امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

کاربرد دیگ بخار در پرورش دام و طیور


1401/07/27
کد خبر : 28667
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 12 نفر

هر کسب و کار قبل از راه اندازی خط تولید خود، شروع به کار کردن نیروی کار و ... باید آگاهی کامل از دستگاه و تجهیزات مورد نیاز خود داشته باشد دیگ بخار در انواع صنعت های مختلف کاربرد دارد. یکی از تجهیزات مهم در پرورش دام و طیور دیگ بخار  یا دستگاه دیگ بخار است.  دیگ بخار دستگاهی است که از طریق گرم کردن آب و سپس تبدیل آن به بخار کار می کند. این دستگاه با استفاده از انرژی حاصل از سوخت، باعث افزایش دمای آب درون لوله ها یا مخزن بویلر می شود. همان طور که می دانید یکی از بهترین روش های پرورش دام و طیور در مراکز ویژه و تخصصی است. در این مراکز دام و طیور به صورت کاملا ویژه و با روش های تخصصی و بسیار مطلوبی تغذیه می شوند. به همین جهت برای پرورش و تولید تغذیه آن ها به تجهیزات مختلفی از جمله دیگ بخار نیاز است. در واقع برای پرورش دادن دام و طیور به صورت کاملا بهداشتی، مواد غذایی و پروتئینی مورد نیاز آن ها به همراه سایر مواد معدنی غنی شده و به صورت قابل استفاده و بلع تبدیل می شود. به این عملکرد پلت کردن گفته می شود. در این روش، تغذیه شدن حیوانات و طیور و ... به صورت بسیار سریع تر، و تمیز تر انجام می شود. در این مقاله همراه ما باشید تا به طور کامل با کاربردهای مختلف دیگ بخار در پرورش دام، خوراک دام، و سایر مزایای دیگر آن آشنا شویم.


 دیگ بخار

کاربرد دیگ بخار در خوراک دام و طیور

همان طور که در پاراگراف بالا اشاره شد، با تولید دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته امکان تغذیه کردن حیوانات و دام و طیور بسیار آسان تر شده است. علاوه بر این، بسیاری از کارخانجات پرورش دهنده دام و ... به جای استفاده کردن از روش های سنتی و دستی برای تغذیه دادن به حیوانات، از پلت کردن استفاده می کنند. در واقع این روش را اکثر حیوانات به روش آدری و پودری ترجیح می دهند. زمانی که تغذیه حیوانات در برابر بخار آب قرار می گیرد، به پودر تبدیل می شود. با استفاده از دیگ بخار این مواد پودر شده مجددا در برابر بخار آب قرار می گیرد. به همین جهت خوراک پودر شده به دلیل فشار وارد شده بر آن و سپس در برابر کولرهای مخصوص قرار گرفتن، به طور کامل سرد می شود. در نتیجه میزان رطوبت خوراک دام و طیور کاهش یافته و برای مصرف آماده می شود. در واقع با استفاده از این دستگاه مواد معدنی، مکمل های پروتئینی، و علوفه با استفاده از بخار و تحت فشار زیاد از چند روزنه و غلطک عبور می کند. سپس به حبه های کوچک و متراکم و فشرده تبدیل می شود.

مزایای استفاده از دیگ بخار در تهیه خوراک دام

یکی از موارد قابل توجه و مهم در تهیه خوراک دام این است که معمولا مواد غذایی به صورت عمده و در حجم بالایی تولید می شود. بدیهی است که برای تغذیه کردن روزانه دام و طیور هر روزه از دستگاه های تولید و آماده سازی تغدیه آن ها استفاده نمی شود. به همین جهت معمولا خوراک دام و طیور در حجم زیادی تولید شده و تا مدت زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین جهت استفاده از دیگ بخار بهترین روش برای تهیه خوراک دام محسوب می شود. در این روش خوراک دام و طیور تا دمای 58 درجه سانتی گراد هم نه تنها خراب و فاسد نمی شوند، بلکه به طول عمر و ماندگاری آن ها افزوده می شود. علاوه بر این، تولید و تهیه خوراک دام با این روش به هیچ وجه باعث کاهش میزان تولید اولیه و اصلی خوراک آن ها نمی شود. بلکه از طریق فشرده کردن مواد غذایی آن ها، شکل آن ها به شکل دیگری تبدیل می شود. یکی از بهترین مزایای استفاده از دیگ بخار در تهیه خوراک دام این است که به دلیل تبدیل شدن به پلت غیر قابل تغییر، تغذیه دام به صورت کاملا یکسان، ثابت و یک اندازه بین آن ها توزیع می شود. اما زمانی که تغذیه آن ها به صورت پودری بود، برخی از حیوانات مواد غذایی مختلف را از یک دیگر جدا می کردند. این کار سبب می شد که برخی از مواد  غذایی، مواد معدنی و پروتئینی مورد نیاز برای بدن آن ها به میزان کافی تامین نشود. اما در چنین حالتی به دلیل یک دست بودن تغذیه آن ها، مجبور به استفاده و خوردن کل مواد غذایی تهیه شده به صورت پلت هستند. مزیت دیگر این روش، این است که به دلیل افزایش فشار و دما، خاصیت ژلاتینه شدن و لینگین زدایی مواد نشاسته ای می شود. در نتیجه هضم مواد غذایی برای دام و طیور آسان تر خواهد بود. علاوه بر این بر سلامت دام افزوده می شود.


 دیگ بخار

مزایای دیگ بخار آراد بویلر در مرغداری

حتی با وجود این که سال هاست برای تولید مواد غذایی و خوراک طیور از روش های کاملا بهداشتی و هموژلیزه استفاده می شود. اما در برخی موارد ممکن است به دلیل آلوده بودن مواد غذایی و عدم استفاده از دستگاه های مجهز و پیشرفته، طیور دچار بیماری های گوارشی شوند. اما در صورتی که برای تولید مواد غذایی طیور از دیگ بخار استفاده کنید، این مورد تا حد قابل توجهی کاهش می یابد. همان طور که در پاراگراف بالا ذکر شد، عملیات تولید خوراک دام با استفاده از درجه حرارت بالا و فشار زیاد انجام می شود. به همین میکروب ها، باکتری ها، سالمونای موجود در مواد غذایی و مغذی دام و طیور تا حد قابل توجهی کاهش می یابد. علاوه بر این، این روش باعث افزایش ویسکوزیته توسط پلی ساکاریدها می شود. در نتیجه جذب آن توسط سیستم گوارشی طیور بسیار آسان خواهد بود. همچنین این روش تا حد زیادی سلامت طیور و افزایش طول عمر نگه داری و پرورش آن ها را آسان می کند. یکی از مزایای دیگر استفاده از این روش این است که گرد و غبار حاصل از هوای آلوده و سایر مواد آلاینده روی مواد مغذی طیور به طور کامل از بین می رود. در نتیجه تا حد زیادی از مبتلا شدن به بیماری های تنفسی از جمله CDR در این دسته از حیوانات کاهش می یابد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28667
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید