امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

کشت گلخانه ای زعفران به روش آیروپونیک


1401/07/27
کد خبر : 28419
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 18 نفر

 از مهم ترین برتری که این نوع کشت نسبت به کشت سنتی ایجاد میکند آن است که با استفاده از  کشت زعفران به صورت گلخانه می توان عیار زعفران را تا حدود بسیار زیادی افزایش داد. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب کشت گلخانه ای میپردازیم و مراحل کشت گلخانه ای زعفران با روش آیروپونیک را بررسی میکنیم.

روش های کشت گلخانه ای زعفران

 زعفران را با استفاده از سه سیستم کشت گلخانه‌ای کشت می کنند:

  • کشت آیروپونیک :  نوعی از کشت بدون بستر است که در آن مواد غذایی از طریق اسپری کرد آب و مواد معدنی به پیاز زعفران می رسد.
  •  کشت هیدروپونیک یا آب کشت :  بستر کشت زعفران در این روش آب یا مواد جامدی که بتوانند آب و رطوبت را در خود حفظ کنند است.
  • روش سوم کشت فوگ پونیک می باشد در این روش موادغذایی از طریق مه پاشی در اختیار پیاز زعفران قرار میگرد.

مزایای کشت گلخانه ای زعفران

  • مصرف کمتر آب نسبت به روش سنتی 
  • پیشگیری از بروز آفات و بیماری 
  • کنترل نور و رطوبت 
  • عدم آلودگی پیازها به بیماری های قارچی
  • بالا بردن عیار زعفران 
  • تسهیل فرایند برداشت زعفران

تجهیزات مورد نیاز برای کشت گلخانه ای زعفران به روش ایروپونیک

  • سالن مناسب برای کشت زعفران (سالن مورد نظر برای کشت نباید پوشیده از گچ باشد دیوارها و کف کاملا عایق شده باشد)
  • زمین کشاورزی برای انتقال پیازها بعد از برداشت
  • تجهیزات رطوبت ساز 
  • تجهیزات گرمایشی
  • تجهیزات سرمایشی
  • قفسه بندی سالن کشت 
  • تهیه سینی برای قرار دادن پیازهای زعفران 

کشت زعفران در گلخانه

آماده سازی گلخانه 

دیواره ها و کف سالن گلخانه باید عایق شده باشد بعد از آن باید قفسه های کشت زعفران آماده شوند. طبقات قفسه باید ارتفاع ۴۰ تا ۴۵ سانتیمتر با یکدیگر داشته باشند و همچنین فاصله مناسب را از کف سالن داشته باشد. برای قفسه بندی می توان از قفسه های آهنی و قفسه های چوبی استفاده کرد. لازم است بین قفسه ها ۸۰ سانت فاصله باشد تا به عنوان راهرو برای رفت و آمد بین قفسه ها از آن استفاده کرد.

بعد از این مرحله نوبت به تهیه سینی های کشت می‌رسد سینی هایی که برای قرار داد پیازها استفاده می شود می تواند از جنس پلاستیک و یا چوبی باشد. در آخرین مرحله آماده سازی سالن کشت باید تمامی تجهیزات در جای مناسب نصب شوند و محیط برای ورود پیاز زعفران آماده شود.

تهیه پیاززعفران گلخانه ای

تهیه پیاز زعفران 

اولین اقدام برای کشت گلخانه ای تهیه  پیاز زعفران  گلخانه ای می باشد. برای اینکار در بهترین زمان خرید پیاز یعنی در خرداد تا شهریورماه باید اقدام به تهیه پیازها نمایید. نکته ای که در خرید پیاز زعفران گلخانه ای باید در نظر بگیرید وزن پیازها می باشد. وزن مناسب پیاز زعفران گلخانه ای باید بالای ۱۵ گرم باشد. استفاده از پیازهایی با وزن پایینتر عملکرد کشت گلخانه ای را به شدت پایین می آورد و از صرفه اقتصادی خارج می کند. به همین دلیل قیمت پیاز زعفران  گلخانه ای گرانتر از پیاز زعفران کشت سنتی می باشد.

انتقال پیاز ها به گلخانه 

پیش از انتقال پیاز زعفران باید سالن کشت زعفران را آماده کرد در این مرحله باید توجه نمود که سالن کشت باید به دور از هرگونه آلودگی محیط زیست باشد به خوبی عایق بندی شده باشد پنجره های ورود نور کاملاً باید در زمان انتقال پیاز از زمین به گلخانه پوشانده شده باشند تجهیزات گلخانه باید تست شده باشد و در جای مناسب خود قرار گرفته باشد پیش از انتقال پیاز زعفران به محیط گلخانه باید محیط گلخانه به خوبی ضدعفونی شده باشد و به دور از هر گونه آفت، بیماری و آلودگی باشد بعد از اینکه پیازهای زعفران به گلخانه وارد شدند باید اقدام به پاکسازی پیازهای زعفران جدا کرد ابتدا پوشینه ها و دکمه های انتهایی پیاز زعفران باید کنده شوند سپس پیازها باید با استفاده از مواد قارچ کش و کنه کش ضدعفونی شوند تا از بروز قارچ و کنه جلوگیری شود.

 پس از ضدعفونی کردن آن ها را بر روی سینی های کشت چیده و اجازه می دهیم تا خشک شوند. سپس آن ها را بر روی قفسه ها قرار می دهیم. در این مرحله محیط گلخانه باید کاملاً تاریک باشد لازم است تا پنجره هایی که برای عبور نور هستند پوشانده شود و تا شرایط موردنیاز پیاز در محیط گلخانه فراهم شود.

در این زمان شرایط گلخانه از نظر دما و رطوبت باید به نحوی باشد که خواب پیاز زعفران نشکند. سپس به تدریج در مهرماه دمای گلخانه کاهش پیدا کرده و رطوبت را در محیط گلخانه افزایش می دهیم تا خواب پیاز های زعفران شکسته شود به این ترتیب گیاه زعفران از خواب تابستانی بیدار شده و شرایط رشد آن مهیا می شود.

نمایان شدن تیج های  زعفران از نشانه های رشد و نزدیک شدن مرحله ی گلدهی می باشد در این مرحله تیج های اضافی حذف شوند و یک ساقه اصلی برای پیاز زعفران نگهداری شود.

کشت زعفران در گلخانه ی آیروپونیک

مرحله گلدهی پیاز زعفران در گلخانه 

در این مرحله گل های زعفران نمایان می شود گلدهی پیازهای زعفران در گلخانه نیز مانند کشت زعفران در خاک از موقع ظاهر شدن اولین گل تا حدود ۱۰ تا ۱۵ روز ادامه دارد. بعد از برداشت گلهای زعفران برای تغذیه باید انتقال پیاز ها به زمین کشاورزی انجام شود.

 بنابراین این باید پیش از زمستان و پاییز به فکر آماده سازی زمین زعفران نمود و پیازهای زعفران را آن طور که در کشت خاکی انجام می‌دهند باید درون زمین زمین کشت کرد سپس اقدام به تغذیه آنها نمی دهد تا پیاز های دختری به وجود آمده و وزنی قابل قبولی داشته باشند.

البته در این گام استفاده از کودهای مناسب و سیستم تغذیه و برنامه کودی مناسب بسیار تأثیرگذار است و در واقع این مرحله سود سال بعد را مشخص میکند.

کشت گلخانه ای زعفران زمانی سودآور است که با اطلاعات کافی در این نوع کشت قدم بگذارید. به نقل از دهکده موفقیت در کشت گلخانه ای زعفران مهمترین مسئله تغذیه صحیح پیاز های زعفران و همچنین انجام به موقع عملیات های انتقال پیاز زعفران به زمین، آماده سازی زمین کشاورزی و تغذیه به موقع با برنامه کودی مناسب می باشد که تمامی این ها با استفاده از تجربه و اطلاعات انجام می‌شود.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28419
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید