امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

چگونه آشپزخانه ای کار آمدتر داشته باشیم؟


1401/07/27
کد خبر : 27805
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 17 نفر

هر جزئیات و هر گامی که در آشپزخانه رستوران شما برداشته می شود مهم است. اینکه کارکنان شما با چه سرعتی می توانند سفارشات را از آشپزخانه خود دریافت کنند، اغلب چیزی است که موثر واقع می شود یا تجربه غذا خوردن را برای مهمانان خراب می کند. اپراتورها اهمیت یک آشپزخانه با عملکرد خوب را درک می کنند، اما سازماندهی آشپزخانه برای استفاده روزمره می تواند بسیار دشوار باشد. کنار هم قرار دادن اصول اولیه برای یک آشپزخانه تجاری به نظر می رسد که ممکن است برای مدیریت رستوران شما کافی باشد، با این حال، زمانی که آشپزخانه به خوبی کنار هم قرار نگیرد می تواند باعث تاخیرهای بی پایان در طولانی مدت شود. طراحی نامناسب آشپزخانه ها منجر به برخورد های مکرر بین کارکنان مانند برخورد با یکدیگر و افتادن بشقاب می شود. آماده‌سازی غذا زمان بیشتری می‌برد و سفارش ‌های نا هماهنگ یا اشتباهات قابل اجتناب اغلب در آشپزخانه‌ای بی‌نظم اتفاق می‌افتد. وقتی آشپزخانه رستوران به طور موثر چیده نشده باشد، ممکن است فضای اضافی را از دست بدهید که می تواند به نفع شما استفاده شود. چه در حال ساختن یک آشپزخانه صنعتی از ابتدا باشید و چه می خواهید آشپزخانه رستوران خود را بازسازی کنید، طراحی فضای خود به شیوه ای کارآمد برای راضی نگه داشتن مشتریان و اجرای روان تجارت شما ضروری است.

یک آشپزخانه کارآمد چیست؟

آشپزخانه کارآمد آشپزخانه ای است که به طور استراتژیک طراحی شده است تا کارکنان را قادر سازد تا به شیوه ای سازگار و سازنده کار کنند. در یک آشپزخانه کارآمد، فاصله بین ایستگاه‌های کاری و لوازم خانگی به حداقل می‌رسد، آماده‌سازی غذا ساده‌تر می‌شود، و سفارش‌ها به شیوه‌ای سریع‌تر و بدون اعمال فشار بیش از حد تیم شما آماده می‌شوند. آشپزخانه ای که به خوبی مدیریت می شود آشپزخانه ای است که به خوبی برنامه ریزی و برای کارایی طراحی شده باشد. هر آشپزخانه صنعتی را می توان با چند مرحله ساده تنظیم کرد تا کارآمد تر کار کند.

چند راه برای اجرای کارآمدتر آشپزخانه رستوران

ایده اجرای کارآمدتر آشپزخانه رستوران برای کارکنان و اپراتورها جذاب است. حتی کوچکترین جزئیات نیز مهم هستند، و یافتن راه هایی برای بهبود پویایی آشپزخانه شما به ساده سازی بهره وری در رستوران شما کمک می کند. از طریق چیدمان ها و ایستگاه های کاری به روز شده، می توانید تغییراتی ایجاد کنید که سازمان و ساختار آشپزخانه صنعتی شما را برای بهتر شدن ارتقا دهد.

در چیدمان آشپزخانه خود تجدید نظر کنید

مهمترین قدمی که می توانید برای بهبود آشپزخانه صنعتی خود بردارید، ایجاد یک چیدمان کارآمد آشپزخانه از همان ابتدا است. یک فضای منظم به کارکنان این امکان را می دهد که به راحتی در آشپزخانه حرکت کنند و بدون تلاش زیاد آنچه را که برای تهیه غذا نیاز دارند پیدا کنند. برای اینکه آشپزخانه رستوران خود را به آشپزخانه ای کارآمد تبدیل کنید، فاصله بین ایستگاه های کاری و لوازم خانگی را تا حد امکان کوتاه نگه دارید بدون اینکه باعث ایجاد فشار در تحرک شود. فضای بین اجاق گاز، سینک ظرفشویی و یخچال را به صورت مثلثی در نظر بگیرید. فاصله بین هر منطقه باید در دسترس یکدیگر باشد و فضای کافی وجود داشته باشد تا کارکنان شما احساس تنگی مکان نکنند. شما باید بتوانید آزادانه در مثلثی که توسط سینک، اجاق گاز و یخچال خود تشکیل شده است حرکت کنید، بدون اینکه نیازی به برداشتن گام های زیادی در این بین داشته باشید.
حتی اگر نتوانید برخی از جنبه های دائمی آشپزخانه خود را تغییر دهید، باز هم می توانید قسمت هایی از آشپزخانه خود را به طور موثر ترتیب دهید. اگر ایستگاه های کاری متحرک دارید، از آنها برای اتخاذ یک طرح مثلث مانند در آشپزخانه خود استفاده کنید. ایستگاه های کاری را در نقاطی که در مجاورت سینک، یخچال یا اجاق آشپزخانه شما هستند قرار دهید.

راه اندازی یک سیستم کنترل موجودی کارآمد

حفظ یک سیستم  کنترل موجودی کارآمد برای بهبود آشپزخانه تجاری شما ضروری است. یک سیستم موجودی خوب به کارمندان شما کمک می کند تا از اشتباهات جلوگیری کنند و مواد تشکیل دهنده را که نیاز به ذخیره مجدد دارند یا چیزهایی که در حال هدر رفتن هستند را پیگیری کنند. داشتن مواد نامرتب یا دسترسی به آن در زمان عجله ناهار یا شام ممکن است برای تجربه غذاخوری مشتریان شما مضر باشد. با ردیابی موجودی خود به صورت روزانه یا هفتگی، یک سیستم کنترل موجودی کارآمد راه اندازی کنید. یکی از کارکنان خود را تعیین کنید تا موجودی آشپزخانه شما را تهیه کند و در صورت نیاز کارکنان را در این نقش بچرخانید. با جمع‌ آوری مداوم موجودی، متوجه خواهید شد که چه موادی باید اغلب جایگزین یا آماده شوند و چه چیزی در نهایت هدر می‌رود. برچسب زدن موجودی شما، یافتن مواد خاص را بسیار آسان تر می کند. ذخیره کردن موجودی در قفسه ها یا در یک منطقه قابل رویت و دسترسی آسان در نزدیکی ایستگاه های کاری به ساده سازی آماده سازی سفارش کمک می کند.
روش FIFO یا روش first in, first out به شما این امکان را می دهد که سیستم موجودی خود را به گونه ای سازماندهی کنید که فساد و هدر رفتن مواد غذایی را به حداقل برساند. اقلام دریافتی را ابتدا در جلوی انبار خشک، قفسه‌ها یا فریزر خود قرار دهید و برچسب بزنید و اقلام دریافتی را در پشت آن‌ها مرتب کنید. اقلام موجودی را بر اساس تاریخ برچسب بزنید و یک برگه برای ضایعات مواد غذایی ایجاد کنید تا بتوانید زمان خراب شدن موجودی را بررسی کنید.

ایستگاه های کاری کارآمد ایجاد کنید

ایستگاه های کاری آشپزخانه صنعتی شما جایی است که کارکنان بیشتر وقت خود را صرف کار می کنند. تقسیم آشپزخانه به ایستگاه های کاری تعیین شده یک راه موثر برای حفظ عملکرد روان رستوران شما است. یک آشپزخانه کارآمد دارای 5 ایستگاه کاری مختلف است:
•    آماده سازی
•    آشپزی
•    تمیز کردن
•    انبار مواد غذایی
•    ذخیره سازی مواد غیر
هر ایستگاه کاری باید در قسمتی از آشپزخانه شما قرار گیرد که با هدف خاص آن مطابقت دارد. به عنوان مثال، ایستگاه نظافت شما باید در نزدیکی سینک و ماشین ظرفشویی، ایستگاه آماده سازی شما در نزدیکی یخچال یا محل انبار، و ایستگاه آشپزی شما باید در نزدیکی اجاق گاز یا وسایل بزرگتر آشپزخانه قرار گیرد. اقلام فاسد شدنی و پرکاربرد را در ایستگاه نگهداری مواد غذایی و اقلام متفرقه مانند ظروف یا لوازم اضافی را در ایستگاه نگهداری غیر خود نگه دارید. با تجهیز هر منطقه به تمام موجودی، ابزار و تجهیزات مورد نیاز، هر ایستگاه را به درستی راه اندازی کنید. کانترها باید تا حد امکان عاری از شلوغی باشند تا فضایی برای کار کارکنان فراهم کنند. با سازماندهی هر ایستگاه کاری قبل از استفاده، کارکنان شما قادر خواهند بود جریان آسان آماده سازی سفارش، پخت و پز و سرو را برای ساده کردن ارسال سفارش و حفظ کارایی حفظ کنند. اگر متوجه شدید که فضای کافی برای نگهداری برخی از اقلام ندارید، با نصب قفسه ها و قلاب هایی برای آویزان کردن قابلمه ها، ماهیتابه ها، کفگیرها یا هر وسیله آشپزی دیگری از فضای خالی دیوار نهایت استفاده را ببرید.

از پیش آماده شوید

شلوغ ترین ساعات در رستوران شما بیشترین اضطراب را برای کارکنان شما ایجاد می کند. بهینه سازی بهره وری در آشپزخانه به این معنی است که شما باید همیشه به آینده فکر کنید. در بین ساعات پرمشغله یا قبل از شروع روز مدتی را برای تهیه اقلام پر استفاده در آشپزخانه خود در نظر بگیرید. راه هایی برای آماده سازی زودتر از موعد در آشپزخانه صنعتی:
•    خرد کردن مواد
•    مواد لایه بردار
•    تهیه انواع سس و سوپ
•    پخت و پز گوشت
•    شستن ظروف
•    تیز کردن چاقوها
تعیین یک کارمند به عنوان مسئول آماده سازی آشپزخانه برای اطمینان از اینکه همه چیز به خوبی پیش می رود مفید خواهد بود. یک کارمند می تواند مدتی را برای بررسی اینکه آیا موجودی و ایستگاه های کاری شما به خوبی ذخیره شده است یا خیر، یا مطمئن شود که تجهیزات آشپزخانه صنعتی شما تمیز است و به خوبی کار می کند، وقت بگذارد. بهترین زمان برای بررسی آماده‌سازی آشپزخانه، قبل و بعد از باز شدن رستوران شما به روی مشتریان است، اما همیشه می‌توانید به برنامه خود نگاهی بیندازید تا بهترین زمان این کار را پیدا کنید.

 به بازخورد کارمندان گوش دهید

حیاتی ترین گام برای اطمینان از اینکه آشپزخانه رستوران شما کارآمد کار می کند، جمع آوری بازخورد از کارمندان در مورد آنچه که می تواند بهبود یابد است. کارکنان رستوران شما تمام وقت خود را به طور روزانه در آشپزخانه صنعتی شما صرف کار می کنند. آنها بهتر از هر کس دیگری جزئیات آشپزخانه را می دانند، بنابراین اگر مطمئن نیستید که برای افزایش کارایی چه کاری باید انجام شود یا اینکه چه چیزی در حال حاضر کار می کند، با کارکنان خود در ارتباط باشید.

از یک متخصص کمک بگیرید

اگرچه اقدامات بالا میتوانند منجر به بهبود کارآیی رستوران شما شوند اما همواره استفاده از یک تیم و یا یک فرد متخصص میتواند بسیار کار آمد تر ظاهر شود و شما را در زمان کمتری به اهدافتان برساند. اما بهتر است در انتخاب یک تیم مناسب مشورت کنید.
نتیجه گیری
افزایش کار آیی رستوران آرزوی هر گرداننده رستوران است. اما افزایش بازده رستوران نیازمند رعایت برخی نکات است که پیشتر به برخی از آنها پرداخته ایم. اما شاید هیچ یک موثر تر از گزینه آخر نباشد و بهتر باشد برای بهبود کار آیی رستوران خودد و آشپزخانه صنعتی رستوران خود از یک کارشناس خبره کمک بگیرید پس همین الان تلفن خود را بردارید و با کارشناسان ما در فیدار سورن تماس بگیرید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27805
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید