امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

کوددهی درختان در بهار


1401/07/27
کد خبر : 28418
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 15 نفر

ضرورت کود بهاره

هر فردی از زمان کاشت درخت در حیاط خانه خود یا باغ، به این فکر می کند که چه کارهایی باید برای رشد و باروری بهتر درخت انجام دهد تا درختان سالم و پر باری داشته باشد. توجه به سه فاکتور آبیاری خوب و مناسب، سم پاشی درست و کوددهی به موقع و به اندازه، باعث می شود که نتیجه دلخواه حاصل شود. در این مقال به موضوع سوم می پردازیم و می خواهیم بگوییم کوددهی به موقع چه تأثیری در رشد درختان می گذارد.

از دلایلی تأثیرگذار بر رشد بهتر و بیشتر درختان، پر بار شدن شاخ و برگ و استحکام ریشه ها و مقاومت در برابر آفات، کود دهی است. بسیاری از کشاورزان تصور اشتباهی دارند که در زمان های مختلف و هر گاه که تمایل داشتند می توانند به درخت کود بدهند. این تصور غلط و اینگونه کوددهی نه تنها کمکی به رشد بهتر درخت نمی کند، گاهی نیز به نابودی و یا رشد نامناسب و کم درخت دامن می زند و با یک کوددهی بی موقع نه تنها نتیجه عالی عایدشان نمی شود بلکه دچار ضرر نیز می شوند.

بهترین زمان کوددهی به درختان برای رشد بهتر و یا تولید میوه درشت تر و با کیفیت تر، در اوایل بهار و همزمان با کشت بهاره و بیدار شدن درختان و پیش از شکوفه دادن و یا همزمان با باز شدن جوانه های درختان است. در این زمان با افزایش درجه حرارت هوا، درخت سریع شروع به شکوفه دهی می کند که تعداد و بنیه این شکوفه ها، کمیت و کیفیت میوه ها را تعیین خواهد کرد.

ظاهر شدن اولین شکوفه ها خبر از رشد ریشه در خاک نیز می دهد که این رشد همراه با گرم شدن هوا نیاز به کود نیاز دارد. البته با تمام این تأکیدها، اگر به هر دلیلی فرصت را از دست دادید اوایل تابستان نیز برای کوددهی زمان مناسبی است.

درست است که به کوددهی به گیاه زیاد توصیه شده اما دقت داشته باشید که مصرف خودسرانه و بیش‌ از اندازه از کودهای مختلف، اصلا کار مناسبی نیست و قطعا به سلامت درختان آسیب وارد خواهد شد. 

همچنین کوددهی گیاهان گلخانه ها در بهار اهمیت زیادی دارد و شرایط خاص خود را دارد. اطلاعات بیشتر گلخانه ها و مشاوره احداث گلخانه را میتوانید در وب سایت پارس مرکبات ببینید.

کود بهاره و فروت ست

همان گونه که گفتیم تامین احتیاجات درختان در جهت رشد بهینه و همچنین افزایش باردهی همیشه دارای اهمیت زیادی است، برای همین مهم، باید بدانیم کی و چگونه و چقدر کود به گیاه داده شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد و یکی از زمان هایی که ضرورت است کوددهی صورت گیرد فصل بهار است.

به کودی که در این فصل به درختان داده می شود کود بهاره و در صورتی که درختان میوه باشند "فروت ست" گفته می شود. در ابتدای بیدار شدن درختان و آغاز جوانه‌زنی اگر کود داده نشود به دلیل کم یا تهی بودن خاک از مواد مغذی (به علت زمستان و آب شویی مواد و خواب گیاهان)، درخت مجبور می شود از ذخیره موجود در تنه و ریشه خود استفاده کند و معمولا این ذخایر برای رشد گیاه ناکافی و یا نامناسب بوده بنابراین درخت آغاز رشد و باروری خوب و مناسبی نخواهد داشت و ضعیف می شود به همین دلیل باید در ابتدا و یا حتی قبل از جوانه‌زنی از کود بهاره به شکل محلول پاشی استفاده کرد.

میزان کود بهاره

کود بیش از حد یعنی برگ و جوانه‌های زیاد و نازک شدن تنه و شاخه های جوان و همچنین ضعیف و شکننده شدن درخت و گاهی شکسته شدن تنه اصلی درخت که تازه است ادامه حیات درخت را با مشکل روبرو کند.

همچنین در این زمان دادن کود کم به گیاه نیز اثر کوددهی را مختل می کند و باز هم باعث ضعیف شدن گیاه و نرسیدن مواد مورد نیاز برای رشدش خواهد شد. پس در کنار زمان مناسب باید متوجه میزان مناسب کود نیز باشیم تا درخت تنومند و سالمی داشته باشیم.

اهمیت کوددهی درختان در بهار

کوددهی در بهار از اهمیت زیادی برای درختان برخوردار است زیرا:

  • باید زمانی را برای کوددهی به درخت انتخاب کرد که به مواد مغذی آن نیاز دارد. کوددهی در زمانی که خاک غنی بوده و گیاه کمبود مواد غذایی ندارد باعث سوختگی ریشه می شود. بهترین زمان بهار است که گیاه از خواب برخواسته و خاک نیز در زمستان آبشویی شده است.
  • گاهی نیز باغذاران پس گذشت زمان کوددهی و دیرتر و در اواسط تابستان و یا پاییز به کوددهی می پردازند. اگر بهترین زمان کوددهی به درختان میوه  برای رفع نیاز درخت انتخاب نشود، مجبور است از مواد غذایی ذخیره ای خود استفاده کند. در نتیجه کوددهی بعد از آن، تاثیری بر روی افزایش عملکرد نخواهد داشت بلکه باعث سوختگی ریشه شده و گاهی نتیجه رشد بد درخت خواهد بود.
  • یکی دیگر از دلایل اهمیت کوددهی بهاره، بالا بردن مقاوت آن ها به آفات و بیماری ها است. بهار زمان حجوم آفات به درختان است و درختی که هیچ کمبودی از نظر مواد غذایی نداشته باشد، قدرت رقابتی بیشتری با آفات خواهد داشت.

همچنین ببینید: کود آهن برای درخت

برای کود دهی درختان در بهار از چه کودهایی باید استفاده کرد؟

برای رشد بهتر درختان در شروع بهار می توان از کودهای بهاره با ازت بالا استفاده کرد. به کمک این کود رشد گیاه تحریک شده و منجر به افزایش رشد رویشی خواهد شد. همچنین کود فسفر بالا نیز توصیه می شود، وجود فسفر بالا در کود بهاره موجب افزایش حجم ریشه و رشد بهتر گیاه می شود.

برای درختان میوه، باید از کود هایی استفاده شود که فاز رویشی و زایشی را به طور همزمان تحت تاثیر قرار دهد. بدین منظور قبل از جوانه زنی می توان از کودهایی فروت ست با ترکیب ازت – روی – بور استفاده کرد. کودهای دارای این عناصر به رشد بهتر جوانه ها کمک کرده و میوه مرغوب تری به بار می نشیند. همچنین برای میوه دهی بهتر، کودهای پتاس بالا توصیه می شود. در کل نیز استفاده از انواع کود کامل نیز میتوند بسیار برای درختان در بهار مفید باشد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28418
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید