امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

چگونه می توانیم فضای خود را با محوطه سازی بهتر کنیم ؟


1401/07/27
کد خبر : 26326
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 17 نفر

در مرحله اول کاربری فضا جهت طراحی دارای اهمیت بسزایی می باشد به طور مثال : طراحی محوطه سازی ویلا ، باغ ، حیاط اختصاصی با محوطه سازی محوطه باغ ویلا ، رستوران باغ و... در انتخاب نوع المان و تعداد آنها متفاوت می باشد ، پس در مرحله اول نوع کاربری الویت اول ما می باشد . سپس عوامل دیگری مانند : نقشه های توپوگرافی ، سایت ، شرایط اقلیمی و آزمایش خاک مورد بررسی قرار می گیرد ، محوطه سازی فقط شامل محوطه یک باغ و یا ویلا نیست بلکه می توانیم برای ایجاد فضای سبز از فضای بام ، تراس  خود استفاده نموده و یک بام سبز ، تراس سبز طراحی نماییم .کارشناسان شرکت سورن بام درمرحله بازدید ازمحل اقدامات لازم را بررسی کرده و محاسبات خود را به صورت کاملا تخصصی برآورد کرده و اطلاعات به دست آمده  را در اختیار تیم طراحان سورن بام قرار داده تا یک محوطه سازی تخصصی و اصولی طراحی و اجرا شود .
محوطه سازی

در محوطه سازی از چه المان هایی می توانیم استفاده کنیم ؟

المان های در نظر گرفته شده بر مبنای کاربری فضا تعیین می شوند ، در کل المان های محوطه سازی و یا فضای باز شامل :

•    آلاچیق ، پرگولا ، آنتریوم

سازه آلاچیق ها معمولا از فلز یا چوب می باشد که برای استفاده از هرکدام بهتر است  از متریال هایی که دارای  ماندگاری و مقاومت بیشتری هستند استفاده کنیم به طور مثال برای آلاچیق های چوبی از چوب ترمو و آلاچیق های فلزی از رنگ های اپوکسی  که باعث  می شوند که مقاومت آنها بالا بروند استفاده کنیم . آلاچیق ها در ابعاد و اشکال مختلف قابل اجرامی باشند ،آلاچیق ها سایبان های مناسبی در فضای باز می باشند ، آلاچیق ها علی رغم اینکه فضای بسته ای دارند ،به فضای اطراف خود کاملا اشراف دارند و جانمایی آن در مکان مناسب دارای اهمیت می باشد .
پرگولاها متشکل شده اند از ستون ها و یک سقف نیمه باز می باشند که سقف نیمه باز آنها باعث می شوند در روزهای گرم تابستان و برف و باران مانند یک سایبان عمل کنند ، پرگولا ها جنبه  تزئینی  دارند .
از انواع آلاچیق ها ، پرگولا ، آنتریوم  در محوطه سازی بام سبز ، محوطه ویلا ، باغ ، حیاط ، پارک ها ، محوطه رستورانها و... کاربرد دارند .
محوطه سازی

•    انواع آبنما سنگی ،صخره ای ، برکه و چشمه های مصنوعی

آبنماها ، یکی ازا لمان هایی که در معماری و محوطه سازی حائز اهمیت است  آبنما  می باشد ، که در طراحی محوطه سازی باغ ، ویلا ،بام سبز،تراس ، فضای سبز ، پارک ها و .... مورد توجه قرار می گیرد . لازم به ذکر است که از آبنما ها در فضای داخلی مانند : اماکن تجاری ، اداری ، تفریحی ، ورزشی و... نیز امکان پذیر می باشد.
محوطه سازی
•    آبنما برکه ای و چشمه های مصنوعی ( این نوع از آبنما ها مناسب برای فضای بیرونی می باشند ،داخل آبنما ها محل مناسبی برای رشد گیاهان آبزی می باشد .
 محوطه سازی
•    آبنما شیشه ای ، آبنما پرده ای ، آبنما حبابی ( این نوع از آبنما ها  در محیط بیرونی و هم در فضای داخلی  کاربرد دارند و علاوه بر زیبایی می توانند مانند یک دیوار جدا کننده دو فضا از هم باشند در واقع مانند یک پارتیشن عمل می کنند .
محوطه سازی

•    دیوار سبز طبیعی و مصنوعی

دیوار سبز به دیوارهایی که از پوشش گیاهی  طبیعی و یا مصنوعی  پوشیده شده است اطلاق می شود.
دیوارهای سبز به دو طریق طبیعی و مصنوعی قابل اجرا می باشند در فضاهایی که شرایط مناسبی برای دیوار سبزهای طبیعی وجود ندارند می توانیم از دیوار های سبز مصنوعی که به دو روش شاخه ای (بوته ای ) و یا پنلی استفاده نماییم .دیوار های سبز طبیعی  بستری از خاک را برای رشد گیاهان فراهم می کنند ، به دیوارهای سبز نیز دیوار های زنده گفته می شود .دیوار زنده یا باغ عمودی که مجموعه ای از گیاهان تشکیل شده و در ابعاد و اشکال متفاوت ساخته می شوند . دیوار های سبز می توانند طبیعت را در فضای داخلی  ایجاد کند ، زیبایی فضا را افزایش دهد .
محوطه سازی

•    فلاور باکس

فلاور باکس ها در ابعاد و اشکال مختلفی ساخته می شوند و بسیار متنوع  و کاربری متفاوت  دارند قابلیت اجرایی در فضای بزرگ و حتی در فضای کوچک ( اینچ) می توان از فلاور باکس هایی که توسط شرکت سورن بام طراحی شده استفاده کرد و جلوه خاص و زیبایی را در فضا ایجاد می کنند . مناسب برای کاشت و پرورش گل و گیاه و درختچه از فلاور باکس یا همان گلدان  استفاده می کنند ،  فلاور باکس ها راه ساده ای برای ایجاد جذابیت فضای داخلی و خارجی هستند .از آن جایی که فضاهای باز مانند : حیاط و پاسیو و بالکن و حتی بام سبز با کمبود باغچه و خاک مواجه هستند، لذا فلاور باکس گزینه ای بسیار مطلوب و مناسب برای جایگزینی باغچه است و امروزه به کمک ما آمده است.
محوطه سازی

•    در مرحله نهایی کف سازی :

بعد از جا نمایی المانها مرحله نهایی کف سازی محوطه صورت می گیرد که دارای اهمیت می باشد .
در کف سازی می توانیم با متریالهای مختلف به جداسازی مسیرها و نمایش مسیرها بپردازیم .
کف سازی با متریال هایی نظیر : چوب ترمو ، واش بتن ، سنگ های رود خانه ای سفید و قلوه سنگ رنگی ، چمن مصنوعی ،طبیعی ، سنگ ، موزائیک و ....امکان پذیر می باشد که می توانیم هریک را به صورت یکپارچه و یا با دیگر متریال ها به صورت ترکیبی کار شوند .

محوطه سازی


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26326
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید