امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

کاربرد چیلرهای خانگی یا مینی چیلر چیست؟


1401/07/27
کد خبر : 28555
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 13 نفر
این دستگاه در محیط پشت بام یا بالکن نصب میشود تا آبی که خنک کرده وارد فرآیند سرمایشی فن کویل که در اصل همان کویل یا لوله‌های مسی هدایت میکند و فن‌ها این سرمایش را به محیط منتقل میکنند که در نهایت منجر به سرمایش میشود.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که سیستم گرمایشی در چیلر خانگی به چه صورت است؟ که در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

مینی چیلر آسا تهویه

سیستم گرمایشی چیلر خانگی

همانطور که اشاره کردیم از چیلر خانگی برای سرمایش چگونه استفاده میشد. علاوه بر سرمایش شما میتوانید از این سیستم تهویه مطبوع برای گرمایش هم استفاده کنید. چیلر در فرآیند قبلی آب سرد را به کویل‌های مسی انتقال میداد.برای ایجاد گرمایش باید لوله‌های آب سرد را قطع کرده و آب گرم را وارد فرآیند کنیم.

آب گرم وارد کویل‌های فن کویل شده و محیط این دستگاه را گرم کرده و فن‌ها شروع به کار میکنند و گرما را به محیط انتقال میدهند.

مشخصا چیلر خانگی یک سیستم سرمایش و گرمایش کامل است و شما میتوانید از آن در فصول مختلف استفاده کنید.

سوال اینجاست که از چیلر خانگی برای چه مساحت و ابعادی میتوان استفاده کرد؟

استفاده از چیلر خانگی

چیلر خانگی شباهت بسیار زیادی به چیلر آب خنک دارد ولی با چند تفاوت که در مینی چیلر، پمپ و منبع انبساط داخل دستگاه جایگذاری شده است. اگر بخواهیم یک مساحت مشخص برای چیلر خانگی در نظر بگیریم که مساحتی بین 150 تا 300 متر را پوشش میدهد و برای فضاهای بزرگتر از چیلر مرکزی استفاده میشود.

تفاوت چیلر خانگی با داکت اسپلیت

در چیلر خانگی در محیط چندین فن کویل نصب میشود و شما به راحتی میتوانید دمای هر محیط را جداگانه کنترل کنید. ولی در داکت در سقف کاذب یک هواساز مرکزی نصب میشود ولی در این فرآیند دستگاه به صورت یکپارچه کنترل میشود و با خاموش و روشن شدن کل سیستم درگیر میشود.

در چیلر خانگی شما دمای هر بخشی که فن کویل دارد را به طور جداگانه میتوانید تنظیم کنید ولی در داکت اسپلیت شما قابلیت این کار را ندارید.

کاربردهای چیلر خانگی در چه فضاهایی است؟

از لحاظ فنی چیلر خانگی کاربردهای زیادی دارد ولی اگر قصد داشته باشیم به صورت موردی درباره کاربرهای چیلر خانگی صحبت کنیم باید بگوییم که این دستگاه تهویه مطبوع بیشتر در:

  • واحدهای آموزشی
  • ویلاها
  • منازل مسکونی
  • بانک‌ها
  • سینماها
  • واحدهای اداری

مورد استفاده قرار میگیرد.

مزایای چیلر خانگی

  1. اگر چیلر خانگی بخرید دیگر نیاز به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی دیگری ندارید.
  2. استفاده از چیلر خانگی موجب کاهش مصرف انرژی میشود.
  3. با وجود اینکه مینی چیلر سرمایش و گرمایش را انجام میدهد دیگر نیازی به سیستم دیگری نیست.

اجزا استفاده شده در چیلر خانگی

دستگاه چیلر خانگی دارای اجزایی است که در این بخش یک به یک |آن‌ها را بررسی میکنیم. 

  • کندانسور: در چیلرهای خانگی از کندانسور چیلر هوا خنک استفاده میشود چرا که به دلیل اینکه در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار میگیرد باید نصب و تعمیر ساده‌ای داشته باشد. کندانسوری که در چیلرهای خانگی استفاده میشود دارای کویل‌های آب سرد و فن هستند تا بخار گرمایشی را از سیستم خارج میکنند.
  • بدنه چیلر: بدنه چیلر باید ضد زنگ و ضد خوردگی باشد که جنس بدنه این چیلر معمولا از آهن ضد زنگ است. 
  • کمپرسور: بستگی به نوع چیلر خانگی ممکن است یک یا دو کمپرسور داشته باشد. کمپرسور مورد استفاده در سیستم‌های چیلر خانگی از کمپرسور روتاری و اسکرال استفاده میشود. کمپرسور وظیفه تامین انرژی مایع مبرد برای حرکت در سیستم را بر عهده دارد.
  • اواپراتور: اواپراتور وظیفه محیا کردن آب سرد را بر عهده دارد و آب گرم را خنک میکند.

چیلر خانگی را کجا نصب کنیم؟

اینکه چیلر خانگی یا همان مینی چیلر را کجا نصب کنیم سوال بسیار سختی است و برای پاسخ به آن نیاز به بررسی فاکتورهای مختلفی داریم. مینی چیلر معمولا در محیط‌های مختلفی مثل پشت بام، تراس و حیاط قرار میگیرد و باید به صورتی نصب شود که امکان تهویه وجود داشته باشد.

تفاوت چیلر با مینی چیلر

همانطور که اشاره کردیم چیلر برای محیط های بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد ولی مینی چیلر به دلیل ظرفیت کمتر برای محیط‌های کوچک‌تر مورد استفاده قرار میگیرد و همانطور که گفتیم شما میتوانید در سینماها، سالن‌های نمایشی، ادارات، منازل مسکونی و دیگر فضاهای کوچک استفاده میشود.

قیمت چیلر خانگی

قیمت چیلر خانگی

قیمت چیلر خانگی به موارد زیادی بستگی دارد که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها ظرفیت مینی چیلر است. که حتما برای پیدا کردن پاسخ نیاز دارید تا با یک مشاور در حوزه تهویه مطبوع مشورت نمایید و متخصصان شرکت آسا تهویه آماده هستند تا به شما مشاوره رایگاه ارائه کنند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28555
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید