع کود برای بازدهی بیشتر است.
کود آهن یکی از مهم ترین نیاز برای رشد گل و گیاه است. این عنصر برای تولید کلروفیل اهمیت بسیاری دارد. بنابراین سبزی گیاهان و کلروفیل تا حد چشمگیری به وجود این عنصر در خاک وابسته است.
کود‌های شیمیایی یکی از رایج ترین کودهای مصرفی در کشاورزی محسوب می‌شوند. به دلیل وجود عناصر معدنی در کود شیمیایی، تجزیه و جذب آن‌ها توسط گیاه با سرعت بالایی انجام می‌پذیرد و به همین دلیل باعث افزایش سرعت رشد گیاه شده و کیفیت محصول آن را نیز بهبود می‌بخشند.
کود گرانول به دلیل قابلیت پخش با روش سنتی و با استفاده از ماشین های سمپاش و همین طور بدون بو بودن و پخش یکنواخت در سطح زمین بسیار محبوب است. از دیگر ویژگی های بارز این کودها، آب شدن تدریجی آن در آب می باشد که بدین واسطه خاصیت گرانول در بازه زمانی بیشتری به گیاه خواهد رسید.
در این مقاله ضمن بررسی فواید و تاثیرات کود های شیمیایی، گرانول و آهن بر روی گل و گیاه، به بیان مزایا و ویژگی های آن ها خواهیم پرداخت.


کود دهی

استفاده از کود شیمیایی در کشاورزی

ورود کود شیمیایی به صنعت کشاورزی پس از انقلاب صنعتی رخ داد و به همین دلیل می‌توان گفت که یکی از اولین صنایعی که پس از انقلاب صنعتی دچار تغییر و تحول جدی شد، صنعت کشاورزی بود. کود شیمیایی در اشکال مختلفی همچون مایع و پودر تولید می‌شود. کودهای مایع اغلب با آب، رقیق می‌شوند و برای پخش آن‌ها از شیلنگ استفاه می‌شود. کودهای پودری شکل به صورت دستی پخش می‌شوند و برای جذب کامل نیاز به آبیاری دارند.

ترکیبات کود شیمیایی چیست؟

در ساخت کود شیمیایی از ترکیبات مهم و حیاتی مورد نیاز رشد گیاهان استفاده می‌شود و برهمین اساس کودهای شیمیایی به دو دسته عناصر پر مصرف گیاه و عناصر کم مصرف گیاه دسته بندی می‌شوند. مواد تشکیل دهنده هر یک از کودها عبارتند از:
عناصر پرمصرف
ازت – فسفر – پتاس – منیزیم – کلسیم
عناصر کم‌ مصرف
آهن – روی – مس – منگنز- بور- گوگرد

کود شیمیایی سیاه

بر اساس آمارهای موجود بیش از ۵۰ درصد منابع غذایی جهان تحت تاثیر کودهای سیاه تولید می‌شود پس می‌توان گفت که کود شیمیایی سیاه پرکابردترین و پرطرفدارترین کود شمیمیایی جهان در صنعت کشاورزی به شمار می‌رود. مهم‌ترین موارد مربوط به کود سیاه عبارتند از:

خواص کود شیمیایی سیاه:

کود سیاه به کود فسفر نیز معروف است و در رشد و نمو گیاه، مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها، رشد ریشه گیاه و سرعت رشد دانه بسیار موثر است و به همین ترتیب زمان گلدهی و به ثمر نشستن گیاه را نیز کاهش می‌دهد.

انواع کود شیمیایی سیاه:

کودهای سیاه انواع مختلفی دارند که هرکدام روش تولید خاص خود را دارد و فرایند تولید این نوع از کودها نیز در آزمایشگاه، نیاز به دقت و زمان کافی دارد. مهم‌ترین انوع کود سیاه عبارتند از:
•    سوپر فسفات
•    فسفات آمونیوم
•    نیترو فسفات


کود دهی

نشانه های عدم وجود آهن در گیاهان

کمبود آهن در گیاهان باعث کمرنگ شدن سبزی آن ها شده و زیبایی و شادابی گیاه را کاهش می دهد. محلول پاشی آهن این کمبود را از بین برده و به رشد گیاهان کمک می کند. کاهش بی کربنات موجود در خاک نیز می تواند از دیگر نشانه های فقر آهن در گیاهان باشد. هنگامی که آبیاری خاک سنگین شده و خاک دچار فشردگی می شود، می توانید متوجه شوید که میزان بی کربنات موجود در خاک کاهش پیدا کرده است.

کود آهن طبیعی برای گیاهان حساس به کلروز همچون زغال اخته، آزالیا، گل چوب هدر، تمشک، رودودندرون، گلابی، دیاز شیا، کالیبراخوآ، گل سرخ، گل شمعدانی، مرکبات، یاس، گاردنیا و … بسیار مناسب می باشد. به صورت کلی می توان گفت که آهن مناسب خاک های دارای کربنات و قلیایی است.

بسیاری از افراد بر این باورند که استفاده زیاد از کود آهن طبیعی می تواند به صورت ناگهانی رشد و سرسبزی گیاهان را افزایش دهد. ولی این باور اشتباه است زیرا مصرف بی رویه این کود نه تنها برای گیاهان مفید نیست، بلکه در طولانی مدت می تواند باعث آسیب رساندن به گیاهان نیز شود. بنابراین توصیه می شود در هنگام خرید و استفاده از انواع کود حتما با یک متخصص مشورت کنید.

کود آهن برای گیاهان آپارتمانی

برای داشتن گل و گیاهان آپارتمانی زنده و سرسبز، هر زمان که حس کردید برگ های گل ها رو به زردی و پژمردگی می رود، مقدار کمی از کود آهن را بر روی آن اسپری نمایید. با این کار شاهد سرسبزی و شادابی مجدد گیاهان خواهید بود.


کود دهی

کود گرانول چیست؟

گرانول به دانه های گوگردی اطلاق می شود که در وزن 20 الی 50 میلی گرمی تولید می گردد. کود گرانول به دلیل قابلیت پخش با روش سنتی و با استفاده از ماشین های سمپاش و همین طور بدون بو بودن و پخش یکنواخت در سطح زمین بسیار محبوب است. از دیگر ویژگی های بارز این کودها، آب شدن تدریجی آن در آب می باشد که بدین واسطه خاصیت گرانول در بازه زمانی بیشتری به گیاه خواهد رسید.
کود گرانول را می توانید به دو صورت خشک و مایع استفاده کنید. یکی از راه های رایج، استفاده از این روش خشک می باشد. در این روش مقدار مناسبی از این کود را بر روی خاک می ریزند تا به هنگام آبیاری در ریشه گیاهان نفوذ کند. همچنین شما می توانید این کودها را به صورت حلال در آب نیز استفاده به سیتم آبیاری اضافه کرده تا در زمان آبیاری نیازهای گیاهان برطرف شود.

انواع کود گرانول

کود گرانول بر اساس املاح و مواد مغذی داخل خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود که عبارت است از:

گرانول معدنی گوگردی 30 درصد

گوگرد پالایشگاهی ناشی از تصفیه گاز طبیعی و نفت حاصل می شود. این مواد در ابتدا به شکل مذاب است که می توان به اشکال گوناگونی همچون گوگرد کلوخه، گوگرد گرانول و گوگرد لپه ای تولید نمود. این کود گرانول همان طور که از نامش مشخص است از 30 درصد گوگرد تشکیل شده و کیفیت بالایی دارد.

گرانول معدنی گوگردی 70 درصد

از دیگر کودهای مرغوب و باکیفیت برای گیاهان و درختان، کودهای گرانول معدنی گوگردی 70 درصد می باشد. گوگرد موجود در این کود از تصفیه گاز طبیعی و نفت در پالایشگاه ها بدست می آید. به همین دلیل کیفیت آن در سطح بالایی قرار دارد. همچنین این کود در زیر نور آفتاب خاصیت خود را از دست نخواهد داد.

گرانول گوگردی 90 درصد عدسی

گوگرد یکی از چهار عنصر اصلی گیاه است که در تولید پروتئین در اکثر فعالیت های آنزیمی و تغذیه گیاه با روش واقع شدن در ساختمان های اسید آمنه و تنظیم کننده رشد به شکل مستقیم نقش مهمی دارد. همچنین این کود در بهبود کیفیت محصول و افزایش عملکرد آن بسیار موثر است. در نتیجه کود گرانول گوگردی 90 درصد عدسی می تواند بسیاری از نیازهای گیاه را تامین کند.

انواع کود را از کجا بخریم؟

سایت کشاورزی ایران به نشانی اینترنتی WWW.KESHAVARZIIRAN.COM با هدف خدمت‌رسانی و تامین نیازهای صنعت کشاورزی ایران تاسیس شده است.
تعهد کیفیت محصولات کشاورزی ایران با عنایت به تجربه و شناخت فنی محصولات تولیدی و وارداتی و حساسیت‌های بالا در انتخاب آن شکل گرفته و تضمین قیمت نیز ماحصل حذف واسطه و عرضه مستقیم و دست اول محصولات است. علاوه بر امکان سفارش محصولات به صورت آنلاین در این سایت که مزیت ارسال رایگان را به همراه دارد، امکان خرید عمده ی انواع کود و ادوات کشاورزی از طریق تماس با این مجموعه مهیا است.
برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی از کارشناسان سایت کشاورزی ایران می توانید با شماره های تماس خط ثابت: 02126305952 و شماره همراه: 09109812738 تماس حاصل فرمایید.




لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26678
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید