امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

چگونه در سفر مصرف بنزین را کاهش دهیم؟


1401/07/27
کد خبر : 28557
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 13 نفر

سفر رفتن از بهترین کارهایی است که می‌توان انجام داد. آشنا شدن با جغرافیاهای جدید و مردمان و فرهنگ‌های متفاوت هیجان بسیار زیادی به زندگی انسان می‌دهد؛ اما هر سفر به طبع هزینه‌های بسیاری با خود به همراه خواهد داشت. یکی از بزرگترین هزینه‌های سفرهایی که قرار است با ماشین شخصی‌ خود برویم، هزینه بنزین ماشین و پر کردن باک ماشین است. با توجه به قیمت رو به افزایش بنزین، خوب است بدانیم چگونه در سفر مصرف بنزین را کاهش دهیم. ما به شما چند راه برای کاهش هزینه‌هایتان پیشنهاد خواهیم داد.

ابتدا: با ماشین‌های مستهلک به سفر نروید

ماشین‌هایی که مدت زمان زیادی از زمان تولیدشان می‌گذرد و از آن‌ها استفاده‌های بسیاری شده است، معمولا بنزین بیشتری برای طی کردن هر کیلومتر در ساعت مصرف می‌کنند. به همین خاطر، اگر به جای رزرو بلیط قطار قصد رفتن با ماشین شخصی به یک سفر با مسافت زیاد را دارید، یا از ماشین دیگری استفاده کنید یا قید سفر کم هزینه از لحاظ بنزین را بزنید.

سپس: موقع خرید ماشین، انتخابتان ماشین‌های کم مصرف باشد

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش مصرف سوخت، خرید و رانندگی با خودرویی است که پیش‌بینی می‌شود میزان ذخیره بنزین زیادی داشته باشد. حتی اگر توانایی یا امکان خرید یک خودروی الکتریکی یا هیبریدی را ندارید، باید بتوانید مدلی با مصرف سوخت پائین و متناسب با نیاز خود پیدا کنید. به طور کلی، اگر نگران کاهش بودجه سوخت خود هستید، از خودروهای شاسی بلند، ون و کامیون‌های بزرگ دوری کنید. این‌ها در سفرها بنزین زیادی مصرف می‌کنند.

راه اول: رانندگی درست و اصولی

برای کاهش مصرف بنزین در هنگام سفر، بهتر است نحوه رانندگی خود را تغییر دهیم. بسیاری از رانندگان به این نکته واقف نیستند که نحوه رانندگی آن‌ها بر میزان سوختی که ماشین مصرف می‌کند تاثیرگذار است. در نتیجه همیشه- به خصوص در بزرگراه‌ها- با سرعت مجاز یا درست کمتر از حد مجاز رانندگی کنید. نیز از شتاب‌های سریع و افزایش بیش از حد دور در دقیقه خودداری کنید.

راه دوم: از ماشین خود مراقبت کنید

بسیاری از رانندگان از وسیله نقلیه خود به درستی نگهداری نمی‌کنند. اجتناب از چک کردن سلامت ماشین و معاینه فنی خودرو، تعمیر و نگهداری معمولی می‌تواند بر میزان مصرف سوخت خودرو در هر گالن تأثیر منفی بگذارد. پس بهتر است همواره و بویژه قبل از سفر روغن و فیلتر روغن خود را همانطور که در کتابچه راهنمای مالک پیشنهاد شده است عوض کنید، از سلامت لاستیک‌ها مطمئن شوید و به درستی هر چهار چرخ را تراز کنید، لاستیک های خود را به درستی باد کرده و به طور منظم قطعاتی مانند فیلتر هوا و شمع‌ها را تعویض کنید. توجه داشته باشید که باد کردن نادرست لاستیک‌ها می تواند در برخی موارد مصرف سوخت خودروی شما را تا پنج درصد کاهش دهد. بیشتر رانندگان متوجه می‌شوند که بردن سالانه خودروی خود به نمایندگی ماشین یا مکانیک برای تنظیم، می‌تواند مشکلاتی را که بر مصرف سوخت تأثیر می‌گذارد، قبل از اینکه خیلی پرهزینه شوند، برطرف کند.

راه سوم: از مسیرهای کوتاه‌تر بروید

قطعا مسافت پیموده شده تاثیر مستقیم بر مصرف بنزین دارد. قبل از سفر بهتر است بر روی نقشه راه‌های ممکن برای رسیدن به مقصدتان را بررسی کنید. برای مثال، اگر یک مسیر برای رسیدن به مقصدتان کوتاه‌تر باشد؛ اما شامل تابلوهای توقف، تپه‌ها یا چراغ‌های راهنمایی متعدد باشد، ممکن است وسیله نقلیه شما بنزین بیشتری را نسبت به مسیر طولانی‌تر با توقف‌ها و جاده‌های هموار کمتر مصرف کند. یا اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید، پس از دریافت ارز مسافرتی، اولویتتان انتخاب مسیر کوتاه‌تر باشد. به این ترتیب، بهترین راه برای صرف پول کمتر برای بنزین، استفاده از عقل سلیم است. یک وسیله نقلیه کم مصرف بخرید، تکنیک های رانندگی ایمن را تمرین کنید و به عملکرد ماشین خود توجه کنید تا از هر گالن برای حداکثر کیلومتر استفاده کنید.


مصرف بنزین در سفر
 

راه چهارم: ماشین را با گیربکس دستی برانید

خودروهایی که دارای گیربکس دستی هستند به راننده این امکان را می‌دهند که کنترل بیشتری بر مصرف سوخت خودرو داشته باشند. راننده از تعویض دنده برای تعویض دستی دنده‌ها هنگام شتاب‌گیری و کاهش سرعت وسیله نقلیه استفاده می‌کند. رانندگان خودروهای دارای گیربکس دستی می توانند یاد بگیرند که در موقعیت های مختلف با خودروهای خود به طور موثرتری رانندگی کنند تا به کاهش مصرف بنزین کمک کنند. تعویض دنده به دنده بالاتر بدون افزایش سرعت به شما امکان می دهد در مصرف بنزین صرفه جویی کنید.

راه پنجم: ماشین خود را سنگین نکنید

بهتر است سرنشینان خودرو بیش از چهار نفر نباشند. حتی بعضی از خودروها ترجیحشان بر سه سرنشین است. اما اگر تعداتان بیش از این‌ها است، برای کاهش مصرف سوخت ماشین پیشنهاد می‌کنیم وسایل زیادی را در صندوق عقب ماشین قرار ندهید. به‌علاوه هرگز چمدان یا وسیله دیگری را بر روی سقف ماشین نگذارید.


مصرف بنزین در سفر

راه ششم: به طور پیوسته شتاب بگیرید

به طور پیوسته شتاب بگیرید (و ترمز کنید). یکی از بهترین راه‌هایی که باعث صرفه‌جویی در مصرف بنزین می‌شود و به خودرو فشار کمتری وارد می‌کند، این است که در حین رانندگی، همیشه فشار ثابت و ثابتی به پدال گاز خودروی خود وارد کنید. پای سنگین همیشه باعث کاهش مسافت پیموده شده بنزین و مصرف ضعیف سوخت می شود. تعویض دنده ها به طور مکرر باعث می شود گشتاور خروجی موتور شما نوسان کند و باعث سوزاندن سوخت بیشتر شود. وقتی شروع به شتاب گرفتن کردید، آهسته و پیوسته پیش بروید. همین امر در مورد ترمزگیری نیز صادق است. مراقب جاده باشید و در مسیرهای شلوغ، از ترمزهای مکرر و شتاب‌گیری ناگهانی خودداری کنید؛ زیرا مصرف سوخت خودروی شما را افزایش می‌دهند.

راه هفتم: شیشه‌ها را بالا دهید

ماشین خود را تا حد امکان آیرودینامیک نگه دارید. هرچه خودروی شما آیرودینامیک‌تر باشد (یعنی هرچه نیروی کشش کمتری روی آن وارد شود) مسافت پیموده شده بنزین شما بهتر خواهد بود. پس پنجره‌ها را بسته نگه دارید. پایین نگه داشتن شیشه‌ها در حین رانندگی مقاومت بیشتری در برابر کشش و باد برای خودرو شما ایجاد می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود فشار بیشتری به ماشین وارد شود. اگر با سرعت کمتر از ۴۰ کیلومتر در ساعت رانندگی می کنید، معمولاً مشکلی ندارد که شیشه‌ها را پایین نگه دارید. در غیر این صورت و در سرعت های بالاتر، برای کاهش کشش و بهبود مصرف سوخت، باید شیشه ها را بالا نگه دارید.

راه هشتم: کولر بی کولر

فن خودرو و تهویه‌ای که ما تحت عنوان کولر ماشین می‌شناسیم، یک وسیله نجات‌دهنده در گرمای تابستان است؛ اما واضحا تاثیر بسیاری بر استفاده از بنزین در هنگام رانندگی دارد. در نتیجه اگر قصد دارید اجاره ویلا اینترنتی انجام دهید و با ماشین شخصی خود به سفر روید، بایستی مصرف بنزین خود را در سفر کاهش دهید و بیخیال کولر ماشین شوید و گرما را تحمل کنید یا حداقل در حد بسیار کم از آن استفاده کنید.

راه نهم: تعویض فیلتر هوای کثیف

 فیلترهای هوای کثیف را تعویض کنید. فیلترهای هوای کثیف موتور شما را مجبور می‌کند بسیار سخت‌تر از آنچه که باید کار کند و در نتیجه مصرف سوخت کمتری دارد. فیلتر هوای تمیز به موتور شما امکان می‌دهد کارآمدتر عمل کند و همچنین به شما کمک می‌کند تا در هزینه بنزین صرفه جویی کنید.

راه دهم: از کلاچ فرسوده استفاده نکنید

این نیز یکی از دلایلی است که خودرو شما ممکن است سوخت بیشتری مصرف کند و مسافت پیموده شده سوخت کمتری داشته باشد. کلاچ فرسوده باعث می‌شود  به جای اینکه یک صفحه صفحه دیگر را بچرخاند، بر روی هم سر بخورند. زمانی که کلاچ نو باشد، تمایل کمی به لیز خوردن خواهد داشت؛ اما با فرسودگی کلاچ امکان لیز خوردن بالا می‌رود و در نتیجه، قدرت کلی که از موتور به چرخ‌ها می‌رسد کاهش می‌یابد، راندمان انتقال را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود خودرو سوخت بیشتری مصرف کند.


مصرف بنزین در سفر



سخن پایانی
اگر بتوانید با استفاده از روش‌های بالا در مصرف سوخت خود صرفه‌جویی کنید، علاوه بر اینکه یک لطف بزرگ به کارت بانکی‌تان می‌کنید، به محیط زیست نیز کمک شایان توجهی کرده‌اید. هرچقدر ماشینتان به بنزین کمتری احتیاج پیدا کند، یعنی به ذخایر سوختی جهان و لایه اوزون کمک کرده‌اید. پس سعی کنید وارد جاده‌هایی شوید که ترافیک ندارند، کمتر ترمز بگیرید، از سلامت ماشینتان مطمئن شوید و باد لاستیک‌ها را چک کنید و وزن اضافی بر روی ماشینتان نگذارید. بهتر است از توقف بی‌جا با ماشین روشن نیز خودداری کنید. امیدواریم سفر خوبی داشته باشید.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28557
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید