امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

چگونه در منزل بذر سبزیجات بکاریم


1401/07/27
کد خبر : 28511
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 11 نفر


آموزش کاشت سبزی کاری در آپارتمان:

خوشبختانه با توجه به اینکه همیشه و در تمام فصول سال دمای منزل در آپارتمان روی ۲ الی ۲۵ درجه می باشد و این یکی از مزایای کاشت بذر سبزیجات در آپارتمان می باشد


 

چه سبزیجاتی را می توان در منزل یا آپارتمان کاشت نمود:

شما می توانید با درست کردن یک یا چند باکس براحتی سبزیجات خوردن، از قبیل انواع سبزیجات ریحان، شاهی، سبزی شوید، جعفری، تره ، تربچه یا حتی گوجه و خیار کاشت نمایید
در زیر لیستی مختصر از سبزیجاتی که می توانید در منزل کاشت نمایید را قرار می دهم:
ریحان
چغندر
کلم بروکلی
لوبیای بوش
پیازچه
گشنیز
درختان میوه کوتوله
سیر
کاله
کهلرابی
کاهو
نعنا
قارچ
بامیه
پیازها
نخود فرنگی
سیب زمینیها
تربچه
سبزی های سالاد
پیازچه
آویشن
گوجه فرنگیها

چگونه بذرهای سبزیجات را در منزل بکاریم:

نوع گلدان: باکس چوبی- باکس یونولیتی یا گلدان ها مستطیلی بزرگ یا گلدان معمولی چه پلاستیکی یا سفالی حتی می توان در ظروف پلاستیکی یک بار مصرف هم کاشت در نوع گلدان و نوع سبزی باید دقت نمود مثلا جعبه‌ هایی با عمق ۲۵سانتی‌متر برای پرورش گیاهان خانواده کلم و کلم بروکسل و مشابه آن مناسب است. جعبه‌ هایی با عمق ۱۵سانتی‌متر برای کشت انواع کلم قمری، هویج‌ فرنگی و همچنین بذر سبزیجات به‌ کار می‌رود.
بذر: بذرهای مناسب را می توانید از فروشگاه بذرکو در این اینجا تهیه نمایید این بذرها کاملا تازه از فروشگاههای معتبر دنیا تهیه شده و بدور از آفات هستند.

کاشت بذر سبزیجات

کاشت سبزیجات در منزل کار بسیار لذت بخشی است. نگهداری و حفاظت از موجودی زنده و بهره برداری از حاصل دست رنج برای انسان حس بسیار آرام بخشی است.
اما فقط انگیزه برای کاشت سبزیجات در منزل کافی نیست! باید نکاتی را رعایت کنیم تا محصول مورد انتظارمان را بتوانیم برداشت کنیم.
کشت سبزیجات در منزلتمام گیاهان برای رشد خود نیازمند نور خورشید هستند. اگر قصد کاشت سبزیجات در منزل و گلدان را دارید یادتان باشد گیاهتان در طول روز حداقل 4 تا 6 ساعت نور مستقیم خورشید را نیاز دارد.
اگر در باغچه قصد کاشت سبزیجات را دارید یادتان باشد در قسمت های گود آن ها را نکارید. در پایین شیب همیشه آب ها جمع می شود و محل مناسبی برای رشد قارچ ها و پوسیدگی ریشه ها می شود.
خاک مناسب برای کشت سبزیجات ترکیبی از خاک و شن و خاکبرگ و کود است.
زهکشی خاک نیز باید به خوبی انجام شده باشد.
یادتان باشد اگر بعد از آبیاری، آب به کندی در خاک نفوذ کرد و پس از خشک شدن سطح خاک سله بست و شکاف هایی روی آن دیده شد دلیل بر مقادیر زیاد رس در خاک است. برای رفع این مشکل باید مقداری ماسه و خاک برگ به آن اضافه کنید.
اگر در باغچه کشت کردید، در زمستان و قبل از کاشت مقداری کود حیوانی پوسیده (یا مواد آلی جایگزین) به خاک اضافه کنید.
یادتان باشد اگر قصد کاشت در گلدان را دارید عمق خاک نباید کمتر از 10 سانتی متر باشد. اگر عمق کمتر باشد گیاه بازدهی مطلوب نخواهد داشت.
برای کاشت بعضی از سبزیجات مانند گوجه فرنگی، کلم، تره فرنگی و … اول بذر را در گلدان کوچکی بکارید و بعد از رسیدن آن به ارتفاع حدود 20 سانتی متر به بستر جدید (گلدان بزرگتر یا باغچه) منتقل کنید. در هنگام انتقال مراقب باشید خاک اطراف ریشه ها از هم نپاشند.
برای انتقال بهتر است اول آبیاری کنید و بعد از گذشت 24 ساعت آن را منتقل کنید.
سبزیجات پس از سبز شدن نباید خاکشان خشک شود. همواره باید خاکشان مرطوب باشد.

نتیجه گیری:

با توجه به عدم استاندارد درست در کاشت بذر سبزیجات در زمین های کشاورزی توسط ارائه دهندها که با اکثرا با آب های فضلاب و صنعتی نامرغوب آبیاری می کنند بهترین روش مصرف این سبزیجات کاشت آنها در منزل می باشد. لذا بذر تازه را از فروشگاه های معتبر مثل بذرکو تهیه کنید و براحجتی طبق آموزشی که دادیم کاشت نمایید
برگرفته از سایت بذرکو (https://bazrco.ir)





لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28511
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید