امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

کاغذ دیواری قابل شستشو چیست و چه مزایایی دارد؟


1401/07/27
کد خبر : 28526
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 13 نفر

 البته هر کدام از این پوشش ها خوبی ها و بدی های خود را دارند و میزان استقبال از آنها در بازار کاملا متفاوت است، اما از این میان کاغذ دیواری یکی از محبوب ترین ها به شمار می رود.

کاغذ دیواری هم از نظر ظاهر و هم از نظر کیفیت و ساختار انواع مختلفی دارد که هر کدام نیازهای بخشی از مردم را پوشش می دهند. متاسفانه خیلی از افراد به خاطر این تصور نادرست که کاغذ دیواری قابلیت شسته شدن ندارد، قید استفاده از این پوشش زیبا را می زنند. این در حالی است که امروز انواع کاغذ دیواری قابل شستشو در بازار عرضه شده اند که هر یک مزایای خاص خود را به همراه دارند و در عین حال به راحتی تمیز می شوند. اگر می خواهید با این نوع کاغذ دیواری کاملا آشنا شده و درباره آن بیشتر بدانید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کاغذ دیواری ضد آب چیست؟

همانطور که از اسم آن پیدا است، این کاغذ دیواری ها در برابر رطوبت و آب کاملا مقاوم هستند. در واقع پوششی از جنس وینیل یا اکریلیک بر روی این کاغذها وجود دارد که اجازه نفوذ آب را به ساختار کاغذ نمی دهد. از همین رو این کاغذ دیواری به یک جانشین بسیار مناسب برای کاشی و سرامیک در محل های مرطوب مثل حمام، پشت سینک آشپزخانه و استخرها تبدیل شده اند.

کاغذ دیواری ضد آب چیست؟

کاغذ دیواری های قابل شستشو به چه انواعی تقسیم می شوند؟

کاغذ دیواری های ضد آب همگی کیفیت یکسانی نداشته و خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند. مهمترین معیار تقسیم بندی کاغذ دیواری ضد آب بر اساس قابلیت شستشوی آنها است. به همین ترتیب می توان این کاغذها را  در سه گروه با قابلیت شستشوی بالا، با قابلیت شستشوی متوسط و با قابلیت شستشوی پایین دسته بندی کرد. توجه داشته باشید که کیفیت و ضخامت وینیل یا اکریلیکی که به عنوان پوشش روی کاغذ دیواری ضد آب قرار می گیرد، تا حد زیادی تعیین کننده میزان مقاومت کاغذ در برای رطوبت و شستشوی مستقیم با آب است.

البته کاغذ دیواری های قابل شستشو را از جنبه های دیگری نیز تقسیم بندی می کنند. از این جمله این تقسیم بندی ها می توان به کاغذ دیواری برجسته، کاغذ دیواری پشت چسب دار، کاغذ دیواری وینیل پارچه ای، کاغذ دیواری فویلی، کاغذ دیواری طرح کاشی که برای استفاده در حمام و دستشویی کاربرد دارد و همچنین کاغذ دیواری لاینر فایبرگلاس اشاره کرد. هر کدام از این کاغذ دیواری ها در طرح ها، رنگ ها و کیفیت های متفاوتی به بازار عرضه شده اند.

استفاده از کاغذ دیواری قابل شستشو چه مزایایی دارد؟

اینکه استقبال از کاغذ دیواری های ضد آب و قابل شستشو تا این حد بالا است، بی دلیل نیست. این کاغذها مزایای متعددی دارند که در ادامه برخی از مهمترین آنها را توضیح داده ایم:

1-    دوام بسیار خوب

از جمله مهمترین مزایای کاغذ دیواری ضد آب، دوام بالای آن است. تخمین زده شده که این کاغذ دیواری ها به طور میانگین سه برابر رنگ های معمولی دوام دارند. به خصوص آنکه به محض کثیف شدن می توانید آنها را تمیز کنید و به همین ترتیب سال ها قابل استفاده هستند.

2-    شستشوی آسان و راحت

یکی از مشکلات بسیاری از کاغذ دیواری ها، شستشوی پیچیده و نسبتا دشوار آنها محسوب می شود. این در حالی است که کاغذ دیواری قابل شستشو این مشکل را کاملا برطرف کرده و با پوشش مخصوصی که دارد، به راحتی شسته می شود. به همین خاطر حتی می توانید از این پوشش ها در محیط هایی که بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند (مثل آشپزخانه و اتاق کودک) نیز استفاده کنید.

3-    مقاومت بالا در برابر آتش

یکی از مسائلی که هر ساختمانی را تهدید می کند، آتش سوزی است. به خصوص آنکه برخی رنگ ها مستعد آتش گرفتن هستند. اغلب کاغذ دیواری های قابل شستشو اما این مشکل را ندارند و در برابر آتش کاملا ایمن هستند.

4-    تنوع قابل قبول

تقاضای زیاد بازار برای استفاده از این کاغذها باعث شده تا شرکت های تولید کننده تنوع بسیار زیادی به کاغذهای ضد آب خود دهند. نتیجه این شده که این کاغذها تقریبا پاسخگوی هر سلیقه ای هستند و به همین خاطر می توانید انواع مختلف آن را در مکان های متفاوت استفاده کنید.

آیا کاغذ دیواری های ضد آب معایبی هم دارند؟

در کنار مزایای متعدد، استفاده از کاغذ دیواری  قابل شستشو معایبی هم دارد که مهمترین آنها به شرح زیر است:

1-    قیمت نسبتا بالا

مزایای متعدد این کاغذ دیواری باعث شده تا قیمت آن نیز نسبت به سایر کاغذهای دیواری و همچنین بسیاری از انواع رنگ های ساختمانی بیشتر باشد. به خصوص آنکه فرایند رنگ آمیزی دیوار کار ساده ای است و به کمک آموزش نقاشی ساختمان با غلطک، خیلی از اوقات توسط ساکنین منزل انجام می شود و هزینه ها به شدت کاهش پیدا می کند.

آیا کاغذ دیواری های ضد آب معایبی هم دارند؟

2-    به سختی جدا شدن از روی دیوار

کاغذ دیواری های ضد آب به دلیل ساختار خود به سختی روی دیوار می چسبند. از این رو اگر به هر علتی بعد از مدتی خواستید که این کاغذ دیواری ها را از روی دیوار خود بکنید، کار سختی در پیش رو دارید. بهترین روش برای جدا کردن کاغذ دیواری از دیوار، استفاده از دستگاه بخارشوی است.

3-    اثرات مخرب زیست محیطی

پوشش وینیلی است که با محیط زیست به هیچ نحوی سازگاری ندارد و مواد اولیه تشکیل دهنده آنان به دلیل اینکه اکثرا از پلاستیک ساخته شده است، قابلیت تجزیه در محیط زیست را ندارند و کاملا غیر قابل بازیافت هستند. همین دلیل باعث شده است تا تولید این نوع کاغذ دیواری با وجود زیبایی و کیفیت بالای آن، در برخی از کشورها به صورت محدود باشد.

4-    عدم قابلیت استفاده بر روی سطوح مختلف

متاسفانه از کاغذهای دیواری ضد آب فقط می توان بر روی دیوار استفاده کرد. به همین خاطر بهره بردن از کاغذ دیواری بر روی سطوح چوبی و غیره عملی نیست و باید برای رنگ و رو دادن به این نوع از محصولات از سیلر کیلر استفاده کنید.

چگونه می توان کاغذ دیواری را در خانه شست؟

نکته مهم در رابطه با شستشوی کاغذ دیواری در خانه این مسئله است که نباید آب بسیار زیادی را به صورت مستقیم روی آنها بریزید. در واقع بهتر است که برای شستشوی این کاغذ از آب زیاد یا شلنگ و سطل آب استفاده نکنید. در عوض باید با کمک پارچه مرطوب و یک شوینده ملایم مثل صابون یا مایع دستشویی ساده این کار را انجام دهید. البته اگر آلودگی کاغذها بسیار زیاد است و می خواهید از شوینده های قوی تر استفاده کنید، حتما دستورالعمل های قبلی را مطالعه کنید تا به کاغذ دیواری قابل شستشوی شما آسیب وارد نشود.

همچنین توجه داشته باشید که هنگام تمیز کردن کاغذ دیواری در منزل به هیچ وجه از وسایل تیز و یا زبر مانند اسکاچ یا سیم ظرف شویی استفاده نکنید. این وسایل به مرور باعث می شوند که پوشش رویی کاغذ دیواری از بین برود و کاغذ دیواری ضد آب شما قابلیت شستشوی خود را از دست بدهد.

در هنگام نظافت کاغذ دیواری ضد آب منزل باید به نکات دیگری هم توجه داشته باشید. از جمله آنکه سعی کنید برای تمیز کردن کاغذ دیواری از سفیده کننده ‌ها استفاده نکنید. و همچنین اینکه بهتر است قبل از شستشو گرد و خاک روی سطح کاغذ دیواری را با یک پارچه تمیز و خشک پاک کنید.

چگونه می توان کاغذ دیواری را در خانه شست؟

چند نکته مهم در رابطه با استفاده و شستشوی کاغذ دیواری ضد آب

  • پیش از آنکه کاغذ دیواری منزل را تهیه کنید، حتما به مکانی که قرار است کاغذ در آن نصب شود دقت کنید. مثلا اگر می خواهید کاغذ را درون اتاق نشیمن نصب کنید، یک کاغذ دیواری با قابلیت شستشوی پایین هم می تواند نیازهای شما را برطرف کند، اما برای استفاده از کاغذ دیواری در محیط های بسیار مرطوب، بهتر است کاغذهای نوع اول را که قابلیت شستشوی بالایی دارند به کار ببرید.
  • قبل از نصب کاغذ دیواری روی دیوار حتما مطمئن شوید که سطح زیرین کاملا یکنواخت و آماده است. زیرا کاغذ دیواری روی سطح ناصاف  به راحتی از روی دیوار کنده می شود و تا حد زیادی نیز قابلیت شستشوی خود را از دست می دهد.
  • برای شستشوی کاغذ دیواری ضد آب بهتر است در ابتدا گرد و غبارهای نشسته بر روی دیوار را با دستمالی تمیز و خشک پاک کنید. سپس از یک گوشه کار که خیلی در دید نیست و به اندازه ای کم، تمیزکاری را شروع کنید تا از کیفیت کاغذ دیواری مطمئن شوید. اگر کاغذ آسیب ندید، کار شستشو را ادامه دهید.
  • در حالت کلی توصیه می شود در مناطقی که دارای آب و هوای بسیار مرطوب و شرجی هستند مانند مناطق شمالی ایران، از کاغذ دیواری های با قابلیت شستشوی بالا (نوع اول) استفاده کنید.
  • اگر نوع کاغذ دیواری منزل شما معمولی است و خاصیت ضد آب ندارد، حتما باید دقت کنید که آب به پشت کاغذ نرسد، زیرا در این صورت از روی دیوار کنده می شود. در مورد این کاغذها بهترین راهکار استفاده از دستمال نرم و مرطوبی است که رطوبت پایینی دارد.
  • اگر از کاغذ دیواری نوع اول برای حمام و سرویس بهداشتی خود استفاده می کنید، می توانید آن را با برس نرم و مواد شوینده خاص هم تمیز کنید، زیرا این کاغذها مقاومت خیلی خوبی در برابر آب و انواع مواد شیمیایی دارند.
  • ترجیحا به هیچ عنوان از مواد سفیدکننده کمک نگیرید. همچنین بهتر است که تا حد امکان در فرآیند شستشو از مواد شوینده قوی استفاده نکنید. اسید قوی موجود در این شوینده ها باعث می شود که دوام کاغذ دیواری های ضد آب کاهش پیدا کند.
  • و در آخر اینکه توصیه می شود به هنگام شستشوی کاغذ دیواری به هیچ عنوان از وسایل زبر و سختی مثل اسکاج استفاده نکنید. این وسایل به تدریج می توانند لایه اصلی روی کاغذ و یا همان PVC را از بین ببرند. بدین ترتیب هم از دوام کاغذ دیواری کاسته می شود و هم آب به راحتی به لایه های زیرین آن نفوذ می کند و باعث کنده شدنش از روی دیوار می شود.

سخن پایانی

با ورود کاغذ دیواری قابل شستشو به بازار، تنها تردید بسیاری از افراد در خرید این پوشش زیبا از بین رفته و کسانی که از بابت آلودگی آنها نگرانی داشتند، حالا با خیالی راحت می توانند از این کاغذها استفاده کنند. این کاغذها علاوه بر مزایای بسیار زیادی که دارند، شما را تا سال های زیادی از رنگ کردن دیوارها یا تعویض کاغذ دیواری آنها بی نیاز می کنند. به همین دلیل، کاغذ دیواری های ضد آب یک انتخاب بسیار مناسب برای کسانی محسوب می شوند که از پوشش یکنواخت محل زندگی شان خسته شده و می خواهند دکوراسیون جذاب تر و مدرن تری داشته باشند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28526
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید