امروز شنبه 16 تیر 1403

Saturday 06 July 2024

چگونه اسناد الگوریتم گوگل لو رفت؟

1403/03/31
کد خبر : 2408613
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 255 نفر

مجموعه ای از اسناد فاش شده از گوگل، نگاهی بی سابقه به الگوریتم و معیارهای رتبه بندی سایت ها توسط گوگل نموده است. طی این بررسی‌ها برخی از مهم ترین عناصری را که گوگل برای رتبه بندی محتوا استفاده می‌کند، آشکار شده است. اسناد نشان می‌دهند که جستجوی گوگل چگونه از کلیک‌ها، پیوندها، محتوا، موجودیت‌ها، داده‌های Chrome و موارد دیگر برای رتبه‌بندی استفاده می‌کند یا استفاده کرده است.
در اواخر ماه می، اسناد ۲۵۰۰ صفحه‌ای از شیوه‌ی ساز و کار موتور جستجوی گوگل توسط یک کاربر در گیت‌هاب منتشر شد. این اطلاعات توسط شرکت گوگل تایید شده‌اند. اسناد لو رفته شامل ۲۵۹۶ ماژول با ۱۴۰۱۴ فاکتور رتبه‌بندی هستند.

اطلاعات افشا شده از گوگل چه می گویند؟

اسناد افشار شده از الگوریتم رتبه‌بندی گوگل در سال ۲۰۲۴ موضوعی جالب و مهم است. هزاران سند، که به نظر می‌رسد از Content API Google آمده‌اند، در 13 مارس توسط یک ربات خودکار به نام yoshi-code-bot در Github منتشر شدند. این اسناد در اوایل این ماه با رند فیشکین، بنیانگذاران SparkToro و MOZ.com به اشتراک گذاشته شد. که گفته می‌شود ابتدا از طریق یک ایرانی به نام عرفان عظیمی بدست آمده و ارسال شده است. حال در این اسناد به چه مواردی اشاره شده و

چرا باید به آنها اهمیت بدهیم؟

در واقع با توجه به الگوریتم های رتبه بندی گوگل و با نگاه به اسناد لو رفته فوق می توان به نتایج جالب و مهمی دست یافت که برای سئوکارانی می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. در سال 2023، ما نگاهی بی‌سابقه به فاکتورهای رتبه‌بندی Yandex Search از طریق افشاگری داشتیم، که یکی از بزرگترین داستان‌های آن سال بود. اسناد حاضر نیز در سال ۲۰۲۴ احتمالا یکی از بزرگترین داستان ها در تاریخ سئو و جستجوی گوگل خواهد بود.

حال این اسناد چه هستند؟

ظاهراً گوگل یک نسخه از هر صفحه ای را که تا به حال ایندکس کرده است نگه می‌دارد. به این معنی که گوگل می‌تواند هر تغییری را که تا به حال در یک صفحه ایجاد شده است «به خاطر بیاورد». با این حال، گوگل تنها از 20 تغییر آخر URL هنگام تجزیه و تحلیل لینک ها استفاده می‌کند. همچنین این اسناد نشان می‌دهند که تنوع و ارتباط پیوندها همچنان کلیدی هستند.
این پارامترها علاوه بر عواملی که به افزایش رتبه کمک می‌کنند، عوامل کاهش رتبه را نیز بررسی می‌کنند. از جمله عوامل کاهش رتبه می‌توان به همخوانی نداشتن لینک با سایت مقصد، نقد و بررسی محصول، موقعیت مکانی وب‌سایت، دامنه‌هایی که دقیقاً با کلمه کلیدی مطابقت دارند، و محتوای پورن، قمار و فروش مواد مخدر اشاره کرد. این اسناد می‌توانند به بهبود استراتژی‌های سئو و افزایش بازدید، کلیک و فروش کمک کنند.

۱. افزایش اهمیت محتوای با کیفیت و مرتبط

گوگل همچنان بر اهمیت تولید محتوای با ارزش و مرتبط با موضوع جستجو تأکید دارد. محتوای پر زرق و برق اما غیر مفید در رتبه‌بندی پایین قرار می‌گیرد. بنابراین لازم است بیش از پیش در محتواهای خود به دغدغه و نیاز کاربران پاسخ دهید.

۲. تأکید بر تجربه کاربری

رتبه‌بندی سایت‌ها عامل مهمی است، اما تجربه کاربران از وب‌سایت نیز اهمیت بالایی دارد. سرعت بارگذاری، طراحی موبایل‌پسند و قابلیت تعاملی وب‌سایت از جمله این عوامل هستند.

۳. افزایش نقش محتوای ویدیویی و چندرسانه‌ای

گوگل ترجیح میدهد محتوای چندرسانه‌ای مانند ویدیو، اینفوگرافیک و پادکست را در رتبه‌بندی بالا قرار دهد. بنابراین علاوه بر محتوای متنی، محتوای چند رسانه ای و ویدیو یا پادکست می تواند تاثیر بسزایی در بهبود رتبه های وبسایت شما داشته باشد.

۴. بهبود رتبه‌بندی محتوای بومی

گوگل تلاش می‌کند تا محتوای تولید شده در هر کشور را برای کاربران همان کشور بالاتر رتبه‌بندی کند تا تجربه بهتری ارائه دهد. بنابراین مکان سرور وبسایت ها می تواند بر نحوه رتبه بندی آنها در کشور مورد نظر تاثیر گذار باشد.

۵. اهمیت یافتن امنیت و حریم خصوصی

امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران نیز در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها اهمیت پیدا کرده است. به نظر می رسد که رعایت حریم خصوصی و امنیت کاربران بیش از پیش مورد توجه و اهمیت گوگل قرار گرفته است.

چه تغییراتی در رتبه‌بندی گوگل اعمال شده است؟

تغییرات در رتبه‌بندی گوگل معمولاً به‌طور محرمانه انجام می‌شوند و اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. با این حال، اسناد لو رفته از الگوریتم رتبه‌بندی گوگل در سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهند که برخی از عوامل مهم برای رتبه‌بندی شامل موارد زیر هستند:
همخوانی لینک با سایت مقصد: لینک‌هایی که به سایت‌ها با محتوای مشابه یا مرتبط اشاره دارند، می‌توانند به بهبود رتبه‌بندی کمک کنند.
نقد و بررسی محصول: نقدها و بررسی‌های کاربران در مورد محصولات و خدمات می‌توانند تأثیر مثبتی بر رتبه‌بندی داشته باشند.
موقعیت مکانی وب‌سایت: مکان فیزیکی سرور وب‌سایت نیز می‌تواند تأثیری در رتبه‌بندی داشته باشد.
دامنه‌های دقیق کلمه کلیدی: دامنه‌هایی که دقیقاً با کلمه کلیدی مطابقت دارند، ممکن است در رتبه‌بندی برخی کلمات کلیدی تأثیر داشته باشند.
محتواهای منفی و ممنوعه: محتواهایی که با مواد مخدر، قمار یا محتوای پورن مرتبط هستند، ممکن است منفی بر رتبه‌بندی تأثیر بگذارند.
به طور کلی، این اسناد می‌توانند به سئوکاران در بهبود استراتژی‌های سئو در راستای افزایش رتبه و بازدید، کلیک و فروش سایت ها به واسطه اطلاع از جزئیاتی که از عوامل رتبه بندی گوگل هستند، کمک کنند. این تغییرات می‌توانند تأثیرات قابل توجهی در جهان سئو داشته باشند.

این مطلب توسط گروه سرچ لند تهیه و ترجمه شده است، سرچ لند به صورت تخصصی در زمینه SEO سایت فعالیت می‌کند. این مجموعه متشکل از چندین کارشناس سئو با سابقه است که در زمینه ی موتورهای جستجو تحقیق و فعالیت می‌کنند. چنانچه نیاز به خدمات سئو و مشاوره در این زمینه دارید می‌توانید به وب‌سایت سرچ لند به آدرس Searchland.ir مراجعه فرمایید و یا از آموزش‌های رایگان این وب‌سایت بهره مند شوید.

 


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/2408613
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید