امروز یکشنبه 11 شهریور 1403

Sunday 01 September 2024

چوب درخت چنار و نکاتی درباره آن


1401/07/27
کد خبر : 25687
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 16 نفر

 از این نظر شباهتی به درخت بلوط دارد. درخت چنار هر چند به صورت طبیعی رشد می کند؛ اما کاشت آن در کشورهایی مانند امریکا روز به روز در حال افزایش است؛ چون که یک سری ویژگی ها دارد که از جمله آن ها می توان به تنه صاف درخت چنار، استحکام و رشد آن اشاره کرد و همین طور خاصیت تزئینی درخت چنار اشاره کرد.

ویژگی های درخت چنار

درخت چنار یکی از بزرگ ترین مزایایی که ممکن است سایر درخت ها نداشته باشند رشد کردن در هر خاکی است. برخی از درختان هر چند ویژگی هایی چند برابر درخت چنار دارند؛ اما در هر خاکی رشد نمی کنند، قلیایی، اسیدی و نوع خاک در رشد آن ها خیلی تاثیر دارد و همین کار را برای افراد سخت کرده است؛ در صورتی که درخت چنار در هر خاکی اعم از قلیایی، اسیدی، شنی، لومی و خاک رس رشد می کند و در آفتاب کامل هم به رشد خودش ادامه می دهد. این درخت پس از قطع شدن چوب خوبی دارد و حتی کشاورزان با شاخه های بریده شده آن هم دوباره می توانند درخت چنار بکارند. همین ویژگی سبب شده تا درخت چنار محبوبیت خاصی داشته باشد؛ البته این درخت در بین سایرین تنها چوبش ارزش زیادی دارد و سبب شده تا محیط زیبا شود.

بافت چوب چنار

در جنگل سگ آبی، موش و سنجاب از دانه های درخت چوب چنار تغذیه می کنندغ در حفره های درخت پنار مرغ مگس، پرنده ها و جغد لانه می سازد و خرس ها آن را به عنوان پناهگاهی در نظر می گیرند. در طب گیاهی معمولا درخت چنار فوایدی دارد؛ پوسته آن را در سرکه می چوشانند تا برای درمان دندان درد و اسهکال کارایی داشته باشد. برگ های درخت خورده شده و برای از بین بردن ملتحمه چشم و بیماری هایی که ریه درگیر آن است کارایی دارند.

به کارگیری چوب درخت چنار

چوب درخت چنار از لحاظ زیادی قابلیت دارند؛ این درخت شکوه و عظمت بالایی دارد و از آن جایی که ارتفاع آن بلند است ازش در پارک، باغ  و در کنار رودخانه و در کناره خیابان های معروف استفاده می شود. چوب درخت چنار در کابینت سازی، ساخت و ساز مبلمان و کارخانه های الوار بسیار کاربرد دارد. کاشتن درخت چنار معمولا به این دلیل که چوب آن برای نجاری استفاده شود انجام نمی گیرد. بیشتر درخت چنار برای محوطه سازی و تزئیین کردن کاربرد دارد؛ البته مدا چنار خاوری برای این که چوبش در صنعت استفاده شود کاشته می شود. درخت چنار در برابر شرایط آب و هوایی سخت، رعد و برق و همین طور موانع دیگر مقاوم است و خیلی آسیب نمی بیند. در گذشته چوب چنار برای هیزم خیلی کارایی داشت. در این مقاله نگاهی به چوب چنار و ویژگی های متفاوت آن نسبت به سایرین اشاره خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

الوار درخت چنار

درخت چنار در مرحله اول بیشتر به خاطر جنبه های زیبایی و تزئینی و ارتفاع بلندی که دارد به کار گرفته می شود و در قدم دوم الوار آن برای استفاده کردن جعبه، ظروف، تخته های چوبی، کمد و ..... به کار می رود. الوار درخت چنار از جنبه ظاهری با سایر درختان تفاوت دارد در زمان ساخت قسمت هایی از پروژه باید برای آن از کاردک، کابینت، تراکش و گونیا استفاده کرد و برای برش دستی آن از دستگاه سی ان سی استفاده نمود.

تیره کردن چوب چنار

برای این بخواهید چوب چنار استفاده کنید باید آن را رنگ کنید. رنگ کردن الوار چنار به صورت طبیعی و بدون به کارگیری از مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. این چوب به صورت طبیعی به جوهر مازو واکنش می دهد و درخت چنار مازو زیادی ندارد از این رو اصلا ذغالی نمی شود بلکه رنگ آن به جای ذغالی خاکستری می گردد.

چنار اروپایی

چنار اروپایی در شمال خاک اروپا رشد می کند و ارتفاع آن در برخی جهات تا 50 متر هم می رسد. قطر این درخت چنار 40 متر است و فاصله کوتاهی بین برگ و شاخه های آن هست. پوست چنار اروپایی خیلی جالب است در ابتدا به شکل صاف بوده و پس از گذشت زمان، فلسی می شود و در آخر هم لایه لایه می گردد. رنگ این درخت چنار هم قابل توجه است. درخت چنار شامل ترکیب رنگ هایی دارد که از جمله آن ها می توان به قهوه ای، خاکستری، سفید، زرد و سبز اشاره کرد. گوشه های برگ این درخت نازک و کوچک است اما به سمت پهنای آن که می رود اندازش زیاد می شود. چنار اروپایی در برابر چنار امریکایی ویژگی های بیشتری دارد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/25687
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید