امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

کاربردها، قطعات و نکات طلایی درباره کمپرسور


1401/07/27
کد خبر : 27504
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 11 نفر

کمپرسور اسکرو یکی از انواع کمپرسورهای پرکاربرد صنعتی به شمار می رود که مصارف بسیاری در صنایع مختلف دارد. عملکرد پایه کمپرسورهای اسکرو به این صورت است که با استفاده از حرکت دورانی دو رزوه نر و ماده، در دو جهت مخالف کار می‌کند. این حرکت کمپرسور موجب بالا رفتن فشار و دما می شود و در نتیجه فشار مورد نیاز دستگاه را تولید می‌کند.
از کمپرسورهای اسکرو بیشتر در صنایع بزرگ استفاده میشود. از ویژگی های منحصر به فرد در طراحی این دستگاه این است که در آن قطعات کمتری نسبت به سایر کمپرسور‌ها استفاده شده است‌.کمپرسور به نوعی از ماشین ها گفته می شود که به کمک آن می توان میزان فشار سیالاتی را افزایش داد.
این دستگاه های کمپرسور توانسته اند سهم بسیار زیادی را در رفاه و آسایش زندگی بشر داشته باشند و موجب پیشرفت بیشتر در زمینه های صنعتی است اولین مدل از این تجهیزات را می توان در نیمه دوم قرن نوزدهم مشاهده کرد. همچنین امروزه بسیاری از شرکت ها و برندها به دنبال طراحی و عرضه بهترین و باکیفیت ترین انواع کمپرسورها هستند که هر یک از آنها نیز دارای یک سری از مهمترین و اصلی ترین ویژگی ها می باشد.


 کمپرسور


یکی از بهترین کمپرسورها جهت استفاده در صنایع مختلف کمپرسور اسکرو است، این دستگاه با داشتن قابلیت بسیار فوق العاده و بی نظیر خود(یعنی کارکردن تمام وقت) توانسته است در بسیاری از صنایع کاربرد فوق العاده ای را از خود نشان دهد. کمپرسورهای اسکرو امروزه در لیست بهترین و کارآمدترین انواع کمپرسور واقع شده است.

کمپرسور اسکرو روغنی

پرمصرف ترین  نوع کمپرسورهای اسکرو، کمپرسورهای روغن کاری شده با تزریق روغن هستند. در این مدل با تزریق روغن قطعات کمپرسور روغن کاری می‌شود. روغن موجود در کمپرسور علاوه بر این که مانع از داغ شدن روتورها و سایر قطعات کمپرسور میشود، اصحطکاک و سایش قطعات به ویژه روتورها را تا میزان بسیار زیادی کاهش می‌دهد. کمپرسورهای روغنی امکاناتی را ، این نوع کمپرسورها فراهم می کند که طول عمر بیشتری نسبت به کمپرسورهای خشک و بدون روغن دارند. علاوه بر موارد ذکر شده، روغن موجود در کمپرسورهای اسکرو چهار عملکرد یعنی خنک کردن، روان کاری، آب بندی و پخش کردن صدا را انجام می‌دهد.

عملکرد کمپرسور اسکرو روغنی شباهت زیادی به فرآیند فشرده سازی ایزوترمال دارد و گرمای حاصل از فرآیند فشرده سازی توسط روغن تقریبا به طور کامل از بین می‌رود. دمای روغن تزریق شده به محفظه‌ی فشرده سازی نیز عموما در ۶۰-۷۰۰C کنترل می‌شود. شیر ترموستاتیک کمپرسور باد نیز مقدار روغنی را که در خنک کننده‌ی روغن و یا در بای‌پس در گردش است کنترل می‌کند تا دمای مطلوب در طیف حفظ شود.
 بعد از تولید هوای فشرده توسط کمپرسور اسکرو روغنی، مخلوطی از هوای فشرده و روغن به جداکننده منتقل می شود. در این قسمت، مقدار زیادی از روغن با تغییر جهت و سرعت از هوای فشرده جدا و از دستگاه خارج می‌شود. برای از بین بردن روغن باقی مانده باید از فیلترهای درشت مخصوص استفاده شود. علاوه بر استفاده از روغن، از خنک کننده‌ی هوا نیز برای سرد کردن هوای تولید شده و از بین بردن رطوبت آن استفاده شود. در واقع کولرهای رادیاتوری نیز در بسیاری از کمپرسورهای اسکرو گرمای حاصل از فرآیند فشرده سازی را از بین می‌برند. در بعضی دیگر از کمپرسورهای اسکرو روغنی از خنک کننده‌های آبی به عنوان مبدل‌های حرارتی استفاده می کنند.


 کمپرسور

کمپرسور اسکرو بدون روغن یا خشک (اویل فری)

از این کمپرسور اسکرو بدون روغن یا خشک برای فرآیندهای حساس استفاده می‌شود. این نوع کمپرسورها بدون تزریق روغن عمل فشرده سازی هوا را انجام می‌دهند. عملکرد بدون روغن کمپرسورهای اویل فری به معنی عدم وجود روغن برای آب بندی روتورها، خنک کردن هوای فشرده و سایر قطعات آن است. از آن جا که هیچ روغنی برای آب بندی در این نوع کمپرسور باد وجود ندارد، روتورهای کمپرسور اسکرو خشک باید بسیار دقیق طراحی شوند. اگرچه روتورهای این نوع کمپرسورها با یکدیگر هیچ گونه ارتباطی ندارند با این حال  قدرت و طول عمر آن‌ها نسبت به نمونه‌های روغنی کمتر است. کمپرسورهای اسکرو بدون روغن تنها با آبی که در قسمت المنت کمپرسور وارد می شود، خنک می‌شوند. البته باید گفت این سیستم خنک کنندگی کارایی کمتری نسبت به سیستم خنک کنندگی با روغن دارد و تنها قسمت پوشش کمپرسور را خنک کرده لذا تاثیری در سرد کردن روتورها و هوای فشرده ندارد. مقدار فشار کمپرسور اسکرو بدون روغن یا خشک نسبت کمپرسورهای روغنی نیز بسیار کمتر است و اگر ازاین نوع کمپرسور برای فشرده سازی هوا با بار سنگین استفاده کنند، کمپرسور داغ و متوقف می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید، قطعات به کار برده شده در کمپرسورهای بدون روغن نسبت به کمپرسورهای روغنی گران‌تر هستند و در صورت خرابی، هزینه‌ی بیشتری به بار خواهند آورد. نحوه‌ی عملکرد کمپرسور باد خشک شبیه به نمونه‌های روغنی آن است؛ ابتدا هوا به درون کانال کمپرسور پمپ شده و به داخل فیلتر هوای ورودی مکیده می‌شود تا با جدا کردن گرد و غبار هوا، از عناصر کمپرسور در برابر آسیب‌ دیدگی محافظت کند. در نهایت هوا از داخل روتورها عبور کرده و فشرد می‌شود.


 کمپرسور

عوامل موثر بر قیمت کمپرسور اسکرو در بازار ایران

در تعیین قیمت کمپرسور اسکرو، عوامل بسیار زیادی را باید در نظر گرفت  و می‌توانند تاثیر چندان زیادی در قیمت داشته باشند. یکی از این عوامل موثر، برند‌ها هستند. زیرا برندهای ساخت ایتالیا از اغلب برند‌ها قیمت بیشتری دارند وکیفیت آن‌ها بسیار عالی است به این دلیل که کشور ایتالیا سابقه زیادی در تولید پمپ و کمپرسور های اسکرو دارد و یکی از اولین کشورهای صنعتی دنیاست که در تولید این کمپرسورها پیشگام هستند.
عامل دیگر که بر روی قیمت انواع کمپرسور اسکرو تاثیر می گذارد  وجود واسطه‌های فروش این دستگاه در بازار است. اگر دستگاه با واسطه های بیشتری به دست فروشنده برسد و هر کدام نیز سود اندکی بر روی محصول داشته باشند مبلغ زیادی به قیمت اصلی آن افزوده می‌شود، پس بهتر است برای خرید کمپرسور معتبرترین فروشگاه را انتخاب کنید.
قیمت کمپرسور اسکرو به ظرفیت و قدرت دستگاه نیز بستگی دارد، زیرا هرچقدر قدرت و ظرفیت دستگاه بیشتر باشد، قیمت کمپرسور نیز بیشتر خواهد شد. دلیل تفاوت قیمت در کمپرسورها کاربرد‌های متفاوت آن‌ها است و به نوع کمپرسورها بستگی دارد.




لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27504
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید